Rabattkort green fee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Rabattkort green fee

Post by Franz »

Det dukket opp i en annen tråd, men fortjener sin egen:

Hva gjør rabattkort a la Viasat Golf Card (eller hva det nå het) med golfsporten i et (par-tre) land som sliter med å få nok medlemmer i klubbene?

Hvem her inne er klare for å se sin egen hjemmebane pløyd opp og egen klubb konkurs?
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rabattkort green fee

Post by ShooterMacgavin »

Lavere greenfee med rabattordninger, gir flere gjester, derav mer kroner i kassa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rabattkort green fee

Post by Golffreak »

Som Shooter var inne på, så skal jo disse rabattordningene gi større inntekter og ikke mindre til klubbene. Nå vet jeg ikke hva som er status for Viasat iår, men hvis f.eks Mikla gir 40% rabatt så er nok det gjennomtenkt. Abonnenter på Viasat Golf er høyst sannsynlig store konsumenter innen golf, og 540 kr (pluss shop, range og restaurant) er jo greie inntekter. Personlig har jeg spilt mer på f.eks Kongsberg enn jeg nok hadde gjort uten ordningen. Bra bane, hyggelig atmosfære og god deal. Hvis en bane blir pløyd opp er det neppe pga Viasat golfcard...


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rabattkort green fee

Post by Golffreak »

Sjekket Viasat golfcard appen, og ordningen legges ned fra 1.Mai. Da slipper du jo å bekymre deg for det;). Golfhäftet har jeg aldri funnet attraktivt, og ser ut som flere klubber søker samarbeid seg imellom istedet. Eksempel er First Class golf, som var en av grunnene til at jeg ble Miklagard medlem iår...


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17369
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Rabattkort green fee

Post by kevin »

Nå er vel alle sånne ordninger frivillige for klubbene å bli med på. Jeg tror også at det genererer flere besøk og evt mersalg av andre ting. Det er vel ikke uten grunn at Golfheftet har økt antall samarbeidsbaner med mange hundre de siste årene. Mange ser på det som noe positivt. De klubbene som uansett fyller opp banen behøver ikke slike ordninger.

Eller de som velger en litt annen profil

Alle sånne ordninger gir en viss profilering, f.eks disse reklamefilmene som har rullet og godt på Viasat golf i flere år. Eller presentasjon og reviews av banene på Golfheftets hjemmeside.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rabattkort green fee

Post by Golffreak »

Sjekket for nysgjerrigheten sin skyld også A-kortet (Aftenpostens kundefordeler), og her er også golfrabatter borte. Da er det vel bare golfheftet med de baner og begrensninger som ligger der igjen (utenom Norsk seniorgolf for de litt eldre). Det er for øvrig flere klubber som har startet samarbeid ved å gi hverandre rabatter, og en ser da visse "konstellasjoner". Det er med på å bygge attraktive medlemsfordeler, og jeg synes også at greenfee har blitt "bumpet opp" på en del baner de siste par årene (for eksempel Hauger, Hakadal, Drøbak, Moss & Rygge etc) slik at det nå er mer fokus på fullmedlemskap igjen. Da uten livstidsbinding...

En av "ulempene" ved at det blir dyrere og mindre tilgjengelig (bl.a. bookingtid) med greenfee-spill, er at det er mindre fleksibelt spesielt når kompiser har litt ulike oppfatninger om baner og hva de vil betale etc. En må i større forsøke å samle seg nå, spesielt hvis en skal spille prime-time i Oslo-området.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

Dere beskriver det som noe udelt positivt, som gir økte inntekter, sol, latter og glede. Hvorfor tror dere da det forsvinner?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Rabattkort green fee

Post by liverglimt »

Det er ikke sikkert det er nok populært eller mye brukt siden det forsvinner.

Jeg har selv erfaring fra proshop med golfheftet og det er udelt positivt. Mange golfere kjører fra golfbane til golfbane for å spille og bruke golfheftet i sin ferie. Mer besøk gir mer penger i klubbkassene. Kan ikke se noe negativt med det.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

liverglimt wrote:Det er ikke sikkert det er nok populært eller mye brukt siden det forsvinner.

Jeg har selv erfaring fra proshop med golfheftet og det er udelt positivt. Mange golfere kjører fra golfbane til golfbane for å spille og bruke golfheftet i sin ferie. Mer besøk gir mer penger i klubbkassene. Kan ikke se noe negativt med det.
Har du sjekka ut hva som holder liv i golfnorge?

Ta Ilstad som eksempel, siden du sikkert kjenner Bodø Golfklubb relativt godt: Hvor mange prosent av budsjettet kommer fra green fees? Hvor mange prosent av budsjettet kommer fra kontingent? Nettopp. Den banen hadde vært borte for lengst uten medlemmene. Den består helt fint uten gjestene.

Jeg mener ikke at dette er enkelt eller utvetydig, men det er ingen tvil om at alle ville kommet bedre ut av det om vi aksepterte noe høyere årsavgift i hjemmeklubben. Da kunne alle tillatt seg lavere green fee for gjester - uten rabattkortene. Så fikk heller de banene som i perioder opplever FOR mange gjester prise seg iht dette. Men FOR mange gjester er altså et sjeldent tilfelle i Norge.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Rabattkort green fee

Post by liverglimt »

Spesifikt Bodø Golfklubb henter inn mye mer på greenfee enn mange andre klubber. Jeg har ikke tallene i hodet, men det er 6 sifret.

Selvsagt wr det medlemmene som holder liv i klubben, men besøkende er en veldig fin ekstra inntekt for å få ett ellers stramt budsjett til å balansere. 211 medlemmer skal ikke være nok til å drive en 9-hullsbane, men det går rundt takket være mye dugnad.

Namdal golfklubb har ca 80 medlemmer og driver 9-hullsbane takket være gode sponsorer. De kunne garantert tenkt seg mer besøkende for å få ekstra midler til drift.

Fordelskort er for å få brukerne til å bruke en bestemt masse av tilbud. Det værste er de som bare bruker lavpris tilbudene, det bidrar ikke til overskudd.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Rabattkort green fee

Post by ShooterMacgavin »

40% på kongsberg 3 ganger i året, er bedre enn 0 ganger til fullpris.
Alle klubber trenger penger
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rabattkort green fee

Post by Golffreak »

Franz wrote:
Jeg mener ikke at dette er enkelt eller utvetydig, men det er ingen tvil om at alle ville kommet bedre ut av det om vi aksepterte noe høyere årsavgift i hjemmeklubben. Da kunne alle tillatt seg lavere green fee for gjester - uten rabattkortene. Så fikk heller de banene som i perioder opplever FOR mange gjester prise seg iht dette. Men FOR mange gjester er altså et sjeldent tilfelle i Norge.
Så hva er det du mener? At klubbene skal styres av "en sentral administrasjon", som da blir kommunisme i praksis, for å kunne sette opp årsavgiftene? Hvis det ble høyere årsavgifter og lavere greenfee (uten fordelskort), hva tror du de fleste hadde ønsket da? Jo, være medlem i billigste klubb og heller betalt greenfee på de "gode" banene (som har de høyeste vedlikeholdskostnadene). Jo, det ER for mange som ønsker å spille i prime-time iallefall Oslo og omegn. Nå som det er få baner åpne er det stappfullt på Gamle Fredrikstad. Fra og med åpning og ut august (med unntak av juli) er det veldig fullt i helger og helligdager de fleste steder (Mikla, Losby, Hauger, Haga, Hakadal, Bærum, Asker, Evje osv osv). På dagen i uka er de fleste på jobb (unntatt pensjonister), og det er rimelig fullt mange kvelder midt på sommeren også.

Hvis en klubb går konkurs er det ikke noen fordelskort sin skyld, og dette er selvsagt frivillig (også seniorgolf-rabatt). Jeg har full tillit til at de fleste ledere/styrer klarer å ta de beste beslutninger for sin klubb, og det er selvsagt tøff konkurranse mellom klubbene. Takk og lov for det, tror alternativet ville vært dårligere...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17369
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Rabattkort green fee

Post by kevin »

Viasat kortet forsvinner nok fordi det var en dårlig ordning, og at Viasat har færre seere enn tidligere etter at de mistet PGA touren. Det var ingen populær ordning blant norske klubber, kun et fåtall var med på den. Golfheftet har som sagt utøket sitt antall baner veldig mye, noe som tyder på at det er populært.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rabattkort green fee

Post by Golffreak »

Viasat golfcard har vært litt preget av noe som har vært snekret på bakrommet, iallefall for Norge. Antar Kracht stod bak dette, og all ære for det evt og forstår at de ikke satser videre. Ble tynnet ut ifjor og opplevde usikkerhet fra noen klubber også. I det hele tatt usikkert hva Viasat vil med golfsatsningen, de har jo ikke klart å erstatte Haugsrud og har ikke svart på konkurransen fra SBS Discovery på noen som helst måte. Det siste var litt off-topic ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

Golffreak wrote:
Franz wrote:
Jeg mener ikke at dette er enkelt eller utvetydig, men det er ingen tvil om at alle ville kommet bedre ut av det om vi aksepterte noe høyere årsavgift i hjemmeklubben. Da kunne alle tillatt seg lavere green fee for gjester - uten rabattkortene. Så fikk heller de banene som i perioder opplever FOR mange gjester prise seg iht dette. Men FOR mange gjester er altså et sjeldent tilfelle i Norge.
Så hva er det du mener? At klubbene skal styres av "en sentral administrasjon", som da blir kommunisme i praksis, for å kunne sette opp årsavgiftene? Hvis det ble høyere årsavgifter og lavere greenfee (uten fordelskort), hva tror du de fleste hadde ønsket da? Jo, være medlem i billigste klubb og heller betalt greenfee på de "gode" banene (som har de høyeste vedlikeholdskostnadene). Jo, det ER for mange som ønsker å spille i prime-time iallefall Oslo og omegn. Nå som det er få baner åpne er det stappfullt på Gamle Fredrikstad. Fra og med åpning og ut august (med unntak av juli) er det veldig fullt i helger og helligdager de fleste steder (Mikla, Losby, Hauger, Haga, Hakadal, Bærum, Asker, Evje osv osv). På dagen i uka er de fleste på jobb (unntatt pensjonister), og det er rimelig fullt mange kvelder midt på sommeren også.

Hvis en klubb går konkurs er det ikke noen fordelskort sin skyld, og dette er selvsagt frivillig (også seniorgolf-rabatt). Jeg har full tillit til at de fleste ledere/styrer klarer å ta de beste beslutninger for sin klubb, og det er selvsagt tøff konkurranse mellom klubbene. Takk og lov for det, tror alternativet ville vært dårligere...
Jeg mener det er naivt å tro at golfnorge går rundt på kommersielle premisser. Banene er avhengige av klubber, og klubbene er avhengige av medlemmer og sponsorer. Jeg forstår at alle ønsker seg inntekt fra gjestespillere, men mener (for mange klubber at) rabatt- og priskappløpet er å pisse i buksa for å holde seg varm. Det trengs ingen sentral administrasjon. Det trengs bare litt mer klubbfølelse hos de aktive golfspillerne rundt omkring i klubbene, og litt større respekt for at det i mange tilfeller er sponsorene som subsidierer hobbyen vår.

@liverglimt - Ilstad er ingen turistmagnet. Mange av gjestespillerne kunne vært medlemmer, hadde det ikke vært for postkasseklubber og rabattordninger. Og - igjen - jeg mener ikke at det finnes noen enkel måte å regulere seg ut av dette, men det hadde vært utrolig mye lettere å drifte golfnorge hvis folk ikke var opptatt av å spare mest mulig penger på å spille golf. Det koster penger å holde en golfbane fin fra mai til oktober. Noen må ta regninga, og da syns jeg det er kjipt at det ikke er litt mer raushet hos de ivrigste.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Rabattkort green fee

Post by liverglimt »

Ilstad ligger strategisk til med Saltstraumen som nær nabo. Bodø er inngangen til Lofoten. Dette er ting som trekker folk.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

liverglimt wrote:Ilstad ligger strategisk til med Saltstraumen som nær nabo. Bodø er inngangen til Lofoten. Dette er ting som trekker folk.
Det trekker ikke mange golfspillere. Jeg holder til på andre siden av byen, og vet sånn ca hvor mange gjestespillere Saltstraumen og Lofoten genererer til Bodø-banene.

Uansett, det er mange klubber i Norge. Fler enn de to i Bodø, og fler enn de ti-femten største.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Rabattkort green fee

Post by liverglimt »

Jeg aner ikke hvordan Salten Golfklubb har det angående gjestespillere, vet bare at siden jeg første gang var der for en del år siden har jeg aldri følt meg velkommen.

Uansett, som sagt tidligere, bonusordninger trekker folk. Det gir penger i kassa. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

liverglimt wrote:Jeg aner ikke hvordan Salten Golfklubb har det angående gjestespillere, vet bare at siden jeg første gang var der for en del år siden har jeg aldri følt meg velkommen.

Uansett, som sagt tidligere, bonusordninger trekker folk. Det gir penger i kassa. :)
Haha, at du ikke har følt deg velkommen er en god målestokk! Det kan jo ha noe med deg å gjøre.

La nå ikke dette bli en lokal diskusjon. Bodø Golfklubb lever på nåde, og var nesten konkurs i fjor. Salten Golfklubb går greit rundt, og lever trygt. Det er vel alt du trenger av bevis. Rabattkortene skaper hodebry for både klubber og forbund. Det fungerer i de områdene det er kommersielt grunnlag, ikke i resten av landet.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Rabattkort green fee

Post by liverglimt »

Når jeg føler meg velkommen en plass så spiller jeg oftere der. Rabatt eller ikke. I Norge så har jeg spilt baner som Toten, Miklagard, Mjøsen og Namdalen og følt meg veldig velkommen.
Post Reply