Rabattkort green fee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

Kan du utdype hvorfor akkurat Salten GK er et sted du ikke føler deg velkommen?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Rabattkort green fee

Post by liverglimt »

Ta deg en tur til Ilstad første uka i Mai, så tar vi en kaffe over dette og andre tema. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

Første uka i mai skal nok formen prikkes inn til Region Tour 1, og det tror jeg nok blir mest effektivt på turneringsbanen :)

For å prøve å holde tråden: Det er klart gjestespill er viktig. Det er klart service er viktig. Når det er sagt er det dessverre slik at kun et fåtall norske baner kan regne med store inntekter fra green fees.

Jeg opplever Salten som en spesielt trivelig klubb, som strekker seg langt for å ta i mot gjester fra inn og utland på en god måte - daglig leder kjører gjerne personlig til flyplassen og henter utenlandske spillere. liverglimt har av en eller annen grunn en annen oppfatning, og han er den eneste jeg vet om som har denne oppfatningen. Personlig elsker jeg Mikla, men jeg kan ikke huske å noengang ha fått spesielt hyggelig velkomst der. På Vestfold GK har jeg opplevd begge ytterkanter; en sliten, sur ansatt noen ganger, og en strålende blid ansatt noen ganger.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Rabattkort green fee

Post by kevin »

Banene i vårt fylke har hatt forskjellige typer samarbeid de siste årene, hvor medlemmene har fått billigere greenfee hos de andre banene. Noen år er det færre med, og noen år er det forskjellige priser. Trenden er at prisen øker litt, og at det er litt mindre samarbeid. Vi har 250,- på noen baner, og 350,- på andre. Til gjengjeld er nesten ingen av banene her med på noen av disse kort-ordningene. Hos oss er det heller ingen rabatt om jeg tar med meg gjester. Hvilket jeg synes er litt rart, og det gjør at mine venner kanskje velger andre alternativer.

Med disse forskjellige ordningene har man kunnet sette begrensninger også, sånn at man ikke risikerer mange 50% greenfee i de beste tidene, som i helgene. Man bør uansett prøve å fylle opp de litt mindre attraktive tidene, enten gjennom yield-management i golfbox hvor man setter forskjellig pris i forhold til tid, eller inngår avtale med kort-ordning og lavere pris på disse tidene.
Last edited by kevin on 11 Apr 2016, 12:52, edited 1 time in total.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Rabattkort green fee

Post by Golffreak »

Franz wrote:For å prøve å holde tråden: Det er klart gjestespill er viktig. Det er klart service er viktig. Når det er sagt er det dessverre slik at kun et fåtall norske baner kan regne med store inntekter fra green fees.
Javel? Enig i at det er en del klubber utenfor større markeder som må ha en stabil lokal medlemsmasse for å ha kommersielt grunnlag for å drive og at greenfee-inntekter der alene ikke er nok. Det er ikke så mange steder det er mange baner innenfor 1 times kjøring, og selvfølgelig er det litt annerledes i Oslo vs. Bodø. Likevel er nok greenfee en betydelig del av inntektene for å balansere budsjettet i de fleste klubber jeg kjenner i alle fall, og til og med Norges dyreste klubb mtp greenfee (Oslo GK) har større inntekter fra greenfee. Hva med Holtsmark hvor inntektene er variable og avhengige av at både medlemmer og gjester spiller og betaler greenfee? Generelt så liker forbrukere "pay-as-you-go" eller etter forbruk, og blir litt enkelt å si at "alle" bør akseptere høyere årsavgift og at greenfee er ubetydelig.

Det er i alle fall tøff konkurranse både på fullmedlemskap og greenfee/gjestespill i Oslo-området, og det er nok fullt fokus på å maksimere begge deler.

For øvrig enig i at yield-management er en mye bedre måte å forsøke å utnytte kapasiteten på enn ulike rabattordninger (med unntak for helgedager og ulike ukenummere...).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Rabattkort green fee

Post by Gundersen »

Spilte Drøbak i går, og i dag fikk jeg denne mailen fra golfbox

Informasjon fra Drøbak Golfklubb:

Takk for besøket – velkommen tilbake!

Vi takker for at du valgte å spille golf i Drøbak. Vi ønsker deg mer enn gjerne velkommen tilbake. Når du viser denne mailen (på telefon/mobil enhet eller som utskrift) i Proshop gir vi deg 100 kroner i avslag på din neste runde. Bestill tid på vanlig måte i Golfbox, rabatten trekker vi ifra når du melder din ankomst i Proshop!
http://www.drobakgolf.no

Også en måte å ønske velkommen tilbake.
Positivt synes nå jeg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Rabattkort green fee

Post by kevin »

Bra :)

det burde også stått: husk å oppdatere banestatus i denne tråden http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f ... 7&start=40

:lol:
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

Bare for å være tydelig: Jeg forstår altså hvorfor klubbene gjør som de gjør, og at de vil tjene penger. Problemet - sånn jeg ser det - er at det finnes et stort antall baner som bare såvidt går rundt. Økonomien er ekstremt presset. Vi trenger disse banene også, for å ta unna trykket av spillere i prime time. Det hadde vært lettere å drive disse klubbene hvis ikke medlemmene trodde de er aksjonærer i en vanlig bedrift. De er medlemmer i en klubb, eller et idrettslag.

Jeg kommer ikke fra Bodø, og er fortsatt medlem i en klubb i Oslo-området. Denne klubben er et eksempel på dette. De har vært med på Viasat-kortet fordi de må være med på kjøret. Det hadde vært tryggere for alle om de hadde klart å få flere medlemmer. 400,- i green fee vs 6500,- i årsavgift...det går noen GF-runder pr medlem.

Skjønner altså at dette ikke bare er å innføre eller regulere, men det er verdt å ha i bakhodet.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Rabattkort green fee

Post by Franz »

Og ja, selvfølgelig ønsker man mer av begge.
Post Reply