Hvorfor treffer de ikke fairway?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Freud »

Gjennomsnittlig fairway-treff ("driving accuracy") på PGA er 60 %. Den listen toppes av relativt ukjente spillere. Av eliten har Spieth 63,1 %, Rory 57,8 % og Day 56,5 %. Det betyr at de treffer fairway bare seks av ti ganger. Dersom vi ser bort fra de sjeldne tilfeller der de ikke ønsker å ligge i fairway av taktiske grunner for neste slag, så er det grunn til å spørre: HVORFOR treffer de ikke fairway mye oftere, når det er det de ønsker og sikter på?
Spillerne er ikke roboter, men fairway-treff på 80-90 % skulle da være oppnåelig?
Vi ser jo hvor utrolig flinke eliten er til å komme seg ut av vanskeligheter, og likevel få GIR. Kanskje det ikke spiller noen rolle i praksis at de bare treffer fairway 60 %?

Kommentatorene registrerer at ballen går i røffen eller andre steder utenfor fairway, men sier ikke noe om hva det var ved utslaget som førte til det. Ser de det ikke, eller bryr de seg ikke om det? Vi må gå ut fra at spilleren selv og treneren ser hva som er gjort feil, og bruker det til å forbedre seg på tee.
Jeg har ofte undret meg på hva som er årsaken til at ballen havner der elitespilleren ikke ønsker å ha den, når forholdene ellers ligger til rette for det. Hva skyldes det?
1) Feil stance
2) Feil grep
3) Feil kølle
4) Feil høyde på peggingen
5) Nerver (på tee med mange tilskuere tett på er dette et undervurdert element for å begå feil)

Jeg håper at dere kan bidra med synspunkter. Man kan jo starte med seg selv: hvorfor slo jeg det tee-slaget skjevt når jeg hadde gjort alle forberedelser for å få det rett? Vet vi det egentlig?
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by ShooterMacgavin »

Ta deg ei bolle a..!


Gutta slår ca 150-200m lengre enn deg, kutter rundt hjørner, bunkere ect. Natuligvis haver de til tiden utenfor. Risk-reward


Sent from my iPhone using Tapatalk
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Golffreak »

Legg til at de spiller på mange av de tøffeste banene i verden med skrånende/ondulerte fairwayer og strategiske hindere, innsnevrede fairwayer ift vanlig "klubb-setup", uttørkede/nedklipte og steinharde fairwayer for turneringen, vinden tar mye mer tak når du slår så mye lengre enn deg og generelt tøffe forhold.

Mulig du kunne hakket deg utpå fairway på Augusta med ca. 60% fairwaytreff, men samtidig hadde du sikkert brukt 50 slag mer enn proffene.

I alpint vanner de løypa for å få is og dermed hardere og mer ruglete/tøffere underlag. Kan ikke helt sammenligne løypene som når de er preppet silkemykt.

Lettere å treffe bulls-eye i Dart når en står på 2m vs. 10m. Osv.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Freud »

Dette handler ikke om meg og hvor langt jeg slår (det er feil at proffene slår 150-200 m. lenger enn meg; det riktige er ca. 50 m. i snitt)
Det handler heller ikke om Augusta.
Dersom det er så vanskelige forhold på fairway som det beskrives her, så skal disse gutta vite det, og planlegge utslaget deretter.

Spørsmålet mitt står ubesvart: hvorfor treffer de ikke fairway i mer enn 6 av 10 tilfeller?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by kevin »

Fordi lengde er viktigere enn presisjon. Da øker risken for å miss fw. Dessuten behøver de ikke treffe fw oftere, det er ingen garanti for bedre score
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Golffreak »

Med all respekt for at jeg ikke vet hvor langt du slår, men sammenligner her lengder med typiske mid-hcp spillere. Hvis du skal sammenligne offisiell statistikk (målte "driver" hvor de også kan ha brukt 3W eller jern for øvrig), så tror jeg uansett du havner 75m bak de lengste på PGA-touren og kanskje nærmer deg 50m bak gjennomsnittet. Husk at du neppe er like jevn på distansene slik at GJENNOMSNITTET ligger ett stykke under max.distanse... De har også lengre slag inne hvis de trenger det, og du ser det ofte i turneringene også når det er par 5 de kan nå på 2 ved max drive. 75-50m har naturligvis mye å si for treffnøyaktigheten, det er jo en mye lengre ballbane hvor mye mer kan gå galt! Hvis slaget er 1% off kan jo du likevel treffe fairway, mens tour-spillerne havner i skauen...

Uansett, jeg tror vi har forklart det relativt godt i postene her og jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene at tour-spillerne skal ha 90% i gjennomsnitt. Har du spilt på en bane etter at den er satt opp for en tour-turnering? Det har jeg to dager etter turneringen, og selv om det var en ET-bane som vinneren knuste på -23 så var fairway utrolig mye smalere enn vanlig setup og fairway var steinhard og ondulert slik at ballene ofte spratt og rullet i roughen (som også var utrolig tjukk). Det er også slik at mange tar en del risiko som ikke vi vanlige dødelige hadde vært i nærheten av å tenke på, som å gå for greenen på "korte" par 4 og hvor de synes det er helt OK å havne i bunkeren. De kan også sikte ut i roughen hvis det er vann i spill på ene siden, spesielt hvis de leder, da de er utrolig flinke til å spille seg inn fra rough som går langt over anklene. Semi-roughen/fringen teller heller ikke som FW-treff, og jeg tror at hvis det var en konkurranse hvor det kun gjaldt å treffe fairway så kunne de nok klart det i 85-90% av tilfellene. Det er likevel så mange andre faktorer i en turnering at du kan ikke se deg blind på en bestemt statistikk. Selvsagt forsøker de stort sett å treffe fairway, men de tar som nevnt større risker for å forsøke å vinne.

Du kan jo gjerne mene de er dårlige, men vi andre koser oss i alle fall med å se på proffene...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

kevin wrote:Fordi lengde er viktigere enn presisjon. Da øker risken for å miss fw. Dessuten behøver de ikke treffe fw oftere, det er ingen garanti for bedre score
Dette. Her har du det vitenskapelig baserte fasitsvaret proffene kjenner til, som gjør at de smeller avgårde ballen der det er mulig, og løser problemer derfra. Bomb & gauge. De kunne helt sikkert hatt opp mot 90% fw, men det lønner seg ikke, sammenlignet med å ligge så langt frem som mulig. Da havner man ofte i områder av banen der det er tilnærmet umulig å få ballen i fw.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

Freud wrote:Kommentatorene registrerer at ballen går i røffen eller andre steder utenfor fairway, men sier ikke noe om hva det var ved utslaget som førte til det.
Minner dette det deg om en annen relativt fersk tråd?
Bytt til engelsk neste gang du ser på, så skal du se/høre :)

EDIT: Dette er forresten et godt eksempel på hva en bedre golfspiller ser tydeligere enn en dårlig golfspiller. Det er et logisk og ugjendrivelig faktum at det er lettere å se utfordringer man har vært utsatt for selv.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Freud »

Da trekker jeg den konklusjon at proffene ikke gjør noe feil på tee. Ballen havner der de vil den skal havne, uansett når og hvor.
Et oppgitt blikk og irritert gest fra spilleren betyr ikke at han er misfornøyd med slaget. Kanskje med caddien, været eller publikum? Eller kanskje det er noe feil med fairwayen?
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Sharky »

HAhahhah.. kan ikke annet enn å le :D Ser det er lenge si jeg har vært her inne da jeg mener å huske at Freud pensjonerte seg fra denne siden en god stund tilbake? :P Situasjonen ser ikke ut til å ha forandret seg da et forumtroll er og blir et forumtroll? ^^

Nå det er sagt så tror jeg det handler mye om det kevin sier. Lengde er blitt en viktigere faktor enn presisjon på flere utslag enn det som kanskje vær vanlig tidligere ? Min mening er at det er utstyret sin skyld og ikke spilleren / banen i seg selv. Vi spiller med lettere utstyr, lenger køller og en golfball som går lenger en noensinne. Kombinasjonen av dette har gjort at teesteder blir flyttet og baner blir omdesignet fordi folk slo over hinder o.l som lå strategisk plassert.

Så et intervju av Jack Nicklaus hvor han forteller om en turnering der Ben Hogan på en søndag hvor de spilte 2x18 hadde truffet hver eneste fairway og 34 greentreff etter hverandre. Og dette med en ball som spant mye mer! ?

For å legge litt fakta på bordet. Du kan gå på pga touren sin side og hente opp statistikken for avg. fairway hit tilbake til 2002 hvor 64 spillere hadde 70% eller bedre. I 2015 er det kun 10 spillere med samme tall.
"The more i practice, the luckier i get"
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

ShooterMacgavin wrote:Ta deg ei bolle a..!


Gutta slår ca 150-200m lengre enn deg, kutter rundt hjørner, bunkere ect. Natuligvis haver de til tiden utenfor. Risk-reward


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dem slår ikke så langt sånn egentlig da, PGA tour driving lengde er oppskrytt av de gamle traverne i alle norges klubber.
I fjor hadde han som drivet lengst 287 meter i gjennomsnitt, dette er inkludert carry, dit ballen stopper, uansett om man ligger i rough elle fairway.
De velger ut 2 hull per runde, der hullene går motsatt av hverandre, for å få det mest mulig rettferdig i forhold til vind.
Jeg vet om mange som slår slenger enn dette, men det hjelper kanskje ikke når man suger på nærspill!
Vet ikke om dette sier mest om lengdene til Freud eller hvor oppskrytt lengdene er på PGA tour.
On topic___Det jeg kan si med sikkerhet er at flere av disse fairwayene er 10 meter i bredde i landingsonen, der er litt mere krevende å treffe fairway da enn det er på Solum Golf & Cøntry Kløbb for eks...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by kevin »

Tror heller det er hobbygolfernes lengder som er oppskrytt. Spesielt siden de sjelden måles nøyaktig opp. De færreste SNITTER 315 yards. Husk at endel av tallene fra pga touren er ved bruk av andre køller enn driveren også. Det er også stor variasjon av baner, med enorme lengder på Kapalua og Firestone f.eks. Andre baner er det mer bruk av jern og woods

Rory slo seg inn på greenen på hull 3 i stad. 350 yards! DJ slo langt over greenen. Jo, de slår langt
Last edited by kevin on 10 Apr 2016, 21:06, edited 1 time in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Freud »

At proffene var bedre før, har jeg hevdet lenge.
Min mening er fortsatt at jeg ikke tror proffene har særlig peiling på hvor ballen havner, når de slår 270-80 m. Det er menneskelig umulig å beregne det, i et landskap foran seg som består av trær, bunkere, vann, svinger, innsnevringer, og bakker opp og ned. Mange hevder at proffene er så gode at de kan lande ballen der de vil. Men så gode er de ikke.
De samme spillerne klarer ikke engang å lande ballen nærmere pinnen enn 10 m, på innspill fra ca. 100 m.

Utspill med storslegga blir på lykke og fromme. Det vi har sett på Augusta denne uken beviser det.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

kevin wrote:Tror heller det er hobbygolfernes lengder som er oppskrytt. Spesielt siden de sjelden måles nøyaktig opp. De færreste SNITTER 315 yards. Husk at endel av tallene fra pga touren er ved bruk av andre køller enn driveren også. Det er også stor variasjon av baner, med enorme lengder på Kapalua og Firestone f.eks. Andre baner er det mer bruk av jern og woods

Rory slo seg inn på greenen på hull 3 i stad. 350 yards! DJ slo langt over greenen. Jo, de slår langt
Nei, tallene jeg henter er fra 2015 og målt med bare driver, etter oppskriften som jeg skrev...

EDIT: DVS at hvis de ikke bruker driver, bruker de et annet hull som det motsatte hullet av de to, som dem slår driver på :)
Last edited by dirtyzecret on 10 Apr 2016, 21:34, edited 1 time in total.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

Det er ingen som har påstått at de lander ballen der de vil, men at de prioriterer lengde fremfor presisjon.

Selvfølgelig var ikke proffene bedre før. Det blir som å påstå at biler var bedre på åttitallet fordi det var færre problemer med de integrerte GPS-systemene. Litt overdrevet, men du burde forstå poenget. Det er fullstendig ulogisk og aldeles fjernt å tro at nivået var høyere før. De prioriterte annerledes, ja, men nivået er naturligvis høyere i dag.

Hogan spilte baller som spant mer, på kortere baner og tregere forhold. Det førte til høyere fokus på presisjon, fordi det lønte seg. Se bare på hvordan han svingte køllene, og sammenlign med verdensener Day. Bevisene er der Freud, rett foran nesa på deg. Jeg vet ikke om du underholder deg selv med å være uenig med alt og alle, men bevisene er der altså. Statistikk, video på youtube, utsagn fra de eldre proffene osv.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

Greit at dem slår langt, men i 2016 finnes det mange spillere som faktisk slår ganske langt, ihvertfall sånn jeg oppfatter det.. Etter å ha spilt litt rundt! :)

Men hva er egentlig langt, er langt 250 meter?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

Jeg vet ikke hva folk oppfatter som langt, men jeg vet at utrolig mange blir skuffet når de forstår hvor langt/kort de faktisk slår, sånn egentlig, når de ikke måler på gefühl'en ute på banen - uten å ta med i beregningen at tee-stedet sto litt frem, at avstandspinnene på banen står litt upresist, at det er mål langs midten av fairway og ikke luftlinje og lignende.

Jeg merker i hvert fall at jeg ofte snitter mye lenger enn folk som oppgir at de slår MYE lenger enn meg.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by liverglimt »

250 meter er langt. Det skal en svinghastighet på 108MPH til for å slå slike distanser. Dette tilhører de få.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:250 meter er langt. Det skal en svinghastighet på 108MPH til for å slå slike distanser. Dette tilhører de få.
Seriøst? Haha :lol: Innafor det sikkert 8-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by kevin »

dirtyzecret wrote:
kevin wrote:Tror heller det er hobbygolfernes lengder som er oppskrytt. Spesielt siden de sjelden måles nøyaktig opp. De færreste SNITTER 315 yards. Husk at endel av tallene fra pga touren er ved bruk av andre køller enn driveren også. Det er også stor variasjon av baner, med enorme lengder på Kapalua og Firestone f.eks. Andre baner er det mer bruk av jern og woods

Rory slo seg inn på greenen på hull 3 i stad. 350 yards! DJ slo langt over greenen. Jo, de slår langt
Nei, tallene jeg henter er fra 2015 og målt med bare driver, etter oppskriften som jeg skrev...

EDIT: DVS at hvis de ikke bruker driver, bruker de et annet hull som det motsatte hullet av de to, som dem slår driver på :)
Det er selvsagt ikke sånn det gjøres. De 2 hullene er forhåndsbestemt, sånn at man faktisk kan sammenligne spillerne mot hverandre. Ellers blir det helt uinteressant statistikk. Hva skal de bruke som mål når en spiller ikke bruker driver i det hele tatt? Hvorfor tror du Stenson har dårligere snitt enn Spieth?
Post Reply