Hvorfor treffer de ikke fairway?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

dirtyzecret wrote:
liverglimt wrote:250 meter er langt. Det skal en svinghastighet på 108MPH til for å slå slike distanser. Dette tilhører de få.
Seriøst? Haha :lol: Innafor det sikkert 8-)
:?:
Hva mener du her, dirtyzecret?
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

kevin wrote:
dirtyzecret wrote:
kevin wrote:Tror heller det er hobbygolfernes lengder som er oppskrytt. Spesielt siden de sjelden måles nøyaktig opp. De færreste SNITTER 315 yards. Husk at endel av tallene fra pga touren er ved bruk av andre køller enn driveren også. Det er også stor variasjon av baner, med enorme lengder på Kapalua og Firestone f.eks. Andre baner er det mer bruk av jern og woods

Rory slo seg inn på greenen på hull 3 i stad. 350 yards! DJ slo langt over greenen. Jo, de slår langt
Nei, tallene jeg henter er fra 2015 og målt med bare driver, etter oppskriften som jeg skrev...

EDIT: DVS at hvis de ikke bruker driver, bruker de et annet hull som det motsatte hullet av de to, som dem slår driver på :)
Det er selvsagt ikke sånn det gjøres. De 2 hullene er forhåndsbestemt, sånn at man faktisk kan sammenligne spillerne mot hverandre. Ellers blir det helt uinteressant statistikk. Hva skal de bruke som mål når en spiller ikke bruker driver i det hele tatt? Hvorfor tror du Stenson har dårligere snitt enn Spieth?
Jeg bare leser teksten på målingen, at dette er utifra at de bruker drivern. De tallene jeg skrev ovenfor er fra den målingen, godt mulig det også finnes andre statistikker. Det er jo ikke sånn at man idag kan sitte å finne på ting, når alle har Google i stua.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

Franz wrote:
dirtyzecret wrote:
liverglimt wrote:250 meter er langt. Det skal en svinghastighet på 108MPH til for å slå slike distanser. Dette tilhører de få.
Seriøst? Haha :lol: Innafor det sikkert 8-)
:?:
Hva mener du her, dirtyzecret?
Det jeg mener;
Synes ikke 250 meter er langt, eller at en svinghastighet på 108 mph er raskt. Er det jeg mener! Jeg mener at mange av de nye spillerne, også i Norge som er aktive idag er lenger og raskere enn dette. De trener barmark, styrketrening og øvelser for å bli mykere.
Jeg er 31 år, har spilt mye golf, ikke hele livet, men nesten, har kjørt alpint på høyere nivå tidligere og kanskje det er bra for svingen--
På trackmann snitter jeg på 286 meter på 30 slag, og har en svinghastighet mellom 124 og 128 mph, og det er ikke slik at jeg er lengst i min klubb.. Drammen GK
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by liverglimt »

Dette er tall som tilhører 1 kanskje 2 % av golfere.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:Dette er tall som tilhører 1 kanskje 2 % av golfere.
Ja, i Norge er det sikkert det...
Men hele greia med tråden, det jeg skal frem til etter diverse avsporinger er at det er fort gjort å bomme på de smale fairwayene på de ''store'' banene''--
Mitt livs beste runde var på Valderrama i 2014, 81 slag fra sort, og jeg lå nesten ikke i en eneste fairway, fairwayene var jo så smale. Og på mange av banene de spiller store turneringer på er fairwayene enda smalere.
Men gode spillere har en tendens til å få GIR selvom de ikke treffer fairway! Så GIR har kanskje ikke så mye å si...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by kevin »

Jeg bare leser teksten på målingen, at dette er utifra at de bruker drivern. De tallene jeg skrev ovenfor er fra den målingen, godt mulig det også finnes andre statistikker. Det er jo ikke sånn at man idag kan sitte å finne på ting, når alle har Google i stua
Drives betyr ikke at man har slått driver, det er poenget. Det står ingenting om køllevalg, selvsagt. De bruker hull hvor driver er mest brukte kølle, og som passer til å måle sånt. Men som statistikk er det helt nødvendig at man bruker samme hull for alle spillerne, og disse er forhåndsbestemt og man bruker to hull pga det med vindretning. Men noen eksakt vitenskap er det ikke.

Men nå handler ikke tråden bare om hvor langt man slår, men om fw treff
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

kevin wrote:
Jeg bare leser teksten på målingen, at dette er utifra at de bruker drivern. De tallene jeg skrev ovenfor er fra den målingen, godt mulig det også finnes andre statistikker. Det er jo ikke sånn at man idag kan sitte å finne på ting, når alle har Google i stua
Drives betyr ikke at man har slått driver, det er poenget. Det står ingenting om køllevalg, selvsagt. De bruker hull hvor driver er mest brukte kølle, og som passer til å måle sånt. Men som statistikk er det helt nødvendig at man bruker samme hull for alle spillerne, og disse er forhåndsbestemt og man bruker to hull pga det med vindretning. Men noen eksakt vitenskap er det ikke.

Men nå handler ikke tråden bare om hvor langt man slår, men om fw treff
Takk for oppklaring, jeg er innrømmer gjerne at jeg tar feil :)
Jeg ser jo den at hvis noen slår med 3 wood eller jern på disse hullene så trekker det ned gjennomsnittet når det blir gjort slik.
Uansett så må jeg le litt av gutta plattingen/resturanten som mener at alle på TV er så sykt lange.
Som sagt tidligere, er det mange juniorer idag som er ganske hissig på lengde.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

dirtyzecret wrote:På trackmann snitter jeg på 286 meter på 30 slag, og har en svinghastighet mellom 124 og 128 mph, og det er ikke slik at jeg er lengst i min klubb.. Drammen GK
Dette er selvfølgelig ekstremt. Du snitter høyere enn f eks McIlroy (ca 119.5 mph). Du er kanskje ikke lengst i Drammen, men det er vel ikke veldig mange foran deg heller. I så fall bør de satse mot long driving, ikke golf. Den raskeste svingen på PGA Tour er såvidt over 125 mph.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

Franz wrote:
dirtyzecret wrote:På trackmann snitter jeg på 286 meter på 30 slag, og har en svinghastighet mellom 124 og 128 mph, og det er ikke slik at jeg er lengst i min klubb.. Drammen GK
Dette er selvfølgelig ekstremt. Du snitter høyere enn f eks McIlroy (ca 119.5 mph). Du er kanskje ikke lengst i Drammen, men det er vel ikke veldig mange foran deg heller. I så fall bør de satse mot long driving, ikke golf. Den raskeste svingen på PGA Tour er såvidt over 125 mph.
Longdrive?
Har faktisk en rygg som skal funke i ca 30 år til :lol:
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

dirtyzecret wrote:
Franz wrote:
dirtyzecret wrote:På trackmann snitter jeg på 286 meter på 30 slag, og har en svinghastighet mellom 124 og 128 mph, og det er ikke slik at jeg er lengst i min klubb.. Drammen GK
Dette er selvfølgelig ekstremt. Du snitter høyere enn f eks McIlroy (ca 119.5 mph). Du er kanskje ikke lengst i Drammen, men det er vel ikke veldig mange foran deg heller. I så fall bør de satse mot long driving, ikke golf. Den raskeste svingen på PGA Tour er såvidt over 125 mph.
Longdrive?
Har faktisk en rygg som skal funke i ca 30 år til :lol:
Ser den :) Da kan det jo være lurt å roe ned enda litt, for du svinger altså allerede fortere enn samtlige på PGA Tour. Og banen ute på Skoger er jo ikke akkurat noe monster :)

Tilbake til poenget, og Freud. Fairway-treff er ikke lenger det viktigste. Det er svaret vi trenger. GIR er viktigere, og putter pr GIR viktigere enn det igjen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Golffreak »

Fairway-treff kan være viktigere på en bane vs en annen riktignok. Vil tro det er mer fokus på å treffe fairway når vi kommer til US Open, men virker ikke som roughen er så straffende på en vanlig PGA-tour turnering nå. De vil ha god TV-underholdning, og hakking 90 grader rett ut er ikke god TV...

På Augusta er det ikke rough og det blir flere gode recovery shots og underholdning.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Freud »

Mitt innlegg gjaldt ikke Augusta, men generelt for baner på PGA og ET.
Jeg er enig i det som er skrevet her om at lengde er viktigere enn akkurat hvor ballen lander. På Augusta er dette åpenbart, siden det ikke finnes røff eller busker der. Man blir straffet mye hardere for skjevt utslag på andre baner. Men dette er likevel an avsporing fra mitt tema.
Hva ønsker spilleren med utslaget sitt? Å få max lengde og gi blaffen i hvor ballen havner, eller få både lengde og fairwaytreff? Jeg tror det siste. Når han likevel ikke oppnår dette (i 4 av 10 tilfeller), som er hans mål, så er det naturlig å spørre seg: hva gjorde jeg feil med utslaget, siden jeg ikke oppnådde det jeg ville?
Skal han bare måke i vei med storslegga og håpe på det beste, eller har han et landingsmål? Spillerne kjenner jo hele fairwayen og sideområdene, etter å ha både studert og spilt banen, og notert det han behøver å vite.
Dersom han har et landingsmål - som ganske sikkert ikke er utenfor fairwayen - og ikke oppnår det, hva gjorde han feil på tee?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

Dette er jo ikke enten/eller, Freud. De gjør en prioritering på hvor hardt de slår. Noen ganger går det ikke som planlagt, og noen ganger prioriterte de feil.

Dette hadde vært lettere å forstå hvis du kunne litt om golf. Du virker helt fersk i gamet. En ærlig sak, altså, men det gjør det vrient å forklare.

Edit = typo
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Rotten »

Må jaggu si dette er litt av en håpløs diskusjon. Det kan av og til være interessant å være "uvitende" og pirke borti det etablerte, men det fordrer en viss grad av innsikt når det gjelder realiteter.
Dette gjelder de fleste idretter. Hvorfor bommer basketballspillere på straffe av og til? Her er jo til og med forholdene konstante. Hva med snooker og dart? Hvorfor er de så dårlige og bommer av og til?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Freud »

Dette har ikke noe med hvor god eller dårlig eller erfaren jeg og dere er i golf. Det har å gjøre med noe så fundamentalt som å finne ÅRSAKEN til at man utfører dårlige slag, rettere sagt: slag som ikke havner der spilleren har ønsket og planlagt det.
I alle idretter er det av avgjørende betydning å finne ut hvorfor man ikke gjør det bedre enn man gjør, hvor ligger feilene? Fordi alle idrettsutøvere - selv eliten - både kan og bør bli bedre. Første bud i en slik prosess er å finne ut hvorfor man har svake punkter, og så gjøre noe med det.

Man kan se det på ansiktene og kroppsspråket til eliten når de er misfornøyd med slaget sitt, enten det er fra tee eller andre steder på banen. Ballen har havnet et annet sted enn der de hadde siktet/planlagt/ønsket. Da er det elementært å finne ut HVORFOR dette skjedde. I tillegg til alle tekniske feil som kan oppstå har vi den mentale delen av spillet, som blir viktigere og viktigere i golf.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

Hvorfor i himmelens navn tror du at de IKKE vet det?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Franz »

En dartspiller sikter på trippel 20, bommer litt lavt, tenker at han/hun må kaste hardere eller høyere, evt litt av begge. Vedkommende VET jo hva som skjedde, men har likefult bommet.

Profesjonelle golfspillere har alle sine tendenser. De aller, aller fleste - jeg vil tro absolutt alle - vet hva de sliter med. De aller, aller fleste jobber ræva av seg for å bli bedre på disse tingene. Det betyr jo ikke at det ikke går galt i ny og ne. Til det er spillet altfor vanskelig/avansert, og marginene altfor små.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by Gundersen »

Svaret er vel egentlig såre enkelt. Vi snakker om mennesker. Et menneske er dømt til å ikke kunne gjenta en bevegelse 100% identisk to ganger.
Last edited by Gundersen on 11 Apr 2016, 23:34, edited 1 time in total.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by GunnarBull »

Enda en latterlig og evigvarende Freud-diskusjon. Hvorfor er ikke spillerne roboter? Helt utrolig, Freud, at du ikke forstår dette. Poenget med proffgolf og golfbaner er jo at det skal være vanskelig. Hvis alle spillerne hadde truffet alle fairwayer og lagt alle innspillene innenfor tre meter ville det være totalt meningsløst. Derfor lager de banene vanskeligere, og så vanskelig at selv de beste ikke har full kontroll. 100% logisk, og slik MÅ det være. I tillegg blir det MYE vanskeligere når det blåser. Har sett du tidligere har uttalt at "vind må proffene beherske", det er en helt utrolig påstand av et voksent menneske. Ingen kan forutse det uforutsigbare.

Hvorfor treffer ikke alle dartspillerne nøyaktig der de vil hver gang? Hvor stort er universet? Hvorfor lever vi? Når det gjelder det første spørsmålet har Gundersen fasiten over her.

De siste spørsmålene får vi aldri svar på, det første spørsmålet får tydeligvis DU aldri svar på.

Vi andre vet det.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hvorfor treffer de ikke fairway?

Post by dirtyzecret »

Når ballen min ikke havner der jeg vil er jeg ofte litt for rask igjennom med armene og får en snapphook. Årsaken er litt for rask med armer.... Plutselig slår jeg en slice, da er jeg litt for mye utenifra og inn, plustelig slår jeg rett, da vet jeg ikke hva som skjedde! Haha
Post Reply