Hva mener du er Norges beste golfhull?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by TomShanks »

Ser Lofoten Golf Links nylig hadde en kåring på sin Facebook-side der de spurte medlemmene sine om hva de mente var de tre beste hullene på banen. Det fikk meg til å tenke på hva som er de beste golfhullene i Norge?
Det er så klart veldig subjektivt hva som utgjør et "bra" golfhull, men for meg veier kombinasjonen av design og vakre omgivelser soleklart tyngst. Veldig mange fine korte par 3-hull i Norge med vann, men de mangler ofte risk-reward-elementer som man får på par-4 og par 5-hull.


Gressforhold varierer såpass mye på norske baner fra år til år, at dette kommer i andre rekke hos meg.

Noen umiddelbare favoritter som dukker opp i hodet mitt er hull 14 på Bogstad, 2 på Lofoten, 11 på Norsjø, 16 på Miklagard, 8 på Meland, 18 på Bjaavann, 18 på Sandefjord, 5 på Borre, 15 på Tyrifjord, 17 på Atlungstad.

Hva er dine favoritthull i Norge? :)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Rotten »

Artig!
Uten å ha tenkt meg så grundig om, så liker jeg hull 16 på Tyrifjord godt. Fint langs vannet, mulig å gå inn på 2.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Cooper »

Hull 18 Hakadal og Hull 10 på Losby bør være med i en kåring ihvertfall
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by TheBigEasy »

Hull 17 langs Mjøsa på Atlungstad er ikke så værst.
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by kevin »

Utrolig vanskelig med slike kåringer. Det finnes flere utrolig flotte hull på banen i Valdres, og for meg stikker hull 3 seg ut. Usedvanlig vakkert, tøft og herlig design. Det spilles som par 5 på første runden, med utslag fra bakre tee. Mens på andre runden er det et tøft par 4 med tee litt lengre framme.

Ellers ser Lofoten helt rå ut på bildene jeg har sett. Hull 17 på Atlungstad er vakkert. Holtsmark har noen av de flotteste par 3 hullene jeg vet om, og herlig design på de. Tyrifjord har noen flotte hull langs vannet. Bogstad likeså. Jeg liker også hull 16 på Miklagard godt, et hull som har alle elementene.

Hull 11 på Norsjø er vakkert, men kanskje ikke godt designet.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by halvorsen84 »

Har ikke spilt så mange baner i Norge, skjønner at jeg må bli flinkere til å reise litt rundt! :P Men av de banene jeg har spilt, så er nok hull 8 på lokale Onsøy Golfklubb mitt favoritt hull! Kort par 3 med dam til høyre for green. Det er også bro fra greenområdet på forrige hull (7) inne i omgivelsene på dette hullet. Hull 7/8 på Onsøy er for meg en lokal utgave av "Amen Corner" fra selveste Augusta National! 8-)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Yorkie »

Klarte ikke helt å bestemme meg så det ble mer: Veldig gode hull i Norge

Par 3
Atlungstad 6
Atlungstad 16
Gamle Fredrikstad 13
Holtsmark 3
Holtsmark 5
Holtsmark 12
Losby 10
Larvik 4
Meland 13
Stavanger 3
Ålesund 15

Par 4
Narvik 18
Miklagard 3
Miklagard 17
Atlungstad 5
Valdres 2 (leste Kevins innlegg og ble litt usikker siden de har flytte litt rundt siden sist jeg spilte den, men det er altså par fire hullet ut på øya som er ett smykke)
Bjaavann 3
Gamle Fredrikstad 11
Holtsmark 8
Kongsvinger 6
Losby 12
Larvik 9
Meland 8
Meland 15
Stavanger 12
Haugaland 4
Tyrifjord 15
Vestfold 4

Par 5
Kongsvinger 3
Bjaavann 18
Holtsmark 18
Narvik 5
Byneset 17
Hakadal 17
Kongsberg 10
Larvik 13
Meland 3
Atlungstad 18
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by veggiss »

Du glemte Asker 18 Yorkie ;)

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by eivaan »

Hull 2 back tee Bjaavann (par3), hull 10 back tee Bjaavann (par5) og hull 18 back tee Bjaavann (par5) Dette er 3 fantastiske hull, litt selvskryt..men sånn får det være!!!
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by dirtyzecret »

Mange av de fineste er nevnt ovenfor.
Når det gjelder beste er det vanskelig å velge et synes jeg.
Mange gode hull, og flere spiller forskjellig etter hvilken tee du spiller fra.
Synes Holtsmark er den banen i Norge med klart flest gode golfhull!
Er noen bra på Larvik, Borre og selvfølgelig Losby!
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by TomShanks »

Noen som har spilt Hakadal? Hull 18 er et av de hullene jeg har et mest ambivalent forhold til. Er det et "bra" golfhull, eller er det litt "Mikke Mus"?
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by JonasB »

TomShanks wrote:Noen som har spilt Hakadal? Hull 18 er et av de hullene jeg har et mest ambivalent forhold til. Er det et "bra" golfhull, eller er det litt "Mikke Mus"?
Jeg synes det er bra, merk at jeg har spilt hullet to ganger og hver gang har det vært knallfine utslag. De påfølgende slagene er dessverre glemt :D

Kan være jeg hadde vært mindre imponert om jeg hadde knota det til på utslaget...
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by sirandrew214 »

Hull 18 Hakadal er jo et ekte risk/reward hull, og bra sådan.
I motsetning til oppskrytte Holtsmark, som ikke har et eneste! Men, Holtsmark har kanskje Norges fineste samling av par 3 hull, med unntak av hull 17, som er helt ok.
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Cooper »

sirandrew214 wrote:Hull 18 Hakadal er jo et ekte risk/reward hull, og bra sådan.
I motsetning til oppskrytte Holtsmark, som ikke har et eneste! Men, Holtsmark har kanskje Norges fineste samling av par 3 hull, med unntak av hull 17, som er helt ok.
Holtsmark har da ihvertfall 2 helt greie risk/reward hull. Hull 1 og 15. Hull 16 er vel også det, litt avhengig av hvor man setter tee.
Like fine som hull 18 på Hakadal er de likevel ikke (etter min smak)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Yorkie »

Hakadal 18 er ett greit hull for de med normal slaglengde, for de som har over gjennomsnitt i slaglengde blir det ett risk/reward hull
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by veggiss »

15 er vel ikke noe risk/reward hull på Holtsmark? Eller misforstår jeg definisjonen?

I mine øyne er 1, 4, 8 og 16 risk/reward hull (4 og 16 avhengig av teested og mulighet for å drive green), men tilhører vel egentlig en annen diskusjon.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Cooper »

veggiss wrote:15 er vel ikke noe risk/reward hull på Holtsmark? Eller misforstår jeg definisjonen?

I mine øyne er 1, 4, 8 og 16 risk/reward hull (4 og 16 avhengig av teested og mulighet for å drive green), men tilhører vel egentlig en annen diskusjon.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Risk/reward er vel ganske enkelt hull der man får over normalt god belønning, om man lykkes med å slå et utslag med høy risiko.

15 er mulig å nå inn på 2 slag for en normalgolfer. 2. slaget der må vel kunne karakteriseres som å ha relativt høy risiko. Nå skal jeg ikke påstå at det er noe godt risk/reward, da man også har høy risiko på 2. slaget om man velger å legge seg opp. Hull 4 har man vel enkelt innspill uansett om man unngår bunker. Mulig at de langtslåend kan nå inn der. Personlig er ikke det noe tema der. Hull 8 klarer jeg ikke helt å se som risk/reward. Er det virkelig noen som kan nå inn der?
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by Yorkie »

Risk/reward, det er vel (heldigvis) ikke mange hull uten risk/reward. Ett par tre på 100 meter med en fin liten greenbunker front, er jo risk/reward, dog for nogelunde halvgode spillere ikke så mye risk. Det blir vel ett moment om hva de fleste forstår med begrepet, og generellt så er det vel flere linjer ut fra tee. Noen risk/reward i den betydning er skrevet med store flammende bokstaver som f.eks hull 3 på Miklagard, de aller fleste ser at det ihvertfall er tre linjer, midt i fw, flørte med bunkeren eller bæle på rett mot green, reward = kortere innspill og mer green å jobbe med og bunker og dip i green mindre i spill. Noen hull er litt mere subtile, som f.eks hull 8 på Holtsmark, 240 er forbi bunker og her vier fairway seg ut og hjelper ballen mot venstre, men på 220 struper fairway, bunker venstre og skog høyre, inngang til green fra venstre side er å foretrekke for de fleste pinner.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by veggiss »

Hull 15 har jo en drivingrange å lande på ved utslaget, så det er jo bare å øse på å håpe på det beste. Ja, man kan ta en risk og gå inn på to, men da havner de fleste par 5 i risk/reward kategorien. Hull 1 er mer risk/reward i mine øyne, da man setter greenbunker og skog i spill om man satser på å nå green på to slag.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Hva mener du er Norges beste golfhull?

Post by dirtyzecret »

sirandrew214 wrote:Hull 18 Hakadal er jo et ekte risk/reward hull, og bra sådan.
I motsetning til oppskrytte Holtsmark, som ikke har et eneste! Men, Holtsmark har kanskje Norges fineste samling av par 3 hull, med unntak av hull 17, som er helt ok.
Vi snakker om gode golfhull her da... Hull 18 på Hakadal er jo et hull som bare er kasta på plass for å få banen til å henge sammen.
Holtsmark er helt klart en av norges beste golfbaner med masse god hull, ihvertfall fra backtee, en av få baner i norge med internasjonalt preg.
Hakadal blir helt Donald Duck golf i forhold til Holtsmark.
Hakadal hull 18 lider også av at skogen på til høyre for bakerste tee er i veien for å gjøre dette til et risk/reward hull, hadde man hugget ned skogen kunne man begynt å snakke.
Når dette er sagt er jeg ikke medlem på Holtsmark og synes Hakadal er en veldig artig bane å spille.
Post Reply