Straffeslag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Straffeslag

Post by Freud »

UNNSKYLD EN GJESTEVISITT.
Case 1:
A og B spiller ut. As ball er tapt (OoB, skog eller lignende) og han velger å spille en ny. Det blir hans tredje slag, siden han får et straffeslag. Bs ball havner like ved As, og derfra og inn spiller de likt. Resultatet er at A får to slag mer enn B på hullet, til tross for at han bare har fått ett straffeslag.
Case 2:
A og B spiller ut. A havner i vannet og dropper fra dropsonen. Han slår sitt tredje slag derfra. B havner like ved dropsonen og slår sitt andre slag derfra. De spiller likt deretter. Resultatet er at A får 1 slag mer enn B på hullet, hvilket er riktig, siden han har fått ett straffeslag.

Hva er "galt" med case 1 i forhold til case 2?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Straffeslag

Post by Rotten »

Galt? Er vel ikke noe galt her. Hold deg unna OB. Stakene pleier å være lett å se.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Straffeslag

Post by Drizzit »

Ingenting er galt. Forskjellen er ganske enkelt det at ved lost ball eller OB så blir man straffet med lengden på slaget i tillegg til straffeslaget.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Straffeslag

Post by Freud »

Dette er tull. Hvor står det at man skal ende opp med to straffeslag for lost ball?
Ballen kunne ha endt i skogen, A slår en provisorisk - hans tredje slag - og finner ikke den første. Akkurat samme resultat.

Dersom dette hadde vært et par3-hull og A hadde slått i vannet og droppet, så er resultatet det samme: to slags forskjell til motstanderen, istedenfor ett.

Vi opplevde dette på Askers hull 18 (par3 med vann foran) nylig. Jeg slår, og lander på greenen, og to-putter. Min kamerat slår i vannet, og slår en ny ball (sitt tredje slag) inn på greenen og to-putter. Resultat: to slag mer enn meg. Det skulle ha vært bare ett!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Straffeslag

Post by kevin »

Lykke til
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Straffeslag

Post by Gundersen »

Tom for medisiner nå?

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Straffeslag

Post by Keyser »

Freud wrote:Vi opplevde dette på Askers hull 18 (par3 med vann foran) nylig. Jeg slår, og lander på greenen, og to-putter. Min kamerat slår i vannet, og slår en ny ball (sitt tredje slag) inn på greenen og to-putter. Resultat: to slag mer enn meg. Det skulle ha vært bare ett!
Du: Slag + putt + putt = 3
Kamerat: Slag + straff + slag + putt + putt = 5

Hvordan har du tenkt å få ned forskjellen til ett slag? Hvilket av din venns slag, straff eller putter vil du "fjerne" for å få til dette?
</Keyser>
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Straffeslag

Post by Keyser »

Freud wrote:UNNSKYLD EN GJESTEVISITT.
Case 1:
A og B spiller ut. As ball er tapt (OoB, skog eller lignende) og han velger å spille en ny. Det blir hans tredje slag, siden han får et straffeslag. Bs ball havner like ved As, og derfra og inn spiller de likt. Resultatet er at A får to slag mer enn B på hullet, til tross for at han bare har fått ett straffeslag.
Case 2:
A og B spiller ut. A havner i vannet og dropper fra dropsonen. Han slår sitt tredje slag derfra. B havner like ved dropsonen og slår sitt andre slag derfra. De spiller likt deretter. Resultatet er at A får 1 slag mer enn B på hullet, hvilket er riktig, siden han har fått ett straffeslag.

Hva er "galt" med case 1 i forhold til case 2?
Ingenting. I case 2 velger spiller A å droppe i dropsone. Han kunne valgt å gå tilbake, altså fått en "distance" straff i tillegg og slått ballen frem til der B sin lå. Da hadde A fått to slag mere enn B på hullet. Case 2 = Case 1 dersom A går tilbake.

Ellers har reglene variert noe rundt OB/lost ball, se feks her
</Keyser>
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Straffeslag

Post by ShooterMacgavin »

Deilig å se du er tilbake Fraud ..
Mye god humor i trådene dine!

Om du ikke ser problemstillingen her selv, foreslår jeg minigolf fremover, men husk det er OB der også!
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Straffeslag

Post by Bogey »

Moro.......
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Straffeslag

Post by Freud »

Mitt poeng er at et straffeslag skal bety ett slags forskjell på spillere som ellers spiller likt til ballen er i hullet. Ikke to!
Det stemmer for alle andre tilfeller enn ved ny ball eller dropp på par3-hull.

Mitt andre poeng er: hvorfor er det bare (korrekt) ett slags forskjell på A og B i alle andre tilfeller ute på banen, der den ene får et straffeslag og må droppe, mens spillerne ellers er like?

Case 1 og case 2 opptrer hele tiden i golf. I begge tilfeller gis et straffeslag, men ulikheten/urettferdigheten opptrer når det ene straffeslaget fører til h.h.vis et eller to slags forskjell på hullet.

Alle er vel enige i at et straffeslag skal føre til et tapt slag når hullet er ferdigspilt, ikke to. I eksempelet med par3-hull blir det to tapte slag.
Jeg på Askers hull 18: Utslag + to putter = 3
Medspiller: utslag + straffeslag + nytt utslag + to putter = 5.
Altså medfører straffeslaget to ekstraslag når hullet er ferdigspilt. I vårt tilfelle avgjorde det vår interne konkurranse, siden min venn ledet med ett slag før siste hull.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Straffeslag

Post by Keyser »

Freud wrote:Mitt poeng er at et straffeslag skal bety ett slags forskjell på spillere som ellers spiller likt til ballen er i hullet. Ikke to!
Og det gjør det. Men de kan ikke spille "likt" dersom en spiller også får distansestraff.
Freud wrote:Det stemmer for alle andre tilfeller enn ved ny ball eller dropp på par3-hull.
Ved ny ball kan du UMULIG spille LIKT med en annen spiller fordi du blir straffet med DISTANSE i tillegg til straffeslaget

Det stemmer ved drop på par 3 hull:
Freud: Slag 1 til nærhet dropsone men i spill. Slag 2 chip til green. Slag 3 i hullet
Keyser: Slag i vannhinder. Slag 2 straff. Slag 3 chip fra dropsone, Slag 4 i hullet
ET SLAG FORSKJELL!
</Keyser>
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Straffeslag

Post by Gundersen »

Slår du i vannet, har du slått for kort og må slå en gang til for å komme frem. Det andre slaget er ingen straff, men et nytt slag.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Straffeslag

Post by Keyser »

Freud wrote:Alle er vel enige i at et straffeslag skal føre til et tapt slag når hullet er ferdigspilt, ikke to. I eksempelet med par3-hull blir det to tapte slag.
Jeg på Askers hull 18: Utslag + to putter = 3
Medspiller: utslag + straffeslag + nytt utslag + to putter = 5.
Altså medfører straffeslaget to ekstraslag når hullet er ferdigspilt. I vårt tilfelle avgjorde det vår interne konkurranse, siden min venn ledet med ett slag før siste hull.
Straffeslaget er 1 straffeslag og ikke noe mere enn det. Men din venn måtte jo også slå ballen en gang til for å komme inn på greenen der du lå! Dere har IKKE SPILT LIKT! Han brukte 2 (TO) slag inn på greenen, du brukte 1 (ETT)
Han brukte 4 golfslag og fikk et straffeslag, totalt 5
Du brukte 3 golfslag

Dersom du mener dette er et problem - hva er løsningen?
</Keyser>
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Straffeslag

Post by GolfMickey »

Skal du frem til at OB regelen er for streng? akkurat da skjønner jeg hva du mener, ellers er alt klokkeklart her.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Straffeslag

Post by Freud »

Mitt poeng er at man ikke skal bli straffet med to ekstraslag på scoren, dersom man er blitt tildelt ett straffeslag.
I andre tilfeller får man bare ett ekstraslag.
På hull 5 (par3) på Holtsmark slår jeg ballen i juvet til høyre. Umulig både å lete og finne. Jeg går ned til dropzonen foran greenbunkeren, og slår mitt tredje slag inn på green, og to-putter. Resultat: 5 slag. Neste gang slår jeg ballen fra utslaget inn på green og to-putter. Resultat: 3 slag. En differense på to slag, som skyldes ett straffeslag.
På hull 3 på Bærum (par4) slår jeg utslaget i vannet til venstre. Jeg dropper på fairway der ballen gikk i vannet og slår derfor mitt tredje slag. Inn på green og to-putter. Resultat: 5 slag. Neste gang lander utslaget ikke i vannet, men på fairway omtrent der jeg slo fra sist. Slår mitt andre slag inn på green og to-putter. Resultat: 4 slag. Altså en differense på ett slag, som tilsvarer straffeslaget, helt korrekt.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Straffeslag

Post by PlayerG »

Image
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Straffeslag

Post by Rotten »

Vet ikke om jeg kan ta dette helt seriøst. Men for ordens skyld; i begge tilfeller er det kun 1 straffeslag. Men ved OB eller lost ball får man distansen i tillegg.
For å snu på saken: Hvis du dryler ballen langt til skogs, og ikke finner den. Hvor ville du da ha droppet? Sånn ca der du tror den kan ha landet? Det er en umulig situasjon.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Straffeslag

Post by Golffreak »

Slår du ballen i juvet på hull 5 på Holtsmark, så er det bare rett og rimelig at man kan droppe en ball på greenen... (Ironi).

Eneste man kan diskutere seriøst av dette våset er hvorvidt man burde endre reglene på OB slik at man kunne droppe ut/flagglinje. På de hullene hvor OB brukes pga sikkerhet (dårlig banedesign) , så skapes det ikke mer sikkerhet av at en spiller slår enda flere baller fra tee.. Med det sagt så er det helt sikkert mange gode grunner til at reglene er som de er... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Straffeslag

Post by GunnarBull »

Personlig synes jeg at når man havner i hinder såpass nært utslaget at straffeslaget i praksis blir to, burde man få et straffeslag med ris på baken istedet som ikke trengtes å føres på scorekortet.

Mye mer rettferdig, og mye morsommere å se på.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply