Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by goffy »

Grei nedskriving dette, men jeg får ikke scorekortet til å stemme med antall poeng det er skrevet i artikkelen.
Artikkel fra golferen http://golferen.no/nybegynner-66-poeng-ned-24-slag/

Image

Uansett, velkommen til den fantastiske idretten golf hvor spillet varierer like mye som rutetidene til NSB :-)
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by PlayerG »

Kan man spille med hcp 54 i turneringer?
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by TJW »

Ser ut som om dette er turneringen: http://www.pganorway.no/turneringer/ins ... kapet-2016 og der er det med fullt HCP, står ingenting om max 54..

Men ut ifra at det på kortet står 44 tildelte slag slik jeg leser det (noe som stemmer overens med Nøtterøy sin slopetabell) så spilte han i såfall fra utslag 57 med hcp 36..
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Bogey »

PlayerG wrote:Kan man spille med hcp 54 i turneringer?
Tidligere så var det vel 36 som var max i turnering da alt over var "klubbhandicap", men såvidt jeg vet så har de vel gått bort fra å kalle det klubbhandicap, eller?? Kanskje det har blitt gjort endring på grensene også? I tillegg så var vel dette en proam så kanskje litt løsere regler da....
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by goffy »

TJW wrote:Ser ut som om dette er turneringen: http://www.pganorway.no/turneringer/ins ... kapet-2016 og der er det med fullt HCP, står ingenting om max 54..

Men ut ifra at det på kortet står 44 tildelte slag slik jeg leser det (noe som stemmer overens med Nøtterøy sin slopetabell) så spilte han i såfall fra utslag 57 med hcp 36..
Men gikk han ikke på 24 poeng ut og 25 inn (49 poeng totalt)? Det er slik jeg leser scorkortet. Enten er det skrevet feil på scorkortet, det vises feil scorkort eller så er artikkelen feil.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Gundersen »

Ser det samme som deg goffy

Sendt fra min Commodore 64
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by kevin »

Ser ut som det er 49p, men det er nok regnet utifra som om han hadde 36 i hcp. Han hadde jo egentlig et høyere hcp. Det er kanskje det med 66p kommer inn
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Golfspilleren »

Kan man skrive seg ned i handicap i bestball???
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Bogey »

Må vel ha spilt med 36 I turneringen da, men 66 på fullt hcp??
Enhanced
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 08 Aug 2014, 11:56
Hcp: 19
Has thanked: 7 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Enhanced »

I turneringsøymed spilte han med HCP 36 og fikk 49 poeng. Det er turneringsresultatet, og det bestemmer hans plassering i turneringen. Men når scoren etterpå brukes til å justere handicap så regnes selvsagt hans fulle handicap med, og da blir runden en runde på 66 poeng.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by goffy »

kevin wrote:Ser ut som det er 49p, men det er nok regnet utifra som om han hadde 36 i hcp. Han hadde jo egentlig et høyere hcp. Det er kanskje det med 66p kommer inn
Ah... seff, det tenkte jeg ikke på :roll:
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Golffreak »

Sier vel en del om at "klubbhandicap" egentlig bare er noe fjas? Greit nok å ha en liten motivator før du "får hvitt kort" som det het i gamle dager, men med hcp 36 så får da alle poeng på triple bogey (noen baner også på quadruple på enkelte hull). Det bør jo være ett første mål i seg selv.. Ser ut som han fikk to par? Bra det når man en blodfersk, men dele ut 5 poeng for ett par? Det er jo mest for egen del da klubbhandicap ikke brukes i turnering, men ser helt ærlig ikke helt poenget med systemet. Setter man lista på 36 så tror jeg mange trener for å komme seg "innafor". Kanskje noen er "fornøyde" med hcp 45 idag?!? Uansett bra runde av karen og gøy med hcp 30! Husker den tiden selv :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by jenstf »

PlayerG wrote:Kan man spille med hcp 54 i turneringer?
Ja, det gjør jeg så ofte det er åpent for det. Til helga flaggturnering. 60 slag ekstra skal komme godt med da.
Er på tredje sesongen med hcp 54.
Har blitt litt flinkere etter hvert og spiller til rundt mitt par, men det har blitt flest runder alene uten markør og scramble-turneringer.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by dirtyzecret »

Jeg har ikke sett over det scorekortet, men dette er grunnen til at jeg holder meg laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt unna turneringer med HCP.
Det er ingen mening i at dårligere spillere skal konkurrere mot bedre spillere.
Det er ikke slik at jeg kan melde meg på i maraton, og siden jeg har dårlig kondis får jeg starte en halvtime forran de andre.
Men dette er en annen debatt :=)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Gundersen »

Du er altså i en annen liga enn de aller fleste dirtyzecret. Vi andre må nok spille i turneringer med HCP, om det skal bli no moro.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by GolfMickey »

Enig med dirtyzecret, heller del opp i klasser og spill på slag, hvordan skal en lav hcp slå en høy hcp som slår til med en knallrunde på 45 poeng? Skulle vært flere turninger som var slagspill er vel nesten bare km igjen.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Gundersen »

Der er jeg enig, man kan kanskje dele opp i enda flere klasser en det som er vanlig i dag.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Keyser »

Del opp i klasser og spill på slag?? Ønsker dere at ferske 54 hcp'ere skal hulle ut i turneringer? Slaggolf? Kanske - hvor mange klasser vil dere ha for å få "skilt" ut slike monsterscorer? Bare å gratulerer ham etter min mening.

Spiller dere virkelig ikke hcp-turneringer fordi dere tror at dere ikke vinner? Det er jo også feil, se denne undersøkelsen
"When the distribution of winners by handicap category is related to their representation in the field, it can be seen that all handicap categories win in reasonable proportion to their entry i.e. Category 1 and Category 3 players typically comprise 8% and 40% of a club competition and in a ‘single class’ competition win 10% and 38% of the time. "

Og et fint sitat:

“In many sports such as tennis, one player’s superiority over another is quickly established and monotonously reaffirmed. The inexhaustible competitive charm of golf lies in its handicap strokes, whereby all players are theoretically equalised and an underdog can become, with a small shift of fortunes, a top dog.” - John Updike
</Keyser>
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by GolfMickey »

hcp 36 og opp kan gjerne spille hcp turneringer mot hverandre, eller ha en typ maks dobbel av par +1 eller 5 over hvis de ikke huller ut. Man vet at høy hcp mye oftere får en runde på godt over 40 poeng, dette skjer en lav hcp så og si aldri.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nybegynner fikk 66 poeng ?!?

Post by Keyser »

Så bruttoturnering for alle mellom +8 og 36 i handicap i en klasse er din løsning på...hvilket problem? At den som ikke har lavest bruttoscore vinner en tre-pack med pinnacle-baller?
Hvor mange hadde vært med i turneringer dersom det bare ble premiert etter brutto?
</Keyser>
Post Reply