Lengde fra tee for proffene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Lengde fra tee for proffene

Post by Freud »

Jeg har sett nærmere på de statistikkene som PGA oppgir. For driving er bestemann DJ med et snitt på 285 m. Verdensener Day har 276 m. Mer interessant er hvordan de måler dette. Her er den definisjonen som PGA bruker:

"The average number of yards per measured drive. These drives are measured on two holes per round. Care is taken to select two holes which face in opposite directions to counteract the effect of wind. Drives are measured to the point at which they come to rest regardless of whether they are in the fairway or not."

Mange har vel trodd at disse tallene er snittet av alle utslag i løpet av en runde (bortsett fra par3-hull), og uansett om spilleren bruker driver, wood eller jern. PGA måler altså bare to utslag pr. runde for hver spiller. Det sies ikke noe om det er de samme to hullene for alle spillerne, men det må det vel være. Det sies heller ikke om det tas hensyn til om fairwayen heller nedover eller oppover, men vi må vel anta at det er flate fairwayer de måler. Og vi må tro at det kun er to utslag med driveren de måler, ikke andre køller?

Med denne informasjonen synes jeg ikke at akkurat den statistikken er så mye verdt.
-------------------------
Jeg har sjekket LPGA, men de oppgir ikke hva slags målemetode de bruker. Vi må vel anta at det er samme som PGA? Der topper Lexi Thompson med 256 m., mens Tutta har 240 m. De to verdensenerne Ko og Park har h.h.vis 225 m. og 227 m. Jutanugarn - som ikke bruker driver - har 242 m. !
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by veggiss »

Dette har jo vært allmennkunnskap blant de med litt over gjennomsnittlig interesse for golf i lang tid. De måler alle spillere på to hull, uansett kølle.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by furu »

Image

Image
Instagram @christianfuru
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Birdieplayer »

Spilte noen hull med Elias for noen dager siden.
Han slo et greit 8j cirka 175meter litt nedover.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Golffreak »

Birdieplayer wrote:Spilte noen hull med Elias for noen dager siden.
Han slo et greit 8j cirka 175meter litt nedover.
Husk at lengdene i tabellen er carry og tar ikke med rull (som du får nedover..;)). Det er også variasjoner blant spillerne på PGA-touren selvsagt, og de kan også "pushe" 8i lengre hvis de må (for å få mer stopp f.eks). Men de fleste profesjonelle klarer å slå ballen greie lengder, og er ikke nødvendigvis slik at de på PGA-touren har så mye mer lengde enn lavere rankede spillere fra lavere tourer.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Birdieplayer »

8j for disse gutta - og til og med for oss vanlige - har tilnærmet null rull, så også for Elias på det aktuelle slaget inn mot green. Det ble chip, 1putt par.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by furu »

Tabellen viser normale slag. Gode spillere klarer å pushe et jern til å gå ekstra langt. Da øker feilmarginen. Derfor gjør de beste det bare når de føler seg helt sikker på at det er riktig valg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Golffreak »

Poenget er at lengder ikke betyr alt (selvsagt..). Kjenner selskapsgolfere også jeg som kan slå 8i 170m, uten å toppe, men de klarer ikke å kontrollere verken lengde eller retning på ett så stabilt nivå som de beste i verden. For å ikke snakke om alle de andre delene av spillet.. Likevel så føler jeg ikke at statistikken man henter fra nettet alltid gir rett bilde. Har 2 år fulgt en ET-turnering live for deretter spille banen selv uka etter. En kompis som lett skal slå de lengdene oppgitt her, var ikke i nærheten av å matche stedene proffene slo til eller køllene de brukte på innspill fra samme sted (kunne ofte se hva de tok opp av bagen "ringside"). Klar over at i ett stort spillefelt så er det nok noen "short-hitters", men er forholdsvis trygg på at de fleste på ET og PGA lett kan slå 8i 144m og lengre om nødvendig.

Står ingenting om hvordan de har hentet inn tallene? Trening på range ifbm turneringer eller spillernes egne Trackman-data fra trening hjemme? Uansett er det jo ikke slik at spillerne bryr seg nevneverdig om dette, så metoden de har brukt er jo vesentlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Freud »

Jeg minner om at lengdene som PGA oppgir er med rull: "Drives are measured to the point at which they come to rest regardless of whether they are in the fairway or not."
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by veggiss »

Jeg minner deg om at du har trukket deg Freud.

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Golffreak »

Vi andre klarer jo å lese at PGA-stats er med rull, og Trackman-data er carry-lengder.... Står i begge datasettene. Nå er vel alle proffene altfor dårlige uansett, så spiller vel ingen rolle om de hadde snittet 500m carry.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Birdieplayer »

Har ingen tro på at jentene snitter under 200m med driver, mer 220m vil jeg tro.
Basert på jenter jeg har spilt med.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Freud »

Til Golffreak: jeg har aldri klaget på lengden for proffene. Det er presisjonen jeg kritiserer, hovedsakelig på innspill. Det er altfor dårlig for verdenseliten.
PGA-statistikken for "approaching green" viser at for innspill fra fairway til green i avstand 50 - 125 yards er den beste (Jimmy Walker) 15 yards, mens Rory har 18 yards. Alle synes det er flott, jeg synes det er elendig. Det samme gjelder for korte par3-hull. Lander altfor langt fra pinnen. Så på ET fra Himmerland i dag. Hull 16 er 121 m. De fleste lander 5-10 m. fra flagget. Publikum klapper, og glemmer at de hadde gjort det like bra sjøl.

Publikum klapper for absolutt alt i proff-turneringer, helt bevisstløst.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by furu »

Birdieplayer wrote:Har ingen tro på at jentene snitter under 200m med driver, mer 220m vil jeg tro.
Basert på jenter jeg har spilt med.
200 meter carry i snitt - det er det tabellen viser. Ikke 200 meter totalt. Finnes ekstremt få jenter i Norge som driver lenger enn 220 meter inkl. rull. Noen ganger tror jeg folk ikke forstår hvor langt 220 meter faktisk er.

Carry er riktig fordi de launcher forholdsvis lavt, og har tilnærmet samme spinntall som herrene. Det fører til mye rull. Da blir sluttresultatet lik dette;

http://www.lpga.com/statistics/driving/ ... g-distance
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by GolfMickey »

Freud wrote:Til Golffreak: jeg har aldri klaget på lengden for proffene. Det er presisjonen jeg kritiserer, hovedsakelig på innspill. Det er altfor dårlig for verdenseliten.
PGA-statistikken for "approaching green" viser at for innspill fra fairway til green i avstand 50 - 125 yards er den beste (Jimmy Walker) 15 yards, mens Rory har 18 yards. Alle synes det er flott, jeg synes det er elendig. Det samme gjelder for korte par3-hull. Lander altfor langt fra pinnen. Så på ET fra Himmerland i dag. Hull 16 er 121 m. De fleste lander 5-10 m. fra flagget. Publikum klapper, og glemmer at de hadde gjort det like bra sjøl.

Publikum klapper for absolutt alt i proff-turneringer, helt bevisstløst.
Er jo ikke så rart når du har tidenens mest urealistiske forventninger til denne sporten.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by kevin »

Ha ha, nok et bevis på at en helt uten peiling synes golf ser lett ut fra sofaen. Har du noen gang vært på hull 16 på Himmerland, Freud? Jeg var der i flere timer i dag, og kan fortelle deg at det var alt annet enn lett. Tv-bildene sier ingenting om hvor vanskelig det er.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Bogey »

Denne diskusjonen har vel forsåvidt vært oppe med Freud før, dette var før han trakk seg fra forumet vel og merke. Poenget er at det å diskutere med Freud er som å diskutere med en bevisstløs mann, og det vet vel de fleste, men vi biter på hver gang. :)
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by dirtyzecret »

Konklusjon: Gutta på touren slår ikke så langt som mange tror, damene slår kortere enn gutta og en fyr som heter Elias slo en gang et 8 jern 175 meter i nedoverbakke?
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Bogey »

dirtyzecret wrote:Konklusjon: Gutta på touren slår ikke så langt som mange tror, damene slår kortere enn gutta og en fyr som heter Elias slo en gang et 8 jern 175 meter i nedoverbakke?
Også må du ikke glemme at proffene generelt sett er for dårlige... De ligger jo ikke inntil flagget på Par3-hull...
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Lengde fra tee for proffene

Post by Freud »

Alle kan bli bedre, også verdenseliten i golf. De har dette som yrke, og spiller ca. 100 runder i konkurranse hvert år. Pluss like mange treningsrunder (?). De finpusser alle slag. Naturligvis er det da altfor dårlig å lande ballen 6 meter fra pinnen i gjennomsnitt for en spiller som McIlroy, fra avstand 45 - 115 meter. Det skjønner jo alle, ikke bare jeg. 6 meter er gjennomsnittet av 2 m. og 10 m.

Hull 16 på Himmerland er 120 m., og oppover, og greenen er forholdsvis liten og ondulert. Likevel skal det være enkelt for verdenseliten å lande ballen nærmere enn 5 m. Hullet kan sammenlignes med hull 12 på Asker, hull 13 på Bærum og hull 17 på Hauger. Hvordan gjør vi selskapsgolfere det der?

Innspill er ikke som det var i Tigers glansdager. Han "klistret ballen til pinnen".

Noen som er uenig i at verdenseliten kan bli bedre, eller har alle nådd sitt maximum? I så fall, hva kan de bli bedre på?
Post Reply