Oppslått gress

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Oppslått gress

Post by Freud »

Jeg spiller mange baner i løpet av sesongen, og får da et innblikk i hvor skjødesløse og giddalause norske golfspillere er. De slår opp tusenvis av gresstuster uten å reparere dem. Det ligger oppslått torv spredd rundt på alle fairwayer, som spilleren ikke har giddet å legge tilbake.
Det er de gode spillerne som gjør dette, for det er de som slår ballen med jern korrekt slik at det følger med gress/torv i slaget. Som alle proffene, men de har i hvert fall en caddie som legger gresset tilbake. Vi høyhandicapere slår "feil", men da slår vi i hvert fall ikke opp gress!

Jeg har snakket med andre på mitt nivå, og alle ergrer seg like mye over de gode spillerne som ødelegger banen. Hvorfor er det de som er så likeglade? Vi synes slike spillere burde bli utvist.

En annen ting er om det hjelper å legge oppslått torv tilbake. Gror den fast slik at det ikke blir noen skade der, eller er det bare noe vi innbiller oss?
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Oppslått gress

Post by Bogey »

Er veldig enig i at det er fryktelig irriterende når folk ikke gidder å rydde opp etter seg, men det gjelder vel vel så mye dårlige som gode spillere. Har sett mange av de som har slått torven lenger enn ballen.... Der har vel alle vært. Så å si at det kun er de gode spillerne som "ødelegger" banen synes jeg er å ta i ganske kraftig
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Oppslått gress

Post by Freud »

Urettferdig av deg å bringe inn slike hakkere. Dette gjelder ikke GK-spillere, men vanlige golfere med hcp. på 20-tallet. Det er nemlig de det er flest av på norske baner.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Oppslått gress

Post by Golffreak »

Tror vel det er ganske jevnt fordelt på hcp nivå, men tror det (dessverre) har mye å si om de er medlem på banen eller ikke.... Jeg observerte betydelig flere ureparerte nedslagsmerker på greenene på Mikla i juli enn ellers. Denne måneden har de sommer-tilbud på greenfee med flere gjester enn ellers, og virker som gjester ikke bryr seg like mye dessverre. Gjelder selvsagt ikke alle, men hvis det er 10 per dag så er det potensielt 10 nedslagsmerker per green per dag... Her tar også de aller fleste medlemmer med poser med sand (henger ved første tee) for å fylle i divots som ikke lar seg reparere ellers. Litt usikker på hvor mange gjester som er like omtenksomme for banen. Gjest eller medlem, dette er noe alle kan ta tak i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Oppslått gress

Post by Bogey »

Poenget mitt var ikke at det bare er hakkere som du kaller det så fint, men alle slags spillere, om enn av forskjellige grunner...
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Oppslått gress

Post by Freud »

Glem hakkere og hcp.20. De største synderne er lavhandicapere som slår med jern på fairway, og som slår teknisk riktig. Da pløyer køllehodet opp gresset 10-20 cm. fremover. Se på alle slagene fra turneringene på TV. Jeg får vondt hver gang jeg ser en svær gresstust fyke av gårde. Burde vært straff for å ødelegge golfbanen på den måten!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Oppslått gress

Post by veggiss »

Hahaha...du slutter aldri å underholde Freud!

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Ronni
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 24 Jun 2011, 13:04
Hcp: 36
Hjemmeklubb: For tiden ingen

Re: Oppslått gress

Post by Ronni »

Moromannen Freud slår til igjen. :D
Men sannsynligvis har han helt rett.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Oppslått gress

Post by Bogey »

Da er vi I gang igjen... Freud kommer med en påstand og alle som er uenig er dumme! Angrer allerede på st jeg gadd å engasjere meg :D
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Oppslått gress

Post by Freud »

Jeg har ikke skrevet at alle som er uenig er dumme. Jeg har skrevet at det er en avsporing å bringe inn GK-spillere som hakker seg avgårde, i denne diskusjonen. Alle vet jo at det er lavhandicaperne og proffene som slår opp gress og torv med sine korrekte jernslag på fairway.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Oppslått gress

Post by Bogey »

Ok
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Oppslått gress

Post by Golffreak »

Når du bare skal trolle så får du holde deg på VG eller Dagbladet og diskutere med likesinnede der. Her inne er det faktisk litt oppegående folk og temaer, som både gir meg litt nyttig info og engasjement (f.eks rundt våre enslige proffer..). Skal du bare forsøke å kaste brannfakler, som at "lav-handicapperne" ødelegger gresset, så kan du like gjerne gi faen rett og slett. Regner med du skjønner hvor dumt dette er, og påstander uten noen som helst fakta blir som å kaste fakkel på betonggulv. Det blir ingen eksplosjon eller dramatikk, uten det du prøvde å kaste inn selv. Har du ikke bedre å drive med, så synd for deg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppslått gress

Post by furu »

Det er faktisk sant. Lavhandicapere tar torv. De færreste vet at ulike problemer på golfbaner og klubber kan spores tilbake til spesifikke grupper.

Tomt for baller i maskinen på rangen - VTG-folk.
Nedslagsmerker som ikke er fikset - Høyhandicapere som kaster ballen inn på greenen.
Tomt for Coca-Cola i kjøleskapet - Lavhandicapere.
Tomt for ProV1 - Høyhandicapere.
Dårlig merking av vannhinder - Lavhandicapere.
Uraket bunker - Middelhandicapere.
Trallespor på greenen - Barnepassere.
Spilt på feil ball - Lavhandicapere.
Instagram @christianfuru
runema
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2015, 20:11
Hjemmeklubb: Sorknes

Re: Oppslått gress

Post by runema »

Golffreak wrote:Når du bare skal trolle så får du holde deg på VG eller Dagbladet og diskutere med likesinnede der. Her inne er det faktisk litt oppegående folk og temaer, som både gir meg litt nyttig info og engasjement (f.eks rundt våre enslige proffer..). Skal du bare forsøke å kaste brannfakler, som at "lav-handicapperne" ødelegger gresset, så kan du like gjerne gi faen rett og slett. Regner med du skjønner hvor dumt dette er, og påstander uten noen som helst fakta blir som å kaste fakkel på betonggulv. Det blir ingen eksplosjon eller dramatikk, uten det du prøvde å kaste inn selv. Har du ikke bedre å drive med, så synd for deg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette svaret bør du lese igjennom på nytt, Golffreak. Jeg har pratet med mange som steller golfbaner rundt omkring og de jeg har pratet med er av samme oppfatning av at de som slår opp mest torv er "lav-handicappere". En kan vel skjønt være enig i at alle har et felles ansvar om en slår opp 2 torver eller 100 på en runde, så må en rydde opp etter seg. Jeg personlig føler jeg blir irritert når jeg kommer på tee og ser ødelagte pegger strødd omkring og at "koppene" /søppelbøtta ikke benyttes... :| Har også opplevd en del ganger at de som holder flagget på green støtter seg med et og blir dype merker i green etter dem. Ikke bra det heller :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppslått gress

Post by furu »

Det er faktisk bare tull at lavhandicapere er de som tar torv. Alle kan gjøre det. Svingen avgjør om du gjør det.

Hvis høyhandicapere ikke tar torv - forklar meg da hvorfor tjukke treff der man slår i jorden først er et stort problem for denne gruppen?

Rydding på tee støtter jeg :)
Instagram @christianfuru
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Oppslått gress

Post by Bogey »

Foreslår at hiva slutter diskusjonen og slutter å mate trollet...
runema
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2015, 20:11
Hjemmeklubb: Sorknes

Re: Oppslått gress

Post by runema »

@furu: jeg sier ikke at det er kun lavhanicappere som slår opp torv. De jeg har pratet med som steller banene har en formening at det er denne "gruppen" av spillere som slår opp mest torv. Nå tilhører jeg høyhandicap segmentet og sliter av en eller annen grunn med å slå opp ett gresstrå :D For øvrig mener jeg at moralen må være, uansett hc, å stelle etter seg. Ikke noe gøy å gå på en bane som er "sjabby". Havner jeg i et hull hvor det er oppslått torv, så kan jeg likeså godt plukke opp ballen og kaste den i skogen :D
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Oppslått gress

Post by Freud »

Se på proffene, furu, så skjønner du det. Det skyldes at de slår teknisk korrekte jernslag, mens selskapsgolfere på mitt nivå slår feil, og ikke slår opp torv.
"Tjukke slag" har vi lagt bak oss. Selv slår jeg omtrent aldri opp torv noe sted på banen. Det er et av mange bevis på at jeg er en dårlig golfspiller.

Til han som kalte meg "troll": et nettroll er definert som en som ikke mener det han skriver, men bare provoserer med vilje for å tirre leserne. Siden jeg alltid mener det jeg skriver, så er jeg ikke et nettroll. Og jeg provoserer aldri med vilje. At noen blir provosert av det jeg skriver er da ikke min feil.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Oppslått gress

Post by dirtyzecret »

furu wrote:Det er faktisk sant. Lavhandicapere tar torv. De færreste vet at ulike problemer på golfbaner og klubber kan spores tilbake til spesifikke grupper.

Tomt for baller i maskinen på rangen - VTG-folk.
Nedslagsmerker som ikke er fikset - Høyhandicapere som kaster ballen inn på greenen.
Tomt for Coca-Cola i kjøleskapet - Lavhandicapere.
Tomt for ProV1 - Høyhandicapere.
Dårlig merking av vannhinder - Lavhandicapere.
Uraket bunker - Middelhandicapere.
Trallespor på greenen - Barnepassere.
Spilt på feil ball - Lavhandicapere.
8-)
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Oppslått gress

Post by dirtyzecret »

Jeg har inntrykk av at de fleste med lite hcp er flinke til å fikse etter seg...
For greia er det, når du har spilt golf hele livet ditt, så legger du tilbake torv og reparerer nedslagsmerker på ren automatikk!
Hele golfrunden går på ren automatikk, det er derfor de bruker 3 timer på en runde samtidig som de har diskutert alle problemene i verden, pluss gått igjennom 5 fighter og spilt 70 med en muligan på hull 1!
Post Reply