Oppslått gress

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Oppslått gress

Post by Freud »

Hvorfor er det da et økende antall divots på banene, med den oppslåtte torva liggende et stykke unna?
Og du betviler vel ikke at det er de gode spillerne som slår opp gresset, med sin eminente teknikk.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Oppslått gress

Post by dirtyzecret »

Det er en økende tendens fordi det er mere nyrekruttering nå.
Dessuten er 99% av alle som flyr rundt på norske baner folk med høyt hcp uansett.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Oppslått gress

Post by furu »

Eksempel på spillere som ikke tar torv. Tom Watson. Steve Stricker. Greg Norman. Alle forholdsvis høyt handicap.
Instagram @christianfuru
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Oppslått gress

Post by dirtyzecret »

furu wrote:Eksempel på spillere som ikke tar torv. Tom Watson. Steve Stricker. Greg Norman. Alle forholdsvis høyt handicap.
Jeg har også hørt at de med lavt hcp tar opp to plasser på parkeringsplassene på golfbanene?
Har lagt merke til at når det er mye folk med lavt hcp på samme bane, finner jeg aldri parkering.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Oppslått gress

Post by Golffreak »

Freud wrote:Hvorfor er det da et økende antall divots på banene, med den oppslåtte torva liggende et stykke unna?
Og du betviler vel ikke at det er de gode spillerne som slår opp gresset, med sin eminente teknikk.
Kan du fremlegge dokumentasjon på at det er økende antall divots på banene? Du prøver jo å oppkonstruere (les:trolle) ett problem og legge skylden på noen som du heller ikke har noe grunnlag for å gjøre! Du prøver å presentere det som fakta og er påståelig uten å evne å se andres synspunkt. Du fremstår som en stakkarslig idiot som ikke har bedre å gjøre enn å forsøke å kaste "brannfakler" på ett ellers bra golfforum..

Ja, man skal ta torv når man slår og ja man skal forsøke å reparere divots så godt som mulig. En del "duffer" også en del. Det er ingen logikk i at "bedre" spillere skulle ønske å ta mindre vare på banene, snarere tvert imot. De spiller sannsynligvis mye mer, og da ønsker man å rydde opp!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Oppslått gress

Post by Rotten »

Et viktig poeng er hvertfall at gode spillere er mye mer "følsomme" for dårlige fairways. Dårlig lie i fairway pga. f.eks. divots er virkelig hat.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Oppslått gress

Post by Birdieplayer »

Jeg halvtopper for det meste, men fikser det jeg får til av annet i forbifarten. På green er det mer moro å fikse nedslagsmerker enn å lese linjer.
Enkel framgangsmåte, men kanskje jeg har et scoremessig ubrukt potensiale et sted....
DSG
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 09 Jun 2016, 13:49
Hjemmeklubb: Losby GK

Re: Oppslått gress

Post by DSG »

Ser ofte torv som har visnet i divoten. Er det fordi torven ikke er blitt tråkket godt nok ned når den er plassert tilbake?

Føler nedslagsmerker på green er et mye større problem enn oppslått torv, som i tillegg ikke påvirker banen like mye. Hadde det vært et stort problem, slik som noen her hevder, ville klubbene innført tiltak. Har i hvertfall aldri blitt minnet på av ansatte i proshoppen om å legge tilbake oppslått torv.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Oppslått gress

Post by Golffreak »

Torva må nok legges tilbake umiddelbart, og vil tro at der helst bør være litt tykkelse på "leiva" inkl. jord og helst ikke for tørt i bakken. Å legge tilbake "gammel" torv i en gammel divot funker nok dårlig. Flere baner burde ha sandposer til å ta med. Har man buggie eller tralle så er det enkelt og divoten gror igjen raskere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Oppslått gress

Post by dirtyzecret »

DSG wrote:Ser ofte torv som har visnet i divoten. Er det fordi torven ikke er blitt tråkket godt nok ned når den er plassert tilbake?

Føler nedslagsmerker på green er et mye større problem enn oppslått torv, som i tillegg ikke påvirker banen like mye. Hadde det vært et stort problem, slik som noen her hevder, ville klubbene innført tiltak. Har i hvertfall aldri blitt minnet på av ansatte i proshoppen om å legge tilbake oppslått torv.
Jeg har hørt at man skal trampe den ned skikkelig...
Hvis ikke visner den og dør fordi røttene ikke fester seg skikkelig til bakken igjen.
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: Oppslått gress

Post by Selters »

Bogey wrote:Da er vi I gang igjen... Freud kommer med en påstand og alle som er uenig er dumme! Angrer allerede på st jeg gadd å engasjere meg :D
Stråmann!

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Oppslått gress

Post by Freud »

Kan Selters vennligst forklare hva hen mener med dette, i klartekst?
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: Oppslått gress

Post by Selters »

Freud wrote:Kan Selters vennligst forklare hva hen mener med dette, i klartekst?
Han tillegger deg en mening du aldri har ytret. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mye du blir angrepet når du fremmer et standpunkt.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Oppslått gress

Post by Lefthook »

Det er forøvrig mye torv som aldri gror fast. Fuglene plukker de opp for å finne mark under. Det er en av grunnene til at det ligger mange gamle torver slengt rundt. Det som funker i lengden er sand med gressfrø...
Post Reply