For høy ballbane?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

For høy ballbane?

Post by Freud »

Jeg spiller med en Olyo driver, med loft 12 grader. Jeg sliter med for høy ballbane, i hvert fall sammenlignet med mine spillevenner. Kraften i slaget er bra nok, men ballen går for høyt og jeg får heller ikke den rull jeg fortjener.
Dette kan muligens rettes på ved endring av enten stance, grep eller pegging, men mitt spørsmål er: bør jeg skaffe meg en driver med mindre loft? Mine venner har 10,5 eller 11 grader. Vil så liten endring kunne føre til lavere ballbane og altså mer lengde i slaget?
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: For høy ballbane?

Post by Hiphop »

Som nybegynner sliter jeg med det samme, selv om min driver er satt på 9,5 grader. Jeg kappet skaftet en tomme fra 45,75 til 44,75(callaway Xr 16 med standardskaft i regular), fokuserte på en videre banksving og endret grepet. Vips var det mye bedre. Vil tro det var mest høy pegging, men også en nedadgående angrepsvinkel som gir unødig mye backspinn. Hvordan DU løser det får nesten noen med mer peiling enn meg svare på. :-)
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: For høy ballbane?

Post by furu »

Slår du kort Freud? Eller er lengden bra selv om ballbanen er for høy?

Hvor høy er for høy? Har du målt det? Har du mye spinn på ballen?

Vet du om du slår ned eller opp på ballen?

Du kan sjekke et par ting på egenhånd. Feks lag et merke med tusj på ballen eller spray slagflaten med noe hvitt som tørrshampo. Sjekk om du treffer over eller under midten av slagflaten.
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: For høy ballbane?

Post by sirandrew214 »

For høyt? I forhold til hva? Du nevner dine spillepartnere, men det er ingen målestokk.
Hadde du sett gode spillere slå ut, så hadde du trolig lagt bort den tanken, og vært glad. De har, som regel, en utslagsvinkel man ikke vil tro på, før man ser det...

Men, høy ballbane kan være flere ting. For mye spinn, så den klatrer. For høyt pegget... For bratt på ballen, så du nesten skyer, eller får for mye spinn.
Dette kan veldig lett måles i et svingstudio, eller hos en pro med riktig utstyr.
Årsaken er vel som oftest svingtekniske ting hos spiller, men det kan jo også være en sammenheng med utstyr, for mykt skaft, for mye loft ( sjelden) eller værfenomen....
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: For høy ballbane?

Post by Franz »

Jeg har kommet frem til følgende, som funker fint for meg:

"For høy" ballbane, men med litt draw = tipp topp.

"For høy" ballbane som i tillegg fader/slicer = faresignal, tilbake på rangen, ofte for bratt inn i ballen.
Post Reply