Hvorfor ikke OoB?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Hvorfor ikke OoB?

Post by Freud »

Jeg har mange ganger undret på hvorfor det ikke er OoB på disse internasjonale turneringsbanene. Jeg har i hvert fall ikke oppdaget slik skilting, men de er vel der? Uansett er det svært sjelden. Finnes det regler for når OoB skal benyttes? På norske baner er det klart flere OoB enn det jeg ser på disse banene.
Kan det være at det er markert for OoB til vanlig på disse banene, men at det fjernes når proffene kommer?
I går under British Masters slo Westwood en drive inn på eiendommen til et bolighus som lå tett ved fairway. Ingen OoB-staker der!

Unnskyld et dumt spørsmål, men en dåre kan spørre......
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by furu »

Norske baner overdriver bruken av hvite staker i sin trang etter å styre spillet med dem. Bare så alle vet det - hvite staker gjør ikke at folk tenker "jeg slicer alltid med driveren, men når det står hvite staker der gjør jeg det ikke".

Så - ET og proffenes baner gjør det riktig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by Golffreak »

Dumt spørsmål ja. OoB skal bare brukes for å markere utkanten av banen/klubbens eiendom. Å bruke OoB for å straffe/gjøre det vanskeligere er iallefall det dummeste jeg har hørt om. Noen bruker det av "sikkerhetshensyn", men som Furu sier så er det ingen som plutselig slutter å slice av den grunn.. Dårlig banedesign kan også friste noen klubber til å sette opp hvite staker, men det er en uting som alle må slutte med. Eneste det medfører er tregere spill, og enda mindre mestringsfølelse for stakkars hobbygolfere.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by TomShanks »

Dersom jeg hadde vært i en posisjon hvor jeg kunne endre reglene, er det regelen om straffeslag + lengdestraff ved OB jeg ville endret først. Det burde være mulig å droppe der ballen skar ut, men hvis pinnen er hvit, skal man ikke få lov til å slå på ballen - slik man får hvis man slår ut i rødt/gult.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by Lefthook »

Det er OB på TV-golf også, men det er ikke de trangeste og minste banene som brukes, så det er ikke så ofte det er en faktor.

Ian Baker Finch er "berømt" for å ha slått ballen OB på første hullet på Old Course. Det krever en viss lengde og en enorm skjevhet for å klare en slik bragd.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by PlayerG »

kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by kevin »

Nok av OB på tourbanene også, ofte der det finnes eiendommer og veier. Noen klarer på mirakuløst vis å holde ballen i spill

User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvorfor ikke OoB?

Post by Golffreak »

kevin wrote:Nok av OB på tourbanene også, ofte der det finnes eiendommer og veier. Noen klarer på mirakuløst vis å holde ballen i spill

Måtte være Phil :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply