ET-spiller?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

ET-spiller?

Post by Freud »

Hva er det McIlroy driver med for tiden? Han spiller jo nesten ikke turneringer.
Mitt poeng er at han ligger som nr. 4 på ET-rankingen (RtD), men bare har giddet å spille en håndfull ekte ET-turneringer. Som kjent teller alle fire WGC og alle fire majors både på PGA-lista og på RtD. Fratrukket disse, så står Rory igjen med fire ekte ET-turneringer i år. Men han ligger likevel som nr. 4 på rankingen, fordi de nevnte åtte co-sanctioned-turneringene teller med. Galt, synes jeg.

Noe av det samme gjelder Stenson, mens slitere som Willett og Norèn er ekte ET-spillere.

Er det noe galt i dette resonnementet, så setter jeg pris på om Kevin korrigerer meg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET-spiller?

Post by furu »

En kjent problemstilling. ET har slitt ganske lenge. Lite prestisje. Langt mellom høydepunktene. Lavere premiepenger enn PGA Tour. Det var til og med snakk om at PGA skulle kjøpe ET.

Dere kan lese litt om problemstillingen og fremtiden til ET her - http://www.theglobeandmail.com/sports/g ... e31943098/
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-spiller?

Post by kevin »

Helt naturlig at de som har bosatt seg i USA spiller mest der, også av de grunnene som furu nevner. Willett prøvde seg litt mer i USA men droppet det. Blir ikke overrasket om Noren vil spille mer i USA neste år. Han kan velge og vrake nå.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-spiller?

Post by Freud »

Det som dere to skriver er kjent stoff. Mine poenger var at Rory spiller altfor få turneringer, og at 8 turneringer teller både på ET og PGA.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-spiller?

Post by kevin »

I like måte. Han spiller nok turneringer i forhold til regelverket. Prioriterer selvsagt den beste touren, og der det er mest penger og prestisje. Akkurat som de fleste andre i hans situasjon.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: ET-spiller?

Post by LyLu »

Han har ikke tid til å spille turneringer, står bare på rangen å prøver forskjellige merker :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET-spiller?

Post by kevin »

Touren prøver å få de beste til å spille mer i Europa http://www.reuters.com/article/us-golf- ... um=twitter
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-spiller?

Post by Freud »

Jeg har uttrykt meg uklart. Jeg mente at Rory spiller få turneringer totalt i sesongen; ET + PGA.
Hvorfor er det "selvsagt" (sitat Kevin) at en mangemillionær fra Nord-Irland spiller der det er mest penger og prestisje å hente? Finnes det ikke andre faktorer av like stor eller kanskje større betydning for en IDRETTSUTØVER? F.eks. overfor hans fans og publikum, sportens renommè, dens utbredelse, rollemodell for de unge utøverne ogandre ikke-pengemessig-målbare kriterier.
Ingenting å bry seg om når man tjener noen hundre millioner i året?

Personlig synes jeg Rory er en oppblåst blære, en jypling, uten sjarm, mest opptatt av sine inntekter og sine sponsorer.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET-spiller?

Post by furu »

Når du framhever at Rory spilte kun "en håndfull" ekte ET turneringer, men er nr.4 på R2D - da er det naturlig at vi tolker det på denne måten. Litt uklarhet der.

Det eneste som får spillere til å velge prestisje, lojalitet og følelser framfor penger er de nasjonale turneringene. Franskmenn i Open de France. Danskene i Made in Denmark. Garcia og gjengen fra Spania er ganske flink til å stille på hjemmebane. Engelskmennene sviktet vel ganske kraftig under sin egen Masters? Irene og skottene kommer hjem til sine turneringer.

Bortsett fra det er det ganske sjelløst og preget av at de løper etter pengene.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-spiller?

Post by Freud »

Takk for kommentaren om sjelløshet, og at de løper etter pengene. Avslørende for golfsporten og våre "helter". Men ingen bryr seg, ihvertfall ikke på Golfsnakk. Spillerne gjør jo som de vil, så hvorfor kritisere noe man ikke har innflytelse på? Jo, det går an å være litt etisk på vegne av sporten!
Hvis man da har noen etiske synspunkter på pengebegjæret i golfen.
Personlig forakter jeg stort sett disse griske spillerne, som allerede tjener titalls millioner i året, men som stadig vil ha mer. Og da er det europeerne jeg tenker på, ikke amerikanerne som spiller PGA i sitt hjemland. Når det er noen flere millioner å tjene på en PGA-turnering så flyr de over dammen - om de ikke allerede er så ødelagt at de har bosatt seg der - istedenfor å spille på sin "egen" tour, i sin egen verdensdel (når den spilles der!). Bare vemmelig.
Post Reply