Golfsvingen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Golfsvingen

Post by Freud »

Hva er en "golfsving"? Vi hører stadig om golfspillere på toppnivå som "skal legge om svingen" eller "justere svingen". Bortsett fra at jeg mener dette er bortkastet, så spør jeg: hvilke golfsvinger er det snakk om? Tee-slag, fairwayslag (korte eller lange jern, wooder), chip. Disse slagene er forskjellige i utførelse, med ulike køller.
Et teeslag med driver tar ca. 1 sekund, fra køllehodet forlater bakken til det treffer ballen. På den ekstremt korte tiden har køllen svingt 270 gr. og vært over/bak hodet, knær og hofter har beveget seg, begge armene og skuldrene likeså, vinkler i albueleddene endret seg, håndleddene endret seg, føttene beveget seg. Alle disse detaljene i kroppen skal stemme i løpet av 1 sekund! Hvordan er det mulig, og hvordan er det mulig å endre noen av disse små detaljene og tro at det hjelper på selve slaget?
Hvorfor vil en toppspiller legge om svingen? Er det fordi han slår skjevt, for kort, ikke får ønsket spinn eller stopp i ballen, slår for lavt eller høyt? Eller er det fordi en guru har anbefalt det? Er det målt forbedringer i scoren eller turneringsresultatene etter omleggingen?

Mange spørsmål, som jeg som amatør ikke har svar på. Jeg oppfordrer de som vet noe om dette, til å svare.
Avslutningsvis vil jeg dog si at det er spillet rundt og på greenen som er avgjørende for et godt resultat. De andre slagene er "transport". Det viktigste slaget er chip!
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golfsvingen

Post by Bengtie Gilmore »

Jeg går sikkert veldig på limpinnen her, men kan ikke dy meg: Du sier du som amatør ikke har peiling, men mener likevel at omlegging av svingen er bortkastet. Hvordan kan du si det, når du innrømmer at du ikke har tyngden til å svare?

Når det kommer til å legge om svingen, så tror jeg at det hos proffene kan være bittesmå endringer som gjør at slagene kanskje er hakket mer presise enn de ville vært uten endringen. En golfsving består av hundrevis av elementer som skal passe sammen, og det er nok veldig individuelt hva som funker hvor hver spiller. Dog kan nok noen slike ting være rotasjon av hofter, adressering og oppstilling etc. Store og små ting om hverandre som alle kan endres.

Hos amatører, som oss, er det nok større elementer ved svingen som bør legges om. Jeg sliter blandt annet med hofteskyv kontra hofterotasjon.

Tenker nok at du generaliserer altfor mye med din en-sekunders driversving. Ser da stadig flere av proffene som har en treig baksving, og som bruker mer enn ett sekund fra start av bakksving til balltreff.

Og til slutt: Det hjelper fryktelig lite å ha nærspill som Phil Mickelson hvis ballen forsvinner ut i skauen 200 meter fra pinnen hver gang. Ikke kan du pitche deg fra tee til green heller. Ikke med håp om poeng , i det minste. Alle elementer av spillet er selvfølgelig viktige. Noen mer enn andre, men likevel...
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfsvingen

Post by eivaan »

Freud wrote:Hva er en "golfsving"? Vi hører stadig om golfspillere på toppnivå som "skal legge om svingen" eller "justere svingen". Bortsett fra at jeg mener dette er bortkastet, så spør jeg: hvilke golfsvinger er det snakk om? Tee-slag, fairwayslag (korte eller lange jern, wooder), chip. Disse slagene er forskjellige i utførelse, med ulike køller.
Et teeslag med driver tar ca. 1 sekund, fra køllehodet forlater bakken til det treffer ballen. På den ekstremt korte tiden har køllen svingt 270 gr. og vært over/bak hodet, knær og hofter har beveget seg, begge armene og skuldrene likeså, vinkler i albueleddene endret seg, håndleddene endret seg, føttene beveget seg. Alle disse detaljene i kroppen skal stemme i løpet av 1 sekund! Hvordan er det mulig, og hvordan er det mulig å endre noen av disse små detaljene og tro at det hjelper på selve slaget?
Hvorfor vil en toppspiller legge om svingen? Er det fordi han slår skjevt, for kort, ikke får ønsket spinn eller stopp i ballen, slår for lavt eller høyt? Eller er det fordi en guru har anbefalt det? Er det målt forbedringer i scoren eller turneringsresultatene etter omleggingen?

Mange spørsmål, som jeg som amatør ikke har svar på. Jeg oppfordrer de som vet noe om dette, til å svare.
Avslutningsvis vil jeg dog si at det er spillet rundt og på greenen som er avgjørende for et godt resultat. De andre slagene er "transport". Det viktigste slaget er chip!

Du er deg selv lik...bare vås og svada for å få noe å kverulere på, få deg et liv!!!
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: Golfsvingen

Post by Selters »

eivaan wrote:
Freud wrote:Hva er en "golfsving"?


Du er deg selv lik...bare vås og svada for å få noe å kverulere på, få deg et liv!!!
Utrolig spesielt svar. Jeg kan virkelig ikke fatte hva som var så provoserende. Dog kan jeg forstå at du er uenig i noen av standpunktene til Freud. Jeg tror likevel at Freud er inne på noe når det kommer til at mange søker for mye perfeksjon i svingen og blir for opphengt i små detaljer. Særlig på amatørnivå tror jeg man kommer langt med en brukbar sving og godt nærspill.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Golfsvingen

Post by Bogey »

Du er nå søt da Freud..... :D
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golfsvingen

Post by Bengtie Gilmore »

Selters wrote:
eivaan wrote:
Freud wrote:Hva er en "golfsving"?


Du er deg selv lik...bare vås og svada for å få noe å kverulere på, få deg et liv!!!
Utrolig spesielt svar. Jeg kan virkelig ikke fatte hva som var så provoserende. Dog kan jeg forstå at du er uenig i noen av standpunktene til Freud. Jeg tror likevel at Freud er inne på noe når det kommer til at mange søker for mye perfeksjon i svingen og blir for opphengt i små detaljer. Særlig på amatørnivå tror jeg man kommer langt med en brukbar sving og godt nærspill.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Jeg kan være enig i at svaret over her er i overkant heftig, men Freud sier ingenting om amatører når han først nevner omlegging av svingen, han sier "golfspillere på toppnivå".

Jeg forstår at dette mest sansynlig kun er skrevet for å kverulere, men kan ikke for å tenke at Freud kanskje kunne funnet mer solide punkter å kverulere på...

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Golfsvingen

Post by GolfMickey »

Syns man kunne spart seg for personangrep.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfsvingen

Post by Lawinth »

Har ikke Tiger akkurat lagt om svingen da?
Mange viser vel til den perfekte svingen hans tilbake 15 år siden. Hvorfor endre på den?
Mange her inne er utrolig dyktige og kunnskapsrike når det gjelder golf, og mange vet best. Tenker at Freud er en av de som er med å skape dette forumet, og om jeg ikke tar feil så er han en veldig stor kilde til postreply her. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfsvingen

Post by kevin »

Kan anbefale denne videoen for å forstå hva en golfsving er, og hvilke forskjeller det er snakk om. Noen endrer sving for å ha en mindre belastende sving, f.eks på rygg, hofter og knær. Andre vil ha mer lengde, noen vil jobbe ballen mer i en annen retning osv osv. Og noen er perfeksjonister og vil lete konstant etter forbedringer.

Litt merkelig å nevne Tiger sine endringer, uten å huske at fyren har hatt enormt med skader og operasjoner, samt at han har blitt mye eldre og har en helt annen kropp enn for 15 år siden. Ting som også spiller inn.

Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golfsvingen

Post by Freud »

Ja, ja, reaksjoner som forventet. Personangrep fremfor diskusjon. Jeg har aldri sett debatter om denne saken, derfor tok jeg det opp. Den er svært viktig, men mangler etter min mening svar.
Jeg gjentar likevel noen av spørsmålene, som altså gjelder proffene, ikke oss selskapsgolfere:
Hvilken golfsving er det snakk om; tee, fairway eller nærspill?
Hvorfor vil man legge om svingen?
Hvordan er det mulig å korrigere detaljer i en utførelse som tar ca.1 sekund? Lurer man seg selv? Eller er det faktum at man "har lagt om svingen" godt nok i seg selv som en psykologisk faktor?
Har utøveren som endrer svingen evaluert den, m.h.t. forbedring i score eller plasseringer?
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golfsvingen

Post by Bengtie Gilmore »

Mener du at jeg kom med personangrep på deg Freud?

At jeg synes du legger frem problemstillingen på en måte som tilsier at du er mer ute etter å kverulere fremfor å diskutere får du ta som konstruktiv kritikk. Personangrep er det i hvertfall ikke.

Mener vel heller strengt tatt jeg prøvde å bidra til diskusjonen, men ser du ikke mener du har fått svar, så da får du lov til å utbrodere hvilke svar du ønsker, så skal jeg prøve å svare på bestillingen.

Jeg har klart gitt svar på flere av spørsmålene som du stiller, men som du har oversett (Ufrivillig?).

Om svingbevegelsen varer i et halvt sekund eller 1,5 sekunder har ingenting å si. Det er flere korrigeringer som kan gjøres for å få en mer optimal sving uansett: tidligere rotasjon i hoftene, flatere kontra brattere svingkurve og tusen andre ting som kan korrigeres. Alle disse vil kunne bidra til en bedring i svingen. At det kun er psykisk faller på sin egen urimelighet all den tid proene melder fra om bedringer etter slike omlegginger. I tillegg er det en godkjent sannhet blant de fleste at slike grep har en virkning. Da er ikke hverken du eller jeg den rette til å stille spørsmål ved det.

Svingen har de samme grunnelementer uansett hvilken kølle man slår med. En av de klareste på dette er Henrik Stenson. Se hvordan han skyver hoften til høyre før han begynner på selve svingen. Dette gjør han uansett om han bruker driver eller lobwedge.







Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Golfsvingen

Post by GolfMickey »

Han siktet nok til Eivann ^
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golfsvingen

Post by Bengtie Gilmore »

GolfMickey wrote:Han siktet nok til Eivann ^
Kan godt hende, men i så tilfelle synes jeg det er rart at han totalt overser mitt forsøk på å svare han...



Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golfsvingen

Post by Freud »

Til Happy Gilmore: takk for utredningen.
Jeg er uenig i det du skriver. Tror du undervurderer det psykologiske elementet kraftig. Jeg tror at proffene innbiller seg at de 1) må legge om svingen fordi de er generelt misfornøyd med eget spill, og da er det lettest å skylde på golfsvingen, og 2) kan forsikre seg og andre etterpå at det var vellykket. Det kan nemlig bare måles ved parallellforsøk, der alle faktorer er like. Ingen proff vil etter omlegging si at "det var mislykket".
En komplisert bevegelse som varer i ca. 1 sekund, der alle deler/ledd av kroppen er involvert kan umulig kontrolleres i alle detaljer under selve utførelsen. Blir en bevegelse endret, så går det trolig ut over en annen bevegelse. Ingen golfspiller kan tenke på alle disse bevegelsene i alle kroppsdelene i løpet av 1 sekund. En god regel i golf er (ikke oppfunnet av meg); ikke tenk så mye, bare slå slaget slik det er naturlig for deg.
Dersom man endrer svingen for å forbedre enten lengde, høyde eller presisjon, så kan det lett gå ut over andre ting.

Det er dessuten stor forskjell på å tørrtrene på detaljer i svingen i langsom film på rangen, og det virkelige slaget. Da glemmes kanskje alt man har innøvd, fordi slaget skal utføres som èn samlet bevegelse i løpet av 1 sekund. Hvor mange ganger har vi ikke sett gode spillere gjøre perfekte prøvesvinger, for så å utføre et delvis mislykket ekte slag rett etterpå.

At jeg er uenig med hele golfverdenen, bekymrer meg ikke. Av og til er det slik at noen påpeker at "keiseren har ingen klær på".
Jeg kverulerer ikke med vilje, bare tar opp ting jeg tror er riktig. Jeg vet ikke, bare mener. Kausalitet kan uansett ikke påvises i denne saken, bare en vis grad av sannsynlighet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfsvingen

Post by kevin »

Hva synes du om sammenligningen mellom Jimenez og Moore da? Hvilken sving foretrekker du og hvordan vil du analysere de to forskjellige svingene? Hva ville du evt endret?
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golfsvingen

Post by Bengtie Gilmore »

Helt enig i at de ikke tenker gjennom dette i selve svingen i et viktig slag. Det gjør man selvfølgelig ikke. På samme måte som at du ikke tenker gjennom hver eneste lille bevegelse når du åpner døra til dassen din. Det sitter i det man kaller muskelhukommelsen.

Terper man nok på én ting, vil den etterhvert bli en naturlig del av golfsvingen. Forhåpentligvis til fordel for resultatet uten at det skal gå utover andre ting, som du nevner.

Man øver jo tusenvis av ganger på rangen for at man skal kunne gjøre akkurat det du sier: ikke tenk, bare slå.

Veldig mange av proffene som legger om svingen gjør det heller ikke nødvendigvis for å oppnå bedre resultater, men rett og slett for å unngå skader de allerede har, eller er på vei mot. Tutta har vel gjort dette flere ganger.

Å si at det kun sitter i hodet blir nok litt enkelt for meg. At hver sving er individuell er derinot helt klart, og jeg tror ikke nødvendigvis at den perfekte sving engang finnes, men at små endringer kan gjøre store utslag - det tror jeg på.


Så får vi heller kanskje bare være uenige, Freud.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfsvingen

Post by eivaan »

Jezes....ting endrer seg grunnet skader/skadeforebygging/lengder på baner/utstyr/baller/krav til fysikk....forskjellige coacher og metoder, dette skjer hele tiden innenfor alle idretter/eller i livet, d kalles utvikling!! Alle vet/skjønner det, Freud også! Dette er svada, personangrep...ok, jeg tar den på mi kappe, no prob!!!!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golfsvingen

Post by Freud »

Kevin, jeg kan ikke nok til å analysere noens sving. Jeg er dog svak for myke og "naturlige" svinger som hos gamlingene Couples og Els. Hos damene er det svingen til Inbee Park og gamle Annika som imponerer meg. Det ser ut som om de bare dytter ballen avgårde i en langsom bevegelse, uten kraft. Men jamen kommer de like langt som de andre.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Golfsvingen

Post by Lefthook »

Hvorfor enkelte toppspillere legger om? Tror det handler mye om psykologi. Noe skjer ute på banen eller inni hodet som gjør at de mister troen på eget spill, at de ikke lengre er fornøyd med hvordan de slår ballen.

Da Tiger kom, var det nok mange som fikk seg en på trynet. De trodde de var spillere i verdensklasse, liksom - og så opplever de plutselig å bli fullstendig parkert. Det finnes et intervju med Steve Stricker der han forteller om at han tenkte: "hvordan kan jeg konkurrere med dette?" etter å ha spilt med Tiger for første gang. Dette startet en nedadgående spiral som varte flere år, før han fant tilbake til sitt gamle seg - der han av og til var i contention og av og til ble fullstendig utspilt av Tiger. Det er også mange historier om spillere som har ødelagt svingen sin etter å ha blitt drivet ut med 40-50 yards av Fred Couples. Når sånt skjer så føler disse spillerne at de har 3-4 slag i lengdetillegg pga par 5 hullene.

Nick Faldo la om svingen fordi han mente hans gamle sving ikke var bra nok til å tåle det presset man opplever når man har sjansen til å vinne en major. Han kom tilbake og vant flere majors etter en lang tørkeperiode der han øvde inn sin nye Leadbetter-sving, men om det var den nye svingen som gjorde utslaget er ikke godt å si. Faldos Leadbetter-sving var udynamisk, og han slo ballen kort i forhold til høyde og kroppsvekt. Han var en verdensklassespiller før omleggingen også. Jeg synes forøvrig at Leadbetter har tuklet altfor mye med svingen til en del damegolfere, i første rekke Michelle Wie og Lydia Ko. Helt klart at guruer kan ha en inflytelse også...

Men det er andre årsaker også. Problemer med å kontrollere ballen: Ballesteros forsøkte å legge om svingen sin ettersom han hadde store problemer med å holde ballen i spill med driveren. Det lyktes han ikke spesielt godt med... Skader: Kofstad la om svingen pga skadeproblemer. Kan godt hende at det har vært negativt for stabiliteten, selv om svingen nå ser meget bra ut. Det man gjorde før blir vel aldri helt glemt, og noe av det kan vel komme til overflaten nå og da og forstyrre bevegelsen. Jeg vet ikke hva Suzann har gjort med svingen, rent teknisk. Men hun har jo hatt store ryggproblemer fra tid til annen, og har sikkert måttet tilpasse svingen deretter.

Tiger har lagt om svingen 3-4 ganger, ganske store endringer hver gang. Egentlig litt uforståelig. Og ganske unikt at han har klart å prestere så bra etter i hvert fall to av omleggingene. Det han driver med nå likner mye på det han gjorde da han var ung og god.

Ellers er det en del som har tatt store skritt i feil retning i forsøket på å bli bedre. Ian Baker-Finch er vel det beste eksemplet. Han fant aldri tilbake... Luke Donald la om svingen for å kunne vinne majors. Han forsøkte i et par år, og fikk det aldri til å sitte. Tror faktisk ikke han fikk det til overhodet. Videoer av svingene fra den tiden er hverken fugl eller fisk. Etter forsøket har han langt tilbake til der han var, selv om det var gode tendenser i fjor.

Noen av de beste blir rollemodeller for andre. Det har nok også noe å si. Nicklaus, Couples, Tiger. Da Nicklaus var på høyden hadde "alle" slengbukser, halvlangt hår, sideburners og - ikke minst - en karakteristisk finish med reverse C og høy armføring i finishen. Det må jo ha vært en fordel for Nicklaus at han spilte sitt eget spill, mens mange av konkurrentene forsøkte å spille på hans måte i stedet for den måten som fungerte best for dem.... psykologi og mer eller mindre bevisste forsøk på å lære av de beste.

En kar som imponerer meg er Bryson Chambeau. Alle jernene er like lange, og han har en "one-plane-sving" der venstre arm og skaftet danner en tilnærmet rett linje ved addressering og impact. Jeg tviler på at teknikken hans er noe bedre enn en mer konvensjonell sving, men han må jo være bra sterk i hodet når han tar opp kampen mot de aller beste - med utstyr og en teknikk som ikke er bevist å være bra nok til å hevde seg helt i toppen.

Av svingendringer jeg har likt, vil jeg trekke fram Ricky Fowler. Han hadde en ukonvensjonell og ikke spesielt bra nedsving da han kom på touren. Han var "stuck" halvveis i nedsvingen, men hadde funnet fram til en måte å løse det på som fungerte greit. Men dagens sving ser mye bedre ut, han er i en mye bedre posisjon tidlig i nedsvingen enn han var før - og han har vært en stabilt god spiller siden. Butch Harmon er Ricky's coach, og Butch er viden kjent for å endre minst mulig. Mye er som det var før. Små endringer med store konsekvenser.

Jeg tror de fleste gode golfspillere er best tjent med å være trofaste mot den svingen som har bragt dem så langt som de har kommet - og lære seg å utnytte den best mulig framfor å legge om.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golfsvingen

Post by Freud »

Takk for den fine utredningen, Lefthook.
Jeg støtter deg i din konklusjon, og jeg er enig med deg i det du skriver om det psykologiske elementet - som er undervurdert eller underkommunisert.
Vet du om vi noensinne har fått høre offentlig fra spillere som har lagt om svingen at det var mislykket? Fra trenerne få vi jo ikke høre det!
Post Reply