Footgolf vs golf på Bjørnefjorden

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Footgolf vs golf på Bjørnefjorden

Post by furu »

Undrer meg over hvilke planer BJGK egentlig har for dette footgolfprosjektet sitt. Det eneste jeg har hørt om det er at medlemmer irriterer seg over stengt range fordi fire ungdommer skal spille footgolf. Har ikke inntrykk av at folk renner ned døren for å spille, men når det først kommer noen får det store konsekvenser for golfdriften. Og ikke minst - ser for meg at det er veldig begrenset hvor mye folk er villig til å betale for en runde footgolf. 100,-? 150,-?

Kom over denne artikkelen i lokalavisen på Os - http://www.osogfusa.no/svingar-kolla-i-kulda
Vi har elles eit ønskje om å oppgradere footgolf-banen, ved å leggja til ekstra utfordringar. I tillegg vil vi flytta footgolf-banen inn på golfbanen. Det vil føra til ein ny dimensjon for begge partar, seier Lysvold.
Hva skal man legge i det? Noen av dere Bjørnemedlemmer som kan komme med litt info?

Hvordan skal footgolfbane gi golf en ny dimensjon? At du må planlegge bedre fordi banen stadig er stengt? Eller fordi du må dukke unna golfballer når du spiller footgolf?
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Footgolf vs golf på Bjørnefjorden

Post by liverglimt »

Flere baner med footgolf på samme bane som golf. Fungerer vel på ett eller annet vis, ellers hadde de lagt det ned. :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Footgolf vs golf på Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Nja, dersom du hører at medlemmer irriterer seg over stengt range pga spill på footgolf-banen, så lytt gjerne litt til den stille majoriteten som synes det er greit også. Vi står riktignok ikke og roper høyt "DET ER HELT OK". Vi går og trener nærspill i stedet. Footgolf-spill har stort sett vært begrenset til fredag og lørdag ettermiddag, på tidspunkt da det er svært lite folk på rangen. Jumper er nok uenig...

At foot-golferene skal ut på banen var nytt for meg inn til artikkelen i lokalavisen, vet ikke helt om det er et godt trekk.

Bjørnefjorden har en ganske så stor utfordring. Vi leier områder som er er sentrumsnære og svært ettertraktet. Kommunen var interessert i store deler av hull 3/4 til ny skole, og klubben har brukt mye tid på å informere politikere om hva faktisk golf er og hva området kan brukes til. Interessen for å legge skole der ser ut til å ha roet seg. En grunneier jobber for å omregulere området og bygge boliger på hull 2/3/4, og har ytret at han ikke vil fortsette leieavtalen etter 2026.

Et av problemene til golfklubben er at det bare er golfere som vet hva vi holder på med. For resten av folket i kommunen er vi en gjeng overlegne rike særinger i rutebukser som de ser fra veien, og de driter i om vi mister leieavtalen. Så en mulig strategi er å utvide aktivitetene på området (footgolf, ski på vinteren, ++) slik at flere av innbyggerene
- kan benytte seg av området
- får øynene opp for golf
- ser hva golf er og hva det kan gjøre i helseperspektiv, spesielt for den eldre generasjon

Footgolf er en åpning her. Andre ideer som har vært nevnt er minigolf, boccia/petanque.

Dette er mine synsinger. Jeg er ikke med i styre og stell i klubben, og alt over er basert på hearsay og terrassepreik. Full disclaimer der altså :-)
</Keyser>
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Footgolf vs golf på Bjørnefjorden

Post by liverglimt »

Keyser, veldig gode innspill. Få flere folk til å bruke anleggene. Det gir økt forståelse. Jeg liker kombinasjon med Petanca og minigolf.

Her på den lille øya i Atlanterhavet så har ett par av banene knekt koden. De har bygget opp restauranter som har fantastisk god mat til en ok pris. Utsikten fra enhver terrasse i nærheten av en golfbane er bra. Her bør det være ideer å hente for andre golfanlegg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Footgolf vs golf på Bjørnefjorden

Post by furu »

Er helt enig i variert bruk. Har foreslått discgolf på Fana, men da utenfor golfsesongen. Det er svært sjelden snø på Fana. På fine høst-, vinter- og vårdager kunne man spilt discgolf.

Å dele en så liten bane på to aktiviteter er annerledes enn for de som har store anlegg. Der kan man spille footgolf på ni hull og golf på de andre ni. For eksempel. Dette har jeg sett andre anlegg/klubber tilby.

Å tro at noen skal få øynene opp for golf ved å spille footgolf - den ser jeg ikke. Det er typisk ønsketenking fra årsmøter og komiteer som ikke helt lever i en virkelig verden. De kan kanskje få solgt inn noen VTG-kurs når de har folkene der oppe, men jeg tviler på at en eneste sjel kommer til å bli golfer etter å ha spilt footgolf på Bjørnefjorden. Apropos VTG - å invitere inn footgolf til å eventuelt spille samtidig (slik noen faktisk gjør) sparker bena bort under VTG som sikkerhetsopplæring.

Flere som bruker anleggene handler ikke om å skvise golferne. Det handler om å finne alternativ som ikke går på deres bekostning. Jeg vil veldig gjerne oppnå at man på sikt også her i Fana er mer verdsatt av både de nærmeste naboer og byen generelt.

I tie er forresten ikke det samme som å samtykke :) De misfornøyde snakker høyest og er kanskje færre enn de som ikke bryr seg - det betyr ikke at man ikke skal høre på dem. Hva om de som er misfornøyd er de samme som ofte spiller turnering, legger igjen penger i shopen og faktisk bidrar med noe positivt?

Å starte opp en annen aktivitet på en 9-hulls golfbane er en fallitterklæring. Man viser at man har gitt opp golfen.
Instagram @christianfuru
Post Reply