Golf en fysisk idrett?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Forskning viser at minst 28% av alle golfere sliter med plager i nedre del av ryggen. 23% av proffene spiller med plager i nedre del av ryggen. Det er mange forskjellige årsaker til sånne type problemer, finnes sjelden en enkel årsak. Mangel på fleksibilitet kan være en, feil bevegelsesmønster en annen.

Økt bevegelighet og fleksibilitet gjennom stretching og tilpasset trening kan forebygge ryggproblemer. Det samme kan styrketrening, spesielt styrking av core-musklene. Endring av sving kan også forebygge skader, f.eks som Kofstad har gjort.

Styrketrening er generelt bra for den fysiske og psykiske helsa. Riktig styrketrening kan redusere skaderisikoen til 1/3, og forekomst av overtreningskader kan halveres.

Leste et sted at mer enn halvparten av proene på PGA touren er innom treningsrommene jevnlig. Noen mer enn andre. Ganske lett å se at mange trener mye fysisk styrke.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Rotten »

kevin wrote:Forskning viser at minst 28% av alle golfere sliter med plager i nedre del av ryggen. 23% av proffene spiller med plager i nedre del av ryggen. Det er mange forskjellige årsaker til sånne type problemer, finnes sjelden en enkel årsak. Mangel på fleksibilitet kan være en, feil bevegelsesmønster en annen.

Økt bevegelighet og fleksibilitet gjennom stretching og tilpasset trening kan forebygge ryggproblemer. Det samme kan styrketrening, spesielt styrking av core-musklene. Endring av sving kan også forebygge skader, f.eks som Kofstad har gjort.

Styrketrening er generelt bra for den fysiske og psykiske helsa. Riktig styrketrening kan redusere skaderisikoen til 1/3, og forekomst av overtreningskader kan halveres.

Leste et sted at mer enn halvparten av proene på PGA touren er innom treningsrommene jevnlig. Noen mer enn andre. Ganske lett å se at mange trener mye fysisk styrke.
Problemet med å henvise til denne typen forskning er at det ikke refereres til referansegruppe. Dersom 28% er det samme, eller mindre, enn i andre idretter eller befolkningen forøvrig så stiller saken seg helt annerledes.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Tallene er hentet fra 31 000 golfere. Om det er mer eller mindre i andre idretter er ganske uvesentlig i mine øyne. Dette handler ikke om å sammenligne med andre idretter, eller prøve å skape tvil ved forskning. Rory viser ikke til noe forskning, mens Lars Hefte sier i artikkelen "Golfspillere lever i snitt fem år lengre og er generelt friskere enn ikke-golfere. Også når det gjelder ryggskader". Jeg prøvde å vise til fakta som sier at en stor andel golfere har ryggproblemer. At nesten 1/4 av proene spiller med ryggplager synes jeg er et høyt tall. Og det er bare rygg, tenk på alle andre plager som i skulder, håndledd, underarm osv osv.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Her er en veldig bra forklaring på hvorfor man skal trene styrke. Enkelt, logisk og fornuftig. Og Rory er eksemplet

Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Bengtie Gilmore »

kevin wrote:Her er en veldig bra forklaring på hvorfor man skal trene styrke. Enkelt, logisk og fornuftig. Og Rory er eksemplet
Meget i stil! Dette forklarte saken veldig godt.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by LyLu »

Er vanskelig å diskutere fakta og statistikk rundt dette.
Som jeg sa tidligere er det å trene styrke i golfsporten nytt, og man vil ikke se de ordentlige virkningene av målrettet styrketrening før om mange år.
Men de fleste kan vel tenke seg til at en som lever av å spille golf hver dag, må trene styrke for å forebygge skader, sånn er det jo med alt.
Det hjelper lite om tallene som ligger på bordet nå sier at så så mange av golfere sliter med rygg, håndledd osv osv.
Det er bare en liten prosent av disse som faktisk trener styrke ordentlig, og den lille prosenten har akkurat begynt med det.
De trener nok mest for å holde seg skadefrie, det sier seg selv, for et hjelper ikke mye på svingen å være bodybuilder.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by mciljoy »

Freud wrote: Jeg har ennå ikke sett noen dokumentasjon - ved sammenligning av score med og uten - på at styrketrening gir lavere score. Dersom det bare er noe spillere og trenere TROR, så er det ikke hold i en slik teori.
Blir ikke livet veldig slitsomt hvis du må se dokumentasjon på alt? Omtrent alt jeg gjør i løpet av en dag en basert på antakelser og erfaring.

Å anta at en fysisk sterk person har bedre forutsetning for å lykkes i en gitt idrett enn en med dårligere fysikk er vel bare rimelig for de fleste. Selv uten dokumentasjon
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Rotten »

kevin wrote:Tallene er hentet fra 31 000 golfere. Om det er mer eller mindre i andre idretter er ganske uvesentlig i mine øyne. Dette handler ikke om å sammenligne med andre idretter, eller prøve å skape tvil ved forskning. Rory viser ikke til noe forskning, mens Lars Hefte sier i artikkelen "Golfspillere lever i snitt fem år lengre og er generelt friskere enn ikke-golfere. Også når det gjelder ryggskader". Jeg prøvde å vise til fakta som sier at en stor andel golfere har ryggproblemer. At nesten 1/4 av proene spiller med ryggplager synes jeg er et høyt tall. Og det er bare rygg, tenk på alle andre plager som i skulder, håndledd, underarm osv osv.
For at det ikke skal være noen tvil: Fokus på generell styrketrening og forebygging er jeg helt enig i. Effektene er jo også åpenbare. (For de fleste, vel og merke).
Et annet spørsmål er om golf er spesielt tøft for ryggen? Det finnes mange myter om rygg generelt. Hva som er farlig, hvordan man skal sitte, løfte etc. Ofte er dette mer overtro enn fakta. Før man bastant uttaler at golspillere er mer utsatt enn andre, må man vite hvor vanlig ryggplager (som er ekstremt vanlig) og mer invalidiserende ryggproblemer er hos den generelle befolkningen og i andre idretter. Da kan man diskutere om det er en overhyppighet eller ei. I tillegg kommer jo problemet med skjevhet i seleksjon da man kan anta at de med "svak rygg" allerede unngår enkelte aktiviteter.
Min påstand (og det er kun en påstand) er at golf er bra for alle rygger, også de på toppnivå.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

For å oppsummere for min del: det finnes ingen dokumentasjon på at fysisk trening fører til lavere score. Det er jo det som gjelder; å bli en bedre golfspiller.
At mange tusen golfspillere gjør det, beviser ingenting, så lenge det ikke er utført parallellforsøk innen golfen.
Altså: ta en gruppe med for eksempel 200 golfspillere som alle er like gode (umulig at de er "like gode", men vi antar det). Del dem i to grupper, at random. Den ene gruppen trener fysisk med vekter o.a. i tre måneder (kortere eller lengre), den andre gruppen foretar ikke slik trening. Etterpå spiller de på samme baner og under ellers like forhold en periode, og scorene sammenlignes.
Umulig å gjøre et slik forskningsprosjekt i praksis, sier du? Ja, nettopp. Derfor kan det heller ikke bevises.
At mange tusen golfspillere og deres apparat TROR at fysisk trening fører til lavere score, er vel og bra, men det holder ikke som bevis. Men som en styrking av selvtilliten og tror på at man har utført noe fornuftig, kan det naturligvis påvirke scoren. Golf er mye psykisk.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Var det tråden handlet om? At verdens beste golfere ikke vet hva de holder på med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sveen
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 08 Jul 2016, 08:31
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GolfklubbK
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Sveen »

Har du søkt etter noe litterateur på det Freud?

Jeg gjorde et Google Scholar søk på det, og fant en del treff som virket relevant.
Blant annet denne http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstr ... ON.11.aspx
Dessverre må man betale for å lese hele artikkelen, men i det offentlige sammendraget vises det til målbar fremgang hos alle men som deltok.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by eivaan »

Sveen wrote:Har du søkt etter noe litterateur på det Freud?

Jeg gjorde et Google Scholar søk på det, og fant en del treff som virket relevant.
Blant annet denne http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstr ... ON.11.aspx
Dessverre må man betale for å lese hele artikkelen, men i det offentlige sammendraget vises det til målbar fremgang hos alle men som deltok.

Han er ikke interessert i fakta eller info, han er bare ute etter å kverulere. Alle skjønner jo at fysisk trening er bra for golfere, bygge opp kjernemuskelatur, yoga, stretching osv...ingen golfere som driver med bodybuilding!!!
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Gundersen »

Alle gode diskusjoner og debatter ødelegges av fakta.

Sendt fra min Commodore 64
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Bogey »

Normale folk googler for å finne svar, Freud står på sitt og nekter å godta noe som helst.... :D
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Den undersøkelsen som Sveen refererer til, er ikke verdt noenting, og beviser ingenting. Som forskning er den verdiløs, kvasi.
Den er utført på 10 menn og 6 kvinner i en lavere divisjon i USA. Lengden fra tee økte med ca. 4 m. og "puttekontroll" (hva er det?) ble forbedret. Ingen opplysninger om scoren før og etter. Samsvar mellom økt lengde med ca. 2 % og forbedret score er ikke bevist, ikke engang vurdert.

Jeg bøyer meg naturligvis for fakta, men i denne saken finnes ikke fakta, bare tro.

Mitt case er ( i tilfelle jeg ikke har presisert det) proffspillere på høyt nivå.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Bengtie Gilmore »

Hehe. Du fornekter deg ikke, Freud.

Ettersom du ikke godtar det som legges frem her, så snur jeg det for deg:

Jeg forventer at du legger frem dokumentasjon på at trening IKKE har noen virkning. Dersom det er så klart som du mener, burde ikke det være noe problem. Klarer du ikke legge frem dokumentert fakta rundt dette, er det dessverre bare svada.
Last edited by Bengtie Gilmore on 13 Feb 2017, 23:18, edited 1 time in total.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Du som snakker om manglende dokumentasjon og fakta, trekker ganske enkle konklusjoner.

Spørsmålet om hvorfor de trener styrketrening er besvart lengre opp. Har du i det hele tatt lest det folk har svart, eller sett på videoen hvor legen forklarer treningen til Rory?

Legger ved sitat fra Rory sitt intervju med golf.com nylig:
There have been many people that have come into my life since I turned pro that have had a big impact. I’d say the one who has had the biggest impact on my on-course life would have to be Dr. Stephen McGregor. His PhD is in physiology, but he’s also a chartered physiotherapist. I started working with Steve in October of 2010 because as a 21-year-old who had never thought much about taking care of my body, I had back problems and was way too young for that. If I hadn’t sought Steve’s help and expertise I’m not sure where I would be today.

I have a degenerative L4/L5 lumber disc because I’ve been swinging a golf club since I was two years old. That’s millions of swings over time, and that takes its toll. Steve put me on a stability program for our first six months, as I’m hyper-mobile. Basically, he was preparing my joints and neural system for increased load down the line. Six and a half years later and I’m happy to say apart from a few little niggles here and there, from the rigours of travel and playing and practicing week in and week out, I’m relatively trouble-free. That’s from Steve putting programs together so I can practice and play for as long as I want. He’s also educated me on a lot of aspects of the anatomy so I have a better understanding of what my body is doing during the golf swing.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Til Gilmore: det er et etablert og ufravikelig krav og regel i alle diskusjoner - inkl. seriøs forskning i akademia - at den som fremsetter en påstand skal bevise den. Det er derfor usaklig og tendensiøst å si at opponenten må bevise motsatsen. Det vet alle, åpenbart ikke du.
Jeg trenger altså ikke bevise at styrketrening ikke forbedrer scoren; jeg har full rett til å si at: "det tror jeg ikke noe på, før du beviser det".
Akkurat som Gudsbeviset, vet du.

Men at styrketrening forbedrer muskulaturen og hele bevegelsesapparatet som et preventivt middel for å unngå skader, det forstår selv jeg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Ok, godt vi fikk det avklart da. Her er den første påstanden i denne tråden, og den er din egen. Pass deg for døren når den kommer tilbake ;)
Likevel tror jeg at trening med vekter og annen belastning og styrketrening gjør mer skade enn gavn
Gleder meg til dokumentasjonen
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by ShooterMacgavin »

Han bare troller..
Begynner å bli kjedelig
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Post Reply