Golf en fysisk idrett?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Rory forteller at han trener mye med vekter, og at det er nødvendig fordi han mener/tror at moderne golf er en fysisk krevende idrett, der styrke teller mye. Hvilke andre av golftoppene som trener med vekter vet jeg ikke, men jeg har lest at Tiger gjør/gjorde det. Jeg forstår ikke dette. Er virkelig golf en fysisk krevende idrett?
Hvor mange andre golftopper trener med vekter? Mange av de vi ser på TV har noen kilo ekstra. En del andre har delikate og myke svinger, tilsynelatende uten å belaste kroppen på en gal måte. Vi har tidligere lest at Team Norway trener mye med vekter når de er på samling. Iflg. Joakim Mikkelsen ble de nærmest tvunget til det, når de heller ville spille golf.

Jeg er naturligvis en amatør på dette området, men jeg har tross alt spilt golf i 30 år. Uten skader av noen art, men det er jo uten betydning her.
Likevel tror jeg at trening med vekter og annen belastning og styrketrening gjør mer skade enn gavn. Har slik trening gjort vondt til verre for f.eks. Tiger? Hvorfor spiller Rory dårligere enn før?

Jeg har i vinter gått gjennom et hardt treningsprogram hos fysioterapeut etter en kneoperasjon med full protese (som ikke har noe med golfen å gjøre). Jeg er blitt fullt restituert i kneet, men har som følge av all treningen i apparater pådratt meg ryggplager! Belastningen ble for stor.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Gundersen »