Golf en fysisk idrett?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Rory forteller at han trener mye med vekter, og at det er nødvendig fordi han mener/tror at moderne golf er en fysisk krevende idrett, der styrke teller mye. Hvilke andre av golftoppene som trener med vekter vet jeg ikke, men jeg har lest at Tiger gjør/gjorde det. Jeg forstår ikke dette. Er virkelig golf en fysisk krevende idrett?
Hvor mange andre golftopper trener med vekter? Mange av de vi ser på TV har noen kilo ekstra. En del andre har delikate og myke svinger, tilsynelatende uten å belaste kroppen på en gal måte. Vi har tidligere lest at Team Norway trener mye med vekter når de er på samling. Iflg. Joakim Mikkelsen ble de nærmest tvunget til det, når de heller ville spille golf.

Jeg er naturligvis en amatør på dette området, men jeg har tross alt spilt golf i 30 år. Uten skader av noen art, men det er jo uten betydning her.
Likevel tror jeg at trening med vekter og annen belastning og styrketrening gjør mer skade enn gavn. Har slik trening gjort vondt til verre for f.eks. Tiger? Hvorfor spiller Rory dårligere enn før?

Jeg har i vinter gått gjennom et hardt treningsprogram hos fysioterapeut etter en kneoperasjon med full protese (som ikke har noe med golfen å gjøre). Jeg er blitt fullt restituert i kneet, men har som følge av all treningen i apparater pådratt meg ryggplager! Belastningen ble for stor.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Gundersen »

Freud wrote:Rory forteller at han trener mye med vekter, og at det er nødvendig fordi han mener/tror at moderne golf er en fysisk krevende idrett, der styrke teller mye. Hvilke andre av golftoppene som trener med vekter vet jeg ikke, men jeg har lest at Tiger gjør/gjorde det. Jeg forstår ikke dette. Er virkelig golf en fysisk krevende idrett?
Hvor mange andre golftopper trener med vekter? Mange av de vi ser på TV har noen kilo ekstra. En del andre har delikate og myke svinger, tilsynelatende uten å belaste kroppen på en gal måte. Vi har tidligere lest at Team Norway trener mye med vekter når de er på samling. Iflg. Joakim Mikkelsen ble de nærmest tvunget til det, når de heller ville spille golf.

Jeg er naturligvis en amatør på dette området, men jeg har tross alt spilt golf i 30 år. Uten skader av noen art, men det er jo uten betydning her.
Likevel tror jeg at trening med vekter og annen belastning og styrketrening gjør mer skade enn gavn. Har slik trening gjort vondt til verre for f.eks. Tiger? Hvorfor spiller Rory dårligere enn før?

Jeg har i vinter gått gjennom et hardt treningsprogram hos fysioterapeut etter en kneoperasjon med full protese (som ikke har noe med golfen å gjøre). Jeg er blitt fullt restituert i kneet, men har som følge av all treningen i apparater pådratt meg ryggplager! Belastningen ble for stor.
Da er min påstand at du har trent feil.

Sendt fra min Commodore 64
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by yuran »

Tror nok Jason Day trener mye vekter også, nå har jo han hatt en del ryggplager i det siste da. DJ også pumper nok litt, pluss veldig mange flere i toppskiktet.

Ellers enig med Gundersen :) og Rory... har sett video av treningsopplegget hans, og han får ikke lov til å trene så mye som han egentlig har lyst til. Samtidig er nok mesteparten av opplegget hans spesifikt rettet mot golf. At enkelte toppidrettsutøvere får plager er uunngåelig, det hører med.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by ShooterMacgavin »

Jason Day
Rory McIlroy
Henrik Stenson
Dustin Johnson
Hideki Matsuyama
Jordan Spieth
Adam Scott
Justin Thomas
Sergio Garcia
Patrick Reed

Av denne topp 10 listen, tror jeg det fleste tilbringer en del timer på trimmen.
(foruten nr 10...)

Mental styrke er også viktig. Carlsen trener hardt, og alt han gjør er å flytte noen brikker..

At du nå har vondt i ryggen etter å ha trent kan være: Du har trent feil eller du har ikke trent de siste 30 årene..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by TomShanks »

Freud wrote:Rory forteller at han trener mye med vekter, og at det er nødvendig fordi han mener/tror at moderne golf er en fysisk krevende idrett, der styrke teller mye. Hvilke andre av golftoppene som trener med vekter vet jeg ikke, men jeg har lest at Tiger gjør/gjorde det. Jeg forstår ikke dette. Er virkelig golf en fysisk krevende idrett?
Hvor mange andre golftopper trener med vekter? Mange av de vi ser på TV har noen kilo ekstra. En del andre har delikate og myke svinger, tilsynelatende uten å belaste kroppen på en gal måte. Vi har tidligere lest at Team Norway trener mye med vekter når de er på samling. Iflg. Joakim Mikkelsen ble de nærmest tvunget til det, når de heller ville spille golf.

Jeg er naturligvis en amatør på dette området, men jeg har tross alt spilt golf i 30 år. Uten skader av noen art, men det er jo uten betydning her.
Likevel tror jeg at trening med vekter og annen belastning og styrketrening gjør mer skade enn gavn. Har slik trening gjort vondt til verre for f.eks. Tiger? Hvorfor spiller Rory dårligere enn før?

Jeg har i vinter gått gjennom et hardt treningsprogram hos fysioterapeut etter en kneoperasjon med full protese (som ikke har noe med golfen å gjøre). Jeg er blitt fullt restituert i kneet, men har som følge av all treningen i apparater pådratt meg ryggplager! Belastningen ble for stor.
Når man trener 2000-2500 timer i året som Rory og co og har en svinghastighet på 120mph+, får kroppene ganske mye mer juling enn oss dødelige.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Shooter ramser opp de 9 beste på WGR, og TROR at "de fleste" (hvilke?) av disse trener fysisk i gymmen. Men mer interessant enn hva han tror er hva vi VET, eller ikke vet.
Skal effekten av trening med vekter o.l. måles, så må det utføres parallellforsøk - som i alle slike undersøkelser der man prøver å teste en hypotese.
Kan noen bevise at disse spillerne spiller bedre når de trener fysisk enn når de ikke gjør det?
Eller er denne treningen primært preventivt, for å motvirke mulige senere skader?

Personlig TROR jeg at trening med vekter (som jeg ikke drev med da jeg skulle restituere kneet) er til mer skade enn gavn for en golfspiller.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Gundersen »

Jeg er en som trener vekter i perioder. Jeg kan på ingen måte sammenligne meg med proffe ei heller med gode golfspillere. Men riktig trening med vekter har aldri medført skader, man blir selvfølgelig støl, men det går over. Jeg opplever å spille mer stabil golf når jeg er fysisk bedre og sterkere form. Sikkert fordi muskulaturen tåler gjentatte påkjenninger bedre når den blir vedlikeholdt.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by mciljoy »

Det kunne sikkert vært interessant å gjøre forskning på effektene av styrketrening i golf.

Men jeg tror de fleste er enige i at det er rimelig å anta at, i en fysisk krevende sport som golf, har en sterk og smidig utøver en fordel ovenfor en mindre sterk og smidig. Både ute på banen og mtp skadeforebygging.

I de fleste idretter ser man på de aller beste for å se hva som fungerer med tanke på trening osv. I følge WGR er jo de som p.t. er topp 5 meget atletiske spillere som alle slår stygglangt.

Men Freud skriver "trening med vekter" og det kan jo være hva som helst og indikerer egentlig ingenting om hvordan påkjenningen er på kroppen. Hvis det med dette menes ensidig, tung styrketrening som benkpress og knebøy er jeg tilbøyelig til å være enig. Men det er jo helt opplagt ikke tilfellet for disse spillerne.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by yuran »

http://www.muscleandfitness.com/athlete ... ys-workout

Tror ikke det nødvendig er slik at man spiller bedre, men at Rory slår lenger med dagens fysikk enn hva han gjorde tidligere, det TROR jeg. Det finnes det sikkert tall på...?

Enkelte svinger er vel også mer 'skadelige' enn andre, vilkårlig av styrketrening ved siden av. Og det TROR jeg er enda viktigere.

Den spilleren som slår lengst og som tilsynelatende ikke ser ut til å pumpe for mye skrot er vel kanskje Bubba? Men skinnet bedrar, så jeg tror han minimum trener kjerne- og støttemuskulatur på siden.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Lengde fra tee er overvurdert. Det hjelper ikke så mye å slå langt dersom du ikke treffer fairway.
Rory er avbildet med vekter; derfor det jeg skriver.
Jeg tror heller ikke man blir mer "smidig" av å trene fysikk. De mest smidige spillerne som gamlekara Els og Couples; hvor mye styrketrening har de gjort?
Hvor mye styrketrening gjør de beste koreanske damene?

Hva har styrketrening gjort med ryggen til Kofstad?
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by LyLu »

Trener man riktig er det bra å trene litt styrke i forhold til golfen.
For mye styrketrening er ikke bra, men allsidig trening, med styrke og tøying er veldig bra.
Utrolig mange øvelser innenfor både crossfit og yoga med flere, som er nyttige å gjør en krokkete person smidig.
Selvom svingene til Els og Couples er rytmiske og fine er det en helt annen ting å være smidig.
Også er det begrenset hvor sterk man behøver å være i armene for å slå langt, det meste av lengden ligger i core... Mage, lår, rygg og rumpe.

Om man har litt ølmage over dette behøver ikke å bety så mye.
Man kan også trene opp akselerasjon i musklene til en viss grad, men endel er også arvelig, med korte og lange muskelfibre.
Med riktig trening vil nerven som melding til muskelfibre reagere raskere, men som sagt er det også arvelige faktorer i dette bildet.

Når det gjelder trådstarters greie med at han har blitt dårlig av trening er det mange faktorer som spiller inn.
Den største av disse er om du for eks har vært en toppidrettsutøver eller lignende som ung, og trent mye styrke fra ung alder av.
Det er synd og si, men hvis man er godt voksen og plutselig begynne å trene mye og hardt uten å trent noe særlig før, vil dette ofte føre til belastningskader, man skal ta det veldig rolig.

Hva et hardt styrkeprogram vil si vet jeg heller ikke, men at moderat trening for folk som ikke har trent noe særlig er bra er vel ganske godt dokumentert.
Uten at jeg vet så mye om greia mener jeg kanskje at du har trent litt for hardt i forhold til formen før ulykken, hvis du nå sitter med en belastningsskade.
Å få kroppen gjennomtrent til å tåle de fleste påkjenninger kan ofte ta mange mange år.
Det er også fort gjort å gå litt for hardt ut når man veldig gjerne vil komme fort tilbake.

Når det gjelder mange av disse folkene som spiller i verdenstoppen skal man huske at de mest sannsynligvis IKKE har trent riktig styrketrening fra ung alder av.
Det med styrketrening å golf har kommet som et fenomen de siste årene.
Siden de ikke har trent fra ung alder av må de også være forsiktig, for nettopp å ikke få belastningsskader.

Nå er ikke jeg mer en XXXX år ca ;), men vet ganske mye om å komme tilbake etter operasjoner og skader da jeg for 5 år siden satt 2 år i rullestol etter en trafikkulykke.
Har også kjørt europacup i alpint i ''mine yngre'' dager, og tror ikke det er negativt at jeg har trent hardt siden jeg var 14 år i forhold til golfspillingen nå, eller det å komme tilbake etter en ulykke, eller skader generelt.

SÅNN, dette ble et langt innlegg, sikkert med skrivefeil også, men FERDIG TASTA!
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by ShooterMacgavin »

Lenge fra tee er overvurdert, trening er farlig for deg, du blir ikke smidig av trening..

Jepp tror du er inne på noe..

Jeezez
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by furu »

Freud wrote:Lengde fra tee er overvurdert. Det hjelper ikke så mye å slå langt dersom du ikke treffer fairway.
Du kan faktisk ikke klare å ta mer feil hvis du prøver :)

Tenk;
Riller er gode. Spinn og grip er tilbake til der det var før regelendringen.
9er jern fra roughen ganske nær green, eller 6er jern fra langt bak på fairway?
De beste er så gode med korte køller uansett lie, at det lønner seg å slå litt skjevt.

Det er ikke en påstand. Det er bevist med strokes gained.

http://www.pgatour.com/news/2014/06/10/ ... ounts.html
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Ugh, fakta er så kjedelig. Bedre med alternative fakta.

Heldigvis er det ikke så svart hvitt at det er trening eller ikke. Men om Rory virkelig trener 2500t i året, kan han fint trappe ned. Jeg tror ikke helt på så høye tall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by LyLu »

kevin wrote:Ugh, fakta er så kjedelig. Bedre med alternative fakta.

Heldigvis er det ikke så svart hvitt at det er trening eller ikke. Men om Rory virkelig trener 2500t i året, kan han fint trappe ned. Jeg tror ikke helt på så høye tall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nope, de tallene hører nok hjemme i andre idretter enn golf
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by LyLu »

furu wrote:
Freud wrote:Lengde fra tee er overvurdert. Det hjelper ikke så mye å slå langt dersom du ikke treffer fairway.
Du kan faktisk ikke klare å ta mer feil hvis du prøver :)

Tenk;
Riller er gode. Spinn og grip er tilbake til der det var før regelendringen.
9er jern fra roughen ganske nær green, eller 6er jern fra langt bak på fairway?
De beste er så gode med korte køller uansett lie, at det lønner seg å slå litt skjevt.

Det er ikke en påstand. Det er bevist med strokes gained.

http://www.pgatour.com/news/2014/06/10/ ... ounts.html
Lengde fra tee er helt king kong, og på mange av banene i Norge er det overlegent, til og med på flere av par 5 hullene i Norge er det innafor...
Par 5 hull man slår drive MAX 7 jern på inn på andre slaget, andre par 5 slår man drive jern.
Par 4 hullene, drive, wedge, max GAP wedge og/eller bump an run, golf er litt lettere da!
Og roughen på mange av banene her, det er som Lambi dopapir, null hemorider.
Enig jeg ass :roll:
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Freud »

Jeg tenker ikke på de norske banene, med "korte" par5-hull, men på PGA-og ET-banene, der par5-hullene kan nås på to slag ved bruk av wood på andreslaget, kanskje. Hvor mange ganger har vi ikke sett at et skjevt utslag (ikke i semirøffen, men i skikkelig uføre) har gjort at andreslaget må slås inn på fairway, uten forsøk på å nå greenen. Ett slag tapt i forhold til de som slår rett. Det blir gjerne par likevel, men burde ha vært birdie.

Jeg har ennå ikke sett noen dokumentasjon - ved sammenligning av score med og uten - på at styrketrening gir lavere score. Dersom det bare er noe spillere og trenere TROR, så er det ikke hold i en slik teori.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by kevin »

Handler styrketrening bare om å kunne slå langt?
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Gundersen »

kevin wrote:Handler styrketrening bare om å kunne slå langt?
På ingen måte

Sendt fra min Commodore 64
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Golf en fysisk idrett?

Post by Bengtie Gilmore »

Dette er er gutter med ukentlige millioninntekter både på og utenfor banen. De har grei nok råd til å hyre inn personlige trenere, fysioterapeuter, leger og hva det måtte være.

Dersom disse trener så mye styrke som det de gjør, er det fordi det er en gevinst i det.

Disse gutta går også gjerne en treningsrunde på tirsdag, pro-am på onsdag og turnering tor-fre-lør-søn. Seks runder på en uke med påkjenningene fra driver, tykk rough og mye mer, så skjønner man kanskje at støtte- og kjernemusklaturen bør være i litt bedre stand enn hos hobbygolferen.

Tiger var vel en av de første som kjørte et slikt treningsregime, og han får æren for å ha endret sporten slik man kjente den. At vi ser resultatene nå i form av operasjoner i rygg og kne og avlyste turneringer underbygger vel McIlroys uttalelser som vi kan lese om på norskgolf.no.
Post Reply