Driver

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Driver

Post by mciljoy »

Kjørte for første gang en ordentlig måling på launchmonitor i går og fikk noen tall på hvorfor jeg er så dårlig med driver.

Kunne vært interessant å hørt andres tall med driveren og hva de synes funker og ikke ute på banen?

Jeg er elendig med driver og har aldri trent særlig med den. Utpreget jernspiller og har alltid kommet unna med det på banen ved å spille defensivt.

Men tallene sa meg at jeg launcher ballen 18-20 grader og slår i snitt rundt 4000 (!!) spinn. Relativt god på retning, men sånt blir det jo ingen lengde av selv med ok svingspeed. Lå som regel 220-230 carry.

Noen som vil dele sine tall eller har gode tips til hva jeg kan gjøre mine mine??
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver

Post by furu »

Stor mulighet for at du slår litt ned på ballen. Det funker jo bra med jern, men med driver vil du unngå det.

Aner ikke tallene mine.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver

Post by liverglimt »

Loft på driver?
Svinghastighet?
Hva slags launchmonitor har du brukt?
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Driver

Post by Bengtie Gilmore »

220-230 carry og elendig hører ikke hjemme i samme avsnitt ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver

Post by furu »

Bengtie Gilmore wrote:220-230 carry og elendig hører ikke hjemme i samme avsnitt ;)
Det er første gang jeg har lest om noen på et golfforum som driver kortere enn 270-280, så det er ganske elendig.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver

Post by liverglimt »

Dette er ikke golfwrx eller tilsvarende forum hvor alle spiller under par og har X-stiff i alle køller!
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Driver

Post by Bengtie Gilmore »

furu wrote:
Bengtie Gilmore wrote:220-230 carry og elendig hører ikke hjemme i samme avsnitt ;)
Det er første gang jeg har lest om noen på et golfforum som driver kortere enn 270-280, så det er ganske elendig.
Haha! Jeg har rundt 210-215 carry og er meget fornøyd med dét. 31 år og begynner å merke en mentalitet som går på stabilitet og retning fremfor lengde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver

Post by furu »

liverglimt wrote:Dette er ikke golfwrx eller tilsvarende forum hvor alle spiller under par og har X-stiff i alle køller!
Bare XS? Da må det i hvert fall være tipped tourskaft i XS. Ikke sånn pinglete fra butikken.

Men ja - vi trenger en del mer info for å kunne si noe som helst definitivt. Som nevnt er det eneste som slår meg at mye spinn gjerne kan komme av at du ikke slår opp på ballen.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Driver

Post by mciljoy »

Er det jeg også har konkludert med etter litt research; at jeg legger på loft på kølla (hendene tilbake ved impact) samtidig som jeg slår ned på den.
Skal ta en time der jeg prøver å slå opp på ballen samtidig som jeg føler at jeg drar kølla etter meg litt som man ville gjort ved en forehand i tennis

https://www.youtube.com/watch?v=fYkfsZwX38I

220 meter med driver er jo ikke noe sjekketriks for en mann i sin beste alder og 7 i hcp? Ikke at jeg slår spesielt langt, men med 4000 rpm i spinn, så er det en del å gå på med samme svinghastighet.

Husker ikke i farten svinghastigheten jeg, skal notere ned neste gang..
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver

Post by liverglimt »

Med mer informasjon så er det mulig å komme med noe innspill. Uten blir det å gjette.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Driver

Post by mciljoy »

Lurte bare på om andre hadde samme erfaring med høy launch/høy spin og mulig forklaringer.

Men jeg skal ta video og notere ned alle tallene neste gang, Liverglimt ;-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Driver

Post by kevin »

For bratt ned på ballen er nok en av de mest vanlige årsakene. Har ikke målt på mine driver i det siste, men har definitivt samme problem. Legg til et utenifra og inn-spor, og vips så spinner jeg langt pokker i vold ut til høyre.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Driver

Post by mciljoy »

kevin wrote:For bratt ned på ballen er nok en av de mest vanlige årsakene. Har ikke målt på mine driver i det siste, men har definitivt samme problem. Legg til et utenifra og inn-spor, og vips så spinner jeg langt pokker i vold ut til høyre.
Samme her, kommer 2-3 grader fra utsida med driveren og det henger bra sammen med bratt ned på ballen

Bra det er lenge til sesongstart :-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver

Post by liverglimt »

Her er en mann med to forskjellige drivere. Tolk det hvordan dere vil, men det er mer enn bare nummer og opp eller ned som teller med køllene.

https://www.youtube.com/watch?v=_WHM0jjDqgY
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Driver

Post by mciljoy »

Enig i poenget, Liverglimt, har sett Crossfields kølle-sammenligninger ute på banen. Mange faktorer avgjøre resultatet av driven din og greit å bli påminnet at det er spilleren og ikke kølla som bestemmer...(heldigvis)

Men det er jo strengt tatt ikke et argument for å ikke tilpasse alle køllene (og teknikken) så bra du kan :-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver

Post by liverglimt »

Når jeg jobber så tar jeg video og har hastigheter spinn osv som referanser. Video er ofte den som avgjør de lille ekstra.

Poenget med videoen er at tilsynelatende samme sving med samme kølla gjør 1600rpm i forskjell.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Driver

Post by kevin »

Denne forklarer det meste bra

User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Driver

Post by mciljoy »

Fin video det der. En ting er å skjønne konseptet med spin loft, en annen ting er å sette det ut i praksis..
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver

Post by liverglimt »

Det er derfor noen i verden dedikerer seg til å lage de beste køllene du kan spille med din sving. :)
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Driver

Post by LyLu »

Nå er jeg litt utenfor sesong og litt stiv i kroppen, tror nok jeg skal klare å snitte på godt over 300 meter i sesong når ting er på stell.
Har litt dårlig fottøy her også, Converse, men her er tall...
Dette slaget er slått med Taylor Made M1 2017 på 9.8 grader og 2 grader open og open med Diamana Kai'il XS 73grams skaft.
Jeg kan fint skru driveren ned til 8,5 og 3 grader open, skifte skaft til Hazardus Hand Made XS og få på 20 meter til.
Men jeg liker følelsen av setup jeg har her, men nærmere sesongen går jeg nok ned nesten 2 grader på driveren, da ruller ballen lenger grunnet mindre backspin.
Ser ballhastigheten på dette bildet er 175 mph, men det er ikke noe bra til å være meg!
Tall er gøy uansett!

Image

Link til hele slaget på film...
http://gdurl.com/1LCZ/download

Har ikke så mange tips å dele, annet enn utøying og smidighet, trening av core muskler osv. My av lengden min ligger i core ihvertfall..
Last edited by LyLu on 23 Feb 2017, 21:26, edited 2 times in total.
Post Reply