Wood eller jern

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by LyLu »

liverglimt wrote:
LyLu wrote:Har også hørt utrykket at hybrid er for kjerringer, men det er ingen som spørr deg hvilken kølle du har slått med når du går 65, whatever suits your needs tenker jeg :)
Hvor mange på dette forumet har gått under par? Ikke mange, så de som gjør det får helt klart gå i fred og spille med hva de vil.
Tror ikke det er mange, men jeg mener liksom at når man slår dem man spiller med (som kanskje ''mobber'' deg for kjerringkøller) så har det ikke så mye å si.
Folk har en tendes til å holde kjeft når dem blir eid, haha!
Hybrid er egentlig genial kølle, er ikke noe vits å gjøre ting vanskeligere enn det det er. Golf er ikke akkurat lett fra før 8-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Wood eller jern

Post by liverglimt »

Derfor flere wooder i bagen. Og jeg beholder 4 wedger. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Wood eller jern

Post by kevin »

Aldri hørt eller sett. Dessuten får man mer stopp på greenen med et jern fremfor en wood. Logisk. Bruker begge deler
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Wood eller jern

Post by Keyser »

Rotten wrote:
liverglimt wrote:Inn med 9 wood så snart det er behov. Nå stopper woods på 7, flott kølle med høy bane og stopp i ballen.
Oi oi oi. Laaangt over grensen.
Spilte med en godt voksen kar på Tyrifjord en gang, jernkøllene hans var putter, SW og PW, ellers var det fra 11-wood og videre. Var helt ok spiller det.
Det er jo bare en ting som teller - få ballen i hullet på færrest mulig slag (men ikke faen om jeg kjøper meg "chipper" :-) )
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wood eller jern

Post by furu »

Spilte med en amerikaner på Fana - som hadde hybrider i bagen. Ikke sånn 3h og 4h - kun hybrider.

SWh. Ph. 9h. Dere skjønner tegningen. Hadde ikke sjans til å slå ham.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Wood eller jern

Post by liverglimt »

Hver spiller sin stil. Alle blir bedre når de finner sitt beste oppsett. :)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Wood eller jern

Post by CharlieB »

Ingen som gir deg tyn om ballen ligger to meter fra flagget. DA lurer de på hva du slo med og hva resonnementet var bak det valget. Spiller du golf så vet du ganske så nøyaktig hvordan du slår køllene du har i baggen og hvor repeterbart du gjør det. (Forutsetningen er at du er ærlig med deg selv). Alternativt så dæljer man løs på lykke og fromme og *tror* at det går bra...

Før eller siden i en golfkarriere så må man begynne å forholde seg til virkeligheten, da blir det også bedre golf ut av det.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Wood eller jern

Post by halvorsen84 »

Jeg slår desidert kortest i "gjengen", allikevel har jeg lavest hcp! Får ofte noen humoristiske kommentarer når jeg står med hybrid/wood i hånda, kontra de lave jerna til medspillerne mine, men jeg har sluttet å bry meg om kommentarer fra mid og høyhandicappere! :P
Når jeg spiller med de gode spillerne i klubben, så er vi alle opptatt med vårt eget spill, spiller på egne lengder uansett kølletype! :)

Uerfarenhet kan man lære av, mens andre er bare sånn at de MÅ tøffe seg med å slå jern...
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Wood eller jern

Post by yuran »

Har spilt en del med en som konsekvent har vært bedre enn meg. Han hadde en 4H som go-to-kølle og den brukte han på alt fra 170m til 120m inn, han bare tok av litt lengde. Vi lo litt av det, men jeg har selv en 3h i bagen og aldri opplevd kommentarer. Bedre å slå kortere og rett, enn langt på skrå - holder fortsatt på å lære meg det. Jeg tror jeg ler mest av putter-chippere, om noe. Færrest slag i hullet for enhver pris, det spiller ingen rolle hvordan, og det er lærerikt og morsomt å se alle de forskjellige tilnærmingene når man er ute på banen.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

Sannsynligvis kan du spille deg ned til relativt lavt hcp hvis du kun har med f.eks. 7h i baggen + putter. Alt går an. Men stagnerer kanskje litt vel tidlig...

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Wood eller jern

Post by Freud »

Takk for mange gode kommentarer og personlige beretninger. Poenget med at de unge og ambisiøse spillerne velger gal kølle
forsvant på veien....
Min favorittkølle er en Texas-wedge (chiper-putter). Suveren til å chipe godt med, og kan også brukes med hell på innspill 10-30 m. Bare dra til litt hardere. Chip er golfens viktigste slag.
Sveen
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 08 Jul 2016, 08:31
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GolfklubbK
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Wood eller jern

Post by Sveen »

Freud wrote:Takk for mange gode kommentarer og personlige beretninger. Poenget med at de unge og ambisiøse spillerne velger gal kølle
forsvant på veien....
Min favorittkølle er en Texas-wedge (chiper-putter). Suveren til å chipe godt med, og kan også brukes med hell på innspill 10-30 m. Bare dra til litt hardere. Chip er golfens viktigste slag.
Vet ikke om jeg regnes som ung lenger da jeg er 26, men kjenner meg ihvertfall igjen i at jeg mye heller vil bruke jernkølle enn wood når jeg skal til greenen. Kjøpte meg ikke 3-wood før ifjor. Personlig opplever jeg laaaaangt mindre kontroll med wood enn det jeg gjør med jern. Og da mener jeg ikke kontroll som i at jeg stopper ballen på greenen, men at ballen forsvinner 30 meter ut i skogen til høyre for green. Så da får det heller være at jeg blir liggende 20 meter foran greenen. Men skal innrømme at jeg blir ivrig til tider og tenker "dersom jeg tar i skikkelig nå, da klarer jeg greenen" for så å slå torva 10 meter forbi ballen.

Er egentlig mer imponert over de eldre golferne som har baggen full av wooder og bruker samtlige. Men når du slår ut med driver på 120 meter langt par 3 så tenker jeg mitt. :P
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

Freud wrote:Takk for mange gode kommentarer og personlige beretninger. Poenget med at de unge og ambisiøse spillerne velger gal kølle
forsvant på veien....
Min favorittkølle er en Texas-wedge (chiper-putter). Suveren til å chipe godt med, og kan også brukes med hell på innspill 10-30 m. Bare dra til litt hardere. Chip er golfens viktigste slag.
Texas wedge og såkalt "chipper" er ikke det samme...

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Wood eller jern

Post by Bogey »

Jeg har en hybrid I bagen, ingen wood.... slår ikke fryktelig langt så har lært meg å slå med det jeg må, uavhengig av hva medspillerne drar frem... sliter mer med presisjon enn lengde
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Wood eller jern

Post by CharlieB »

Freud wrote:Takk for mange gode kommentarer og personlige beretninger. Poenget med at de unge og ambisiøse spillerne velger gal kølle
forsvant på veien....
Tja, jeg vet ikke det. Poenget må vel være at de fleste uerfarne golfere velger feil kølle, det tar tid å lære seg sine egne begrensninger. Hvor fort den prosessen går vil variere fra person til person. De personlige beretninger i tråden viser vel at dette er noe mange kjenner seg igjen i, uansett alder.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Wood eller jern

Post by jos026 »

Mine egen erfaringer er at alder ikke har noe at en nærmest konsekvent tar en kølle som ender opp for kort.
Last edited by jos026 on 02 Mar 2017, 10:32, edited 1 time in total.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Wood eller jern

Post by mciljoy »

Min erfaring er at det har med ambisjoner å gjøre, ikke alder.

Jeg synes det er et godt tegn når en spiller kommer opp kort etter å ikke ha truffet ballen bra. Du skal jo ta utgangspunkt i at du treffer ballen bra.

Hvis du skal slå 150m, vet at et 7'er jern går 150m når du treffer den bra så kan du ikke ta et 5'er jern fordi du snittlengden din er 150m med den kølla. Da blir det meningsløst for min del

Så konklusjonen min er at det ikke er noe flaut å komme opp kort. Tror det har mer med balltreff å gjøre enn at man overvurderer lengdene sine
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Wood eller jern

Post by jos026 »

mciljoy wrote:Min erfaring er at det har med ambisjoner å gjøre, ikke alder.

Jeg synes det er et godt tegn når en spiller kommer opp kort etter å ikke ha truffet ballen bra. Du skal jo ta utgangspunkt i at du treffer ballen bra.

Hvis du skal slå 150m, vet at et 7'er jern går 150m når du treffer den bra så kan du ikke ta et 5'er jern fordi du snittlengden din er 150m med den kølla. Da blir det meningsløst for min del

Så konklusjonen min er at det ikke er noe flaut å komme opp kort. Tror det har mer med balltreff å gjøre enn at man overvurderer lengdene sine
Enig, problemet er balltreffen. Jeg slår et 7'er jern 150m ved en optimal treff. Problemet mitt er at jeg treffer kula optimalt 2/10 ganger. Da har jeg erfart at det scoren over tid markant forbedres om jeg slår et 6 jern og går for langt 2/10 ganger enn at jeg ender opp for kort i 8/10 tilfeller. I vurderingen må en selvsagt ta i betraktning hvor en kan misse osv. Er det vann bak green og flagget står langt bak er selvsagt ikke 6' er jernet et alternativ.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Wood eller jern

Post by mciljoy »

Lurt å tenke litt taktisk, så klart. Men noe av det mest deprimerende jeg ser er spillere som endelig slår et perfekt slag som fyker 20 meter over greenen fordi de forventer å treffe ballen dårlig

Og dette blir jo mer aktuelt jo lengre slaget er, så klart. Jeg klarer ikke å kontrollere om rescuen min går 185m eller 200m og da er det som regel tryggere å ende opp 15m kort enn 15m langt. Og jeg vil jo heller bli belønnet for et godt slag enn et dårlig
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Wood eller jern

Post by stooy »

Jeg tenker at man må gjøre det som mest sannsynlig gir deg lavest score på hullet. Slår man 2/10 slag 150 meter med 7-jern, slår man mest sannsynlig kortere enn det, og jeg tilpasser køllevalg deretter.. Kanskje ikke så aggresivt som fra 7-jern til 5-jern, men kanskje fra 7 til 6.
Post Reply