Wood eller jern

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Wood eller jern

Post by Freud »

Gjennom mine 30 år som golfspiller har jeg vært i den heldige situasjon at jeg har spilt med en mengde forskjellige mennesker, av alle aldre og nasjonaliteter. Det skyldes at jeg relativt ofte går på golfbanen alene, da mine golfkamerater har mindre ledig tid til å spille enn meg. Dette har gitt meg innsikt i hvordan ulike typer spiller golf, og lært meg mye jeg ellers ikke ville ha sett, dersom jeg stadig skulle ha spilt med de samme folkene jeg kjenner. Mange ting har jeg merket meg, og her er en av dem:

Unge spillere (15-25) har en tendens til å overvurdere hvor langt de slår, når de er på fairway. Tee-slagene er som oftest imponerende gode, men derfra og inn skorter det på selvinnsikten. De velger relativt ofte gal kølle, og ender opp utenfor greenen, der de med et annet køllevalg lett hadde nådd greenen. Enten velger de for høyt jern, eller de unnlater å bruke wood der de absolutt burde ha valgt det fremfor et jern. På et rent 2.slag fra fairway på et langt par5-hull som ikke skal bringe dem til greenen kan de gjerne velge å slå med wood, ellers ikke. På "Innspill" fra 150-220 m. velger de alltid et jern, til og med et galt jern. Wood hadde vært bedre, selv om det gir lavere ballbane. De unge spillerne er ambisiøse og ivrige, og vil liksom ikke drite seg ut med å bruke wood. Det er (de gode) jernslagene som gir prestisje. Flere av de unge jeg har spilt med har ikke engang wood i bagen.

PÅ meg virker det altså som om det er noe pysete ved å bruke jentekølla (og oldiskølla) wood for de unge, og derfor bruker de den ikke. På den måten ødelegger de spillet sitt. Har noen gjort seg noen tanker om det samme, eller er det bare jeg som innbiller meg ting?
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Wood eller jern

Post by Bengtie Gilmore »

Har opplevd at jeg får litt tyn for 7wooden min, faktisk, så vet ikke om det kan være en slags macho-greie.

Har også en 6-hybrid til fordel for 6-jernet og den får jeg minst like mye tyn for. Dette til tross for at begge køllene i stor grad har forbedret spillet mitt.

At unge velger feil innspillsjern har jeg ikke opplevd, men kanskje det kan være at de er redde for å gå for langt?
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Wood eller jern

Post by Mathias »

Samme her, får utrolig mye tyn for 3- og 4-hybridene mine, selv om de forbedrer spillet betydelig. Er nok mye utstyrssnobberi blant mange golfere.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Wood eller jern

Post by GolfMickey »

Mathias wrote:Samme her, får utrolig mye tyn for 3- og 4-hybridene mine, selv om de forbedrer spillet betydelig. Er nok mye utstyrssnobberi blant mange golfere.
Har hørt om gubbe 7er, men får du tyn? er det ikke mer en spøkende tone? merkelig ting å hakke på folk på.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Wood eller jern

Post by Mathias »

GolfMickey wrote:
Mathias wrote:Samme her, får utrolig mye tyn for 3- og 4-hybridene mine, selv om de forbedrer spillet betydelig. Er nok mye utstyrssnobberi blant mange golfere.
Har hørt om gubbe 7er, men får du tyn? er det ikke mer en spøkende tone? merkelig ting å hakke på folk på.
Tjatjo, fin linje det der da. Det er vel ofte mer en spøkefull tone, men blir uansett slitsomt i lengden å få høre "Der kommer pensjonistkølla frem ja" hver gang hybriden tas frem.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Wood eller jern

Post by sumo »

dette dilemmaet ditt har jeg egentlig aldri lagt merke til, freud, men skjønner hva du mener. det jeg tror det kan være er usikkerhet på fairwaywooden, som du sier. veldig lett og kuke til det slaget, om du ikke er relativt rutinert. litt kjipt for en ung dyktig spiller og drite seg ut på fairwayen, så da velger de heller kanskje å stå over den kølla. jævla dumt spør du meg. jeg bruker definitivt FW på et langt transportslag fra fairway. det går ikke alltid etter planen, men jeg er ikke redd for å drite meg ut. det er forskjellen. jeg kunne ikke brydd meg hverken mer eller mindre om hva folk tenker eller mener om meg og mitt køllevalg.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Wood eller jern

Post by Bengtie Gilmore »

Flere av mine spillevenner som kan godta at jeg har hybrid i både 4 og 5, men 6-hybrid er for "kjerringer". Selvfølgelig er det sagt i en spøkefull tone, men har hørt det så mange ganger nå at jeg faktisk vurderte å kjøpe et løst 6-jern til 1200 kroner til settet som gikk ut av prod. i 2014.

7wooden blir visstnok det samme som en hybrid ifølge "tynerne", selv om wooden tilbyr lavere bane med mer rull kontra 4 hybrid.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

Til nød kan 5 wood godkjennes, men der stopper det. Utover det bør baggen fylles med jern.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Wood eller jern

Post by Bengtie Gilmore »

Rotten wrote:Til nød kan 5 wood godkjennes, men der stopper det. Utover det bør baggen fylles med jern.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kan godt hende du troller litt, men hvorfor mener du dét?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

Bengtie Gilmore wrote:
Rotten wrote:Til nød kan 5 wood godkjennes, men der stopper det. Utover det bør baggen fylles med jern.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Kan godt hende du troller litt, men hvorfor mener du dét?
Det må vel være innlysende. Korte woods er for barn, damer og pensjonister. Første tegn på nedgang (med mindre man er barn seff). Og så flaut!

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Wood eller jern

Post by liverglimt »

Inn med 9 wood så snart det er behov. Nå stopper woods på 7, flott kølle med høy bane og stopp i ballen.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

liverglimt wrote:Inn med 9 wood så snart det er behov. Nå stopper woods på 7, flott kølle med høy bane og stopp i ballen.
Oi oi oi. Laaangt over grensen.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Wood eller jern

Post by liverglimt »

Neida, har ikke nok presisjon og repeterbarhet med 3er jern til at det forsvarer en plass i bagen. Enkelt og greit. :)
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Wood eller jern

Post by Bengtie Gilmore »

Hehe. Begynner å lure på om jeg har deg i spillergruppa mi, rotten...

Fire drivere (2XS, 2S),
tre 3-woods (13/13,5/14°),
en 5-wood,
3 og 4-jern,
3 wedger (62, 64, 68°)
Side saddle putter.

Det er deg, det, ikke sant?
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by LyLu »

Problemet med dagens wooder er at dem går for langt, sikkert derfor mange bruker jern :)
Jeg har ikke lagt spesielt merke til dette, men det jeg ser at nesten alle tar for lite kølle på innspill og kommer kort av greenen.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Wood eller jern

Post by liverglimt »

Hvis køllene er tilpasset bruken og laget korrekt skal de ikke lage store gap i oppsettet. Derfor har jeg selv 4 wood og 7 wood. 16,5 og 21,5 grader. Så kommer hybrid eller jern, avhengig av bane jeg spiller.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by LyLu »

Ser ihvertfall i konkuranser at det er ganske mange som har en 3 wood så kommer 3 jernet, kan hende mange av disse bruker dette fordi wooden går for langt.
Men samtidig så kjører nesten hele gjengen 3 wedger i tilegg til PW, så de har vel strengt tatt ikke plass til en til.
Men tror man kunne hatt nytte av en 5 wood eller lignende for å dekke gapet etter 3 jernet.
Var vel True Temper som uttalte at de fleste av gutta på de store tourene bare har 3 wedger til sammen, tror dette er smart.
Sjelden amatører trenger 47, 52, 56 og 60 for eks, den 60 graderen kan fint droppes å man kan dekke opp gapet.
Har også hørt utrykket at hybrid er for kjerringer, men det er ingen som spørr deg hvilken kølle du har slått med når du går 65, whatever suits your needs tenker jeg :)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

Bengtie Gilmore wrote:Hehe. Begynner å lure på om jeg har deg i spillergruppa mi, rotten...

Fire drivere (2XS, 2S),
tre 3-woods (13/13,5/14°),
en 5-wood,
3 og 4-jern,
3 wedger (62, 64, 68°)
Side saddle putter.

Det er deg, det, ikke sant?
Hvordan i svarte kunne du vite det :D

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Wood eller jern

Post by Rotten »

LyLu wrote:Ser ihvertfall i konkuranser at det er ganske mange som har en 3 wood så kommer 3 jernet, kan hende mange av disse bruker dette fordi wooden går for langt.
Men samtidig så kjører nesten hele gjengen 3 wedger i tilegg til PW, så de har vel strengt tatt ikke plass til en til.
Men tror man kunne hatt nytte av en 5 wood eller lignende for å dekke gapet etter 3 jernet.
Var vel True Temper som uttalte at de fleste av gutta på de store tourene bare har 3 wedger til sammen, tror dette er smart.
Sjelden amatører trenger 47, 52, 56 og 60 for eks, den 60 graderen kan fint droppes å man kan dekke opp gapet.
Har også hørt utrykket at hybrid er for kjerringer, men det er ingen som spørr deg hvilken kølle du har slått med når du går 65, whatever suits your needs tenker jeg :)
Enig angående wedger. Skulle tro det var motsatt, men bruker 60 gr mindre og mindre jo bedre jeg blir. Vurderer sterkt å gå ned til 3 wedger inkl P. Hybrid ville da passet fint.
Seff kjerringkølle, men likevel...

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Wood eller jern

Post by liverglimt »

LyLu wrote:Har også hørt utrykket at hybrid er for kjerringer, men det er ingen som spørr deg hvilken kølle du har slått med når du går 65, whatever suits your needs tenker jeg :)
Hvor mange på dette forumet har gått under par? Ikke mange, så de som gjør det får helt klart gå i fred og spille med hva de vil.
Post Reply