Prøvesving

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Prøvesving

Post by Freud »

Utallige ganger har jeg sett golfspillere ta utallige prøvesvinger i løpet av en runde, både selskapsgolfere in reality og proffer på TV. Hver gang tenker jeg at dette kan umulig være godt for kroppen? I tillegg til den store belastningen som ethvert golfslag er på kropp og rygg, så skal de jaggu ta prøvesvinger også, i et antall som er flere enn de slagene de legger igjen på banen.
I prøvesvinger møter ikke bevegelsen noen motstand i balltreff, og er antagelig da verre for kroppen, selv om bevegelsen ikke utføres med full sving og kraft. Likevel gjør alle det, så da må det vel være bevist at det gjør spilleren bedre?

Har dere sett utallige ganger hvor perfekt prøvesvingen er, og så blir det ekte slaget miserabelt? (hos andre naturligvis, ikke hos deg). Min rygg tåler definitivt ikke prøvesvinger, og jeg tror ikke jeg er noe dårligere golfspiller av den grunn.

Hvorfor utfører proffer prøvesvinger? Slagene er vel innøvd gjennom utallige ekte svinger. Ikke kan det være for å varme opp heller.
Er det dokumentert at prøvesvinger gjør det ekte spillet bedre, i form av lavere score?
Hva betyr tusenvis av prøvesvinger for kropp og rygg?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Prøvesving

Post by furu »

For proffene er det rutinen som er viktig. Ikke selve prøvesvingen.

Fana GK prøvde seg for noen sesonger med en lokal regel som sa at du fikk først advarsel og så straffeslag hvis du tok prøvesving på tee. Det holdt ikke lenge siden man ikke kan finne på egne golfregler som gir straffeslag.

Jeg gikk forresten under par på rundt 10 runder i fjor på prøvesvingene mine.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Prøvesving

Post by Freud »

Mener du at prøvesvingene er en del av det psykologiske før et slag, for å få en slags selvtillit?
Trenger proffer virkelig det? Og hva med belastningen på kroppen? Ingen skadelig effekt?

Forbud mot prøvesving på tee sies det at Old Course hadde/har. Der står/sto det et skilt om at prøvesvinger er forbudt, og medfører bortvisning. Historien om amerikaneren som hadde gledet seg i årevis til å spille Old Course og falt i krampegråt da han slo en prøvesving og ble bortvist, er velkjent. Eller er det bare en vandrehistorie? Dersom det er sant at OC har denne regelen, så er det vel tillatt å ha slik "lokal regel" for andre baner også?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Prøvesving

Post by Keyser »

Ingen problem å ta prøvesving på OC. Men alltid ugreit å ta divot i prøvesving uansett hvilken bane man er på

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Prøvesving

Post by furu »

Ja - jeg tror det for de aller beste kun er del av den perfekte opptakten til svingen som faktisk skal treffe ballen. Alt må være likt hver gang. Antall prøvesvinger. Måten de svinger på. Antall skritt bak ballen. Alt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Prøvesving

Post by Mathias »

Har heller aldri skjønt vitsen med prøvesvinger på fullsving. Tar kanskje bare å svinger litt frem og tilbake et par ganger før runden. Dette gjør jeg bare for å røre litt på kroppen, ikke for å finne noen spesiell følelse eller for å "teste svingen". Ellers ingen prøvesvinger midt i runden, med kanskje unntak om jeg skal ta 3/4, eller 1/2 sving for første gang, for å kjenne om kroppen husker hva 1/2-sving er, men da passer jeg på å gjøre det uforstyrret mens andre slår for å ikke bidra til tregt spill.

Har spilt med noen som kjører 3-4 prøvesvinger før hvert slag. For det første, så føles runden ut som en liten evighet, fordi prøvesvingingen starter etter alle andre har slått sine slag, så flighten må stå og se på herligheten. For det andre, så skjønner jeg ikke hvordan dette kan være bra for konsentrasjonen. Hvis prøvesving nummer 4 føles litt rar, har du da selvtillit til å gå opp til ballen, eller må du prøvesvinge helt til du finner den rette følelsen.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Prøvesving

Post by yuran »

Pleier å svinge driveren i lufta, men ikke full sving, men som Mathias nevner - kun for å kjenne bevegelsen litt. Når det er snakk om chipper så liker jeg å kjenne litt på gresset om den ligger litt tjukt, og på putter prøvesvinger jeg et par ganger før jeg stiller meg over ballen. Er også greit om man ikke skal slå fullt å bestemme seg for hastighet og hvor stor pendel man skal ha.

Spiller ofte med noen som alltid foretar en del prøvesvinger, og det er klart at det dreper en del av tempoet i spillet.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Prøvesving

Post by TomShanks »

Det er også forskjeller på prøvesvinger. Jeg husker Mike Weir i sin tid hvor han øvde inn den første halvmeteren av takeawayen et par ganger før han svingte. Det kan jeg se for meg ha en effekt.

https://www.youtube.com/watch?v=fMD1Tmeoqf8
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Prøvesving

Post by Mathias »

TomShanks wrote:Det er også forskjeller på prøvesvinger. Jeg husker Mike Weir i sin tid hvor han øvde inn den første halvmeteren av takeawayen et par ganger før han svingte. Det kan jeg se for meg ha en effekt.

https://www.youtube.com/watch?v=fMD1Tmeoqf8
Det der synes jeg er godkjent. Kan finne på å gjøre sånn fra tid til annen selv bare for å føle på riktig takeaway.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Hettis
Forumvant
Forumvant
Posts: 96
Joined: 03 Dec 2014, 16:40

Re: Prøvesving

Post by Hettis »

Rickie gjør jo det der hele tiden.
Post Reply