Skader

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Skader

Post by Freud »

Vi ser jevnlig at golfspillere blir skadet, mange for lang tid. Det er skader i håndledd, rygg, hofte, skuldre/armer og andre steder, spesielt i overkroppen.
Hvorfor må dette skje? Spillerne er veltrente med god muskulatur. De varmer opp før hver runde. Er de ikke varsomme nok, og "lytter ikke til kroppens signaler"? Spiller de for lenge med svake symptomer, og stopper de ikke før det er for sent? Ivrige og dedikerte, men kanskje ikke kloke nok.
Trener de for mye fysisk, med vekter og lignende?
Nå er det Daffinrud som har fått håndleddskade og blir ute i to måneder.

Er det simpelthen uunngåelig av toppspillere å gå skadefri, eller kan man unngå det med en annen trening, varsomhet/klokskap og spillehyppighet?
Golf på toppnivå er uansett en stor belastning på kroppen, men når man vet det, så kan man vel unngå skader?

Jeg vet ikke, derfor de mange spørsmålene ovenfor. Noen som har svar?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Skader

Post by eivaan »

Gjesp!
fryseboks
Forumvant
Forumvant
Posts: 61
Joined: 22 Jun 2015, 21:45
Been thanked: 4 times

Re: Skader

Post by fryseboks »

Når man ser hvordan golfen har endret seg etter Tiger kom, vil skader være uungåelig i mine øyne. Slår man 300+ meter, har man en kjempefordel. Dette kjenner også kroppen.

Den rette veien å gå er nok å gjøre som Rory. Han bygget muskler for å kunne absorbere noe av påkjenningen.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Skader

Post by yuran »

Toppidrett er ikke helsefremmende, og vil alltid føre med seg skader når man forsøker å tøye strikken for hvor langt man kan pushe kroppen. Skal man kjempe i toppen må man ligge helt på grensa til det forsvarlige, det er en universell regel på tvers av ulike grener - og da kommer også skadene.

Jeg vil tro de trapper ned på den fysiske biten når har et tøft turneringsprogram, men styrketrening (gjort riktig) er med på å forebygge skader, ikke skape dem. At håndledd får kjørt seg i racket/kølleidretter er vel ingen bombe, se f. eks. på tennis der flere profiler også har slitt med dette. Selv Federer har omsider begynt å få flere skadeproblemer etter en lang karriere, og da begynner ballen fort å rulle. Verdensener Murray har hatt inngrep i ryggen og mener å huske at han også har hatt ett eller flere inngrep i et plagsomt håndledd.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Skader

Post by LyLu »

Toppidrett er aldri helsefremmende, men er ikke til å skyve under en stol at blant de beste i verden nå er det mindre skader enn tidligere.
Tror dette er grunnet mere riktig barmarkstrening.
Når dette er sagt er jo gutta i toppen nå yngre enn før, så vanskelig å si om de vil få igjen om ti år kontra old school gutta, time will show...
Men det er ikke til å skyve under en stol det jeg har nevt før. At riktig core og barmarkstrening var et none issue før i tiden, mens nå skal ALLE gjøre det.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Skader

Post by Pepper »

Apropos hvor lett det er å pådra seg skader, sakset fra norskgolf.no re US Open:

Jon Rahm har på sin side ikke slått et eneste slag fra roughen i treningsrundene denne uken. Ikke fordi han aldri har havnet der, men fordi han ikke har ønsket å risikere å skade seg.

– Det er ikke noe vits i å skade håndleddet mitt uka før jeg skal spille, sier det spanske stjerneskuddet.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Skader

Post by eivaan »

Da har vel egentlig 2017 blitt ødelagt av til tider store ryggproblemer...var borte i 9 uker fra mai til godt ut i juni med avrevet ryggstrekker og prolapser...sliter med smerter i korsryggen som ikke går over, har brukt alt av kiropraktorer, naprapater og osteopater...Jeg trener mye styrke og her er vel kjernen ;) Fra spøk til alvor, jeg driver med lett yoga og stretching! Jaja, godt lønna kommer fra annet en golf.....Tips: Hvis ryggen er dårlig...da hjelper det ikke å bruke Sean Foley som mentor!!!
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Skader

Post by yuran »

Noen spesifikke øvelser som du føler hjelper bedre enn andre?

Hofteleddsbøyerne er ofte store syndere når det kommer til vondt i korsryggen. Utover det er selvfølgelig holdning, manglende oppvarming, samt manglende styrke noen andre faktorer som kan bidra.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Skader

Post by eivaan »

yuran wrote:Noen spesifikke øvelser som du føler hjelper bedre enn andre?

Hofteleddsbøyerne er ofte store syndere når det kommer til vondt i korsryggen. Utover det er selvfølgelig holdning, manglende oppvarming, samt manglende styrke noen andre faktorer som kan bidra.
Ja, tøyer hofteleddsbøyere og setemuskler. Litt av problemet er prolapser/protrusjoner i nedre del av korsrygg, og da hjelper ikke dette veldig. Må bare ta det rolig og er ganske flink til å varme opp. Har nok trent litt for heftig i vinter og ikke strekt nok ut...
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Skader

Post by yuran »

God bedring! Best å skynde seg sakte.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply