Spille alene

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Spille alene

Post by Selters »

Jeg er en spiller som spiller sjeldent og ikke har så mange i omgangskretsen som spiller golf. Derfor setter jeg meg gjerne opp med fremmede når jeg skal ta en runde. Da jeg begynte å spille på nittitallet, var det en klar holdning om at å spille alene var noe av det verste man kunne gjør. Selv om jeg er introvert type, misliker jeg å spille alene. I den anledning har jeg et par spørsmål jeg håper på litt tanker og debatt rundt.

Folk som har satt seg opp alene, har de gjort det fordi de håper noen skal joine, eller vil de helst spille alene?

Regnes det som frekt å sette seg opp med andre, når det nesten er tomt på banen den dagen?

Synes folk flest det er trivelig å spille med fremmede?

Flere problemstillinger rundt dette som jeg har glemt?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Spille alene

Post by liverglimt »

Jeg spiller mer enn gjerne alene. God trening og mulighet til å slå noen ekstra slag.

Booking av tid med andre som er alene er jo ingen problem så lenge den ene er den eneste den timen. Hvis det er ledig etterpå så tar jeg den. Men alle gjør hva de vil :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by mciljoy »

Interessant spørsmål det der som har vært innom flere ganger før her inne.

Jeg må innrømme at jeg liker meget dårlig at andre setter seg opp i flighten min når jeg går med en eller to kompiser. At en single person setter seg opp sammen med 3 ukjente det skjønner jeg bare ikke. Men det er etter å ha spilt en del år, jeg husker da jeg var fersk at jeg likte å spille med de som var litt rutinerte... så det er vel kanskje bare jeg som har blitt old and grumpy!?

Men når en single person har satt seg opp blir jo saken en helt annen. Da synes jeg det er helt greit å sette seg opp sammen vedkommende. Hvis man absolutt ikke har lyst til å spille sammen andre må man nesten ta konsekvensen av det og la være å sette seg opp og snike seg ut når det er ledig på ukurante tidspunkt
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Spille alene

Post by TJW »

Hmm, denne er litt vanskelig. Spiller mye sammen med dama og en kompis, og selvfølgelig er det mest hyggelig når kun vi tre kan gå sammen, men det ender stort sett opp med en ukjent nr.4 i flighten.
Det blir gjerne litt akward da vi har mye å snakke om, men man føler på en måte litt forpliktelse til å involvere sistemann også. Samtidig er jeg ganske lei av den evinnelige "er du herfra, hva jobber du med, spilt golf lenge" som man som en høffelighetsgreie må gjennom nesten hver gang. Med det sagt, har jeg spilt en del runder på de 2 1/2 årene jeg har spilt, og har med ett par unntak alltid fått med hyggelige personer i flighten.

Jeg er enig i at det er litt rart når det er en drøss ledige flighter, at en person setter seg opp med meg og madammen en ettermiddag, men tenker også at vedkommende kanskje VIL ha en markør eller rett og slett synes det er hyggeligere å spille sammen med noen. Jeg vet ihvertfall at jeg selv hadde tenkt det.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by mciljoy »

Mulig jeg er sær, men jeg hater den der smalltalken på golfbanen med ukjente. Det er akkurat som du sier, TJW, "er dette hjemmeklubben din?", "hva jobber du med?", "spilt golf lenge"... husker jeg syntes det var hyggelig i starten, men etter noen år med de samme overfladiske samtalene blir man lei
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by Gundersen »

Når hele dagen er booket opp, og det er noen 2 og 3-baller som har ledig plass, så må man finne seg i at det kommer på single spillere.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by mciljoy »

Tror alle finner seg i det, men man trenger jo ikke å like det. Alle er ikke like sosiale

Når det er sagt er det jo så klart en selvfølge at dersom det kommer en inn i flighten så oppfører seg som folk og ta godt imot vedkommende
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Spille alene

Post by liverglimt »

Mange grumpy folk. Godt at jeg spiller i Spania og ikke i Norge. :lol:
User avatar
cathrineal
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Oct 2016, 23:02

Re: Spille alene

Post by cathrineal »

For min del synes jeg en del av sjarmen med golf er nettopp det å spille med ukjente. 99,9 % av alle jeg har spilt med er hyggelige folk.

Kjenner på det selv at det ikke alltid er like fristende å melde meg på som singel med ukjente, men har skjedd. Det var derimot ikke så mange ledige tider på banen da ;)

Setter også pris på om flere melder seg på om jeg setter meg opp singel. Det har faktisk ikke skjedd da jeg i utgangspunket ikke vil spille alene. Tenk den nedturen hvis du får en hio mens du går alene? :D

Synes det bare er hyggelig å få folk med i flighten om vi er to eller tre.

Har også respekt for de som ikke liker å gå med ukjente, men håper dere allikevel ikke tilhører den 0,1 prosenten ;) Trenger jo ikke snakke om så mye annet enn golf, og det liker vel de fleste her inne, og ute på golfbanen å snakke om!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by mciljoy »

cathrineal wrote:Tenk den nedturen hvis du får en hio mens du går alene? :D
Det har faktisk skjedd meg.. ironisk i og med at jeg er en sånn særing som ikke liker å spille med ukjente.. ;-)
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Spille alene

Post by Bengtie Gilmore »

Tenker at du bare må regne med at folk dukker opp. Jeg er en sosial kar av meg som liker å møte nye mennesker. Praten trenger ikke å gå i så veldig mye annet enn det som skjer på banen der og da.

Det har skjedd at jeg har satt meg opp for å spille inn nye køller og derfor ønsker å spille alene. Da det dukket opp et par på samme flighten ga jeg beskjed om at jeg kom til å spille flere baller samtidig og at jeg ikke kom til å spille på lag med reglene. Vi ble enige om at jeg gikk ut 5 minutter før dem. Null problem :-)

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Spille alene

Post by Jazzy »

Aller helst spiller jeg sammen med andre, men spiller ofte alene, på grunn av tiden jeg har mulighet til å spille på. Jobber skift og da er det ikke alltid så lett å finne noen å spille med, spesielt på formiddagene. Spiller gjerne med ukjente da disse kan bli framtidige golfvenner. Har t.o.m blitt god venn med en jeg spilte sammen med en gang. Etter det har vi selvsagt spillt sammen flere ganger. Har også reist på golfturer med masse ukjente og den første gangen var det 12 personer med på reisen og jeg kjente ingen av dem fra før. Golfen har gitt meg så utrolig mye glede opp gjennom årene og mye av det har å gjøre med at jeg har spilt med ukjente mennesker.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
krishanssen
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 29 Jun 2016, 09:50
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Been thanked: 6 times

Re: Spille alene

Post by krishanssen »

Synes kanskje folk er litt strenge her, jeg. En utfordring veldig mange golfspillere har, er jo at de mangler venner å spille med. Ved å melde deg på flighter alene så kan du jo risikere å få nye folk å spille med - eller enda verre nye venner.

Selv om jeg forstår at folk først og fremst ønsker å spille med folk de kjenner fra før av, så er det viktig at vi er åpne og inkluderende overfor de som ikke har andre å spille med. Så risikerer vi ikke at de slutter å spille fordi folk er avvisende og de ikke har noen å spille golf sammen med.
Callaway Rogue ST Max
Titleist 816 5W og 4H
Takomo 101T 4-PW, C-Taper Lite
Titleist Vokey SM9 50,54,58
Garmin Approach X40
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Spille alene

Post by Bengtie Gilmore »

Jeg har absolutt ingen i min vennekrets her i Vestfold som spiller golf. Jeg har derfor som alternativ å spille alene, eller melde meg opp i flighter med plass.

Nå har kona riktignok begynt å spille golf, men hun har hverken lyst eller mulighet til å spille like mye som meg.

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Spille alene

Post by kevin »

Jeg spiller gjerne alene, og gjør det ofte. Mye pga at jeg spiller på tider som det passer meg best, tidlig morgen eller sen kveld. Pluss at de fleste av golfvennene mine bort et stykke unna, og dermed blir det litt vanskelige å få til å spille sammen. Noen av de er langt mindre ivrige enn meg også. Men heldigvis har jeg ingen problemer med å bli kjent med nye golfere, ei heller problem med å spille med noen heller. Spiller også noen runder sammen med folk fra forumet her også

Om noen velger å sette seg opp i "min" ball, er det helt uproblematisk. Møter jeg noen andre som går alene, spør jeg om vi heller skal spille sammen. De aller fleste er positive til det. Det hender at jeg setter meg opp sammen med andre, men det skjer sjelden. Da er det først og fremst fordi det ikke er annet ledig, eller at jeg ikke finner det hensiktsmessig å gå alene mellom mange grupper med 4 i hver. Da blir det bare venting og frustrasjon, for flere. Er det masse ledig, velger jeg stort sett egen tid. Ser det vel litt an.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Spille alene

Post by Bogey »

For min del har jeg ikke så mange jeg pleier å spille med, men vil jo gjerne få registrert rundene, så da blir det ofte til at jeg setter meg opp i lag med noen. Ut fra min erfaring så er de fleste veldig hyggelige, men har også vært borti folk som knapt gidder å hilse, noe jeg mener er vanlig folkeskikk. Ennå verre de som sniker seg ut 5 min før tiden for å gå alene :D
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Spille alene

Post by Jumper »

Jeg spiller også mye alene. Delvis fordi jeg har få golfkompiser i området, men også mye fordi jeg liker å spille fort. Det tar meg 1t og 15 min å gå ni hull på hjemmebanen, uten å stresse. Med den berømte tidsklemma, så er det perfekt for meg å få unna en runde på kort tid. Har spilt èn 18-hullsrunde på hjemmebanen i år sammen med tre andre, og det tok 5t. Slikt har jeg bare ikke tid til, uansett hvor hyggelige folk er.

Når jeg spiller på ukjente baner derimot skulle jeg gjerne hatt noen å spille med, men merker det at selv om jeg setter meg opp i god tid på forhånd, så er det veldig sjelden andre setter seg opp i samme flight. Er folk med litt høyere handicap redde for de med singlehcp? Ingen grunn, for jeg slår en god del hinsides møkkaslag selv...
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by Gundersen »

Svar på spørsmålet ditt Jumper.
Ja.
Jeg har overvunnet den skrekken, men når hcp var høyere, så meldte jeg meg gjerne av om det dukket opp en 4-5 hcp'r i flighten.

Sendt fra min Commodore 64
Chriasp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 May 2017, 10:48
Hcp: 17,6
Hjemmeklubb: Gjerdrum GK
Location: Lørenskog

Re: Spille alene

Post by Chriasp »

Jeg spiller veldig gjerne med andre. Jeg har en del kompiser som spiller, men går single 50% av tiden da jeg ofte spiller litt på sparket.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Spille alene

Post by yuran »

Har spilt en del alene, og synes som regel det er helt greit. Foretrekker allikevel å spille sammen med andre, og da naturlig nok kjente før fremmede. Spilte senest alene i går med to baller. På Grønmo er det kultur (noen vil kanskje si ukultur :)) for å sette seg opp der det er ledig, og tror kanskje det har noe med at det er veldig belegg på banen. Jeg setter meg fint opp med andre, men om det er f. eks. tre stk fra en annen klubb så velger jeg heller en annen tid fordi jeg tenker at de gjerne vil spille uten meg som betalende gjester.

Golf er en sosial idrett og man kan fint styre unna samtaleemner og småprat om man vil det, noen ganger går praten løsere enn andre ganger.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply