Hvorfor spiller du golf?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hvorfor spiller du golf?

Post by mciljoy »

Et banalt spørsmål, men jeg synes det hadde vært gøy å hørt hvorfor folk IKKE slutter med golf når de finner ut hvor håpløst vanskelig dette er..

Jeg følger en del golfsider på sosiale medier og der er fokuset så og si alltid på "hvordan bli bedre"; enten det er via teknikk eller utstyr. "How to lower your score", "Be better from 100 yards inn", "How to break 90" osv.

Er det et lavere handicap som driver deg? Scoren? Er det jakten på en perfekt sving? Er det turene til eksotiske baner? Spiller du for å møte kompisgjengen? Eller bli kjent med nye folk? Kanskje det bare er en unnskyldning for å komme seg ut av huset? Et alternativ til å slite seg ut på et sykkelsete? Noen synes kanskje utstyret er halve moroa?

Jeg ønsker ikke å vite hvorfor du begynte med golf, det pleier å være ganske random. Men hvorfor gir du ikke bare opp når du oppdager etter 1-2 år hvor frustrerende og vanskelig dette spillet er?
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by TJW »

For min del så kan jeg bli så sinnsykt frustrert at jeg holder på å hive baggen i vannet, men samtidig i bilen på vei hjem så gleder jeg meg til neste runde fordi "da skal jeg f*** meg spille bra!".
Er noe i det som driver meg fra runde til runde i søken på å gjøre det bedre, slå bedre, merke fremgang. Samtidig er golf en perfekt måte å få hodet bort fra jobb og andre irritasjoner og kun konsentrere seg om en spesifikk ting i 4 timer, så det er litt terapi i det også.

Min største utfordring er kanskje at jeg går ut med forventninger om å spille en 70 runde og blir dritskuffa når jeg nok en gang leverer en runde på 110 :p Må bli mer realistisk. Eneste som er sikkert er at uansett hvor god man blir, så vil man nesten alltid bli skuffa og ønske at det gikk litt bedre akkurat den dagen.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by Keyser »

Kort oppsummert:

"The first thing you gotta learn about this game doc is it isn't about hitting some white ball in some yonder hole. It's about inner demons, self-doubt, human frailty, and overcoming all that crap."
-- Ron McAvoy (Tin Cup)
</Keyser>
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by Rotten »

Vanskelig spørsmål...vanskelig.
Noe av det som gjør golf så gøy, er nettopp at det er vanskelig. Alltid noe nytt å lære/bli bedre på. Utenom det så er det også DEN følelsen, når ballen sitter som limt til kølla i noen millisekunder og flyr av gårde (langt) mot målet som jeg siktet på. Åhhh...
I tillegg er det som tidligere nevn en perfekt måte å koble av fra alt annet. Krever fokus kun der og da.
Det sosiale er også viktig, ikke minst kompisturer med god mat og drikke.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by LyLu »

Jeg spiller golf mest fordi jeg ikke klarer å slutte :)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by Gundersen »

Dette spørsmålet stiller jeg meg selv hver eneste gang jeg spiller.

Sendt fra min Commodore 64
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by Jumper »

Noe av det verste jeg vet er å spille dårlig golf, og det skjer dessverre altfor ofte. Jeg beiser heller hele huset enn å gå en ræva runde. Dette medfører at jeg tar meg pauser fra runder på noen uker, og bare trener. Grunnen til at jeg ikke slutter er at jeg har spilt i 20 år, og at jeg nekter å innse at jeg ikke kan komme meg ned på 4-tallet i hcp. Hva skal jeg ellers gjøre de få minuttene jeg har ledig i ukene?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by liverglimt »

Jeg spiller golf for å ha det moro med venner. Bli kjent med nye folk. Bli bedre selv både fysisk og mentalt. Golf er utrolig utfordrende og det gjør at jeg blir utfordret veldig mentalt. Det har hjulpet meg mye til å leve i nuet og ikke gå å vente på at ting skal skje. Jeg må skape det selv.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by kevin »

Fordi det er utrolig gøy, utfordrende, frustrerende, givende osv osv. Alt egentlig :)
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by Jazzy »

Vet ikke hva jeg skulle gjort om jeg ikke hadde spilt golf. Golfen gir meg så utrolig mye som jeg har vanskelig for å se at jeg kunne fått i andra fritidsaktiviteter.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
User avatar
cathrineal
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Oct 2016, 23:02

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by cathrineal »

Noen ord om hvorfor jeg bare elsker dette spillet :)

Frustrende - fantastisk
Helv... - himmel
Til skogs - perfekt fairwaytreff eller gir
Treputt - enputt
Shank, duff, - Snorrett eller lett draw
Temperamentsfullt - avslappende

Det ene gode slaget veier opp for 10 dårlige.

Ellers er det sosialt, morsomt, spennende, konkurranse både med deg selv og andre, terapi for kropp og sinn (spørs hvordan runden har gått da, ha, ha!)

Jeg har alltid et mål om å bli bedre, og bare elsker alle de elementene golf har som man kan terpe på og forbedre.




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by GolfMickey »

Mange grunner :D det sosiale, konkurransen med seg selv, det at man gleder seg til neste runde og alltid får en ny sjanse. Det evige jaget etter å bli bedre.

Det at man har noe å prate om i dagliglivet, og det er litt er kult at man blir forbindet med noe så kult som golf.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hvorfor spiller du golf?

Post by sumo »

først og fremst er det en hobby. jeg driver også med fluefiske, og elsker det like mye som golfing. der er det søken og lengselen etter den perfekte fiskedagen hvor du fanger drømmefisken i et scenario du har drømt om hele livet. fluefiske er også en utfordrende og krevende måte å fiske på, men når du da får fisk så betyr det også utrolig mye mer enn å bare denge litt bly ut med en haspelstang. du må tenke mye mer. du må se an situasjonen. du må finne ut av hva slags insekter fisken spiser den dagen, og bruke en imitasjon av det insektet så godt det lar seg gjøre. så må du gjøre alt riktig i det du presenterer flua for fisken uten å skremme den. belønningen er å få håvet en nydelig fisk som du har fanget ved hjelp av å forstå situasjonen.
det er liksom det samme med golf føler jeg. først og fremst en hobby, men her er det også søken og lengselen etter den perfekte runden. golf er en krevende og vanskelig sport, som krever mye fysisk og psykisk av deg for å få bra til. det blir mye tenking og planlegging, så det er like mye braintrim som kroppstrim for min del.
det er vanvittige timer og energi jeg bruker på golf trening og golfrunder. det er utrolig krevende til tider, men jeg elsker det. utfordringen, taktikken, slagene og gjennomføringen. og når jeg får noe igjen for det på golfbanen og spiller en god runde, så er det en utrolig god mestringsfølelse jeg tror alle kan føle på.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply