NM Match - omspill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

NM Match - omspill

Post by furu »

Ikke bare omspill i en match - her snakker vi omspill i en hel turnering :lol:
NGF arrangerer nytt sluttspill i NM Match for herrer!
Feil rangering fører til at Norgesmestertittelen i match først avgjøres 24.juli. Det ble i år spilt et nytt format i NM match med 9-hullmatcher og innledende puljespill. Det resulterte i delte plasseringer i flere puljer. Til tross for simulering av ulike resultater ser NGF at enkelte utøvere dessverre ble rangert feil, noe som medførte at tre utøvere i herreklassen feilaktig ble satt inn i A-sluttspillet på bekostning av tre utøvere som måtte spille B-sluttspill.
NGF finner det ikke riktig å kåre en Norgesmester i match basert på et sluttspill med feil utøvere, og vil derfor invitere de 16 utøverne som skulle vært i A-sluttspillet tilbake til Drammen GK mandag 24.juli til nytt sluttspill om Norgesmestertittelen. Resultatene i dagens turnering blir tellende i Garmin Norgescup.
Også i dameklassen var det et delt resultat for siste sluttspillplass, men her ble utøverne rangert korrekt, noe som medførte at riktige utøvere deltok i sluttspillet. Som følge av dette kunne også Norgesmesteren i matchspill kåres.
Blir nesten usikker på om det er seriøst.

https://www.facebook.com/norgescup/?hc_ ... ED&fref=nf
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM Match - omspill

Post by kevin »

Det virker å være et problem for NGF å arrangere NM. Er jo kun 1 år siden de rota det til forrige gang. Er nesten så man ikke tror det er sant ja. Nå har de jo spilt hele mesterskapet ferdig og kåret en vinner. Kan ikke arrangere nytt sluttspill, det blir for dumt. Mange interessante kommentarer fra flere spillere. Oppfordres til boikott også
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM Match - omspill

Post by furu »

Godt mulig at spillerne gjør en markering ved å droppe eventuell ny turnering. Det tror jeg de står mer eller mindre samlet om. Ser Reitan involverer seg ganske kraftig.

Det må tydeligvis skje noe med NGF, turneringsansvarlige personer for de største turneringene og rutinene deres.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM Match - omspill

Post by Pepper »

Som kevin skriver er det bare 1 år siden NGF rotet det godt til med NM, og de har også ved tidligere NM surret og gjort rare ting.

Det skal ikke være mulig at NGF arrangerer et NM og en spiller vinner turneringen, men så beslutter NGF at turneringen skal spilles om igjen på grunn av eget rot!

I mine øyne er dette skandaløst dårlig av NGF.

Hvis de beste spillerne velger å boikotte omspillet er det helt ok for meg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM Match - omspill

Post by furu »

Jeg måtte kommentere på FB. De har lagt ut bilde av vinner - med gratulasjoner - omtrent samtidig som de postet at turneringen annulleres. Litt merkelig?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM Match - omspill

Post by kevin »

Ja, veldig merkelig. Kanskje det er forskjellige personer som har lagt det ut, uten å snakke sammen. Det ligger ute fortsatt, de kunne jo tatt det bort. Utrolig synd for alle involverte. Formatet var jo litt omstridt fra før, men nå ble det jo total fiasko. Kan ikke begripe at man ikke kvalitetsikrer et nytt format og alt rundt, før man gjennomfører en så stor og viktig turnering.

Det har jo innvirkning på Norgescup rankingen, og der får vinneren beholde resultatet visstnok. Det har jo også innvirkning på WAGR.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: NM Match - omspill

Post by LyLu »

Bra arrangement, foruten noe forsinkelser og feilmeldinger lørdag, søndag gikk også som smurt......
Litt spes å komme hjem, dusje, sette seg ned på dataen å se denne meldingen!
Drammen som arrangør gjorde jo en meget bra figur hele veien.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM Match - omspill

Post by kevin »

smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: NM Match - omspill

Post by smedhaug »

Så det blir altså for urettferdig å la Øverås vinne grunnet en feil på deres side, men å frata tittelen til en person som slo ut samtlige motstandere i en turnering er helt ok. Håper de boikotter omspillet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM Match - omspill

Post by furu »

– Var det riktig å bruke et nytt system som kanskje ikke var helt innkjørt i en turnering som NM?

– Systemet var innkjørt. Turneringsbestemmelsene beskriver det ganske klart, men så ble det gjort en menneskelig feil i kampens hete. Det er ikke noe man kan gardere seg mot. Vi måtte rett og slett finne en løsning som var mest mulig skånsom for flest mulig, svarer han.
Hvilken menneskelig feil kan man gjøre her, hvis turneringen er satt opp korrekt i systemet? Regner med at de mener Golfbox.

Har inntrykk av at det ikke ble lagt inn feil resultater, men at oppsettet med 9 hull og shootout for å finne vinneren ved uavgjort medførte utfordringer for dem.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM Match - omspill

Post by kevin »

Leste et bra innlegg på forbundets FB side. Limer det inn her, i tilfelle det blir tatt bort.
Et langt, åpnet og ærlig brev til NGF
Bakgrunnen til at jeg skriver dette er hendelsene på NM match i helgen, da fikk jeg nok.
Jeg savner mer åpenhet og ærlighet fra NGF og en stopp på den ukulturen som har spredd seg i miljøet.
Turneringen i helgen hadde vært litt omdiskutert blant spillerne i forkant, men jeg tror spillerne gledet seg til å spille. De stilte med et åpent sinn, at de hadde egne meninger om shot out prinsippet må vel være greit. Jeg sa også det jeg mente, for meninger må det være lov ha, men ble fortalt at norske golfere bare er lite endringsvillige og sutrete. Som mor til en gutt som har spilt turneringsgolf i Norge på alle nivåer fra han var 6 år har vi ikke opplevd annet enn endringer. På juniortour eller c- tour som det het den gangen ante vi aldri hva som ventet oss, blå tee, rød tee, gul tee? 9 hull, 18 hull? 6 hull? Premiering til alle eller bare til noen? Ting har ikke vært så mye bedre på junior og herre elitenivå heller. Hvert eneste år vært innført noe nytt. Mange har lidd under dette og det har tatt spillegleden fra veldig mange unge lovende spiller som stadig led under nye regler og prinsipper, konsekvens: NGF skaper tapere og ikke vinnere.
Så kjære golfNorge, la meg bare poengtere en ting, norske golfere er antagelig altfor endringsvillige, konsekvensen av det er at ingen sier ifra når endringer blir gjort, da de er blitt altfor vant til endringer. Forbundet får fritt spillerom for sin kreativitet, konsekvens: NGF skaper tapere og ikke vinnere.
NGF oppleves i hvert fall av meg som en meget lukket forbund. Mye foregår bak lukkede dører; landslagsuttak, turneringsprinsipper o.a. Det meste skjer i det skjulte og ingen på utsiden vet egentlig hva som foregår. Hvis man spør finner dere alltid på en forklaring, og det er lett å bortforklare ting som ingen vet noen om. Denne tause ukulturen har spredd seg ut i golfmiljøet og klubbene.
Jeg skal være så dønn ærlig å si at iløpet av disse årene som golfmamma har jeg opplevd og sett alt fra mobbing, utestengelser fra treningsgrupper, fryst ut fra klubben, løgner, merkelige inntak på Wang og NTG. Jeg har sett kjøpt og betalt metoden bli brukt. Jeg har prøvd å si ifra, men har bare blitt skvist ut og alt er blitt skjøvet under teppet. Mange vet, ingen tørr å si ifra. For i golfen er trynefaktoren en meget viktig faktor. En diffus faktor som bare gavner noen få. Hadde det vært mer åpenhet i forbundet hadde kanskje denne faktoren ikke eksistert.
Så til det som skjedde i helgen. (merk; dette er min opplevelse) Etter endt innledende spill var det jo som man burde har forutsett når det var så mange gode spillere i startfeltet, veldig mange med lik poengsum. Alle slo alle. Det ble veldig vanskelig for turneringsledelsen å skille spillere og rangere de riktig. I en gruppe var det 5 spillere som var likt, i en annen 3 spillere.
Vi ventet i oppimot 5 timer som en gjeng Norwegian passasjerer som hadde fått flyet sitt kansellert og som ventet på ny informasjon som aldri kommer. Det var kaotisk, spillere og foreldre som var inn og ut fra turneringsledelsens kontor, også her foregikk det bak lukkede dører. Ingen fellesinformasjon ble gitt. Jeg skal ikke spekulere på hvem og hva som foregikk bak disse dørene, men en ting er sikkert det var ikke en eneste representant fra NGF som har utarbeidet denne turneringen der inne. Ryktene sier dere er på ferie. Jeg unner dere ferie, men har man en jobb som er såpass sesongbasert på golf i Norge, tar man ikke ferie når en av årets viktigste happening skjer. For å si det sånn er du jordbærplukker må du jobbe på sommeren.
Etter å ha sittet uvitende på gresset, (gudskjelov at det ikke regnet) i 4-5 timer fikk noen spillere endelig beskjed om at spillet kunne starte. Noen spillere fikk beskjed om at de var i A puljen, og at de kunne begynne å spille, blide og fornøyde de gikk ned til tee for å slå ut, samtidig var andre spillere på turneringskontoret og diskuterte og argumenterte, så kom en ny beskjed til de spillerne som stod på tee klar til å starte sitt A sluttspill: sorry dere er ikke i A sluttspillet, dere er i B.
Nyansene av en skandalen formet seg. I sinne dro en spillerne hjem i protest. Jeg mener det var det eneste rette å gjøre i den situasjonen som oppstod, bare så innmari synd ikke flere gjorde det samme. Vi var nok redd for trynefaktoren.
Turneringskomiteen hadde bak sine lukkede dører innførte et poengsystem, et matematisk system for å redde skinnet sitt. Et poengsystem som ingen spillere hadde sett eller visste noen ting om. Man fikk 3 poeng for serier, 2 for å vinne shot out, 1 for å tape shot out.
Bak noen lukkede dører i Drammen var plutselig bestemmelsene i et norgesmesterskap endret. Hverken muntlig eller skriftlig beskjed om ble gitt. Min personlig mening der og da var at det eneste riktige å gjøre var å boikotte det hele, nok er nok. Jeg så skandalen som ville komme, og en verdig norgesmester ikke kunne kåres etter dette kaoset. Jeg fikk liten respons, særlig blant de som var sikret en A-sluttspills plass. De var ikke så engasjert i de stakkars spillerne som feilaktig var satt i B - sluttspillet og aldri fikk muligheten til å kjempe om NM pokalen. Men for en gans skyld burde vi ha lagt individualismen i idretten vår til side og tenke på golfens fremtid, nok må være nok. All ære til disse spilleren som vel viten om at de var blitt feilaktig satt i feilgruppe spilte sin match søndag ettermiddag med ett tappert smil.
Allerede på søndag ettermiddag visste vi at feilen forelå. Så at det endte som det endte, når de valgte å fortsette spillet mandag burde ikke komme som en overraskende for noen. Alle visste at dette ville få konsekvenser, og at en norgesmester match herre kunne bli vanskelig å kåre.
Skandaleomfanget ble bare større og større, jeg vet at det søndag kveld forelå i hvert fall to offisielle protester, mao forbundet/ turneringsledelsen kunne ha stoppet spillet på mandag og evnt da omrokert slik at det ble korrekt og begynt sluttspillet på nytt. Forbundet valgte å ignorere og ikke behandle protestene. Det kan virke som de lukket øyene og håpet det ville ordne seg. Protesten ble opprettholdt. Skandalen var et faktum, og NGF ble tvunget til å ikke utnevne en norgesmester, selv om turneringen var ferdig spilt. En mesterskapsskandale som burde og kunne vært unngått rammet igjen våre elite spillere.
Jeg mener dette er en følge av de lukkede dørene, ukulturen, arrogansen, mangel på kompetanse og interessen fra NGF.
Dessverre historien gjentok seg nok engang; NGF skaper tapere og ingen vinnere.
Det er så trist og vondt for dem som ble rammet.
Jeg håper vi sammen kan klare å endre på historien, og at vi i fremtiden kan skape vinnere og ikke tapere, men da må vi tørre å ta kampen.
Janiche
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NM Match - omspill

Post by furu »

Det har tydeligvis foregått mye rart under turneringen. Og alt kommer ut nå.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM Match - omspill

Post by kevin »

Ja, og NGF har tydeligvis en annen historie. De skylder mer på menneskelig feil, og at reglene var klare. http://www.norskgolf.no/artikler/turner ... -gikk-galt

Det blir en kostbar feil om spillerne ikke boikotter, siden NGF har bestemt seg for å dekke ekstrakostnadene til nytt sluttspill
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: NM Match - omspill

Post by Birdieplayer »

De 2 versjonene er vel ikke nødvendigvis ulike. Den menneskelige feilen ble tilsynelatende gjort på grunnlag av innspill/press/protester fra spillere og foresatte.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM Match - omspill

Post by Pepper »

Slik jeg forstår det var reglene klare, men et par spillere klaget og fikk turneringsledelsen til å forandre opplegget og beregningsgrunnlaget underveis i turneringen. NGF sier det var menneskelige feil som ble begått. Samtidig er det helt utrolig hvis turneringsledelsen lar seg påvirke av et par ivrige spillere på den måten, det skal bare ikke gå an. Hvis min forståelse er riktig er "menneskelige feil" en alt for svak beskrivelse.

I slike turneringer er det alltid en TD fra NGF tilstede. Hvis det er riktig at det ikke var noen fra NGF under turneringen høres det merkelig ut. Jeg tar det for gitt at en TD var der, hvis ikke er det en grov forsømmelse fra NGF's side.

Og hvis TD'en var der og gikk god for endringen i beregningsgrunnlaget underveis må det være siste gang den TD'en (jeg vet ikke hvem det var) bør ha oppgaver for NGF.

Dette må få konsekvenser for de personene som involvert, hvis ikke er det en unnfallenhet som forbundet ikke kan tillate seg.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: NM Match - omspill

Post by Golfspilleren »

Reglene virket feile. De ivrige spillerane hadde jo rett.
Det må være betre å tape i omspill enn ute på bana.
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: NM Match - omspill

Post by koheim »

Match er det aller enkleste spilleformen som finnes!!. Det er fasinerende at et Norgesmesterskap skal avgjøres med 9 hulls matcher. Hvorfor?

I mitt hode skal det spilles 18 hull, og det spilles til det er en vinner. Spesielt når det spilles om kongepokal!!

Jeg er en golfentusiast og tilskuer, og tror også at golf bør kunne fornye seg. Sjakk har sin klassik sjakk, lyn-og hurtigsjakk, men de kårer ikke norgesmesterskap i sjakk på bakgrunn av en hurtigsjakk runde...

Golfregler generelt kan være kompliserte, og da må man ikke også komplisere turnering og spilleform. Norges Golfforbund introduserer altså noe helt nytt i et norgesmesterskap, uten å teste det ut først...Jeg fatter ikke tanken bak det, jeg forstår ikke hva de ønsket å oppnå.
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: NM Match - omspill

Post by tilskuer »

Hensikten med turneringsformen var vel å få inn flere kortere matcher, mer action og mer publikumsvennlig. Hvis det holder for europatouren skulle det vel holde for NM også.
Forutsetningen for matchene var at de skulle gå over ni hull, og at det skulle kåres en vinner i alle matchene. Om man vant på banen eller i shootout hadde i første omgang ingen betydning for poengberegningen, det skulle først ha betydning ved poenglikhet hvor en seier på banen hadde større verdi enn en seier i shootout. Det kan selvfølgelig diskuteres om det er rettferdig eller ikke at en taper ikke får poeng, men det er litt uvesentlig i denne sammenheng, - dette var formatet som var sendt ut på forhånd. Det som tydeligvis skjedde etter hvert var at turneringsledelsen med TD i spissen endret format midt under turneringen, og da var grunnlaget for kaos lagt. Man kan selvsagt kritisere styre, turneringsledelse, generalsekretær og hele NGF for at de ikke var tilstede, men strengt har de vel ikke noe med å blande seg inn i avviklingen av turneringen uansett. Man vet jo ikke om NGF var tilgjengelig for turneringskomiteen pr. telefon. Man kan muligens kritisere NGF for dårlig "opplæring av TD" i turneringsformatet, men det var jo i utgangspunktet en meget rutinert TD som ble sendt. Etter at det skjedde det som skjedde satt strengt tatt NGF igjen med svarteper - det er vel ingen avgjørelse de kunne tatt som ikke ville bli møtt med kritikk. Når de valgte å spille kampen på nytt på grunn av formelle feil, er vel dette den sportslig sett riktige avgjørelsen - men den har jo sine "menneskelige" og økonomiske sider. For ordens skyld har jeg ikke noe med NGF å gjøre, men jeg har lest turneringsinfoen slik den ble sendt ut på forhånd. Og så blir jeg litt lei av den "korsfest, korsfest, korsfest" stemningen som alltid dukker opp når NGF diskuteres. Det er alltid lett å være opptatt av at alle andre skal måtte ta konsekvensen av sine feil.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: NM Match - omspill

Post by Birdieplayer »

Tåredryppende godt oppsummert av tilskuer, ihvertfall slik jeg har forstått det.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: NM Match - omspill

Post by LyLu »

tilskuer wrote:Hensikten med turneringsformen var vel å få inn flere kortere matcher, mer action og mer publikumsvennlig. Hvis det holder for europatouren skulle det vel holde for NM også.
Forutsetningen for matchene var at de skulle gå over ni hull, og at det skulle kåres en vinner i alle matchene. Om man vant på banen eller i shootout hadde i første omgang ingen betydning for poengberegningen, det skulle først ha betydning ved poenglikhet hvor en seier på banen hadde større verdi enn en seier i shootout. Det kan selvfølgelig diskuteres om det er rettferdig eller ikke at en taper ikke får poeng, men det er litt uvesentlig i denne sammenheng, - dette var formatet som var sendt ut på forhånd. Det som tydeligvis skjedde etter hvert var at turneringsledelsen med TD i spissen endret format midt under turneringen, og da var grunnlaget for kaos lagt. Man kan selvsagt kritisere styre, turneringsledelse, generalsekretær og hele NGF for at de ikke var tilstede, men strengt har de vel ikke noe med å blande seg inn i avviklingen av turneringen uansett. Man vet jo ikke om NGF var tilgjengelig for turneringskomiteen pr. telefon. Man kan muligens kritisere NGF for dårlig "opplæring av TD" i turneringsformatet, men det var jo i utgangspunktet en meget rutinert TD som ble sendt. Etter at det skjedde det som skjedde satt strengt tatt NGF igjen med svarteper - det er vel ingen avgjørelse de kunne tatt som ikke ville bli møtt med kritikk. Når de valgte å spille kampen på nytt på grunn av formelle feil, er vel dette den sportslig sett riktige avgjørelsen - men den har jo sine "menneskelige" og økonomiske sider. For ordens skyld har jeg ikke noe med NGF å gjøre, men jeg har lest turneringsinfoen slik den ble sendt ut på forhånd. Og så blir jeg litt lei av den "korsfest, korsfest, korsfest" stemningen som alltid dukker opp når NGF diskuteres. Det er alltid lett å være opptatt av at alle andre skal måtte ta konsekvensen av sine feil.
NGF var ikke tilgjengelig på telefonen, de dukket plutselig opp flere timer senere...
Post Reply