Ikke meningsberettiget?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Ikke meningsberettiget?

Post by Freud »

Jeg er flere ganger her blitt anklaget for "ikke å ha greie på golf", i klartekst proffgolfen. Jeg vet fortsatt ikke hva det betyr å ikke ha greie på golf. Det er faktisk litt sårende for en som har spilt golf i over 30 år, på 30-40 baner i Norge og tilsvarende i utlandet, og som spiller 40-50 runder i året, å bli beskyldt for det. Jeg har ikke oppgitt mitt hcp. eller alder, da jeg mener det er irrelevant i den diskusjonen. Med min bakgrunn og erfaring med golf er jeg like meningsberettiget som andre her, med (antar jeg) singlehandicap. Jeg forsøker å belegge mine meninger med statistikk, der det er mulig. Utover det har jeg kun meninger, basert på det jeg ser på TV fra både PGA, ET og LPGA. Helt siden slutten av 90-tallet, da TV3 begynte å sende fra PGA. Mine meninger avviker fra de fleste andres, fordi jeg har en kritisk tilnærming til proffenes prestasjoner, som jeg mener burde vært bedre, all den tid de har dette som yrke. Dette oppfattes som en fornærmelse mot proffene av norske amatører/singlehandicapere. I alle andre idretter skrives, snakkes og debatteres det om utøvernes svakheter (og styrker), men aldri i golf. Golfproffene kritiseres aldri.

Er jeg ikke meningsberettiget fordi jeg ikke kan utføre de slagene som proffene gjør? Jeg har i mitt slag-repertoar hverken kontrollert fade og draw, spinn i ballen eller særlig lengde med driveren. Jeg slår mye kortere enn dem med alle jern. Jeg klarer likevel å se hva proffene gjør med ballen, som jeg ikke klarer (eller gidder å lære meg). Er da mine meninger verdiløse, bare fordi jeg er en elendig (alt er relativt) golfspiller? Må jeg gå inn i hodet på dem og finne ut hvordan de spiller banen og taktikken før hvert slag?

Jeg påstår at proffene umulig kan ha kontroll på hvor ballen havner ved innspill - langt eller kort. Kevin mener de har stålkontroll. Da kan vi se på GIR-statistikken fra PGA. Felles for par3, par4 og par5-hull, viser den at Kyle Stanley topper med 72%, mens Phil Mickelson (som selv påstår at han har full kontroll med hvor ballen lander) er nr. 157 med 63 % GIR. I 37 % av summen av utslaget på par3 hullene, andreslaget på par4-hullene og tredjeslaget på par5-hullene havner altså ballen til Phil utenfor greenen. "Stålkontroll"?
En annen PGA-statistikk heter "Going for the green and hitting it". Den viser at Brendan Steele leder med 36 %, mens Phil har 28 %.

I andre idretter enn golf uttaler folk seg om både utøvere, spill og kvaliteter. Mange av dem har vært (amatør)utøvere i den sporten selv, og er da kvalifisert til å vurdere. Jeg har utøvd mange slike idretter, og mener jeg er berettiget til å mene noe kvalitativt. Jeg spiller fortsatt tennis, men jeg klarer ikke toppspinn, backhand med to hender eller smasher. Drop-shots er jeg god på! Bør jeg da avstå fra å mene noe om GS-turneringene i tennis, siden mitt eget spill er lysår fra proffenes? Jeg har spilt mye fotball, men ikke i seriesystemet. Bør jeg avstå fra å mene noe om norsk elite-fotball, siden mitt eget spill aldri var i nærheten av deres?
Shankduff
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 31 Jul 2015, 19:13

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Shankduff »

Ja.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by furu »

Hold det gående Freud. Helt greit.

Statistikk er vrient i golf. Faktorer som påvirker utfallet må med dersom du skal være så nøye. Kanskje Phil spiller stort sett turneringer med vanskelige baner? US Open. The Open. Masters. Noen med bedre tall spiller kanskje "enklere" turneringer?
Instagram @christianfuru
Simen K
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 20 Mar 2016, 19:16
Hcp: 17.0
Hjemmeklubb: Losby
Been thanked: 1 time

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Simen K »

Mye kan menes og diskuteres, men måten det diskuteres og menes på er utrolig viktig for de fleste. Kan ha noe med det å gjøre at mange ikke har sansen for det du skriver. Enig i at de aller aller fleste som er proffer innen idrett er rimelig dårlige i forhold til den lønnen de har og den tiden de bruker på det. Lettest er vel å ta en titt på norsk "toppfotball", gode lønninger og dårlige prestasjoner. Ja det er lett å kritisere toppidrettsutøvere som bruker all sin tid på å bli best, men som faller gjennom på prestasjoner støtt og stadig. Har vært ett stykke opp i systemet i andre idretter ved siden av jobb, kan ikke si at jeg hadde blitt ufeilbar selvom jeg hadde hatt det som yrke. Det er utrolig vanskelig å bedrive en idrett med mange variabler uten å misse endel, de fleste som satser alt, når aldri de beste til ankelen en gang. Dette kan være mentalt, utstyr, fysiske begrensninger etc. I toppen må alt klaffe, 2% feil på psyke, fysikk, utstyr er nok til at du havner utenfor de 3 første sidene på resultatlista. Mitt råd Freud, ro ned påstandene og missnøyen. Da kan det nok bli en "hyggelig" diskusjon på forumet innimellom og ikke bare tyn tilbake.
Titleist tsi2 driver
Titleist tsi2 4wood
Titleist Tsr3 4 hybrid
Cobra forged tec black one 4-p
Titleist sm9 jet black, 50, 54,58
Evnroll
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Pepper »

Jeg har spilt golf i rundt 30 år, vært juniorleder, styremedlem i klubben, turneringsleder for juniorturneringer, reist mye rundt og sett mange turneringer, med andre ord har jeg mange års erfaring og fått mange golfrelaterte kommentarer og innspill fra fornuftige og kunnskapsrike mennesker opp gjennom årene som jeg har tatt til meg og lært av. Jeg kjenner også flere av de beste norske spillerne.

En i min nære familie har vært profesjonell golfspiller. Vedkommende har en helt annen innfallsvinkel og tilnærming til golfen, en helt profesjonell innstilling i forhold til min amatør-tilnærming. Vedkommende har en kunnskap om teknikk, banedesign, course management etc. som jeg ikke er i nærheten av, til tross for min erfaring.

Jeg har derfor lært at selv om det tilsynelatende kan være lett og fort gjort å kritisere spillerne er det fornuftig med en mer ydmyk tilnærming.

Selvfølgelig er Freud, som alle andre her på forumet, meningsberettiget. Simen K’s anbefaling er imidlertid etter min mening fornuftige og bør lyttes til.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by eivaan »

Problemet med Nettroll er de ikke har noen tanke om annet en å provosere/kverulere, ødelegge og trolle. Hvis han hadde vært noe annet så hadde han ikke holdt på slik....han har hatt/har profiler på andre forumsider og har holdt på med det samme i åresvis. Skjønner at dere som er nye og ikke kjenner til dette tenker at noen av oss er urimelige...beklager det! Ferdig snakka....
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by mciljoy »

Du fremstår veldig naiv i din kritikk av toppgolfen, Freud.

Per definisjon blir det problematisk å kritisere verdens beste golfspillere, rett og slett fordi de er nettopp det - verdens beste. Ingen er bedre enn de du sier ikke er gode nok på innspill, drive, putting eller hva du babler om den gitte uka. Det blir helt meningsløst for meg.

Hadde det manglet bredde i golfsporten kunne du hatt et poeng. Det gjør det definitivt ikke. Man kan hevde at de beste ski-orienteringsløperne ikke er imponerende nok f.eks., rett og slett fordi det er så få som driver med det og de er ikke seriøse nok.

Kan du ikke bare konkludere med at det er vannvittig mange talentfulle folk som satser fra ung til voksen alder, verden over, på å bli så gode golfspillere som mulig.. og at de som da blir best av alle disse er ganske habile? Er du kjent med Darwins evolusjonsteori?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Rotten »

Diskusjon er bra. Men noen forutsetninger må være på plass.
For det første må det være en viss realisme og kunnskap i det som formidles.
For det andre er det en forutsetning at man har evnen til å lytte til andre som åpenbart kan mer om temaet (og NEI, det holder ikke å ha x antall vekttall med TV golf og hakke selv) og så eventuelt korrigere sitt standpunkt når gode innspill kommer. Å gjenta den samme setningen om og om igjen samt å la være å svare/kommentere tilbakemeldinger som "tilbakeviser" utsagnet er ikke debatt.
Ha gjerne meninger, men slutt å gjenta de samme utsagnene gang på gang...alle har fått med seg budskapet ditt og de fleste er helt uenig. Når du egentlig ikke ønsker tilsvar så synes jeg du skal slutte med maset ditt.
Begynn å skriv dagbok istedenfor!!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Freud »

Ingen kommentarer nødvendige fra meg på disse innleggene. Kun til Eivaan, som fortsatt påstår at jeg er et nettroll. Det er FEIL!
Et nettroll er en person som skriver provoserende innlegg for å skape en kunstig debatt. Nettrollet mener ikke det han skriver, han er bare kontroversiell for å ergre andre.
Siden jeg mener alt jeg skriver (utrolig nok) og ikke er ute etter å irritere noen med vilje, så er jeg ikke et nettroll. Finn et annet ord, Eivaan, dersom du absolutt må sette en betegnelse på meg.

PS til furubånn: Mickelson spilte 22 turneringer i fjorårets sesong (sesongen går fra oktober til oktober), og har hittil i årets sesong spilt 17. Vanskelig å tro at alle disse er de vanskeligste han kan finne.....
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by mciljoy »

Freud: ...jeg mener alt jeg skriver (utrolig nok)...

Her har du jo kjernen i det hele :-) Lær deg og lev med at du mener ting som er på tvers av folk flest. Case closed.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Freud »

Det fremgår tydelig av alle innleggene i denne tråden og i andre, at jeg ikke er meningsberettiget når det gjelder proffgolfernes spill. Jeg har altså "ikke greie på golf".
Da ber jeg om svar på følgende: hvilke kriterier må være oppfylt for at man skal ytre en fornuftig og begrunnet mening om disse? Hva kreves for å "ha greie på golf"? Og hvorfor er alle som "har greie på golf" enige? Det ser man ikke i noen andre idretter.

Dette må dere vel kunne svare på.

Jeg er klar over at ingen nekter meg å ha mine meninger, og at alle synes de er dumme. Vi har jo ytringsfrihet. Men å bli fratatt all troverdighet og nærmest latterliggjort fordi jeg "ikke har greie på golf", er noe helt annet.

Fra min tid som deltager på Golfsidens debattside husker jeg redaktør Ramnefjells hånlige kommentar under en diskusjon: "Jeg kan ikke diskutere golf med en som ikke slår over 200 meter med driver".
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by mciljoy »

Du trenger jo ikke være dritgod til å spille selv for å ha kunnskap om golf. Men når du skal uttale deg konkret om spillet til verdens beste golfere, vil jeg si det er lettere jo bedre du selv er. Her finnes så klart unntak med de som jobber tett mot de beste spillerne.

Min erfaring er i hvertfall at jo høyere handicap folk har, jo mindre skjønner de hvor vanskelig golf er. Generelt sett, så klart. Det er alltid unntak.

Jeg vil ikke påberope meg å ha spesielt god peiling på golf, men jeg vet nok til å skjønner hvor ufattelig komplisert, sammensatt og vanskelig det er å bli blant verdens beste. Og hvor mye som kreves for å bare bli bittelitt bedre.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Rotten »

Det store problemet Freud, er at du gjør nettopp det motsatte. Hevder at gode spillere blindt beundrer proffene, mens du med mye TV tid og høyt hcp må vite, VIRKELIG har forstått det.
Innsiktsfullt!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by eivaan »

Freud wrote:Det fremgår tydelig av alle innleggene i denne tråden og i andre, at jeg ikke er meningsberettiget når det gjelder proffgolfernes spill. Jeg har altså "ikke greie på golf".
Da ber jeg om svar på følgende: hvilke kriterier må være oppfylt for at man skal ytre en fornuftig og begrunnet mening om disse? Hva kreves for å "ha greie på golf"? Og hvorfor er alle som "har greie på golf" enige? Det ser man ikke i noen andre idretter.

Dette må dere vel kunne svare på.

Jeg er klar over at ingen nekter meg å ha mine meninger, og at alle synes de er dumme. Vi har jo ytringsfrihet. Men å bli fratatt all troverdighet og nærmest latterliggjort fordi jeg "ikke har greie på golf", er noe helt annet.

Fra min tid som deltager på Golfsidens debattside husker jeg redaktør Ramnefjells hånlige kommentar under en diskusjon: "Jeg kan ikke diskutere golf med en som ikke slår over 200 meter med driver".
Stort sett alt du skriver er latterlig, hadde du hatt litt innsikt så hadde du fått med deg n o e på veien....Når du nevner Ramnefjell, så hadde de slitt med deg i lang tid, slik vi har her....da blir man i lengda drittlei og faller ned på slikt nivå!! Dette er svada fra ende til annen, get lost...your out of bounds..!!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Freud »

Eivaan har tydeligvis personlige problemer, siden han kan skrive slik dritt om en person han ikke kjenner. Jeg synes faktisk Moderator skal slette slike innlegg, som bryter med vanlig folkeskikk.

Til de to andre vil jeg si at det er nettopp vi som er dårlige selskapsgolfere som virkelig forstår og anerkjenner hvor vanskelig golf er. Men vi ser også at proffene ikke er så veldig gode som man kan få inntrykk av på kommentarer fra singlehandicapere og andre forståsegpåere. Vi er mer jordnære - antagelig også eldre og med mer livserfaring - og vi har ikke så lett for å beundre toppene. Det mangelfulle i spillet deres er lett å oppdage, for de som vil se.
Jeg er ganske sikker på at også singlehandicapere ser hvor dårlig mange av innspillene og chippene fra proffene er, men de vil/tør ikke si det. Årsaken til det er at de da vil komme i et underlig lys hos de som tilhører samme sjikt, med begrunnelsen: "Er du gæren, du kan da ikke kritisere proffene som er mye bedre enn deg når du vet hvor vanskelig golf er, og du selv ikke er i nærheten av å være såpass god. Det er en fornærmelse mot dem". Underforstått; "gå ut og gjør det bedre sjæl", som er et gammelt, banalt og idiotisk argument.

Selv beundrer jeg ingen topp-utøvere i tekniske idretter, som har det som yrke og som tjener vanvittige summer. Målt med de kriteriene skal nivået i slike idretter være høyere enn det faktisk er. Likevel har de mangler - og det gjelder alle idretter der det tekniske og psykiske spiller stor rolle.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Rotten »

Freud wrote: Selv beundrer jeg ingen topp-utøvere i tekniske idretter, som har det som yrke og som tjener vanvittige summer. Målt med de kriteriene skal nivået i slike idretter være høyere enn det faktisk er. Likevel har de mangler - og det gjelder alle idretter der det tekniske og psykiske spiller stor rolle.
Sukk... Hva annet skal man si...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by eivaan »

Freud wrote:Eivaan har tydeligvis personlige problemer, siden han kan skrive slik dritt om en person han ikke kjenner. Jeg synes faktisk Moderator skal slette slike innlegg, som bryter med vanlig folkeskikk.

Til de to andre vil jeg si at det er nettopp vi som er dårlige selskapsgolfere som virkelig forstår og anerkjenner hvor vanskelig golf er. Men vi ser også at proffene ikke er så veldig gode som man kan få inntrykk av på kommentarer fra singlehandicapere og andre forståsegpåere. Vi er mer jordnære - antagelig også eldre og med mer livserfaring - og vi har ikke så lett for å beundre toppene. Det mangelfulle i spillet deres er lett å oppdage, for de som vil se.
Jeg er ganske sikker på at også singlehandicapere ser hvor dårlig mange av innspillene og chippene fra proffene er, men de vil/tør ikke si det. Årsaken til det er at de da vil komme i et underlig lys hos de som tilhører samme sjikt, med begrunnelsen: "Er du gæren, du kan da ikke kritisere proffene som er mye bedre enn deg når du vet hvor vanskelig golf er, og du selv ikke er i nærheten av å være såpass god. Det er en fornærmelse mot dem". Underforstått; "gå ut og gjør det bedre sjæl", som er et gammelt, banalt og idiotisk argument.

Selv beundrer jeg ingen topp-utøvere i tekniske idretter, som har det som yrke og som tjener vanvittige summer. Målt med de kriteriene skal nivået i slike idretter være høyere enn det faktisk er. Likevel har de mangler - og det gjelder alle idretter der det tekniske og psykiske spiller stor rolle.

God bedring!!
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Golfspilleren »

Nokon kam tenke det er vanskeleg å ta ein spelar som treng hybrid på hundre meter, men trur ikkje det er problemet.
Stopp å vera so helvetes negativ, Freud. Elles alt ok.
Eivaan utmerkar seg kun ved å prate skit om Freud. Skittfyr.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Birnando »

Jeg har i mitt liv spilt i 2 golfturneringer. Den ene, bare noe leverandør-sponset fjas, vant jeg til alt overmål.
Premien var et gavekort på 1500 kroner til bruk i proshoppen på min daværende klubb.
Nå, utvalget i sjappa, og forsåvidt størrelsen på gavekortet, ga vel ikke akkurat frysninger.
Så i stedet valgte jeg å ta ut summen i en 9 hulls tur med proen på klubben.
Thomas Hansen heter han, en høvelig spiller som endog vant P4 tour eller hva det nå het en gang i tiden.

Den runden var en leksjon i ydmykhet og beundring.
Han løste rett og slett spillet fullstendig annerledes enn meg, både fordi han hadde presisjon og lengde jeg bare kan drømme om, men også spilleforståelse på et annet nivå enn meg.

Jeg uttrykte min beundring for hans spill, han lærte meg mye den dagen.
Ikke minst mentalt.
Videre fortalte jeg at jeg syntes avstanden var vel stor i forhold til all tid jeg har lagt ned på dette spillet gjennom årene.

Da lo han og fortalte følgende:
Forskjellen på deg, en 10-ish hcp og meg, en pro med nasjonal suksess i bagen er mindre enn den mellom meg og Henrik Bjørnstad sa han. Dette var vel rundt de dager da Bjørnstad spilte på PGA touren.
Og ikke nok med, fortsatte han, avstanden fra Henrik og opp til Eldrick er enda større igjen.

Om dette gjelder helt bokstavelig er vel vanskelig å gi noen fasit på, men dette vet jeg, det du ser pga-tour gutta gjør hver helg er helt hinsides.
Det er rett og slett på grensen til magi, og er kun mulig for de få, de utvalgte, med en psyke og et talent som ikke ofte deles ut fra den eller det som nå tar seg av sånt her i verden.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ikke meningsberettiget?

Post by Freud »

Intet er nytt under solen. Jeg har også spilt en hel runde med pro, og lærte mye. Jeg visste fra før at avstanden var stor, og fikk det bekreftet. Men beundringen økte ikke, eller var ikke engang tilstede. Det spillet han viste meg var forventet.
Det du sier om avstander mellom nivåene i golf er skrevet før, best av Robert Karlsson.

Når du mener at det er magi det du ser fra de store turneringene, så er det bare å si god bedring. Du har mistet all kritisk sans, og beundringen skygger for realisme. Håper du ikke er like naiv på andre områder.
Poenget er likevel at det du skriver ikke har noe med mitt tema å gjøre.
Post Reply