Ballbane/Forming av slag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Ballbane/Forming av slag

Post by mciljoy »

Det hadde kanskje gjort seg med an poll her, men det vet jeg ikke hvordan jeg lager..

Prøver uansett: Hvordan ballbane liker du å se? Står du bak ballen og ser for deg et slag som starter et sted og ender opp et annet? Prøver dere ofte å slå høyt/lavt? Slår dere samme slag uansett eller tilpasser dere til hvor flagget står/hvor OB er/ønsket side av fairway/hvor harde greene er? Eller sikter du rett på flagget/midt i fairwayen uansett og håper slag går rett frem?

Altså; i hvor stor grad former dere slagene?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by Rotten »

Spiller draw som grunnslag. Synes det er vanskelig å variere høyde på vanlige jernslag, så det gjør jeg ikke.
Sikter rett mot målet, men det er litt avhengig av lie/stance.
Stiller kun opp for fade når det er helt nødvendig.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by mciljoy »

Så du sikter rett på målet og har en push-draw som starter høyre og drawer tilbake til målet?

Det varierer fra kølle til kølle for meg hva som er mest naturlig:
Driver starter rett og fader
Lange jern starter rett og fader
Kort-/mellomjern starter rett og drawer
Wedger starter rett og cutter
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by liverglimt »

Jeg ser for meg slaget bak ballen. Spiller som regel høye baller. Kun lavt når det er ekstremt mye motvind eller overhengende trær. Spiller ellers det som trengs. Gå til slag er en en svak draw med jern og driver. Wood en svak fade. Slår generelt aldri rette slag.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by LyLu »

Jeg tror at hvis folk hadde konsentrert seg om å slå rett frem mot målet hadde dem spilt mye bedre :)
Også sikter man jo aldri på målet, man flytter jo målet til ca 10 cm forran ballen, da havner den oftere der man sikter, bare prøv :)
Tenk togskinner, der bena står på venstre skinne og ballen ligger på høyre, i horisonten går togskinnene sammen når man står bak ballen, og der er målet, midt i!
Last edited by LyLu on 14 Aug 2017, 19:00, edited 1 time in total.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by Rotten »

mciljoy wrote:Så du sikter rett på målet og har en push-draw som starter høyre og drawer tilbake til målet?

Det varierer fra kølle til kølle for meg hva som er mest naturlig:
Driver starter rett og fader
Lange jern starter rett og fader
Kort-/mellomjern starter rett og drawer
Wedger starter rett og cutter
Kan gjerne kalles push draw... Starter svakt ut til høyre og drawer tilbake. Bena mot målet. For ytterligere draw plasseres selvfølgelig bena litt mer lukket.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by GolfMickey »

Spiller med fade/slice med driveren, stort sett fade med hybrider, og med jern spiller jeg rett frem.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by furu »

Har spilt med en powerdraw i hele år. Også kalt en pull-hook, men powerdraw virker mer positivt.

Når det gjelder ballbane er det kanskje overraskende at de aller fleste toppspillerne slår slaget sitt på vanlig måte. Har spilt med golfere på topp verdensnivå, og vi med rundt 10 eller dårligere hcp er langt mer opptatt av hvordan hvert enkelt slag skal se ut :)
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by halvorsen84 »

Sålenge ballen havner noenlunde der jeg vil, så driter jeg i hvordan den kommer seg dit! :P Prøver å holde golf så enkelt som mulig :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by mciljoy »

LyLu wrote:Jeg tror at hvis folk hadde konsentrert seg om å slå rett frem mot målet hadde dem spilt mye bedre :)
Det der har du nok rett i. Samtidig så gjør det golfen mye kjedeligere, i hvertfall for meg, om du bare skal lukke øynene og håpe at det går rett frem hver gang.

For meg blir golfen virkelig morsom når jeg klarer å slå de slagene jeg ser for meg. Når jeg (en sjelden gang) klarer å slå en law cut inn i vinden til et flagg som står bak en bunker, godt gjemt inni en krok, til høyre på greenen. Når banen utfordrer deg med vind, trær, bunkre, vann, raske greener, trege greener, slope osv osv osv.. og du klarer/prøver å tilpasse deg alt dette og gjør (prøver å gjøre) det som situasjonen krever til enhver tid.

Når høres sikkert jeg ut som jeg tror jeg er en magisk golfspiller, det er jeg ikke. Men for meg er kampen mot banen (og meg selv) det golfen handler om. Det er viktigere for meg hvordan jeg spilte enn scoren jeg endte opp med. Jeg deltar så og si aldri i turneringer og har ingen ambisjoner om å bli en god golfspiller, så hcp og score en underordnet for min del.

Så når folk sier "slå rett", "keep it simple", "putt fra utenfor greenen", "spille lettspilte køller", "alltid ta protimer" osv for å forenkle og liksom hjelpe folk til å spille bedre, tror jeg det er et skikkelig, skikkelig dårlig råd for mange. Det tar fullstendig gnisten i fra sånne som meg som liker veien mot målet mer enn målet. Jeg har møtt mange golfere som kun er opptatt av resultat/score og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har mye mer glede av golfen enn de.

Dette var ikke ment som kritikk av ditt innlegg, LyLu. Jeg tror også at for de fleste så vil scoren bli bedre dersom de prøver å slå rett ;-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by kevin »

Like viktig å kunne slå slagene i forhold til en sidevind. Ganske tilfredsstillende når man klarer å slå ballen dit man sikter, og la vinden drive den inn mot flagget. Gjorde det på et kort par 3 hull i helga. Pga sterk vind siktet jeg på høyre greenkant og slo en rolig 50gr opp mot vinden. Den kom tilbake og landet 2.5m til venstre for flagget. Trodde jeg hadde tatt closest to pin-prisen, men noen var kun 1m unna og hadde slått et likedant slag.

Ellers konsentrerer jeg meg mest på å slå rett. Bortsett fra de gangene hvor man faktisk blir tvunget til å prøve på en draw eller fade. Lykkes oftere med fade enn draw
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by liverglimt »

Mye meninger, til rette eller kurvete slag så kan jeg jo presisere at jeg spiller generelt etter hva jeg gjør den dagen på rangen før runden.

Jeg har en coach/pro/motivator/trener som kommer med tilbakemeldinger, så jeg føler meg trygg på at det går framover og at mangel på rutine også er en rutine.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by Rotten »

mciljoy wrote:
LyLu wrote:Jeg tror at hvis folk hadde konsentrert seg om å slå rett frem mot målet hadde dem spilt mye bedre :)
Det der har du nok rett i. Samtidig så gjør det golfen mye kjedeligere, i hvertfall for meg, om du bare skal lukke øynene og håpe at det går rett frem hver gang.

For meg blir golfen virkelig morsom når jeg klarer å slå de slagene jeg ser for meg. Når jeg (en sjelden gang) klarer å slå en law cut inn i vinden til et flagg som står bak en bunker, godt gjemt inni en krok, til høyre på greenen. Når banen utfordrer deg med vind, trær, bunkre, vann, raske greener, trege greener, slope osv osv osv.. og du klarer/prøver å tilpasse deg alt dette og gjør (prøver å gjøre) det som situasjonen krever til enhver tid.

Når høres sikkert jeg ut som jeg tror jeg er en magisk golfspiller, det er jeg ikke. Men for meg er kampen mot banen (og meg selv) det golfen handler om. Det er viktigere for meg hvordan jeg spilte enn scoren jeg endte opp med. Jeg deltar så og si aldri i turneringer og har ingen ambisjoner om å bli en god golfspiller, så hcp og score en underordnet for min del.

Så når folk sier "slå rett", "keep it simple", "putt fra utenfor greenen", "spille lettspilte køller", "alltid ta protimer" osv for å forenkle og liksom hjelpe folk til å spille bedre, tror jeg det er et skikkelig, skikkelig dårlig råd for mange. Det tar fullstendig gnisten i fra sånne som meg som liker veien mot målet mer enn målet. Jeg har møtt mange golfere som kun er opptatt av resultat/score og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg har mye mer glede av golfen enn de.

Dette var ikke ment som kritikk av ditt innlegg, LyLu. Jeg tror også at for de fleste så vil scoren bli bedre dersom de prøver å slå rett ;-)
Enig med veldig mye av det du skriver! Golf handler også om å mester forskjellige slag og ikke kun få bra score der og da. (snakker for meg selv nå, altså).
Dessuten mener jeg, at dersom man ikke utfordrer seg selv litt og slår de vanskelige slagene (ex. alltid putter fra 10 meter, kun slår med jern fra tee etc.), så vil man på sikt stagnere/aldri kunne spille virkelig bra...som hvertfall for meg er en motivasjon. Men uten tvil krever det en viss tålmodighet og motivasjon for å gidde å trene på de vanskelige tingene.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by LyLu »

Jeg er enig, såfremt man bare slår fade, draw, punch etc hvis layen tilsier det.
Dummeste jeg ser er folk som skal slå disse slagene når det er rett frem 170 meter og ingen hindre!
Da er det dårlig course management å slå draw, haha...
Husker jeg engang slo bare rette slag og gikk 63, det var bra runde!
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by mciljoy »

Skulle ønske jeg kunne husket den gangen jeg gikk på 63 jeg... ;-)

Men det kommer jo an på hva som er naturlig for deg. Noen har veldig nøytrale tall nede ved ballen og da sier det seg selv at et rett slag føles komfortabelt. Har du derimot en sving som i utgangspunktet er +10 in to out f.eks. så vil du måtte jobbe ræva av deg for å prøve å slå rett.

Tenker du bare score så er nok "stock"-slaget ditt veien å gå. Er mange eksempel på veldig, veldig gode spillere som slo sitt slag på øverste nivå uten å ta særlig hensyn til bane/flagg. Colin Montgomerie er vel det mest klassiske eksemplet. Han har vel aldri slått en draw i sitt liv.

Men for oss weekend-hackers, som tåler en runde på 70-tallet i ny og ned... ;-) så er det vel best å slå de slagene som gir deg mest glede ute på banen?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by furu »

Monty har vel sagt at han siktet på midten av greenen og tok det han fikk :) Helt grei måte å tenke på.
Instagram @christianfuru
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by LyLu »

furu wrote:Monty har vel sagt at han siktet på midten av greenen og tok det han fikk :) Helt grei måte å tenke på.
Ja, tror det er viktig å tenke sånn!
Sikter du midt på green kan du både misse høyre og venstre :)
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by LyLu »

mciljoy wrote:Skulle ønske jeg kunne husket den gangen jeg gikk på 63 jeg... ;-)

Men det kommer jo an på hva som er naturlig for deg. Noen har veldig nøytrale tall nede ved ballen og da sier det seg selv at et rett slag føles komfortabelt. Har du derimot en sving som i utgangspunktet er +10 in to out f.eks. så vil du måtte jobbe ræva av deg for å prøve å slå rett.

Tenker du bare score så er nok "stock"-slaget ditt veien å gå. Er mange eksempel på veldig, veldig gode spillere som slo sitt slag på øverste nivå uten å ta særlig hensyn til bane/flagg. Colin Montgomerie er vel det mest klassiske eksemplet. Han har vel aldri slått en draw i sitt liv.

Men for oss weekend-hackers, som tåler en runde på 70-tallet i ny og ned... ;-) så er det vel best å slå de slagene som gir deg mest glede ute på banen?
Jeg er helt enig, at det naturlige slaget ditt er veien å gå!
Og sikte midt på greenen, gå mindre for flagget, for par er nesten alltid godt nok...
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by eivaan »

63 slag....hadde nok jeg også husket...;) Jeg drawer og fader og går for alle pinner...og tar det jeg får, lever jo ikke av dette heldigvis! Hvis jeg spiller match/lag spiller jeg litt mere taktisk, det verste er å safe....driter meg ALLTID da!
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballbane/Forming av slag

Post by mciljoy »

eivaan wrote:Hvis jeg spiller match/lag spiller jeg litt mere taktisk, det verste er å safe....driter meg ALLTID da!
Ingenting er verre enn å gjøre seg bort på et hull du spiller "safe" fra tee...

-Slår bare jern her jeg, orker ikke å ta den OB'en i spill
(10 sekunder senere) -FOOOORE!
(5 min senere) -ja, stemmer det, 6 på meg ja
Post Reply