Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by kevin »

Etter å ha vært tilstede på mange proffturneringer gjennom mange år, har jeg stusset over noen ting som skiller seg fra hva vi hobbygolfere blir opplært til når vi starter med golf. Proffene(mest utlendinger) går konsekvent mellom green og bunker med tralla. Skal sies at det gjelder de jeg har sett, og får jo ikke sett alle. I Arnøy sin gruppe i går var det en engelskmann og en svenske, samt at Arnøy hadde kjæresten sin caddie. Hun gikk stort sett aldri mellom green og bunker, og aldri over noe teested. Mens de andre gjorde det flere ganger. Dette så jeg i de andre gruppene også.

Hva er egentlig grunnen til at man ikke skal gå der med tralla? Er vel pga slitasje? Er det en særnorsk greie? Lager traller egentlig så mye skade? Sammen med bagen veier de kanskje opp mot 20kg, altså veldig mye mindre enn en velbygd golfer.

Jeg har ingen problemer med å gå rundt, det er ikke poenget.

Er dette så viktig som vi har blitt lært opp til å tro? Eller er proffene bare sløve, og bør skjerpe seg? Eller er dette vanlig blant oss andre også? Jeg har ikke det inntrykket
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by sirandrew214 »

Jeg lærte dette når jeg tok grønt kort, og det har alltid vært vanlig standard for meg, og de fleste jeg kjenner, at man ikke skal trekke tralla mellom greenbunker og green. Antar, som du sier, at det har med slitasje å gjøre. Jeg har lagt merke til flere steder på banen stor slitasje hvor alle drar.
Ellers kan jeg love deg at du får Stefan på nakken hvis han ser noen dra tralla over teestedet! :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by mciljoy »

Dette har jeg også tenkt på og jeg må innrømme at jeg har sluttet å ta hensyn til dette. Lærte det samme da jeg begynte, at dette var strengt forbudt, men jeg ser ikke grunnen.

Unntaket er når det er vått, da går jeg rundt. Ser for meg at dersom hjulene sklir i stedet for å rulle kan det bli merker i det følsomme gresset rundt greenen.

Med tanke på alle de tunge maskinene som går på hjul som kjører rundt og på greenen daglig så kan ikke tralla mi gjøre skade på tørt gress :-)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by Pepper »

"Alle" lærte vel på grønt kort kurs at man aldri skulle dra trallen mellom greenen og greenbunkeren, men om det er et særnorskt fenom vet jeg ikke. Normalt gjør jeg det ikke, men det hender jeg "glemmer" det hvis omveien blir forholdsvis lang.

Jeg spilte en sommer for flere år siden på Bogstad med en japansk turist, hand hadde 5 i hcp og spilte magisk med jernene sine. Han dro trallen sin mellom greenen og bunkeren på et av de første hullene. Da hørte vi høye rop fra noen eldre damer i ballen bak, i tillegg stod de og viftet med armene sine og var åpenbart meget oppbragte over japanerens oppførsel. Han skjønte ingen ting, så jeg måtte forklare han greia.

Glemmer det aldri, reaksjonen fra de eldre medlemme i Oslo GK var ubetalelig! Tenk at noen, til og med en utlending, kunne gjøre noe så forferdelig på deres bane!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by kevin »

sirandrew214 wrote:Jeg lærte dette når jeg tok grønt kort, og det har alltid vært vanlig standard for meg, og de fleste jeg kjenner, at man ikke skal trekke tralla mellom greenbunker og green. Antar, som du sier, at det har med slitasje å gjøre. Jeg har lagt merke til flere steder på banen stor slitasje hvor alle drar.
Ellers kan jeg love deg at du får Stefan på nakken hvis han ser noen dra tralla over teestedet! :)
Over teestedet gjorde selv norske spillere, også Mikla-medlemmer(ingen navn :) )
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by mciljoy »

haha jeg og dama fikk regelrett kjeft for det samme på Bjaavann for mange år siden. Også da av et par damer på 60+. De var helt sjokkerte, stakkars

Jeg skjønner greia med å holde banen i god stand, men jeg tror sånne pirkete holdninger til alt og alle på enkelte golfbaner gjør mer unytte enn nytte.

Kjenner en del nye golfspillere som blir helt sjokkert over alt de må forholde seg til på en golfbane. Når du har betalt 500 kr for å spille en ny bane hjelper det ikke om det kommer gamle damer og kjefter på deg for at du går på feil side av et høl med sand i...
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by eivaan »

mciljoy wrote:haha jeg og dama fikk regelrett kjeft for det samme på Bjaavann for mange år siden. Også da av et par damer på 60+. De var helt sjokkerte, stakkars

Jeg skjønner greia med å holde banen i god stand, men jeg tror sånne pirkete holdninger til alt og alle på enkelte golfbaner gjør mer unytte enn nytte.

Kjenner en del nye golfspillere som blir helt sjokkert over alt de må forholde seg til på en golfbane. Når du har betalt 500 kr for å spille en ny bane hjelper det ikke om det kommer gamle damer og kjefter på deg for at du går på feil side av et høl med sand i...
Mange damer 60+ som tror de eier banene....seint som pokker spiller de au!!!!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by liverglimt »

I Spania går alle korteste vei. Bare ikke over green. Ellers krysser de alle plasser.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by Gundersen »

Har sågar sett spillere kjøre tralla over greenen på hull 1 på Miklagard.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by furu »

Har lagt merke til at denne "regelen" om området mellom green og bunker ikke overholdes andre steder enn i Norge. Å gå over teested har jeg aldri lagt merke til at noen gjør.

Er det fordi banepleie er litt mer vrient i Norge? På små områder blir tråkkingen veldig konsentrert i smale spor. Aner ikke, men ser ikke at tralle skal gjøre noe ekstra skade egentlig. Som andre har nevnt - vekten er jo ikke voldsom.

På enkelte baner tror jeg nesten de har regelen fordi de frykter at dårlig konstruerte bunkere skal rase sammen.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by TheBigEasy »

På Hauger har de noen ganger satt opp skilt mellom green og bunker for å blokkere trallebruk, men hvis de ikke er der går jeg innenfor bunkerne.
En gang i Portugal så var det noen som dro over 18 green med golfbil. Det var jo ikke helt pent …. :o
Play your best.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by Rotten »

TheBigEasy wrote:På Hauger har de noen ganger satt opp skilt mellom green og bunker for å blokkere trallebruk, men hvis de ikke er der går jeg innenfor bunkerne.
En gang i Portugal så var det noen som dro over 18 green med golfbil. Det var jo ikke helt pent …. :o
En amerikaner med rart hår, stort ego og dårlig dømmekraft?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by TheBigEasy »

Rotten wrote:
TheBigEasy wrote:På Hauger har de noen ganger satt opp skilt mellom green og bunker for å blokkere trallebruk, men hvis de ikke er der går jeg innenfor bunkerne.
En gang i Portugal så var det noen som dro over 18 green med golfbil. Det var jo ikke helt pent …. :o
En amerikaner med rart hår, stort ego og dårlig dømmekraft?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
:lol: Ikke Donald nei. Men dømmekraften var nok ikke helt på stell der heller... :lol:
Play your best.
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by Buster »

Har sett flere i som går over teestedet i Spania, også en gang at de sette trallen fra seg på teestedet før de skulle slå ut.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by Rotten »

TheBigEasy wrote:
Rotten wrote:
TheBigEasy wrote:På Hauger har de noen ganger satt opp skilt mellom green og bunker for å blokkere trallebruk, men hvis de ikke er der går jeg innenfor bunkerne.
En gang i Portugal så var det noen som dro over 18 green med golfbil. Det var jo ikke helt pent …. :o
En amerikaner med rart hår, stort ego og dårlig dømmekraft?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
:lol: Ikke Donald nei. Men dømmekraften var nok ikke helt på stell der heller... :lol:
https://youtu.be/INk4kF23dvE
Til de som ikke har sett klippet...

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by CharlieB »

Nå er det vel ikke tralla vi er opplært til å holde borte fra stripa mellom green og bunker. For egen del så ble jeg fortalt at jeg ikke skulle *gå* der. Jeg regner med det er for å spare oversiden på bunkerleppa, blant annet. Bunkere koster litt mer å vedlikeholde en bare å klippe gress.... For all del, noen er hysteriske regelryttere, så etter min mening så hadde det vært sunt om de som lager reglene forklarte hvorfor de finnes. Det sagt, så er det i alle fall sånn her borte på Vestlandet at det er veldig lett å se områder på banen med stor ferdsel, gjørmete og jævlig uten gress.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by Lawinth »

Har også lært dette fra tidlig og nesten før min karriere som hengiven golfer.
Først for en del år tilbake ble jeg fortalt hvorfor og forklaringen eller årsaken synes jeg er veldig grei og burde være til stor inspirasjon fremover for de her inne som spiller golf. Noen her inne gjør det ut fra hva jeg får inntrykk av, og ikke bare hakker seg rundt i pur glede som meg (eller frustrasjon) :mrgreen:

Gresset mellom green og greenbunker har som misjon å stoppe ballen, men også være en straff eller hinder for dårlige slag.
Et godt slag som lander på green, men ikke får tilstrekkelig stopp i ballen, skal fanges opp og reddes fra å rulle i bunker.
Om det er mye tråkk og tralletrafikk mellom green og greenbunker vil gressets evne til å fange opp ballen reduseres betydelig og gode innspill vil bli unødig hardt straffet.

I tillegg så synes jeg en golfbane hvor det er frodig og vakkert rund green gir en helt annen opplevelse en når noen (er det lov å kalle dem ubetenksomme drittsekker? :D ) vaser inntil og rundt greenen uansett vær og føre.
Å kommentere hvor ustelt og jævlig det ser ut rund en og annen green er liksom greit, men at de er en stor medvirkende er heller vanskelig å forstå. Enkelt å skylde på dårlig banemannskap . :roll: :)

Vi går nå inn i en tid hvor fuktigheten øker betydelig i gresset og en liten utfordring til den oppmerksome:
legg merke til hvor trafikken er størst rundt greenene fremover og se hvor enormt stor belastning og endring dette gir på gress og utseende. :o
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by kevin »

Jeg kjøper forsåvidt forklaringen, men da må det bety at veldig mange proffer, utlendinger m.fl ikke bryr seg om det da?
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by CharlieB »

Kan jo være at de er vokst opp under andre klimatiske forhold. En annen ting er jo i hvilken grad de har vært underlagt formelle krav / kursing før de slipper ut på banen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trallebruk mellom green og greenbunker og på tee

Post by mciljoy »

Lawinth.. herremin for et innlegg.. regner med det med "drittsekker" osv var humorisrisk ment??
Har spilt golf i mange år på utallige baner i mange land uten å oppleve det du beskriver. Har aldri lagt merke til at gresset mellom bunker og green har vært spesielt slitt. Har heller aldri irritert meg over at ballen min fyker over greenen og oppi bunker i bakkant pga "slitt" fringe.
Vet ikke hvem du fikk forklart dette av, men "stor inspirasjon" vil det nok neppe være for golfere flest
Post Reply