Intervju med Jarand E.Arnøy

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Intervju med Jarand E.Arnøy

Post by furu »

Jarand får litt dekning i lokalpressen. Siden de er bak betalingsmur kopierer jeg inn teksten her. De som betaler for BT kan lese her.

– I norsk herregolf har han vært det store lyspunktet denne sesongen
Jarand Ekeland Arnøy (20) kan se tilbake på to godt betalte uker, både sportslig og økonomisk.
JOAR OFFERDAL VATLESTAD 3. okt. 2017 07:19, oppdatert 09:55
AKTUELT

1000 dekar med dyrkbar jord skal asfalteres

FANA GOLFKLUBB: Arnøy tar oss med ned på driving rangen, for der er det tak. De siste dagene har han spilt i godt over 20 grader under skyfri himmel i Spania. I Bergen er det kaldt og vått. I det lille skuret står en kjenning og slår noen baller ut i Skeievatnet.

– Jeg husker jeg og faren til Jarand, Rune, spilte en turnering på Voss. Han kan ikke ha vært mer enn åtte-ni år, men hele helgen sto han på putting greenen og slo. Det sier sitt, sier Mattias Brandt.

De siste ukenes spill har ført bergenseren ett år foran skjema.

Nå kan det være slutt for Tiger Woods
Med kniven på strupen

Vi må tilbake til starten av juni. Arnøy skulle teste nivået i Challenge Touren, nest øverste nivå i Europa, nivået over Nordic League, hvor han vanligvis har spilt. I Sveits debuterte han med en syvendeplass.


STARTET TIDLIG: Jarand Ekeland Arnøy (20) startet med golf allerede som seksåring. – Jeg hadde noen plastballer som jeg løp rundt og slo på, sier Arnøy. HANNE MARIE LENTH SOLBØ
– Derfor satset vi på de åtte Wild Cardene vi kunne gi Jarand. Det gikk litt blandet underveis, men så har han levert noen knallbra prestasjoner de siste ukene, sier Jon Karlsen, hovedtrener i Team Norway, Norges Golfforbunds toppsatsing for profesjonelle utøvere.

Etter turneringen i Sveits falt Arnøy på listene i syv Challenge Tour-turneringer. I Irland for to uker siden brukte han sitt siste Wild Card. Skulle det bli flere sjanser på nest øverste nivå i Europa, måtte han levere.

– Jeg ble ikke skremt av nivået, og det har lønnet seg. Alt har skjedd ett år kjappere enn jeg hadde tenkt, sier Arnøy, som leverte karrierebeste og kom på en delt annenplass.

– Blir litt høy på pæra

Arnøy trives nemlig under press.

– Det som er bra med Jarand er at han spiller bedre når det står noe på spill. Med kniven på strupen løfter han seg noen hakk. Det er hans store styrke, sier Karlsen.


TRENER: Hjemme på Fana Golfklubb har Jarand Ekeland Arnøy jobbet sammen med Hans Åberg siden 2014. – Det er veldig vanskelig å nå toppen i golf, men erfaring betyr ekstremt mye, sier treneren. HANNE MARIE LENTH SOLBØ
Arnøys trener i Fana Golfklubb er svenske Hans Åberg, som har jobbet med ham siden 2014.

– Han blir litt høy på pæra, ler svensken.

– Han prøver alltid å vinne og har en fantastisk innstilling. Han er flink til å sortere ut informasjon og god til å være både av og på. En runde kan vare fem timer, og da kan man ikke være på hele tiden, sier Åberg, som mener det var på tide noen tok steget igjen.

Denne helgen leverte Arnøy igjen og ble nummer to i Challenge de España.

– Espen Kofstad (spiller i Europatouren, journ.anm.) er vår beste spiller, men han har slitt med skader denne sesongen. Jarand jakter litt på ham nå. Blant de norske herregolferne er det Jarand som har vært det store lyspunktet denne sesongen, sier Karlsen.

400.000 på fire uker

De to annenplassene har gitt Arnøy henholdsvis 14.400 og 22.000 euro i premiepenger, drøyt 334.000 kroner. De siste fire ukene har han spilt inn rundt 400.000 kroner.

– Jeg har tjent penger på golf denne sesongen, sier Arnøy.

Han får også rundt 150.000 kroner i støtte fra Team Norway, men må da dekke reiseutgiftene selv.

– Derfor er de avhengige av å spille inn penger og å skaffe sponsorer. De aller fleste proffgolferne må snu på hver eneste krone, sier Karlsen.

Annenplassen i Irland ga også Arnøy fast plass på Challenge Touren neste sesong. Spill på høyere nivå betyr bedre premiepenger, men også større kostnader. En sesong på Challenge Touren koster rundt 400.000 kroner.

– Man prøver å ha pengene på plass før sesongen starter, slik at man har minst mulig bekymringer når man er på banen, sier Arnøy, som trener og spiller golf to tusen timer i året.

Vil bli best

Før annenplassen i Irland var Arnøy ranket som nummer 128 i Challenge Touren. Nå er han nummer 36. Det gjenstår fire turneringer. De to neste i Kina er han ikke kvalifisert til, men han står på venteliste om noen trekker seg.


HOVEDTRENER: Jon Karlsen er hovedtrener i Team Norway, Norges Golfforbunds toppsatsing på profesjonelle utøvere. NORGES GOLFFORBUND
I oktober venter turnering i Emiratene. Med en god plassering kan han kvalifisere seg til finalen i Oman. Er han da topp-15 får han sjansen på det øverste nivået i Europa, Europatouren.

– Jarand har fremdeles langt igjen for å hamle opp med de beste i verden. Han har to muligheter til å kvalifisere seg til Europatouren i 2018; via Challenge Tour-rankingen, eller via Q-School. Klarer han det vil det være en stor bonus, men da må han spille veldig god golf, sier Karlsen.

Arnøy kommer til å gå «all-in», for det er det som må til for å lykkes i golf, og målet har golferen klart for seg:

– Jeg har lyst til å bli best, for ingenting er kulere enn å være best i noe.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Intervju med Jarand E.Arnøy

Post by kevin »

Har ikke fått mye omtale i lokale medier tidligere, av det jeg har kunnet finne. Er litt her også https://www.ba.no/sport/golf/idrett/van ... 5-8-663412
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Intervju med Jarand E.Arnøy

Post by furu »

Nei. Lite omtale. Kun Fanaposten, vår lille bydelsavis.
Instagram @christianfuru
Post Reply