En liten idé

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

En liten idé

Post by stooy »

Jeg prøver å selge en golfkølle nå, og som vanlig er det vanskelig å få solgt. Så jeg kom på en liten idé, som jeg gjerne vil høre deres tanker rundt.

Hver gang jeg skal selge golfkøller eller utstyr viser det seg vanskelig å få solgt. Kanskje fordi det synker så fort i verdi, og at det stadig kommer nye og bedre ting på markedet. Men jeg tror også det er litt fordi det er store varer, som er vanskelig å sende med posten. Jeg tror også det er vanskelig å ta en avgjørelse om kjøp av en vare før man har sett den i real life.

Så jeg tenkte; hvis man lager en slags finn.no som er kun for golfutstyr. Hovedpoenget er at man aller først må velge Golfklubb. Når man så har valgt Ålesund Golfklubb, kan man se alt utstyret som medlemmer av Ålesund Golfklubb (eller i nærheten) har for salg. Et slags bruktmarket på klubbnivå. Lettere å få sett på varene, lettere å vite hva som er til salgs i klubben (i nærheten av der du bor), og man slipper å sende varen til andre siden av landet med 300,- i frakt i stor og klumsete innpakning.

Noe som kunne funka? Vanskelig å få markedsført? Blir problemet at det er ca 2 stk medlemmer som gidder å legge ut ting på sin klubb?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: En liten idé

Post by Golfspilleren »

Sikkert ein god idé.
Men er ikkje problemet overalt at det er kjøpers marked og at du ber om for mykje for køllen?
FInn har omkring tusen annonsar for golfutstyr.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by stooy »

Jo, det er sikkert hovedproblemet :lol:
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: En liten idé

Post by yuran »

Tror det blir litt små miljøer, men det kunne jo vært en idé. Veldig mange ønsker jo også å omsette spillerett osv. også i tillegg.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: En liten idé

Post by hemmi »

Finnes en Facebook side som heter Golfutstyr Kjøpes/Selges/Byttes/Gis bort
Vil ikke den dekke behovet?
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by furu »

Skjønner hva du er ute etter. Tror jeg

Du tenker mer lokalt marked? At du skal finne køller som selges av spillere i egen klubb eller i hvert fall samme område?

Driver er dyrt å sende. 120cm er grensen. De korteste klarer du å skvise inn under dette. Hvis du kan ta av hodet blir det lettere. Å finne kartong som passer og beskytter køllen er også et problem.

Men om markedet er stort nok - det vet jeg ikke. Det selges mest dritt, for å være helt ærlig. Og så godt som alt prises for høyt eller altfor høyt. Det neste som skjer er at man får skambud uansett hva man legger ut varen for.

Jeg syns ideen er bra, men markedet er ikke stort nok til å investere tid og penger i det.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by stooy »

hemmi wrote:Finnes en Facebook side som heter Golfutstyr Kjøpes/Selges/Byttes/Gis bort
Vil ikke den dekke behovet?
Er mer ute etter et lokalt marked som furu nevner. Golfutstyr i nærheten, kategorisert på golfklubb på toppnivå.

Men det hadde sikkert blitt for lite brukt, som mange er inne på...
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: En liten idé

Post by mciljoy »

Personlig kunne jeg godt tenkt meg å kjøpt mer brukt, men i likhet med Furu så synes jeg prisingen som regel er håpløs.

Folk har et urealistisk bilde av hva gamle golfkøller er verdt. Og jeg mistenker at de som ender opp med å kjøpe mye av det som selges på finn.no blir lurt. De er ferske og aner rett og slett ikke hva nytt utstyr koster.

Jeg orker bare ikke å bla meg gjennom alt ræl folk har lagt ut i leting etter noe til ok pris.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by furu »

Jeg har hatt noen teorikurs gjennom årene. Veldig mange av dem som har utstyr når de kommer på VTG har kjøpt på finn.no eller gjennom venner. 9 av 10 har gjort skikkelig dårlige kjøp.

Noe som var veldig populært da jeg prøvde meg igjen med nettside var gode kjøp på finn.no. Det stoffet ble veldig mye lest. Funn på Finn. Nå er nettsiden droppet, men jeg driver Facebooksiden og kommer til å ta opp tråden igjen der.

Poenget mitt er at en tjeneste som gjør at du kan gjøre gode kjøp - det hadde kanskje blitt populært. En form for database med referanser til pris, lanseringsdato osv. Kjøpshjelp for golf. Hvis en nybegynner ser på Callaway X20 på finn.no til 4500,- kan han søke på dette og få opp når de ble lansert, hva de kostet den gang, hva settet går for i dag (hvis det er i salg) i nettbutikker og kanskje på ebay.

Samtidig kunne man hatt info om hva de forskjellige køllene gjør. Hva de heter.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by stooy »

Det. Hørtes genialt ut furu :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: En liten idé

Post by liverglimt »

https://valueguide.pga.com/trade-in/

Der er en plass å starte for de som prøver å selge. Holder man seg til trade in pris med litt påslag så får man solgt.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by stooy »

93 kroner er min hybrid som jeg prøver å selge verdt :(

viewtopic.php?f=32&t=5904
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by furu »

Den er ikke relevant for Norge stooy :) Køller er "litt" mer verd her enn på det amerikanske bruktmarkedet.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: En liten idé

Post by liverglimt »

Hvor mye skal man betale for en brukt Hybrid?

http://www.golfbidder.co.uk/models/3964 ... ybrid.html

Ser ut som UK legger seg litt over. Med frakt og mva så blir den nesten nypris. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: En liten idé

Post by furu »

En veldig slitt kølle er 30-50% av opprinnelig pris.

Lite slitt er 60-70% av opprinnelig pris.

De fleste prisene du får på nettsider som dette refererer til innbytte. Dette er jo veldig utbredt i mange andre land.

En så gammel kølle som Baffler Rail vil være drittbillig i UK og USA. I Norge får du ikke solgt den med mindre den er veldig pen. Hvis du har utstyr som er slitt og ikke får solgt det, kan det tenkes at det fremdeles kan brukes av noen som ikke har råd til egne køller. Doner det til klubben, som igjen kan dele ut til noen som trenger det. Bedre enn å legge køller i boden i 20 år.
Instagram @christianfuru
Post Reply