Leiebil Malaga, Sollkysten.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by LyLu »

Hei alle golfvenner!

Er det noe som har et bra tips om leilebil i Malaga, skal være bort frem til sesongen drar igang her hjemme, Spille noe Gekko Tour og litt diverse andre minitourer/winter series.
Er ikke så lett å være usponsa spiller som ikke spiller inn penger, når man ser på det økonomiske! :)
Trenger noe erfaringer på leie av bil og lurer i samme slengen på en bil av typen Audi A1 Sportsback vil være stor nok til meg, golfbagg og en stor koffert?
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by yuran »

Bare å legge ned setene så får du sikkert god plass til både det ene og det andre :)

Lykke til!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by Freud »

Jeg pleier å bruke Firefly eller GoldCar. Betaler vanligvis ca. 400 kr. pr.uke. Opel Corsa eller lignende er mer enn stor nok til både golfbag og koffert.
Ikke la deg overtale til å tegne ekstraforsikring, med mindre du føler at du trenger det.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by ShooterMacgavin »

Annet tips er at du skaffer deg Norwegian kortet, med egenandelsforsikring. Tror det koster 250 spenn i året.
Smeller det, tar Norwegian regnigen på egenandelen.

Forsikring er det de tjener penger på der nede.
Du har grovt sett 2 valg.
1. kjøpe svindyre ekstraforsikering, gjerne til samme pris som leie av bilen
2. Legge ut 1000-2000 Euro.


Og... Lykke til!
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by Freud »

Alt. 3; ingen av delene. Jeg har leid bil på Malaga flyplass ca. 50 ganger de siste 30 årene. Jeg har aldri tegnet ekstraforsikring for å dekke egenandelen, og jeg har aldri vært innblandet i en ulykke. Flaks? Nei, jeg mener ikke det.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by ShooterMacgavin »

Alt3 Må du legge ut for egenandlen.. som er 1000-2000 Eur.
Det trenger ikke være din skyld, folk behandler bilene sine litt anderledes der nede enn her hjemme..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by Freud »

De tar et depositum på ca. 1000 euro, som midlertidig belastes ditt kredittkort (ikke debetkort som VISA). Dersom intet skjer så blir beløpet tilbakeført straks etter at bilen er innlevert. Dette systemet fungerer.
Det er ikke særlig annerledes å kjøre bil i Spania enn i Norge. Spanjolene er gode sjåfører. I Italia og Frankrike er det annerledes, for de kjører ofte som villmenn. Jeg har leid mye bil i de landene også, men aldri tegnet ekstraforsikring.
Husk at du blir belastet med egenandel bare dersom det er du som er skyld i ulykken.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by stooy »

Min bil ble bulket av en annen bil når jeg stod parkert, altså ikke min skyld. Likevel ble jeg belastet av egenandel, MEN det ble tilbakebetalt når forsikringssaken var ferdig behandlet, etter ca 4-5 måneder.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17369
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by kevin »

Det Shooter nevnte er jo ikke en ekstra forsikring, det er en fordel som følger med et kort. Enig i at det normalt ikke behøves ekstra forsikring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by TheBigEasy »

De som har helårs reiseforsikring har også en egenandelsforsikring på leiebil inkludert. Det gjelder ihvertfall den jeg har. Så jeg kjøper aldri superforsikring/egenandelseliminering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by LyLu »

Er litt kjipt å fryse 15 000 kroner i egenandel på mastercard også rygger noen på deg mens du står parkert.
Da fremstår plutselig typ superforsikring billig, skal uansett sjekke hva jeg har inkludert i forsikring, kort etc.
Et firma som heter Niza Cars hadde mye bra tilbud, men dem har jeg ingen erfaring med, Avis, Europecar og Hertz er svindyre!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by furu »

Niza virker litt lugubert. De kjører feks den "lure" vrien med at bilen må leveres med tom tank.

https://www.tripadvisor.co.nz/ShowTopic ... lucia.html

Nå er ikke Trustpilot idiotsikkert, men det er mulig å se et mønster her......

https://www.trustpilot.com/review/www.nizacars.es
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by furu »

Siden vi har reist mye til Algarve har vi kontakter der. Selskap vi vet vi kan stole på. Det må jo finnes noe lignende rundt Malaga. 14 millioner nordmenn eier jo leilighet der nede, og de resterende 35 millionene reiser ned med en gang de har en inneklemt feriedag.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by furu »

Fiat 500 hos Goldcar i fire uker februar-mars er 1500,-

Hos Avis er samme bil litt over 5000,-. Billigste hos Hertz er 8000,-.

Så kan man lure på hvordan de klarer så lav pris. Min far leide hos Goldcar i Faro i fjor. Endte opp med 300% prisøkning i forhold til avtalen, og de krevde €1400 i depositum. Han gikk og tok en drosje.

Funker Uber i Spania?
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by Freud »

Jeg har aldri betalt mer enn ca. 400 i uken i Malaga, med enten Goldcar eller Firefly, forhåndsbetalt. De prøver å presse på deg ekstraforsikring ved innsjekking for å dekke egenandelene, men det er bare å si nei. Ikke bli skjelven og gi etter! Har aldri opplevd at de da øker prisen.
Min helårs reiseforsikring i If dekker disse egenandelene opp til max. 8000 kr.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by eivaan »

Har hatt noen virkelige dårlige opplevelser både med Goldcar og Centauro i Alicante....forbanna svin spør du meg! Heldigvis så har vi egen bil der nede, men de to gangene vi har trengt en ekstra bil så har det gått til helvete! Jeg ville faktisk uansett brukt Avis, Hertz...osv. selskap som du kan kommunisere med hjemmefra når ting skjer! Kan fort lønne seg....
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by LyLu »

Usikker på om det er Uber i Spania.
Ser også at Auto Europe får mye skryt, de er jo bare ''megler'' men ser ut til at man kan ta forsikringer osv med dem, til en mye bedre pris.
De har også en forskudsbetaling med en ''Superforsikring'' til en grei pris der man ikke trenger kredittkort.
Betaler for bil og forsikring med 0 i egenandel med et vanlig debit, eneste summen man betaler, og utleier sitter heller ikke med kredittkort infoen din å kan herje som dem vil.
Synes det høres ut som en bra deal, ser Auto Europe får skryt på nett ihvertfall.
Leser litt tilbakemeldinger på forskjellige forum om utleierne i Malaga, virker jo som at alle er ute etter å lure deg for spenn :lol: :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by furu »

Leiebil på flyplass i Middelhavsland er ren gambling. De tar sjansen på ren svindel av kunder fordi de vet at de aller fleste kommer de aldri til å se igjen. De vet også at de aller fleste som reiser dit ikke sjekker utleiebyråene før de booker.

Har vært gullkunde hos Hertz i 10 år. Selv med den kontoen (forbi køen, egne områder for bilene, oppgraderinger osv.) har vi vært uheldig noen ganger.

Noen andre som skal reise samtidig som deg? Leie bil sammen?

Auto Europe er en samleside for tilbud. Brukte Argus Car Hire for noen år siden. Samme greien. Ene gangen var det suverent. 45,- dagen for en Megane stasjonsvogn i god stand. Ingen problemer ved utlevering. Andre gang endte jeg opp uten bil. 50% uttelling. Det er vel ganske standard for bransjen :D
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by liverglimt »

https://www.enterprise.es/es/home.html

Eneste selskapet jeg stoler på i Spania. For meg som snakker flytende spansk, ingen missforståelser på grunn av språket. Likevel så klarer andre å kødde det til. Alltid oppgradert bil når jeg har forhåndsbestilt.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Leiebil Malaga, Sollkysten.

Post by Freud »

Leser disse skrekkhistoriene med undring. Selv har jeg aldri opplevd noe tull etter 30 års erfaring, og alltid betalt lav pris. Gode biler, som Opel, Fiat og Toyota. Firedørs.
Alltid betalt på forskudd, og ikke blitt avkrevd noe ekstra ved innsjekking, bortsett fra det vanlige maset om ekstraforsikring, som man bare må stå imot.
Har aldri vurdert å leie hos Avis eller Hertz, som krever det mangedobbelte.
Det eneste jeg har reagert negativt på er literprisen de tar for full tank. Den er gjerne det dobbelte av vanlig tanking, men de legger til for både "omkostninger" og VAT. Likevel en bagatell i det store bildet. Dersom avtalen er at man får tilbakebetalt for det som er igjen på tanken ved innlevering, så gjør de det.
Spanjoler er greie folk. Ikke som italienere og franskmenn.
Post Reply