TrackMan vs det virkelige liv

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

TrackMan vs det virkelige liv

Post by furu »

En fin artikkel om Golfwrx om TrackMan - Zeroed out and no place to go.

Perfekte TM-tall fører ikke alltid til perfekte tall. Før utviklet Norge mange rangegolfere. Unge spillere som trente mye og var dritgode til å slå ballen hardt og langt. Utvikler vi nå TrackMan-golfere? Spillere som jakter perfekte tall på launch monitor, men ikke kan putte og chippe?
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by liverglimt »

Vi har vel diskutert dette tidligere?

Såvidt jeg husker så var det du som trakk fram en eller annen TM ekspert som var bestemt på at TM gir bedre spillere.

Jeg har selv brukt TM de to siste timene, interessant å se hvordan følelse og resultater ikke alltid henger i hop. Kan nok bli en bedre golfer, men det avhenger mer av en Coach som kan tolke tall, video og gi meg input som er forståelig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by furu »

Det gir bedre spillere på normalt nivå hvis vi forstår hva som foregår. Vi vanlige dødelige klarer ikke "zero out" på TM, så dette gjelder egentlig ikke oss.

Men jeg kan sikkert ha tatt feil i noe. Det har jeg gjort en gang før :)
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by liverglimt »

Det som ødelegger alle diskusjoner er bastante konklusjoner. Dette er en typisk sak som har mange vinkler å se det fra, samt vurdere funksjonalitet. Jeg har ingen bastant formening om hva og hvordan. Jeg ser bare at enkelte kan bli litt vel fokusert på tall når de skal undervise eller gjøre kølletilpasninger.

Spørsmålene her er hvor mange forstår egentlig hva som foregår, og blir de nødvendigvis bedre golfere av å forstå hva som skjer?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by furu »

Noen prinsipper er viktig for å forstå hva som skjer og hvorfor det skjer. Enkelte golfere trener for å fikse ting som egentlig ikke er et problem. Sånn som at de tror de slår for høyt, når snitt høyden med jern for proffene er 30-32 meter og nesten 10 meter høyere enn norske klubbgolfere.

Men det er et godt spørsmål ja. Vi har drevet med trening med launch monitor i noen år nå, og det er sikkert ingenting som tyder på at det hjelper. Det skal jeg faktisk innrømme.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by liverglimt »

Neste spørsmål blir vel da: Hva hjelper egentlig på å bli bedre?

Jeg prøver meg på noen punkter:
1 Akseptere egne distanser (her er TM og launchmonitorer generelt gode hjelpemidler)
2 Spille på styrker
3 Kaste egoet i søpla og ha det moro
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by mciljoy »

Jeg synes launchmonitorer på mange måter er oppskrytt. Altså, som produkt og teknologi er de fantastiske. Men i folks jakt på lavere scorer virker de overvurderte.

Grunnen til at jeg mener det er at, i likhet med annen range-trening, blir det så ulikt banespill. Ute på banen løser du problemer, på en launchmonitor ser du hvor langt og beint du slår et 7'er jern fra et perfekt underlag, perfekt temperatur, ingen konturer, ingenting du må over eller under, ingen rask/treg green, nerver osv osv osv.

De har så klart et bruksområde de er strålende om de brukes bevisst, men jeg tror de er fort gjort å overvurdere effekten av tallene du skaper på monitoren.

Jeg tror de fleste har størst utbytte av å trene mer problemløsningsbasert ute på bane
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by kevin »

Funker sikkert greit som hjelpemiddel ved problemløsning og testing av utstyr. Men er også for mer spill og trening på bane. Viktig at man ikke jobber mer med å slå ballen "perfekt" enn å trene på selve spillet.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: TrackMan vs det virkelige liv

Post by Rotten »

TM er et godt hjelpemiddel når man terper detaljer. Men presiserer ordet hjelpemiddel.

Uansett; en ting trumfer alt: Trening! Det kan sies mye om smart trening, trene riktig, osv. Uansett vil det å nedlegge tilstrekkelig tid med trening jevnlig alltid trumfe over tid. (Forutsetningen er jo seff at en virkelig trener når man holder på).

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Post Reply