Hvor mye har utstyret å si?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hvor mye har utstyret å si?

Post by mciljoy »

Selvfølgelig en håpløs ting å kvantifisere på strak arm... men hvilke tanker gjør folk seg rundt sammenhengen mellom perfekt tilpasset nytt utstyr og spillestyrke (hcp)?

Jo lengre jeg holder på og jo bedre jeg blir jo mindre vekt legger jeg på utstyret. Jeg sliter med å se noe sammenheng mellom noe som helst og tror at dersom ikke køllene tilpasses spilleren så tilpasser spilleren seg til utstyret.

Jeg har spilt alle slags drivere og jern som burde passet meg og som absolutt ikke burde passet meg. Jeg har en two-ball og en Scotty putter og er like ræva med begge.

Det jeg selv legger i potten føles så ufattelig mye viktigere enn utstyret. Det er liksom 100 ting ved meg som er ulikt hver gang jeg treffer ballen og i tillegg er det sikkert 100 eksterne ting som påvirker. Og det psykiske. Til sammen vannvittig mye som skal sammenfalle i akkurat det øyeblikket jeg skal treffe ballen. Hvor vekten er i driveren eller om ballen spant 2000 rpm eller 3000 rpm i et kontrollert klima på en launchmonitor i mars tror jeg har utrolig lite å si for hvor mange slag du bruker. Det samme gjelder for jern også. Jeg har til gode å se en eneste kompis eller medspiller slite fordi han har køller som er sånn og sånn. Aldri. Men jeg ser hver gang jeg spiller folk som sliter med å levere kølla til ballen på en funksjonell måte.

Jeg kjøper jo selv en del utstyr, men de siste årene har jeg vært ærlig med meg selv og sagt at det er en hobby i hobbyen. Det er ikke for å bli en bedre golfspiller.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by halvorsen84 »

Ingen fasit her, men artig topic! Spent på hva dere andre mener, her er mine tanker;

Jeg begynte med golf i 2004-05, og har vel hatt den samme "utstyrsprogresjonen" som alle andre: Olyo, Orbiter, Dynatour, Nike, Cobra, Taylormade, Titleist! Mulig det har sneket seg inn noen andre merker også som jeg ikke kommer på i farten! :P
Jeg er utstyrsh*re ut av en annen verden, og kjøper nytt fordi jeg vil og kan, ikke fordi jeg nødvendigvis trenger det! Ofte har jeg bare kjøpt rett fra hylla også. Første gang jeg tok "lett custom fit" før kjøp, var i 2012-sesongen. Da testet jeg ulike skaft i driveren jeg skulle kjøpe, og vi så mest på skaftflex, ikke mer hokus pokus enn det! Jeg følger mye med på utstyrsnyheter, leser om custom fitting osv, og har likt å eksperimentere litt hjemme i kjellern. Kjøpt brukte skaft billig, som på papiret skal passe meg, og derette teste ute! Fra statisk fitting online, har jeg havnet på -1" og 2*flat og S-flex på jern, da jeg tok skikkelig fitting nå i vinter hos en golfshop i Oslo, havnet jeg på -0,5" og 1*flat og R-flex! Mine nåværende AP2, må vike for de nye AP1, jeg har altså valgt å gå til noe mer lettspilt, da dette ga de beste tallene på sim og launchmonitor! Spent å se hvordan dette arter seg ute på grønt gress! :)
Personlig syns jeg teknologi osv er veldig gøy, samtidig hater jeg ventetiden ved bestilling av custom-utstyr! Ikke såå nøye nå som det fortsatt er snø ute men!
For oss hobbygolfere vil det alltid være mange variabler som spiller inn på hvert eneste slag. Allikevel tenker jeg at det kan være greit å få den hjelpen man kan! Et møkkaslag havner i møkka uansett, men et dårlig slag holder seg kanskje i fw! :P

Det viktigste er nok at man faktisk liker den kølla man holder i hendene, og følelsen når man slår. Så er det ikke så nøye hvilke specs kølla faktisk har! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by furu »

Treffe ballen riktig og på samme måte hver gang - det kan vi bare drømme om. Det skjer ikke. Der ligger noe av problemet med å feks kjøpe en driver som spinner lite og gir supert resultatet de få gangene du treffer slik du skal.

Det er mulig å kjøpe køller som hjelper på de dårlige dagene og dårlige slagene. Jeg har sett veldig mange som tror de slår perfekt høyde med jern. Spiller kanskje med noe litt eldre Mizuno. Sannheten er at de slår altfor lavt. Proffene ligger på rundt 30 meters høyde med jern. En vanlig norsk golfer kanskje 20. 30 meter er mye. Se for deg en høyblokk foran deg på rangen. Hvis den er 8 etasjer høy - klarer du å slå et 6i over den? Denne høyden kan du kjøpe rett fra butikken ved å velge andre jern. Ja - balltreff er viktig også med jern, men vektfordeling påvirker enormt.

Jeg syns det er artig med nytt utstyr. Har lave forhåpninger hver gang. Vi som har jobbet med det lover kanskje for mye. Eller skriver for pent og overtalende om noe.
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by halvorsen84 »

Haha @furu, føler du lever litt farlig i denne tråden! :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by Rotten »

Jeg har stort sett kjøpt utstyr som jeg har trodd passet og vært relativt fornøyd. Har nok en relativt repeterbar sving og trener mye. For første gang fikk jeg fittet ordentlige jern i vinter hos Tom Horley. Det var virkelig en øyeåpner; Fullstendig ny følelse, mye mer stabil ballflukt og åpenbart riktige specs (lie etc).
Kostet litt...men som sagt...dette var virkelig en bra opplevelse.
Har definitivt fått øynene opp for fitting og fagfolk.

Skal sies at jeg har hatt "fitting" en gang før på Custom golf. Det var bare skuffende og uprofesjonelt. Typ: Slå 10 slag med denne. Så ser vi hvordan det går. Husker jeg ønsket å prøve et annet skaft, men det var visst for mye arbeid. Fitting og "fitting" er definitivt to forskjellige ting.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by Jumper »

Yamato, Pinnacle, Ben Hogan, Nike, Titleist. Fikk forlenget Ben Hogan køllene etter en samtale med gutta på Bergen golfsenter, full fitting på Nike hos Tom Horley, og kjørte samme specs på Titleist nå i fjor. Handicapet har gått sakte ned for hvert eneste år, men kan ikke si at jeg hadde en eksplosiv fremgang etter skikkelig fitting. Noen av mine beste runder hadde jeg med BH-5 køller, uten rangefinder og med oppskritting av lengder.

Bortsett fra AP-2 settet jeg fikk av kona i fjor, så har jeg brukt lite på nye køller. Vant ny 916 driver i fjor som jeg kunne sette det gamle 910-custom skaftet mitt i, og kjøpte en ny counter balance putter som jeg er veldig fornøyd med. I år skal jeg heller bruke pengene på å spille golf, og muligens nye golfsko. Golfsko og treningssko er alltid kult å bruke penger på :D
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by mciljoy »

Jeg har aldri sett at noen har spilt bedre med game improvement-jern f.eks. Bedre tall på launch monitor, ja, men aldri sett live at noen har brukt færre slag med de og de køllene. Aldri lagt merke til at noen har blitt bedre etter nytt utstyr i det hele tatt.

Har aldri sett at noens game har blitt improved av en type jern fremfor en annen. Jeg har kanskje lagt merke til at noen har slått høyere og at det står et annet tall på bunnen av køllene de slår, men aldri sett endring i score.

Jeg spiller tynne blades og hadde før jern med stor cavity men har ikke sjanse til å måle forskjell i tapt lengde på off-centre hits. Lengde føler jeg ikke det er noe å kommentere på annet enn at det som teller er at du har ei kølle i baggen til alle distanser.

Furu nevnte høyde og det er et ryddig poeng, synes jeg. Sliter du med svinghastighet og dermed høyde så kan nytt utstyr hjelpe litt med det.

Jeg høres sikkert ensporet ut her nå, det er ikke meningen. Bare skriver det jeg faktisk har erfart når jeg prøver å se bort i fra alt som sies på TV, youtube-kanaler, står i blader og i så og si all reklame.

Det er derfor jeg spør om folks erfaringer, jeg vet jo hva reklamen og sterile tester sier, men hvilke praktiske erfaringer har folk?
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by LyLu »

For min egen del handler tilpassning av køller og ''riktig'' utstyr mest om å luke ut usikkerheten rundt dette.
Jo flere momenter av usikkerhet jeg kan ta bort i golf, jo bedre er det.
Jeg velger det som gir best tall, og hvis to gir cirka de samme tallene tar jeg den som ser og føles best ut.
Hvis alt er helt på stell tenker jeg ikke på det, og vet at jeg heller ikke kan skylde på utstyret, en mindre tanke i svingen :D
(men jeg ''purer'' ikke tour issue skaftene mine, må ha logo-down da, på ALT) :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by furu »

Et helt konkret eksempel på at utstyr har noe å si (men kanskje ikke for oss amatører);

USGA har gjort undersøkelser rundt lengde, utstyr og baller. Det blir faktisk lagt vekt på at mange Nikespillere måtte bytte utstyr da de avsluttet kølleproduksjonen. Disse fikk visst nok i snitt 7.1 yards mer lengde med sin nye driver fra annet merke, noe som påvirket snittet på PGA Tour.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by liverglimt »

Bekrefter det jeg har sagt lenge, Nike laget ikke gode nok køller. :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by kevin »

Men er ikke sånn type statistikk kun interessant om man faktisk kan sammenligne? Dvs at spilleren f.eks byttet til en driver fra et annet merke, men med nøyaktig samme loft, skaft osv? Vet man noe om det i den type statistikk?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by furu »

Nei. Det er vel egentlig ikke direkte sammenlignbart. Det er sant. Man kan se en trend, en viss utvikling, men ikke si helt konkret hva som er årsaken. Det er det som også er påpekt som svakheten i USGA og R&A sin undersøkelse. Selve årsaken til at man vil rulle ballen tilbake for å få slutt på lange slag. Det er umulig å si helt konkret hva som skjer.

En spiller som byttet skal ha fått 15 yards ekstra.

Når det gjelder oss amatører kan det være store forskjeller bare basert på om du treffer på en flink fyr på demodagen. En som faktisk kan hjelpe deg og har peiling. Om han har en dårlig dag. Om han har med bra utvalg av skaft. Derfor er det vanskelig å måle slike ting direkte opp mot hverandre.
Instagram @christianfuru
Bolstad
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Mar 2018, 18:40

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by Bolstad »

furu wrote:Treffe ballen riktig og på samme måte hver gang - det kan vi bare drømme om. Det skjer ikke. Der ligger noe av problemet med å feks kjøpe en driver som spinner lite og gir supert resultatet de få gangene du treffer slik du skal.
Jeg er faktisk uenig med deg her.. Har stått på trackman, flightscope, samt Mizuno fittingkølle.
Med normal "rytmisk" sving, måler alle det samme: Svingspor varierer en-tre grader, vinkel på kølleblad innefor en-to grader, svinghastighet varierer 2-3 mph, kick, benddown og releasepunkt på eksakt samme tall hver gang. Sprer slagene, men likevel godt innenfor det som er forventet for min spillestyrke.

Jeg byttet alt utenom driver i fjor og mener jeg fikk stor gevinst at tilpassningen. Spesielt i de lengre køllene, mye mere repeterbart resultat. Fikk tyngre skaft i hybrider og fairwaywood, samt kortere skaft i fairwaywood. Fikk satt i litt mykere og lettere skaft i jernene og resultatet er bedre høyde på 7-5 jern.

Har prøvd både GI, cavityback og blades. Ingen merkbar prosentvis forskjell i drop-off på lengder ved tå, hel eller lave treff, det er faktisk mere frustrerende med GI køller som sender ballen 10 meter over greenen enn de som går kort.

Godt tilpasset utstyr kan ikke erstatte en repeterbar sving, men feilaktig tilpasset utstyr forsterker svingfeilene de fleste har. Velger du utstyr som gir godt resultat 1 av 10 ganger har man valgt feil, det er bedre å få 80% resultat hver gang :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by mciljoy »

Bolstad, jeg har også ok stabilitet på balltreff når jeg står og slår 20 driver etter hverandre på GCquad. Hos meg begynner balltreffene virkelig å variere når jeg er ute på banen og faktisk spiller. Når det går 10-20-30 minutter mellom hver gang jeg slår driver, når vinden presser fra venstre og OB er til høyre, når det er en bunker jeg MÅ fly, når jeg har en veldig god score på gang, når svingen min føles off, når nettopp har slått en snap hook på forrige hull osv osv. Det er, i hvertfall for meg, i virkelige spillsituasjoner jeg sliter med å slå ballen "likt" hver gang. På banen er ingen slag like fordi du har problemer å løse. Derfor føler jeg at mine problemløsningsferdigheter er så mye viktigere enn freshe grooves og 200 rpm +- på driveren min.

Men jeg er veldig enig i det du skriver med hvordan utstyret føles. Skaft f.eks. for meg er den gode følelsen køllene gir (knis) og at jeg liker utseende på de det viktige. Men det er jo veldig subjektivt så klart.

Mitt poeng var at det er vanskelig å bevise hva tilpassede køller gjør for scoren vår. På launchmonitor er det enkelt å se endringer, men ikke ute på banen (min erfaring).

En annen ting er jo at hvis du har trua på innholdet i baggen din så tror jeg du spiller bedre. Er også 100% enig i det du skriver om blader vs cavity-jern. Taper mer på at min PW plutselig går 140m enn at alle mine blades går 10m kortere
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by furu »

1-2 grader forskjell i treff kan bety enormt mye.

2-3 mph økt svinghastighet regnes som meget merkbar økning.

1-3 grader annerledes inn i ballen med feks driver kan bety hundrevis av rpm i forskjell.

Enkelte merker liten forskjell i køller ja. Spesielt jern. Uansett type. Den vanlige golferen er derimot ikke så stabilt flink at det er aktuelt.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by Nerd »

Ja dette er jo den evige hønen eller egget....

Fitting av utstyr er ikke noe nytt, det som er nytt er at det er tilgjengelig for den som vil, og at vi idag har div hjelpeutstyr som kan kvantifisere differanser.
Det vi vet ar at køllen påvirker spilleren mer en spilleren kan påvirke køllen, så det betyr at club specs kan styre spilleren i den ene eller annen retning, på godt og vont.

En erfaren spiller med godt talent for golf, har EVNEN til å tilpasse seg, og få det meste til å fungere, uten at det derved sagt passer han, mens en middelmodig spiller er prisgitt hva utstyret påvirker han til å gjøre, han har ikke talentet for å overstyre, det fører han bare ut i flere feil.

Det kan derav herske liten tvil om at utstyret har betydning for resultatet, men hvor meget man kan hente ved en fitting kommer jo an på både "hvor dårlig dagens grei fungerer", og spillerens evne til å utnytte det til sin fordel. Har man en driver som slår kort og man sprer boldene over hele banen, gir en driver fitting ET POTENSIALE for flere fairways og kortere approach, men det hjelper ikke stort om man stadig 3 putter på det meste, eller er upresis på approch, så det er stadig opp til spilleren selv å få det hele til å henge sammen så han kan oppnå en god score.

Det er derav umulig å sette noe tall for hva man kan forvente her, det vil være høyst individuelt, men jeg har aldri sett en spiller som har fått det hele fittet som det skal, uten at han også har forbedret sitt spill or redusert antallet slag for å komme rundt banen, men igjen, der varierer voldsomt og er blant annet påvirket av hvor dårlig var det spilleren hadde vs det han burde spille med.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by LyLu »

Jeg er også litt på den at selvom man har tall å gå etter, så er det han som fitter deg som avgjør hvor mye det faktisk har å si.
Det er mange som driver med fitting som ikke har evnen til å se lenger enn tallene, se på transition og hvordan man faktisk svinger.
Dette må jo til for at utstyret skal være spisset til det, og ikke minst finne akkurat det rette.
Det er jo heller ikke til å skyve under en stol at mange, ihvertfall her til lands heller ikke har det største utvalget av forskjellige skaft etc.
Får man en ordentlig fitter så vil man ofte få tallene man søker med utstyr som også ''føles''riktig ut, for det er ikke alltid tilfellet...
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by Nerd »

LyLu wrote:Jeg er også litt på den at selvom man har tall å gå etter, så er det han som fitter deg som avgjør hvor mye det faktisk har å si.
Det er mange som driver med fitting som ikke har evnen til å se lenger enn tallene, se på transition og hvordan man faktisk svinger.
Dette må jo til for at utstyret skal være spisset til det, og ikke minst finne akkurat det rette.
Det er jo heller ikke til å skyve under en stol at mange, ihvertfall her til lands heller ikke har det største utvalget av forskjellige skaft etc.
Får man en ordentlig fitter så vil man ofte få tallene man søker med utstyr som også ''føles''riktig ut, for det er ikke alltid tilfellet...
Ja der er nok langt flere dårlige enn det finnes virkelig gode club fittere, og de "dårlige" hører jeg om stort sett daglig på WRX, mens de gode er det langt i mellom at man hører noe om. Så litt lenger opp i tråden her en som hadde vært til en "fitting" men det handlet vist mest om "flex", et tema veldig få har greie på viser det seg, og det er et parameter som kommer langt ned på listen i en club fitting, men er en selvfølgelig del av det, men ikke på det vis mange tror.

Om man kommer til en "fitting" av f.eks en driver, og man IKKE starter med LENGDE, VEKT og BALANCE, bør du takke for kaffen og finne ett annet sted, for da er det ikke fitting de driver med, men en test av hylle varer. Det hjelper nemlig ikke stort å bytte mellom skafter som er for lang og i gal vekt i den tro at det er noe magisk i skaftene som kan løse alle de oppgavene uten at man behøver å gjøre noe med de, sånn fungerer det ikke.

Feel aspektet er meget viktig, og slettes ikke vanskelig men det handler IKKE om at 100 mph = S flex, for der er ingen standard for flex, så om du hører utsagn som "Du ligger i mellom S og X", så snakker du med en som ikke har peiling helt enkelt, og de er dessverre de som utgjør flertallet av "club fittere", men det er også det man får om man ikke vil betale hva dette burde koste. Høyt kvalifisert personell og utvalg koster penger, og det er alltid kunden som betaler festen, sånn er det bare.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by LyLu »

Spurte forresten dama tidligere idag, hvor mye utstyret hadde å si!
Hun sa det ikke hadde på mye å såfremt det ikke var custom fitted!
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Hvor mye har utstyret å si?

Post by halvorsen84 »

LyLu wrote:Spurte forresten dama tidligere idag, hvor mye utstyret hadde å si!
Hun sa det ikke hadde på mye å såfremt det ikke var custom fitted!
Viktig med relativt stiv flex! :lol:
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Post Reply