«Forbundet på villspor»

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

«Forbundet på villspor»

Post by Owee87 »

Noen kommentarer til denne artikkelen? Jeg syntes den traff ganske bra! Særlig om golfbox..
https://www.facebook.com/Golferen.no/po ... 3613475889



Sent from my iPhone using Tapatalk
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by furu »

NGF kan nok med fordel moderniseres litt i forhold til områder de jobber med. Noe av det ligger der fra gammelt av, og jobbes med av ren vane. Sjekker de medlemmenes behov? Klubbene er jo medlemmer, ikke vi spillere. Hva trenger klubbene? Hva skal NGF jobbe med for dem?

De oppleves som lukket utad, og kan unektelige framstå som arrogant i situasjoner hvor det oppstår diskusjon.

De to forslagene er ikke spesielt gode.

Nettside må man ha. Jeg har jobbet i en golfklubb, og brukt nettsiden til å finne informasjon og laste ned ting for bruk i turnering og kurs. Å ha en nettside er grusomt enkelt og et minstekrav til en hver organisasjon i dag. En app kan ikke overta dette.

Forslagskasse - da må du ansette minst en person på heltid for å sjekke og svare på alt. Finnes det noe vi har mer meninger om en golf? Jeg kan ikke se at dette er gjennomførbart. De kunne heller gjort noe på linje med kvalitetsoppfølgingen vi har i skolen. Jeg er leder i FAU. Vi samlet inn info fra foreldrene. Hva er bra - hvorfor fungerer det. Hva kan vi bli bedre på - hvordan blir vi bedre. Dette gjøres på klubbnivå og fylkesnivå. Da luker man ut alt tullet som man måtte gått gjennom ved å få tilsendt alle forslagene. Det er ikke meningen å være respektløs, men det er veldig mange rotehoder der ute :)

Til slutt vil jeg forsvare journalistene i Norsk Golf. Det er egentlig bare Døvle. Han jobber ekstremt mye. Jeg kjenner ikke dette tilfellet, men jeg kan se for meg at blir for mye for ham å følge opp alle mailer. Kunne det vært bedre? Burde det vært bedre? Kanskje.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: «Forbundet på villspor»

Post by GolfMickey »

Veldig enig i at golfbox er utdatert og alt for dårlig produkt, det er ikke oppdatert siden oppstarten, holder ikke mål idag.

Uenig at man skal ha fjernet nettside og bare ha app, nettside er så mye bedre på alle måter, en blir bare aldri i nærheten.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: «Forbundet på villspor»

Post by kevin »

Golfbox har ikke det mest oppdaterte designet, men det blir feil å si at det ikke skjer noen utvikling der. Oversikten over hva som er levert av utvikling hvert år finner man lett på forbundets sider. Det er også opp til klubbene å komme med forslag til utvikling. At de kanskje fått mer for avgiften man betaler, ja det er godt mulig.

En ny side med liste og informasjon om alle klubbene er nok ikke verdt å bruke penger på i dag, der er jeg helt enig, Finnes flere muligheter allerede, som f.eks Teeoff.no
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by primaxx »

Først og fremst: Nå kommer jeg til å rante. Jeg kommer også til å generalisere, men det finnes unntak fra de jeg forsøker å ramme. Det er en del klubber i Norge som drives særdeles profesjonelt, selv med lite midler. Til dere ber jeg i forkant om unnskyldning, (Dere vet hvem dere er!) Følgende handler nemlig ikke om dere:

Jeg kjenner på at jeg driver TeeOff.no og derfor er part i diskusjonsemnet her, men det er en ting jeg reagerer på i kommentaren:
"En klubb vedlikeholder allerede, og skaper innhold ... på Teeoff.no, ... og på andre app-steder."
95% av all informasjon som finnes på teeoff.no, enten den er statisk eller ferskvare (som f.eks banestatus) er registrert på nettsiden av undertegnede. Ikke klubbene. Klubbene har naturligvis muligheten (på samme måten som medlemmene i klubbene har det), de benytter den bare ikke.
Golfklubber generelt (det finnes særdeles hederlige unntak) er utrolig dårlige til å kommunisere elektronisk og gjett hva: Jeg finnes ikke overrasket. Hva enn årsaken er som gjør at noen har fått i oppgave å drive en golfklubb/golfanlegg så er det i allefall ikke kunnskapen om hvordan (eller hvorfor) presentere produktet sitt på Internett!
Jeg ser, etter å ha holdt på med dette prosjektet et par år (er det tre eller fire?) en klar sammenheng mellom klubber som, av mangel på bedre ord; fremstår som viktige i Norge og hvem som forstår verdien av Internett.

Noen underlige eksempler:
  • Èn klubb på det sentrale Østlandet har blokkert TeeOff på Facebook.
  • 32 klubber i Norge har ennå ikke villet/evnet å komme med bilder fra eget golfanlegg (Dette tallet er egentlig mye høyere. Medlemmer og gjestespillere har bidratt med mange bilder til TeeOff.)
  • Ca 20 norske klubber har e-postadresse på hjemmesiden som ikke er operativ.
  • Det er fortsatt et tosifret antall klubber jeg ennå ikke har klart å komme i kontakt med etter at jeg startet teeoff.no.
I tillegg har jeg også fått klar beskjed (fra kun én klubb riktignok) om at de ikke vil at det skal vises bilder fra banen på TeeOff.no. Det er godt mulig jeg overvurderer betydningen av nettsiden min og undervurderer arbeidsmengden til de som driver golfklubbene, men... Hæ? Vil man ikke ha gjester? Vil man ikke ha inntekter?

Kombiner dette med at (noen i) NGF har gitt (andre i NGF) beskjed om at lenker til TeeOff absolutt ikke skal deles noen steder. (Dette er flere år siden.) Hvorfor? Jeg aner ikke.

Summen av dette er for meg et forbund som ikke jobber for hverken medlemmer eller klubber, og golfklubbledere som jeg virkelig ikke forstår rollen til. TeeOff.no krever ingenting av noen, men gir golfelskere en mulighet til å oppdage potensielt nye og ukjente golfbaner man ønsker å legge igjen noen kroner hos. Hva er galt med det?

Min oppfatning er at golfklubbene i Norge generelt mener at de (og produktet deres) er såpass bra at de ikke trenger ekstra markedsføring (snarere tvert i mot, det er en plage heller enn en glede) og at det beste er om de kan putte en annonse i lokalavisa innimellom. Men mest for syns skyld.
Min oppfatning er også at NGF jobber for NGF.

Beklager, måtte bare få det ut.
Anyway, nå er det snart golfsesong igjen!

PS! Kuriosa: Den opprinnelige årsaken til TeeOff.no var at jeg ikke klarte å finne ut hvor det var mulig å golfe, den dagen jeg satt hjemme i striregnet. TeeOff.no er med andre ord egentlig laget for meg selv, men det ble jo fort åpenbart at prosjektet kunne ha verdi for flere. Nettsiden startet som et regneark og vokste etterhvert ut av alle proporsjoner. Jeg skulle VIRKELIG ønske NGF kom på banen noen år tidligere...
Last edited by primaxx on 21 Mar 2018, 05:59, edited 1 time in total.
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: «Forbundet på villspor»

Post by CharlieB »

Har vel en mistanke om at NGF, de aller fleste klubber etc ikke egentlig skjønner internett og helt garantert ikke sosiale medier. Derfor tar de også noldus beslutninger rundt ting som gir de GRATIS oppmerksomhet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by furu »

Tilfredshet med egen situasjon og manglende evne til å se virkeligheten i øynene - det forekommer ja.

Jeg tror seriøst at NGF må lage seg noen sånne vurderingskryss for å planlegge fremtiden bedre.
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: «Forbundet på villspor»

Post by Rotten »

Nettsidene til mange (de fleste?) golfklubbene er etter min mening veldig dårlige. Ofte rotete og med utdatert informasjon.
Får nesten følelsen av at de tror golfere fortsatt slår opp i telefonkatalogen og ringer rundt for å sjekke priser, forhold etc.
Merkelig opplegg.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by furu »

Golf foregår stort sett slik;

Du er medlem i en klubb.
Du spiller kun i denne klubben.
Du spiller til faste dager og tider hver uke hele året.
Du spiller med de samme hver gang.
Du er veldig fornøyd hvis dette bare kan fortsette til evig tid.

Stillstand og tilfredshet.

Er det haiene som må bevege seg hele tiden? Golfklubber er ikke haier. De er mer isbreer.

Generelle uttalelser. Unntak finnes selvsagt.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: «Forbundet på villspor»

Post by liverglimt »

Hvis det Furu har rett i sin post om hvordan golfere er. Så er jeg glad jeg ikke er som golfere flest.
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by primaxx »

furu wrote:Golf foregår stort sett slik;

Du er medlem i en klubb.
Du spiller kun i denne klubben.
Du spiller til faste dager og tider hver uke hele året.
Du spiller med de samme hver gang.
Du er veldig fornøyd hvis dette bare kan fortsette til evig tid.

Stillstand og tilfredshet.

Er det haiene som må bevege seg hele tiden? Golfklubber er ikke haier. De er mer isbreer.

Generelle uttalelser. Unntak finnes selvsagt.
Jeg er delvis enig, men ikke glem oppi det hele at golfere faktisk er såpass ivrige på å spille andre baner at det finnes (drøssevis med) reisebyråer spesielt rettet mot golfere.

Du som er/har vært så tett innpå det offisielle golfnorge: Furu, vet du tilfeldigvis hvor stor prosent av golfrundene hvert år som spilles av greenfeespillere?
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: «Forbundet på villspor»

Post by mciljoy »

furu wrote:Golf foregår stort sett slik;

Du er medlem i en klubb.
Du spiller kun i denne klubben.
Du spiller til faste dager og tider hver uke hele året.
Du spiller med de samme hver gang.
Du er veldig fornøyd hvis dette bare kan fortsette til evig tid.

Stillstand og tilfredshet.

Er det haiene som må bevege seg hele tiden? Golfklubber er ikke haier. De er mer isbreer.

Generelle uttalelser. Unntak finnes selvsagt.
Akkurat sånn er jeg og alle mine kompiser. For meg og mine kompiser håper jeg ingenting endres på noe måte. Vi storkoser oss med status quo. Alle er småbarnsfedre og har verken lyst eller tid til å reise rundt og spille være impulsive
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by furu »

primaxx wrote:
furu wrote:Golf foregår stort sett slik;

Du er medlem i en klubb.
Du spiller kun i denne klubben.
Du spiller til faste dager og tider hver uke hele året.
Du spiller med de samme hver gang.
Du er veldig fornøyd hvis dette bare kan fortsette til evig tid.

Stillstand og tilfredshet.

Er det haiene som må bevege seg hele tiden? Golfklubber er ikke haier. De er mer isbreer.

Generelle uttalelser. Unntak finnes selvsagt.
Jeg er delvis enig, men ikke glem oppi det hele at golfere faktisk er såpass ivrige på å spille andre baner at det finnes (drøssevis med) reisebyråer spesielt rettet mot golfere.

Du som er/har vært så tett innpå det offisielle golfnorge: Furu, vet du tilfeldigvis hvor stor prosent av golfrundene hvert år som spilles av greenfeespillere?
Har ikke tall på det, men vet at det varierer stort. Bynære klubber kan ha ganske mange greenfeerunder i året.

Fant noen tall i papirer om greenfeeoverenskomsten. Postkassemedlemmer legger tydeligvis ikke igjen mye greenfee. 51% av dem bestilte ikke en eneste runde i 2016. Av totalt 7500 på slikt medlemskap bor over 60% i Oslo og Akershus.

Det blir spilt 11.55 runder i snitt per spiller i 2016.
37.6% av medlemmene i Norge spilte ikke en eneste runde.
20.9% spilte 1-4 runder.

Hadde trodd at de i forbindelse med diskusjonen rundt dette hadde noen tall på hvor mange greenfeerunder som spilles, men det finner jeg ikke.

Fana GK ser basert på regnskapstall ut til å ha ca.6-8% av de spilte rundene på greenfee.
Instagram @christianfuru
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by primaxx »

furu wrote:Har ikke tall på det, men vet at det varierer stort. Bynære klubber kan ha ganske mange greenfeerunder i året.

Fant noen tall i papirer om greenfeeoverenskomsten. Postkassemedlemmer legger tydeligvis ikke igjen mye greenfee. 51% av dem bestilte ikke en eneste runde i 2016. Av totalt 7500 på slikt medlemskap bor over 60% i Oslo og Akershus.

Det blir spilt 11.55 runder i snitt per spiller i 2016.
37.6% av medlemmene i Norge spilte ikke en eneste runde.
20.9% spilte 1-4 runder.

Hadde trodd at de i forbindelse med diskusjonen rundt dette hadde noen tall på hvor mange greenfeerunder som spilles, men det finner jeg ikke.

Fana GK ser basert på regnskapstall ut til å ha ca.6-8% av de spilte rundene på greenfee.
Et ekstremt grovt overslag sier da at det spilles 75 000 greenfeerunder i året i Norge. Med fingeren i været tipper jeg at gjennomsnittlig greenfeeavgift er kr 350,-. Da snakker vi om overraskende lite penger faktisk! Ikke mer enn drøye 26 millioner kroner. Hvilket i snitt gir ca kr 145 000 pr klubb. Selv om dette naturligvis er kjærkomne penger er det kanskje ikke rart klubbene ikke er så opptatt av dette som man (i allefall jeg) i utgangspunktet skulle trodd...
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by furu »

Fana GK er en stor klubb midt i Bergen. Greenfee per år er vel 650-700k.

Meland GK hadde 1mill i 2017. 1.3 mill i 2016. De har veldig mange greenfeespillere i helgene.

Oslo GK hadde 2.5mill.

Miklagard GK hadde 1.3mill.

For noen klubber er det bra med penger vi snakker om.
Instagram @christianfuru
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by primaxx »

Tjøme hadde også drøye 750' i fjor. Det er med andre ord en stor skjevfordeling her et sted...
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: «Forbundet på villspor»

Post by kevin »

De norske golferne er nok ganske sammensatt. Mange er nok som de Furu beskriver, men mitt inntrykk er at mange også spiller på mange andre baner. F.eks reiste jeg til Malaga sist onsdag, og jeg har vel aldri sett så mange golfbagger på et bagasjebånd som der nede, og alle de kom med samme fly som meg. Tror nordmenn legger igjen mye penger både inn- og utland. Golfere på østlandet spiller noen tusen runder i Sverige også.

Vestfold gk hadde greenfeeinntekter på 1.7mill i fjor, tror det var rekord.

Med tanke på temaet i artikkelen, så er det jo veldig synd om mange får inntrykk av at forbundet er helt ubrukelig og ikke gjør noe som helst, ei heller svarer på henvendelser. Da har man en jobb å gjøre.
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by primaxx »

kevin wrote:De norske golferne er nok ganske sammensatt. Mange er nok som de Furu beskriver, men mitt inntrykk er at mange også spiller på mange andre baner. F.eks reiste jeg til Malaga sist onsdag, og jeg har vel aldri sett så mange golfbagger på et bagasjebånd som der nede, og alle de kom med samme fly som meg. Tror nordmenn legger igjen mye penger både inn- og utland. Golfere på østlandet spiller noen tusen runder i Sverige også.

Vestfold gk hadde greenfeeinntekter på 1.7mill i fjor, tror det var rekord.

Med tanke på temaet i artikkelen, så er det jo veldig synd om mange får inntrykk av at forbundet er helt ubrukelig og ikke gjør noe som helst, ei heller svarer på henvendelser. Da har man en jobb å gjøre.
Nå tar de jo strengt tatt grep med golfguiden sin.

Personlig synes jeg selvfølgelig det er trist det er på akkurat den måten de velger å gjøre det, men skal jeg være ærlig (og det skal man jo) var jeg utrolig skuffet og provosert da jeg i 2014 skjønte at NGF ikke gjorde noe som helst for å fremme norsk golf på Internett.
Snarere tvert imot: På norskgolf.no finner du lenker til og anbefalinger av SVENSKE baner og ikke norske (ikke ennå iallefall)...

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by furu »

De svenskene banene og koblingen med NG er sikkert en rent kommersiell sak. Svenskene kjøper annonseplass. Norske klubber kunne gjort det samme.
Instagram @christianfuru
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: «Forbundet på villspor»

Post by primaxx »

furu wrote:De svenskene banene og koblingen med NG er sikkert en rent kommersiell sak. Svenskene kjøper annonseplass. Norske klubber kunne gjort det samme.
Det ene utelukker ikke det andre. De burde (siden for lang tid siden) hatt baneguiden på norskgolf.no/norge og de betalte annonsene for svenske baner på /sverige som i dag.

Årsaken til at jeg reagerer på dette er at jeg (og muligens mange med meg?) ser på Norsk Golf som en kommunikasjonskanal for NGF. Jeg har aldri synes måten de har gjort dette på har fremmet NORSK golf (store bokstaver for å unngå begrepsforvirring).

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
Post Reply