Grow the game. MÅ grow the game

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Grow the game. MÅ grow the game

Post by mciljoy »

Man leser og hører over alt i golfen at vekst er så viktig. Spesielt i USA snakker de konstant om å grow the game, men også her hjemme er det snakk om å få flest mulig til å spille golf.

Hvorfor er det så viktig for oss golfere (eller andre?) at flest mulig spiller golf? Så viktig at det bare er et faktum som jeg aldri har hørt noe stille spørsmålstegn ved?

Jeg skjønner at kølleprodusentene ønsker å selge flere køller, men det kan ikke være grunnen til vanlige golfere hele tiden snakker om utviklingen på antall spillere i Norge og på verdensbasis?

Har jeg gått glipp av et viktig poeng her?
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Grow the game. MÅ grow the game

Post by TomShanks »

Har tenkt på litt av det samme. Jeg husker på midten av 2000-tallet så var det mye vanskeligere å få starttider på gode baner. En fordel med nedgangen har jo vært at det er enklere å få spilt. Hvis man klarer å «grow the game», får imidlertid klubbene bedre økonomi. Det fører igjen til bedre kvalitet på golfbanene. Jeg hadde i hvert fall lett byttet bort den enkle starttidtilgangen på hjemmebanen min mot mer trafikk – men bedre kvalitet.

Flere golfere betyr sannsynligvis også at klubber blir mer attraktive sponsorobjekter. Mer penger til klubber, kan føre til bedre turneringer, bedre juniorer, og forhåpentligvis at det kan resultere i noen gode tourspillere etter hvert (ønsketenkning? :-) )
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Grow the game. MÅ grow the game

Post by kevin »

Det kan jo også handle om at flerparten av golferne begynner å bli godt voksne, og at man må fylle på med nye og unge for å kunne opprettholde de tilbudene golfen har i dag. Har vært på noen årsmøter, og det snakkes endel om at flere medlemmer hvert år melder seg passiv eller melder seg ut pga høy alder. Noen går kanskje over på enklere og billigere medlemskap fordi de ikke klarer å spille like mye.

Akkurat som at eldrebølgen vil "skylle" innover velferdsnorge og helsevesenet, tror jeg golfklubbene også vil merke den etterhvert. Derfor må man rekruttere mange nye
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Grow the game. MÅ grow the game

Post by furu »

Kevin er nok inne på det. Vi har en stor, aldrende del av aktive golfere. I løpet av de neste 10-12 årene tror jeg vi må ha en utskiftning.

Passive medlemmer etter golfbølgen forekommer nok også i stor grad.

Aktive medlemmer skaper inntekter for klubben. Hvis du kommer 1-2 ganger i uken kjøper du mat, drikke, baller, bruker penger på rangen og kjøper kanskje noe utstyr. Hvis du har 3-400 som gjør dette framfor å være passive, kan det blir mye penger.

Problemet vårt er nok annerledes enn i USA. Der borte legges det ned baner. Her er det snakk om en endring av medlemsmassen - ikke nødvendigvis en total økning i antall golfere.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Grow the game. MÅ grow the game

Post by mciljoy »

Så hvis færre spiller -> færre medlemmer/greenfee -> reduserte inntekter for klubbene -> færre baner.. er vel det vi sier her

Hvis jeg skal være kynisk så betyr det for min del (som bor i Trondheim) at dersom færre spiller golf, vil vi f.eks. gå fra 5 til 4 baner. I en større by så betyr ikke det noe i seg selv, men det er jo et problem hvis du bor på et mindre sted med kun 1 bane som legges ned.

Men jeg må si at jeg koser meg meg sporten min uansett hvor mange andre som holder på. Min lykke på golfbanen avhenger i veldig liten grad av hvor stor golfsporten er. Folk flest synes jo golfere er fjollete uansett (noe jeg lever helt fint med).
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Grow the game. MÅ grow the game

Post by furu »

Jeg er helt enig i at å vokse bare for voksingens del ikke er noe poeng. Det må være et konkret mål for hva økningen skal bestå av.

For meg betyr "grow the game" å få inn nye, aktive medlemmer som på ganske kort sikt skal erstatte fyllmassen.
Instagram @christianfuru
Post Reply