Følger dere reglene?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Følger dere reglene?

Post by mciljoy »

Golf skiller seg fra all annen sport jeg har drevet med på den måten at alle er lidenskapelig opptatt av å følge regelboka. Hvorfor er det sånn og er det bra for sporten?

Spiller vi fotball på løkka MÅ vi ikke være 11 mot 11 eller spille med offside. Spiller jeg tennis kan jeg si at det er 2-1 og ingen vil si at det er feil; det er 30-15.

Konoisgjengen min tillater oss noen egne regler siden vi bare spiller for å ha det gøy. Men møter vi da noen regelryttere (og de er vel strengt tatt i flertall) så ser de dumt på oss og kommer raskt med korrigeringer.

Hva gjør dere?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Følger dere reglene?

Post by furu »

Det er helt klart en problemstilling vi må tenke på i fremtiden. Når jeg har VTG teori prøver jeg bevisst å ufarliggjøre golfreglene. Forenkle så mye som mulig.

På runder der jeg bare spiller mot noen - ikke turnering eller tellende runde - oppfordrer jeg til stadighet til å bryte reglene. Typisk er når vi går fram mot ballen og ikke finner den. Selv om vi er sikker på hvor den landet. Legg ned en ny og spill videre. Jeg gidder ikke gi noen straffeslag hvis vi spiller om noen kroner på hvert hull.
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Følger dere reglene?

Post by Gundersen »

Nå Kan det virke sånn at reglene i golf er der for å gjøre det så vanskelig som mulig for spillerne. Man kan lett snu litt på den flisa, og i mange tilfeller da, så kan man tjene på å kunne litt regler og bruke de til sin fordel.

Sendt fra min Commodore 64
Bolstad
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Mar 2018, 18:40

Re: Følger dere reglene?

Post by Bolstad »

Tja.. prøver så godt jeg kan å følge reglene.. Hvis det har regnet mye, som det gjerne gjør i nabolaget, lemper jeg på dette med mistet ball o.l.
Reglene er jo strengt tatt ikke for å straffe, men å sikre at alle spiller med samme forutsetninger. Jeg er spent på omstillingen til nye regler i 2019.

Hvis runden ikke er hcp tellende er det jo i praksis ikke nødvendig med hverken regler eller hcp, da er det jo egentlig fritt frem for å gjøre hva som helst
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Følger dere reglene?

Post by Rotten »

Vi følger alltid reglene når vi spiller, men er ikke så pirkete. Å måle opp nøyaktig avstand før dropper eller alltid ta ut flagget er eksempler på noe vi ikke giddere å stresse med. Det tar bare unødvendig tid. Det betyr ikke at vi forsøker å "strekke" reglene, men forsøker å ikke forsinke spillet med ting vi oppfatter som irrelevant for vårt nivå.
Å løpe tilbake for å slå nytt utslag pga mistet ball er også helt "ob". Vi dropper heller en ball og kommer oss videre. Bedre stemning hos oss og alle andre.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Følger dere reglene?

Post by Lefthook »

Følger stort sett reglene med et par unntak. Jeg tilbyr gjerne fridropp hvis medspillers ball ligger i en steinur, så de slipper å ødelegge en golfkølle. Og så praktiserer vi ofte dropp med penalty på utslag som er OB eller lost når vi er ute på golftur. Og så gir vi putter. For å få flyt i spillet.

Jeg har dratt med meg mange nybegynnere ut på banen gjennom årenes løp og har følt et visst ansvar for at de skal lære seg reglene.

Har nok blitt litt slappere på regelfronten de senere årene, kanskje mer enn det som godt er, både for egen del og de jeg spiller med. Grunnregelen i golf er at man skal slå ballen, finne den og så spille den videre fra der den ligger - enten man har fortjent trøbbelet man har havnet i eller ikke. Bllir man for snill med seg selv og sine medspillere, så kan det fort gå på bekostning av "the spirit of the game".
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Følger dere reglene?

Post by GolfMickey »

Golf er jo en tellende sport, litt forskjell på det enn å spille fotball på løkka med kompiser, det du gjør der har ingenting å si.

Selv følger jeg reglene, syns det er viktig, også spiller jeg alltid hcp tellende.

Spiller man hcp tellende skal man følge reglene.

Gjør man ikke det, kan man jo gjøre som man vil egentlig.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Følger dere reglene?

Post by Keyser »

Enig. I turneringer og hcp-tellende må man spille etter reglene. Utenom det kan man gjøre akkurat som man vil.
</Keyser>
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Følger dere reglene?

Post by jenstf »

Om jeg spiller for meg selv så blir det som regel dropp+1 om jeg ikke finner ballen eller om den ligger alt for vanskelig til.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
User avatar
henrikwl
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 02 Jul 2012, 21:13
Hcp: 32
Hjemmeklubb: Sandnes

Re: Følger dere reglene?

Post by henrikwl »

Dette med dropp ved tapt ball er en ting jeg har lurt på. Man skyter ballen ut i rough, tror man ser hvor den er sånn ca. men så viser det seg at man ikke finner den. "Alle" jeg spiller med pleier da bare å droppe ballen med penalty der hvor vi så ballen forsvant ut i rough, men det er vel ikke egentlig riktig? Til og med i turneringer er det vanlig, ble jeg fortalt, men jeg får det ikke til å stemme med regelboka?
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Følger dere reglene?

Post by Jazzy »

henrikwl wrote:Dette med dropp ved tapt ball er en ting jeg har lurt på. Man skyter ballen ut i rough, tror man ser hvor den er sånn ca. men så viser det seg at man ikke finner den. "Alle" jeg spiller med pleier da bare å droppe ballen med penalty der hvor vi så ballen forsvant ut i rough, men det er vel ikke egentlig riktig? Til og med i turneringer er det vanlig, ble jeg fortalt, men jeg får det ikke til å stemme med regelboka?
Dette er ikke tillatt idag, men fra neste år kan det bli tillatt med en lokal regel. Straffen for å utnytte dette da er 2 slag.
http://www.usga.org/content/usga/home-p ... tance.html
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
Post Reply