Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Owee87 »

På bakgrunn av den begredelige vinteren og de store skadene så åpner ikke Nøtterøy før tidligst midten av juni. I fjor åpnet den 1. april!
Var på infomøte i går. Var ikke akkurat et møte jeg gledet meg til på bakgrunn av konsekvensene en slik sen sesongstart har. Ble ikke bedre når de foreslår en ekstraavgift på 3000kr per medlem..Jeg forstår at de sliter økonomisk nå, men for meg som i utgangspunktet sliter med å få betalt den vanlige årsavgiften så er det vanskelig å godta dette. Her var det mange medlemmer som ble veldig frustrerte og luftet sine meninger om dette og mulige negative konsekvenser. Styret står på sitt og innkaller til ekstraordinært årsmøte, og mener de har alt på sitt rene i følge loven, og dermed kan tvinge medlemmene til å betale denne summen. Edit; skal vel stemmes over.

Har egentlig ikke noen spørsmål. Mest behov for å lufte litt frustrasjon. Hva mener dere om at det er medlemmene som må ta smellen her? Vi som allerede mister over halve sesongen. De spiller mye på eierforhold til klubben osv..For min del som er relativt nytt medlem handler det først og fremst om å spille golf på en ok bane, likevel om jeg selvsagt vil klubbens beste.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by kevin »

På hjemmesiden står det:
Følgende kontingenter til NGK og spilleavgifter til NGB er vedtatt og fastsatt for 2018:

Kategori 2018 Kr
0-19 år 500
20-21 år 3 190
Student t.o.m 25 år 4 280
Voksent ordinært medlem 8 830 Vervekampanje kun kr 4000,- første år
Skal de legge på 3000,- oppå de 8830,- ?
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Bogey »

Syns det høres drøyt ut med 3000 ekstra! Har de mulighet til å øke avgiften i år, eller må de vente til neste sesong. Jeg vet i allefall at jeg ikke hader hatt mulighet til å betale 3000 ekstra for å være medlem.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by halvorsen84 »

Kinkig situasjon det der :( Som ferskt medlem skjønner jeg godt at du reagerer, skjønner vel også reaksjonen til de som eventuelt har vært i gamet en periode! ;)
Tvinge folk kan de vel ikke, men har man ikke sagt opp medlemsskap innen 31.12 året før, så er man jo pliktet til å betale påfølgende år. I min klubb sendes den fakturaen ut i februar-ish, uavhengig av når banen åpner. Man kan betale hele summen eller velge månedstrekk! Det jeg mener er at denne summen er fastsatt året i forveien, stemt for og vedtatt av styret og på årsmøte. Kjenner ikke til jussen som gjelder her, om et ekstraordinært styre/årsmøte kan "trumfe" avgjørelsen om pris fra året før...!

I verste fall kan man vel eventuelt si opp medlemsskapet, og kun være pliktig til å betale den summen som først var vedtatt fra året før, og ikke bli bundet til nye avgjørelser om pris? Som nok igjen vil øke satsen for de gjenværende medlemmene...

Er nok dessverre sånn, at den som vil være med på leken, må tåle steken! :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Bogey »

Er det jeg tenker Halvorsen. At skal man melde seg ut så må det være gjort før årsskiftet, men man må jo få vite hva man skal betale for å kanskje være i stand til å ta stilling til hvorvidt man bil bære medlem o den aktuelle klubben
Sveen
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 08 Jul 2016, 08:31
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GolfklubbK
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Sveen »

At de sier det er lovlig er langt fra noen garanti for at det er lovlig, kan alltids kontakte forbrukerrådet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by kevin »

I utgangspunktet er kontigenten fastsatt. Så spørs det hva vedtektene sier om ekstraordinært årsmøtet og evt mulighet for å endre kontigenten. Men om mange nok stemmer imot, så blir det ingen heving. Så er jo spørsmålet hvorfor de vil heve den. De må jo i utgangspunktet ha gjort et grundig arbeid i forkant og undersøkt andre muligheter til å dekke inn et evt underskudd/ekstra utgifter. Etisk sett vil det uansett ikke være greit å komme med et forslag så sent på året, og spesielt ikke når man kanskje ender opp med 2mnd kortere sesong enn normalt.

Om jeg ikke husker helt feil, har NGF eller lignende gått ut for noen år siden og sagt at man bør signalisere noe om årsavgiften før 31.12, for at det skal være mulig å vurdere om man vil fortsette medlemskapet eller melde seg ut før fristen. Ganske normalt å ha årsmøte i februar, men da bør det ikke dukke opp noen overraskelser ang kontigenten. Og ihvertfall ikke over 2mnd senere.

Jeg tviler også på om forbrukerrådet blir veldig imponert over en sånn praksis.

Finnes noe info om temaet på https://www.golfforbundet.no/klubb/orga ... kontingent
Last edited by kevin on 27 Apr 2018, 10:12, edited 1 time in total.
Sveen
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 08 Jul 2016, 08:31
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GolfklubbK
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Sveen »

Trodde egentlig det var standard at man betalte medlemskap i desember for året etter. Det kjører ihvertfall klubben min hardt på:

"Innbetalingsfristen er 31.12.17 og ved manglende betaling vil vi stenge medlemskapet i Golfbox 31 januar 2018. Dvs. at du da må betale medlemskapet før tilgangen i Golfbox åpnes igjen og du får spilt."

De pleier også å kjøre trekning av rabatter, pro timer osv blant alle som betaler før nyttår.
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Owee87 »

Herlig med så mange tilbakemeldinger og tanker om dette temaet! Jeg kommer med et litt lengre svar når jeg har tid.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Enhanced
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 08 Aug 2014, 11:56
Hcp: 19
Has thanked: 7 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Enhanced »

Regnskapet deres for 2017 ligger her hvis du vil gjøre deg opp noen tanker på om du synes de er berettiget til å be om denne ekstrasummen eller ikke:

https://www.proff.no/regnskap/nøtterøy- ... /Z0H6KH7X/
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by LyLu »

Må vel være en greie at det er mulig å melde seg ut etter nyttår hvis prisen øker såpass mye?
Kan styret finne det for godt å øke med for eks 10 000 kroner da, så må dette betales uansett?
Synes dette høres rart ut, ev entuelt kan man løse dette med å hvert år melde seg ut før nyttår, så inn igjen når sesongen begynner :) Hehe
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Owee87 »

Deilig å føle støtten strømme på her!
Ja, 3000 i tillegg Kevin..

Sånn som situasjonen ble nå så skulle jeg gjerne meldt meg ut i desember. Så kunne jeg meldt meg inn en annen klubb, eller bare melde meg inn igjen som det blir sagt her. Eventuelle nye medlemmer slipper å betale denne ekstra summen. De kan faktisk bli medlem for 4000kr første året hvis de blir vervet inn!

Det Kevin nevner var et sentralt punkt på møtet. Flere røster som var kritiske til at man skal betale den økningen for å dekke det totale tapet av inntekter / reperasjoner (greenfee, proshop, arbeid på banen) FØR de har gjort alt de kunne selv mtp støtte fra sponsorer m.m.

Sveen: Vi har vel betalingsfrist i slutten av januar, men skal man melde seg ut så må det gjøres i desember.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by Lawinth »

Høres merkelig ut en del av de påstander som er lagt frem her.
På årsmøtet legges frem regnskap for siste år og budsjett for inneværende eller påfølgende år. For de fleste klubber er vel årsmøtet ca februar+/- og budsjett og årskontingent legges da frem for inneværende år og stemmes over.
Om klubben etter årsmøte finner møkk under sneen som plutselig renner bort og avdekker kjeeeemperegninger, vil jeg tro ekstraordinært årsmøte må til, da klubben med styret jo allerede har et godkjent budsjett og årskontingent å forholde seg til.

Uansett trist sak, men også klart store følger for åpning og driften av klubben når sånt skjer :cry:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by kevin »

Iflg FB-siden til Nøtterøy, var det 184 stemmeberettigede medlemmer tilstede, og ingen stemte imot forslaget visstnok. Da får vi håpe at de snart åpner banen for medlemmene og at banen blir bra igjen.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Økt pris medlemskap Nøtterøy GK

Post by LyLu »

Litt rart!
Vet at det ikke er normen i golfnorge, men de fleste klubben burde sette av penger til en rainy day...

Istedenfor å øke kontingenten hvert eneste år og la disse pengene gå med i dragsuget burde man heller sette av denne ekstra summen.

Hvis man øker summen for eks med 1000,kr pr medlem, burde disse pengene settes inn på en konto som kommer medlemene banen/medlemene tilgode.

Vet ikke så mye om saken og det for sent nå, men tror mange klubber kunne styrt økonomien og valgene ganske anderledes.

Litt of topicmen synsing rundt det samme.
Fairway er ikke alltid like viktig, hva med en annen gresstype? For eks hagegress?
Kan sikkert ikke stresses så mye med klipping, men er ihvertfall gress etter en hard vinter, istedenfor jord!
Ballplasering kjører de fleste turneringen uansett!

Kunstgress på tee-steder?

Disse fungerer bare som et utslag å burde være strøkent!
Ikke vanskelige å vedlikeholde kunstress?
Alltid gode teer med andre ord?

Da har man stort sett igjen greenene som er et samlet mye mindre areal enn alt det andre...
Bare greener å konsentrere seg om andre ord, mye enklere vedlikehold.

Norge er ikke laget for golfbaner, så at vi skal ha gress som sydligere strøk er bare tull!
De eneste som tjener på slik vi har det nå er firmaer som selger gress/frø!
Ikke glem forskerene som "har forsket i 20 år" på golfgress, men FORTSATT får dødt gress på forskningsstasjonen sin......

Kanskje man snart kan gjøre det som fungerer?
kevin wrote:Iflg FB-siden til Nøtterøy, var det 184 stemmeberettigede medlemmer tilstede, og ingen stemte imot forslaget visstnok. Da får vi håpe at de snart åpner banen for medlemmene og at banen blir bra igjen.
Post Reply