Er all erfaring av det gode?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Er all erfaring av det gode?

Post by Freud »

Jeg vet ikke hva Reitan følte etter å ha blitt nesten sist i US Open. Antagelig har hans supportere og trenere sagt at dette var en verdifull erfaring å ta med seg. Noe annet kan de jo ikke si, annet enn floskelen om at det var synd han ikke fikk vist sitt potensiale. Det gjelder alle spillerne, derfor er en slik uttalelse meningsløs. Jeg ønsker ikke å lage dette til en diskusjon om Reitan, men vil gjerne ha en debatt om dette i alminnelighet i alle idretter: er all erfaring av det gode? Kan alle dårlige resultater i møtet med mye bedre konkurrenter snus til noe positivt, som gjør en til en bedre utøver? Lærer man noe av å se på de andre? I golf ser man jo bare de to andre i flighten, så der er dette punktet uten verdi.

Utøverens mentale trener eller en psykolog er forpliktet til alltid å si at dette var verdifull erfaring. Han kan jo ikke si at dette burde vi vært foruten, og her fikk utøveren en mental knekk. Men hva slags erfaring eller kunnskap får utøveren etter en slik vond opplevelse, helt konkret?

Norge sender middels og dårlige utøvere til alle internasjonale mesterskap (EM, VM og OL) i fri-idrett, der vi tradisjonelt står svakt internasjonalt - som i golf. Det ender nesten alltid med at utøveren blir slått ut i forsøket. Likevel sies det at han/hun har lært mye. Hva har de lært? Å gå i dagesvis og vente er jo en pine i seg selv.

Jeg tror at mye av det som sies av utøverens nærmiljø om å være positiv og lære av nederlag i idrettens verden er bullshit. Men hva utøveren selv mener innerst inne får vi aldri vite.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by GolfMickey »

Forventet du at Reitan skulle ta cutten greit? ende opp på en flott plassering? det gjorde nok veldig få, også ser man jo at til og med storheter gjorde seg bort her, det er ikke bra med ikke vits å deppe heller.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by Freud »

Når Reitan sier til Norsk Golf at "jeg har lært så utrolig mye", så lurer jeg på hva dette er.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by GolfMickey »

Han har vel lært hvor vanvittig mye som kreves på dette nivået, vil jeg tro da.
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by mokl »

Freud wrote:Jeg vet ikke hva Reitan følte etter å ha blitt nesten sist i US Open. Antagelig har hans supportere og trenere sagt at dette var en verdifull erfaring å ta med seg. Noe annet kan de jo ikke si, annet enn floskelen om at det var synd han ikke fikk vist sitt potensiale. Det gjelder alle spillerne, derfor er en slik uttalelse meningsløs. Jeg ønsker ikke å lage dette til en diskusjon om Reitan, men vil gjerne ha en debatt om dette i alminnelighet i alle idretter: er all erfaring av det gode? Kan alle dårlige resultater i møtet med mye bedre konkurrenter snus til noe positivt, som gjør en til en bedre utøver? Lærer man noe av å se på de andre? I golf ser man jo bare de to andre i flighten, så der er dette punktet uten verdi.

Utøverens mentale trener eller en psykolog er forpliktet til alltid å si at dette var verdifull erfaring. Han kan jo ikke si at dette burde vi vært foruten, og her fikk utøveren en mental knekk. Men hva slags erfaring eller kunnskap får utøveren etter en slik vond opplevelse, helt konkret?

Norge sender middels og dårlige utøvere til alle internasjonale mesterskap (EM, VM og OL) i fri-idrett, der vi tradisjonelt står svakt internasjonalt - som i golf. Det ender nesten alltid med at utøveren blir slått ut i forsøket. Likevel sies det at han/hun har lært mye. Hva har de lært? Å gå i dagesvis og vente er jo en pine i seg selv.

Jeg tror at mye av det som sies av utøverens nærmiljø om å være positiv og lære av nederlag i idrettens verden er bullshit. Men hva utøveren selv mener innerst inne får vi aldri vite.
Først og fremst; hvorfor klassifiserer du dette som en "vond opplevelse"? En resultatmessig nedtur kan det ha vært, men at det å delta i en turnering sammen med den absolutte eliten i idretten man bedriver skal være en "vond opplevelse", nekter jeg å gå med på. Du tror ikke at han ser tilbake på US Open-uken som noe vondt og at han angrer på at han deltok?

I mine øyne er svaret på spørsmålet ditt et soleklart ja! All erfaring, i hvert fall innen toppidrett og med Reitans deltagelse i US Open som utgangspunkt, er god erfaring. Man blir ikke bedre av å konkurrere mot dårligere spillere/lag. Når Rosenborg var på sitt mest overlegne i eliteserien her hjemme, måtte de ut i Europa for å utvikle seg. Larviks håndballdamer fikk ikke særlig motstand i hjemlig serie over en lengre periode, og hadde neppe klart å utvikle seg videre uten å møte tøff motstand i europacupene og via landslaget. Nå kan man selvfølgelig si at Reitan ikke er dominerende på det nivået han normalt konkurrerer på, og i så måte blir deltakelsen i US Open mer som en gulrot å regne. Prinsippet står likevel; man kan ha stort utbytte av å konkurrere mot bedre spillere/lag.

Det ligger også mye læring i "å gå i dagesvis og vente...". Litt usikker på nøyaktig hva du legger i dette, men uansett har han lært og følt på kroppen hvordan det er å spille innspillsrunder i en majorturnering. Han har lært og følt på kroppen hvordan det er å stå på rangen ved siden av "superstjernene" vi andre dødelige bare ser på tv-skjermen. Han har (forhåpentligvis) sett hvilke rutiner toppspillerne har og hvordan de gjør sine siste forberedelser før tee-off. Han har VÆRT der, og den erfaringen vil han kunne tjene på neste gang han skal delta i en major, eller en hvilken som helst turnering.

Og, som det har blitt nevnt; han har sett hvor listen ligger. Den aller øverste listen. Konkurransemessig håper jeg selvfølgelig at han ikke ble FOR star-struck og blendet av alle idolene som spradet rundt, men jeg tipper han ikke syns det var "vondt" å befinne seg på samme scene som Tiger. Han har tross alt gjort seg fortjent til plassen - han har kommet seg gjennom et relativt trangt nåløye og vunnet en plass blant de aller beste. Det fortjener ros, og Reitan vil neppe fortelle barnebarna om den gangen han skulle ønske han droppet å delta i US Open.

Nå ble det kanskje mye Reitan-fokus, men mye (alt?) er veldig lett overførbart til alle andre idretter og mesterskap/konkurranser.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by Freud »

Takk for svar. Mye av det jeg skrev var av generell karakter og ikke myntet på Reitan. Det gjaldt også uttrykket "vond opplevelse". Det å "gå i dagesvis og vente" gjaldt i friidrettsmesterskapene.
Ellers forstår jeg ikke at det å se golfstjernene i aksjon på rangen kan være utrolig lærerikt. Og at de er mye bedre enn en selv, trenger man ikke dra til USA for å få vite.
Jeg er uenig i at all erfaring er av det gode. Det er psykologprat, og ellers obligatorisk fra alle i støtteapparatet.
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by mokl »

Er det ikke nyttig erfaring å «gå i dagevis og vente» for (fortrinnsvis) unge friidrettsutøvere som stiller i sitt første store mesterskap? Det er selvfølgelig forskjellig fra å løpe i de lokale kretsmesterskapene, og det vil alltid være en første gang for alt. I store mesterskap må de takle all ventingen som hører med. Hvordan skal de ellers få denne erfaringen, om de IKKE deltar i det hele tatt? Eller er det det du mener de skal gjøre; holde seg hjemme om det ikke er nesten garantert at de får minst pallplass?

Det å omgås de aller største kan også være med på å ufarliggjøre det hele. Selvfølgelig vil de store PGA-gutta være på et helt annet nivå enn våre beste folk, men kanskje Reitan oppdaget deler av spillet der han til tider var fullt på høyde med noen av dem? Kanskje han tok seg selv i å tenke; «hmm, dette kan jo jeg også klare?!»? Alt dette er læring og erfaring, og for en 20-åring som vil opp og frem er det gull verdt!

I Reitans tilfelle, for å fortsette der, mener du at han ikke har noe igjen for å ha deltatt i US Open? Hadde han hatt bedre av en ekstra treningsuke eller muligens en turnering mer på hans nivå?
Eller hva med unge friidrettsutøvere som klarer kravene til diverse mesterskap, men samtidig ligger både 5 og 10 sekunder bak 10. plass i EM - burde vi la være å sende disse til mesterskapene for å skåne dem?
fryseboks
Forumvant
Forumvant
Posts: 61
Joined: 22 Jun 2015, 21:45
Been thanked: 4 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by fryseboks »

Vet at du liker å fokusere på negativer, Freud (trengs kanskje i blant for suksesskåte norske golffans), men denne tråden blir bare feil. Det er en kjent sak i uansett idrett, jobb - whatever. Den beste måten å bli bedre på er å spille med folk som er bedre enn deg selv. Reitan fikk juling denne gangen, men nå vet han hvor skapet står. Hvis han vil konkurrere vet han hva han må gjøre bedre. Selvfølgelig er dette en enormt POSITIV erfaring for en ung håpefull.
Freud wrote:Ellers forstår jeg ikke at det å se golfstjernene i aksjon på rangen kan være utrolig lærerikt. Og at de er mye bedre enn en selv, trenger man ikke dra til USA for å få vite.
Har jo lest og hørt utallige intervjuer med store stjerner som sier det stikk motsatte her. Når de virkelig "store" gutta kom på rangen, stoppet folk opp. De nistirrer.

Evt så kan du høre hva Tom Watson har å si. Tro han har greie på dette.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by Freud »

Jeg opprettholder min påstand om at en rookie ikke lærer noe ved å se på stjernene på rangen. Å gå sammen med dem er noe helt annet. Hva Reitan har lært så utrolig mye av, vet jeg ikke. Men ute på banen kan han ikke ha lært noe. Han gikk i to dager med to ukjente spillere.
Bedre enn rangen er å se stjernene trene nærspill og putt. Det er med disse slagene konkurransene avgjøres.

Nei, jeg mener ikke at Reitan hadde hatt det bedre ved å være hjemme og trene. Han har sikkert hatt godt av å kjenne på atmosfæren i en stor turnering og se noen av stjernene på nært hold. Men om han har blitt en bedre spiller av dette oppholdet tror jeg ikke på. Det er derfor jeg etterlyser hva han mener rent konkret når han sier at han "har lært utrolig mye".

Ja, jeg mener at våre umodne og unge friidrettsutøvere hadde hatt bedre av å være hjemme enn å delta i et stort mesterskap, der både de og vi og NFF vet at de blir utslått i forsøket - etter å ha gått i dagevis og ventet. Kan lett får en mental nedtur av slikt.
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by mokl »

Han spilte gjerne konkurranserundene med ukjente spillere, men det har blitt rapportert om innspills- og treningsrunder sammen med større navn. Det er heller ikke snakk om at han skal sette seg på rangen og nistirre på hvordan de beste spillerne i verden driver på der, men min påstand er fremdeles at han har lært mye av å bare være i miljøet og suge til seg inntrykkene innimellom trening og spill. Det kan godt være jeg bruker "læring" i ordets videste forstand, men hvis du vil ha en punktvis oppramsing av hva han selv føler han har lært, må du nesten ringe Reitan.

Hvis jeg skal gjette, siden det stort sett er det vi kan drive med her, tipper jeg at han ville trukket frem noe av det samme som allerede har blitt nevnt i denne diskusjonen. Vi kan ikke sette fingeren på noe som gjør at han slår jernene 10% lengre eller legger innspillene halvannen meter nærmere flaggene fremover, men det var neppe meningen med denne uken heller. Det grunnlaget legges i den daglige treningen - US Open-uken var en enorm gulrot og oppmuntring, og han er én (eller kanskje flere) erfaring(er) rikere.

Så du vil at NFF skal fortelle de tydeligvis umodne utøverne at de IKKE får delta i mesterskapet, selv om de har oppfylt kravene og sånn sett kvalifisert seg? Du tror ikke dèt kan føre til en mental nedtur? Å få døren slengt i trynet etter å ha jobbet knallhardt for å klare kravet? Jeg syns det høres mer brutalt ut enn å faktisk få den gulroten det er å delta i et stort mesterskap - enten det er EM, VM eller OL. Det forutsetter selvfølgelig at det finnes et oppegående apparat rundt utøveren, som jobber med dem både før og etter selve mesterskapet. Når det er snakk om EM, VM og OL tar jeg det nesten for gitt at det er sånn det fungerer, men heller ikke her har jeg inngående kjennskap.

edit: skrivefeil...
KongHorne
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jan 2016, 16:11

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by KongHorne »

Interessant tråd, dette.
Nå sitter ikke jeg med forskningsrapporter på fanget, men jeg vil tro det er veldokumentert at man blir bedre av å konkurrere i en «høyere vektklasse» enn en selv. Dette gjelder også i golf. Reitan kunne selvsagt ramset opp noen momenter her, men tenker vel at det er rimelig opplagt at det er god læring i å konkurrere i verdens vanskeligste golfturnering. Bare det å pegge opp, alle omstendighetene rundt turneringen, publikum, press. Neste gang han får prøve seg (og det kommer nok flere sjanser), vil ikke disse elementene lenger være ukjent farvann. Han har nok også notert seg hvor listen ligger i forhold til hvilket slagrepertoar han må ha, for å hevde seg i den ypperste eliten og under slike turneringer. Greener og greenområder i US Open er nok av en helt annen utfordring enn det han er vant til, så det at han fikk prøve seg i år er utrolig nyttig. La oss bare håpe han drar nytte av den lærdommen han fikk i år, og at han stiller enda mer skjerpet på startstreken neste gang han skal ut og leke med de store gutta!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Er all erfaring av det gode?

Post by Snowman »

To ting er sant samtidig:

- De fleste unge som får prøve seg på toppnivå før de er modne for det, kommer aldri senere opp på det toppnivået selv.
- De fleste som greier å komme opp på toppnivå, fikk prøve seg på toppnivå allerede som unge, før de var modne for det.

Siden begge de to tingene er sant, kan man jo velge selv hvilken av de sannhetene man helst ønsker å legge vekt på.

(Unntaket er vel stort sett boksing, hvor det er veldig dumt å møte de beste før man er klar for det, av hardtslående grunner:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply