Slaglengde

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Rookie2000
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 21 Jun 2018, 03:05

Slaglengde

Post by Rookie2000 »

Tok i en golfkølle for første gang igår og slo litt på rangen. Kom greit inn i det etterhvert, men lurer litt på hvor langt jeg burde slå, fikk ingen kyndig instruksjon, bare prøvde meg fram litt. Brukte 6er-jern og hadde ikke noe særlig problem med å slå rundt 100 meter etter en liten stund. Lengste slaget var ca 140-150 meter, er dette bra/normalt/dårlig?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Slaglengde

Post by liverglimt »

Helt greit, etterhvert når du skal ut på banen så vil du merke at retning har vel så mye å si som lengde. Lykke til!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Slaglengde

Post by GolfMickey »

150 er vel ganske gjennomsnittlig lenge pluss minus, 100 er kort.
Sparco
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 22 Jun 2018, 21:29

Re: Slaglengde

Post by Sparco »

Med 6'er jern bør du vell slå noe slikt som 130-150 meter kontrollert swing med noe slikt som 75-80% kraft på swing. (etter mye trening) 100 meter blir det tilsvarende med en wedge. Retningen er det viktigste som liverglimt nevner. Når du begynner å trene på dette så kjør 75-80% av maks swing. Nesten alle du ser på driving rangen (hobby golfere) slår med 90% og oppover. (de vil langt) Da mister du retning og kontroll + det går som oftest ikke særlig mye lenger. Lykke til :)
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Slaglengde

Post by azazel »

Jeg anbefaler å fokusere minst mulig på hvor mange meter man "BØR" slå med en kølle. Dette ødelegger for de fleste og ender som oftest opp med at de slår kortere og skeivere enn om de hadde fokusert på balltreff og kontrollert sving.

Det er svært mange faktorer som spiller inn på lengden. Den kommer "av seg selv" etter mye trening og mer erfaring.
At ballen ikke ender opp for langt til høyre eller venstre, og at den de fleste gangene har noenlunde samme distanse per kølle er viktigere i begynnelsen.

Feks viser tall samlet inn fra Trackman at gjennomsnittslengde på Driver for menn blant dem med >=28 HC er 160 meter... Og for de med 18-28 i HC er den 175 meter. Så du trenger ikke prøve å slå et 6'er jern 150 meter nå som du er helt fersk...
https://media.golfdigest.com/photos/586 ... /data2.png
(tabellen som viser lengde i forhold til alder kan være misvisende ettersom gjennomsnitts hc på golfere er rundt 16. Så da blir disse tallene ca tilsvarende tall fra den andre tabellen, men naturligvis kortere når man blir eldre)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Slaglengde

Post by liverglimt »

Dette var posten sin som ingen golfere vil lese, takk Azazel. Jeg har slitt med "hvor langt bør jeg slå?" i fitting sammenheng. De aller fleste har ikke peiling på hvor langt de slår samt at den snakker om godtreffet som de har hver 9 september når den indian summer vinden kommer og de får godfølelsen.

Ett vanlig standard 6er jern har loft på 28-30 grader, det slår en vanlig herrespiller med kontroll ca 130 meter. Da er de øverste Hcpere tatt bort, for de får jeg aldri til fitting. Når vi snakker lengder så er det carry, ikke hvor heldig man var på bounce og en lav lett ekvator treff som syler over green.

Lykke til med å slå, tren og kos deg med golf Rookie 2000.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Slaglengde

Post by yuran »

Er snittlengde eller lengden man får ved gode treff mest interessant da? Trodde fitting ble gjort ut i fra hastigheten man genererer på køllehodet, svingtempo og andre faktorer - men ikke balltreffet i seg selv? Det er det jo meningen at fittingen skal hjelpe til med :)

Ville uansett ikke fokusert for mye på slaglengde, TS. Samtidig sier du jo uansett ingen ting om hvilke forutsetninger (alder, fysisk nivå etc.) du har for å kunne slå langt...
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Slaglengde

Post by halvorsen84 »

yuran wrote:Er snittlengde eller lengden man får ved gode treff mest interessant da? Trodde fitting ble gjort ut i fra hastigheten man genererer på køllehodet, svingtempo og andre faktorer - men ikke balltreffet i seg selv? Det er det jo meningen at fittingen skal hjelpe til med :)

Ville uansett ikke fokusert for mye på slaglengde, TS. Samtidig sier du jo uansett ingen ting om hvilke forutsetninger (alder, fysisk nivå etc.) du har for å kunne slå langt...
Det er jo lettere å fitte jo mer stabilt balltreff man har!
Balltreff går ofte på sving/teknikk, dette skal i første omgang ikke en fitter hjelpe til med, dette er proens oppgave! :D
Igjen, man kan ha en ok sving, som gir dårlig balltreff fordi skaft er for kort/langt, feil flex, lie osv, så da går det jo litt på fitting også, så skjønner hva du mener! ;)

Og for all del, ikke "mål" lengder når du står på driving range og slår fra matte, uansett om de har gode baller der eller ei! Kom deg på en launch monitor, slå fra gress, og bruk baller som ligner de du spiller med selv! :) Eller rett og slett lær deg slaglengdene dine ved banespill!
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Slaglengde

Post by yuran »

Støtter tipset om å komme seg på ut på banen og få slått ballen fra gress og fra ulike lies og helninger.

Andre sesongen kjøpte jeg en golfklokke med GPS (med målefunksjon) som hjalp meg med å finne ut de ulike lengdene jeg slo med de forskjellige køllene. Veldig enkelt! (nå bruker jeg laser og app :))
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 158 times

Re: Slaglengde

Post by Jumper »

liverglimt wrote:Dette var posten sin som ingen golfere vil lese, takk Azazel. Jeg har slitt med "hvor langt bør jeg slå?" i fitting sammenheng. De aller fleste har ikke peiling på hvor langt de slår samt at den snakker om godtreffet som de har hver 9 september når den indian summer vinden kommer og de får godfølelsen.

Ett vanlig standard 6er jern har loft på 28-30 grader, det slår en vanlig herrespiller med kontroll ca 130 meter. Da er de øverste Hcpere tatt bort, for de får jeg aldri til fitting. Når vi snakker lengder så er det carry, ikke hvor heldig man var på bounce og en lav lett ekvator treff som syler over green.
Artig innlegg på instagram i går, der Europatouren la ut et bilde av hull 2, et par 3 210yards over vann på Le Golf National. De spurte hva folk ville slått. En haug med svar at de ville slått 6'er eller kanskje en 5'er dersom det var motvind. Så kommer det et svar fra Dylan Frittelli om han slo et 3'er jern :lol: Har en følelse av at han slår lenger enn de fleste heltene som kommenterte 6'er jern.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Slaglengde

Post by liverglimt »

Ja de er morsomme. Jeg har vel hatt en håndfull vanlige amatører som har slått ett 30 grader 6er jern 180 meter carry.

Yuran, 13 hovedfaktorer i en Fitting. Ja vi tilpasser med tanke på rytme, styrke og køllehastighet, som 3 av de faktorene.
Post Reply