OWGR

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

OWGR

Post by liverglimt »

Jeg bryr meg ikke så mye om rankinger, men ble litt nyskjerrig nå siden "Hero" har 18 spillere som klasker ball og alle er innenfor top 32. Det er kanskje ikke så rart når de blir tildelt ekstremt mye poeng i feltet mot f.eks. begge ET-combo turneringene denne uka.

Ja jeg skjønner at det skal være forskjell på topp og midt på treet. Men mer enn dobbelt så mye poeng for å vinne mot 17 andre enn mot 140 stk.



Her er hvordan det regnes ut og jeg sier igjen, dette er utrolig favoriserende for de høyt rankede.
Attachments
Skjermbilde 2018-11-30 kl. 08.34.02.png
Skjermbilde 2018-11-30 kl. 08.34.02.png (123.25 KiB) Viewed 3802 times
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: OWGR

Post by furu »

Hele golfsystemet er laget for å "beskytte" toppspillerne. Det fungerer ikke.

I fotball kan du få mer rankingpoeng hvis du slår gode nasjoner, og de møter du feks i kvalikgrupper. I golf lever de store spillerne i sin egen verden i sine egne turneringer.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OWGR

Post by kevin »

Denne turneringen er litt omstridt pga det lave antallet spillere, og burde egentlig ikke fått poeng. Men å sammenligne den med de andre turneringene på ET blir ikke helt rett. Dessuten er de feltene så svake at "hvem som helst" hadde fått plass.

Det er også ganske naturlig å få mer poeng i de turneringene hvor mange av de beste deltar. Det er jo sånn en ranking er bygd opp. Om en som er ranket som nr.500 vinner i et sterkt felt, får han jo mer poeng enn om han vinner på Mauritius.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: OWGR

Post by liverglimt »

Greit at det er forskjell, men at en som er ranket 101 eller 199 bare skal vekte ett poeng mot nr 1 som vekter 45 er jo pent sagt latterlig. Som Furu påpeker dette er laget for å beskytte toppspillerne, ikke for å gjøre golf rettferdig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OWGR

Post by kevin »

Tror ikke man skal bruke konspirasjonsteorier, og ja, hvis man bare leverer resultater midt på treet får man nesten ingen poeng. Sånn sett virker kanskje fordelingsnøkkelen ikke helt rettferdig, men den gagner jo de dårligere rankede spillerne om de leverer gode resultater. Det skjer hele tiden. Jeg vil påstå at det er ganske enkelt å klatre masse på rankingen, selv om man spiller på en lavere tour. Er man helt i toppen på CT gjennom hele året, kan man klatre opp innenfor topp-200. Noe som er høyere listefyllet på PGA touren. Vinner man på Nordic League, får man minst 4p og får dermed like mye som en topp-20 på ET. Samtidig kan du levere 40.plass på ET hele året og ikke få et eneste poeng.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: OWGR

Post by furu »

Å komme seg inn i det gode selskap - det er så utrolig viktig i golf. Jeg har sagt det 1000 ganger før men gjentar det nok en gang - Tommy Fleetwood vs Knut Børsheim i Kazakhstan. Fleetwood avgjorde på siste hullet. Karrieren kunne ikke gått i mer forskjellig retning etter den turneringen.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OWGR

Post by kevin »

Da er det nye rankingsystemet tatt i bruk og det vil ha flere store endringer. Best forklart i videoen under



Legg merke til at Home tour rating forsvinner og at alle spillerne betyr noe, ikke bare de som er topp-200. Men alle som klarer cut vil få noen poeng
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: OWGR

Post by Snowman »

Det er veldig mange ting som skal avveies i et sånt system, og det er ikke gitt at det er lettere å samle poeng på høyere nivå, selv om det deles ut flere poeng. Så på danske Marcus Helligkilde, som kom helt opp til nr. 80 på verdensrankingen etter gode plasseringer på CL og NL. Men han har ikke greid å samle tilsvarende gode poeng på det jeg fremdeles kaller ET. https://www.owgr.com/playerprofile/marc ... ilde-20190

Jeg oppfatter OWGR til å gi veldig godt betalt for å vinne på alle nivåer, og så kan man jo diskutere om det er en større prestasjon å vinne på CT, til typisk 12 poeng, enn å få 12 poeng gjennom en ca. 10.plass i en major.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply