Hovland og hans ti forgjengere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hovland og hans ti forgjengere

Post by Snowman »

Hvor ble det av de ti som vant U.S. Amateur før Viktor Hovland?

2017: Doc Redman, nr. 155 i verden, som best nr. 153, ingen proff-seire.
2016: Curtis Luck, nr. 514 i verden, som best nr. 276, 1 seier i Australia.
2015: Bryson DeChambeau, nr. 10 i verden, som best nr. 5, vunnet 5x PGA, 1x ET, 1x KFT.
2014: Gunn Yang, bare OWGR-poeng i én turnering i 2014, ingen proff-seire.
2013: Matthew Fitzpatrick, nr. 29 i verden, som best nr. 27, vunnet 5x ET.
2012: Steven Fox, ingen tellende poeng nå, som best nr. 743, ingen proff-seire.
2011: Kelly Kraft, nr. 168 i verden, som best nr. 124, vunnet 1x KFT.
2010: Peter Uihlein, nr. 183 i verden, som best nr. 48, vunnet 1x ET(CT), 1x KFT.
2009: An Byeong-hun, nr. 49 i verden, som best nr. 24, vunnet 1x ET, 1x CT, 1x Korea.
2008: Danny Lee, nr. 133 i verden, som best nr. 34, vunnet 1x PGA, 1x ET, 1x KFT.

Så hvis vi ser hvor Hovland skal opp, så er det 5 av 10 som har vært på topp-50 i verden. Tre av disse er på topp-50 nå. Det er 2 som har vunnet på PGAtour og 5 som har vunnet på ET. Men det er jo forskjell på ET-seire da, mellom Uihlein som vant en sånn ET/CT-turnering og Ben An som vant flaggskipturneringen på Wentworth.

Da er det bare å gjette på om Hovland blir som en DeChambeau, eller en Fitzpatrick, eller en Ben An.

Dårligere enn som så blir han ikke, det føler jeg meg ganske sikker på. Jeg tror at han blir en etablert topp-50-spiller som kommer til å vinne på PGAtour og/eller ET. Tiden får vise om jeg får rett eller feil i den antakelsen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Hovland og hans ti forgjengere

Post by kevin »

Det er bare Yang og Fox som ikke har slått gjennom, mener jeg. Yang var lavest rankede i US Amateur da han vant, og det var veldig uventet. Han slo Corey Conners i finalen, og Conners har hatt sitt gjennombrudd i år.

Redman var den av de som kom ut på touren i år, og sikret kortet lett bare på 6 turneringer.

Kraft vant mot Cantlay i sin finale, og Cantlay har hatt en betydelig bedre karriere som proff, til tross for noe opphold.
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Hovland og hans ti forgjengere

Post by Buster »

Men å måle hva andre har klart sier vel ingenting om hva Hovland kommer til å klare, det er bare å vente å se. Jeg har store forhåpninger på at han kommer til etablere seg langt oppe på resultatlistene.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hovland og hans ti forgjengere

Post by Snowman »

Det sier kanskje at U.S. Amateur-tittelen ikke betyr særlig mye mer enn null og nada hvis man ikke følger opp etterpå. Den tittelen åpner opp noen dører og muligheter, men så viser historien at noen har tatt vare på de mulighetene og andre ikke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply