"Golfspilleren i sentrum"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

"Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

Likte denne artikkelen fra Norsk Golf veldig godt. Det forundrer meg at enkelte innen golf ser ut til å basere avgjørelser mer på sine egne tanker. Og de som står nærmest dem i miljøet.

Månedlig betaling

En selvfølge. Jeg er ganske sikker på at min samboer ikke hadde meldt seg inn på SATS hvis de sa "det blir 5999,- og betalingsfrist om 14 dager". Og hva om Viaplay forfalt i februar med regning på 2499,-?

Argumentasjonen har vel vært at klubbene trenger penger tidlig på året. Kassen er tom. Vel - da må du ta grep som forhindrer at kassen er tom. Ikke bygg det nye teestedet i september.

Er helt enig med det som sies om argumentet "jammen vi kan dele opp for de som ber om det" er ubrukelig. Det sitter langt inne for mange å tigge om nedbetaling. Troppe opp på kontoret til daglig leder og si at man har lite penger i en periode.

Hva vil golfere ha?

Undersøkelsen sier at det ikke er gresskvalitet, greener eller treningsmuligheter. Det er miljøet. Det ansettes først og fremst juniorer i veldig mange klubber. De har ingen anelse om hvordan de skal oppføre seg som ansatt med kunder/medlemmer. De får ingen opplæring. Det skaper ingen form for varm velkomst og tilhørighet. Klubben mister den ene muligheten til å gjøre et godt førsteinntrykk. Men greit - norske klubber er fattige og skal ha åpent nærmest hele døgnet. Da må det bli sånn. 140,-/timen og null ferdigheter.

Ok. Så de vil ha miljø. Hvorfor sier da nye daglige ledere til stadighet "banen er det viktigste vi har". Nei. Hvis det hadde vært dritkult å henge på banen og ved klubbhuset kunne du spilt på grus for min del. Sjekk Erik Lang og banen i Compton. Eller en haug med andre baner han har spilt. Opplevelsen. Stedet. Miljøet. Der ligger det.

Hvor mange har du møtt som har sagt "den banen har bare de mest sinnsykt gode teestedene"? Ingen. Ingen har sagt det noen gang. Jeg får ukontrollerte skjelvinger hver gang jeg ser at noen bruker penger på teesteder som knapt er forbedring av de gamle. Og Per Arne på 52 med handicap 24 - merker han virkelig om et er 5 eller 9 på stimpen? Ja, han merker at den ene ruller raskere men liker kanskje den trege greenen bedre. Slipper å lese linjer. Bare slå ballen rett mot koppen.

Tro det eller ei - banen er ikke det viktigste en golfklubb har.

Får du nok for pengene?

Golf oppfattes som dyrt. Billig er det uansett ikke, men sammenlignet med andre aktiviteter vi driver med er det greit priset. Men hva får du for pengene? Du får de nevnte juniorene som knapt ønsker deg velkommen. Kalde baguetter og kjip kaffe. En proshop som har frosset fast i 1997. Et miljø som kan være vanskelig å presse seg inn i.

Jeg ser for meg flere sosiale arrangement som lar folk mingle og bli kjent. Spille litt golf og få nye venner. Nye spillepartnere. Og få hjelp fra noen med arrangementet hvis du som klubbleder ikke vet hvordan det skal løses.

Hvem bestemmer i klubben?

Gjengangeren er at en liten gruppe bestemmer nesten alt. De kan påvirke daglig leder i saker som angår dem. Andre glemmes, og det legges først og fremst til rette for denne lille gruppen som snakker høyest. De framstår som de viktigste, men egentlig bidrar man ikke til mer enn sitt eget vel. Herre- og seniorgruppen er trolig de mest aktuelle her. I en klubb med aldrende medlemsmasse vil seniorene styre. De har jo mest tid til dugnad og sånt, og får derfor et eierskap til klubben. Herregrupper er kjent for å kreve tilrettelegging for sine aktiviteter. Det kan være sperring for turneringer og sene åpningstider i klubbhuset tilpasset deres timeplan.
– Resultatene viser at meningene til den mest høylytte «terassemafiaen» sjelden er representative for resten av medlemmene.
Allikevel er det de som bestemmer. De som påvirker daglig leder og styret. F.eks kan 70-80 herrespillere i en klubb med 1700 medlemmer ta kontrollen. Hvorfor? Hvordan kan det være slik?

Og når det gjelder styret - hvorfor skal det stort sett bestå av menn 50+? Ja - de utgjør en stor andel av spillerne, men vi burde kanskje se litt annerledes på sammensetningen.
Instagram @christianfuru
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by Lefthook »

Frustrert?😁
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by eivaan »

For min del så er banen og kvaliteten på den det helt klart viktigste! Jeg drikker heller kaffen hjemme og tar med egen niste hvis utvalget er dårlig. Selvsagt topp med bra utvalg på mat og i proshop, men hvis banen ikke er bra....ja så hjelper det ikke med miljø og you name it av mat osv...men begge deler JA TAKK!
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by Keyser »

På hjemmebane er miljø viktigere enn banekvalitet for meg. Som gjestespiller er bane viktigere enn miljø.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

eivaan wrote: 12 Nov 2019, 18:23 For min del så er banen og kvaliteten på den det helt klart viktigste! Jeg drikker heller kaffen hjemme og tar med egen niste hvis utvalget er dårlig. Selvsagt topp med bra utvalg på mat og i proshop, men hvis banen ikke er bra....ja så hjelper det ikke med miljø og you name it av mat osv...men begge deler JA TAKK!
Det høres jo litt trist ut :) Er det ikke litt egoistisk også? "Drit i miljøet og klubben så lenge gresset er fint"?

Bra utvalg i proshop er ikke et argument fra hverken meg eller undersøkelsen. De aller fleste klarer seg uten det. Jeg tenker at en proshop bør ha baller, hansker og logoplagg :)
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

Keyser wrote: 12 Nov 2019, 21:13 På hjemmebane er miljø viktigere enn banekvalitet for meg. Som gjestespiller er bane viktigere enn miljø.
Den kan jeg se. Du er der jo bare noen timer. Som erfaren spiller vil du klare deg selv helt fint, men en ganske fersk spiller på besøk vil kanskje trenge en litt varmere velkomst. Merke at det er en bra klubb man besøker. Men jeg tror det du sier vil gjelde for de fleste.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

Lefthook wrote: 12 Nov 2019, 17:18 Frustrert?😁
En anelse? Kanskje det. Nå har vi en ny leder for golfsporten i Norge, og det snakkes om åpenbare ting. Åpenbare ting som jeg håper vi kan ta tak i, men jeg tror at vi skal slite med å bryte ut av mønsteret.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by kevin »

Jeg kunne tenkt meg å sett hva folk svarer på undersøkelsen "golfspilleren i sentrum". Man kan jo tro og gjette, men et bra statistisk underlag hadde vært nyttig for flere bra diskusjoner.

Dette med betaling og månedlig vs år er en "no-brainer". ALLE må tilby det, uten at man skal behøve spørre etter det.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by eivaan »

furu wrote: 12 Nov 2019, 21:13
eivaan wrote: 12 Nov 2019, 18:23 For min del så er banen og kvaliteten på den det helt klart viktigste! Jeg drikker heller kaffen hjemme og tar med egen niste hvis utvalget er dårlig. Selvsagt topp med bra utvalg på mat og i proshop, men hvis banen ikke er bra....ja så hjelper det ikke med miljø og you name it av mat osv...men begge deler JA TAKK!
Det høres jo litt trist ut :) Er det ikke litt egoistisk også? "Drit i miljøet og klubben så lenge gresset er fint"?

Bra utvalg i proshop er ikke et argument fra hverken meg eller undersøkelsen. De aller fleste klarer seg uten det. Jeg tenker at en proshop bør ha baller, hansker og logoplagg :)
Drit i miljøet....hva er d for slags hersketeknikk! Hvor har jeg skrevet d? Egoistisk....jeg betaler 7500,- i kontigent, for å spille golf! Jeg sier ja takk begge deler, men i utgangspunktet så er jeg der for å spille golf! Trist? Les hva du skriver, og hva du svarer meg, d er trist! Jeg syns d er trist at du forteller, generaliserer en slags almen oppfatning av hva som er riktig og hva folk mener...som om at de som ikke er enige i hva du skriver har feil...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

@eivaan

For det første - å sette en setning i anførselstegn er et virkemiddel for å vise at man setter ting på spissen.

Men er det ikke faktisk egoistisk da? Si at banen er det klart viktigste? Drikker kaffen hjemme og pakker niste - det skriker ikke akkurat inkluderende miljø. Gjør det?

Å henge ut noen for hersketeknikk er i dag omtrent å regne som hersketeknikk i seg selv ;) Utbrukt begrep.

Og ja - jeg er villig til å generalisere de som pakker matpakke, drikker kaffen hjemme og sier at banestandard er det klart viktigste i en golfklubb. De er faktisk egoistiske på et eller annet nivå. Jeg sier ikke at det er noe galt med det. Faktisk ikke. Egoisme kan være helt greit. Jeg skulle ønske jeg av og til hadde et egoistisk syn på golf. At jeg gikk og spilte noen hull uten å hilse på alle nykommerne på rangen som jeg nettopp hadde hatt på VTG. Ikke inviterte dem med på noen hull. Pratet så lenge at jeg bare fikk tid til 4 hull før det ble mørkt. Da kunne jeg spilt mer golf.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by kevin »

Jeg hadde nok byttet klubb om kvaliteten på banen og treningsområdene ikke var bra nok. Litt av grunnen til at jeg byttet fra Borre for endel år siden. Da var kvaliteten for dårlig og dessuten la de ned 9 av de 27 hullene, sånn at tilbudet ble for dårlig. Hvis man ikke opplever at klubben gjør nok for å bedre/utvikle banen, da synes jeg det er grunn nok til å bytte klubb. Selvsagt kan man være uheldig et år eller to, men over tid er det ikke greit. Da kan miljø være miljø.

Men for meg er det mer sammensatt, f.eks at man har mnd betaling, rangeballer er inkl.i avgiften, at man har en bra design, god kvalitet, bra treningsområder, gode nok klubbhus fasiliteter. At det er et bra miljø, hyggelige folk å spille med, bra tilgang på starttider osv er også viktig. Det hjelper også at vi har en ekstra 9-hullsløyfe som er perfekt for raske runder.

Samtidig eier klubben banen og har bra økonomi, det gjør det forutsigbart.

Men det er liten tvil om at det er overvekt at eldre medlemmer, og det blir spennende å se om man klarer å holde rekrutteringen av nye oppe på et bra nivå fremover.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

Hvordan skal man egentlig få unge til å spille golf? Og et annet spørsmål - er det så viktig?

Unge mennesker - la oss si 17-25 år - har kanskje deltidsjobb. De studerer. Har lite penger. Kan de bruke mye på golf?

Barn er avhengig av villige foreldre. Det kan være lett for foreldrene å styre barna pent inn på et annet og billigere spor enn golf.

Hvem har penger? 35-40 og eldre kanskje? De har fått barn. Når man nærmer seg 50 er barna kanskje ute. De har mer penger. Ja - det hadde vært kult hvis vi hadde masse unger og ungdom som spilte golf, men det hadde nok lagt mer penger i å rekruttere godt voksne med god økonomi.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by liverglimt »

Få barna ut å spille så rekrutteres mange foreldre.

Ren fokus på penger vil skape null vekst og enda mer riksmannsstempel.

Golf i Norge er ikke dyrt om man spiller på sin egen klubb med full spilerett mesteparten av rundene.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by azazel »

liverglimt wrote: 14 Nov 2019, 07:49 Golf i Norge er ikke dyrt om man spiller på sin egen klubb med full spilerett mesteparten av rundene.
Rart hvordan den kommentaren alltid kommer fra dem som bruker mye tid på golf og/eller spiller svært mange runder.

Det er stor forskjell på valuta for pengene hvis man spiller 50+++ runder i året, eller hvis man spiller 0-5 runder.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by kevin »

Golf kan være relativt billig og det kan være dyrt. Ofte handler det om hvilke valg man tar.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by liverglimt »

200-500 kroner per runde som gjestespiller er billig. Noen baner skiller seg ut og tar mer.

Medlemsskap fra 2500-15000 for fritt spill, forsikring og norsk golf. De fleste kan velge hvor dyr de vil gjøre det.

Jeg har bodd 2 år i Vietnam og brukt 100-200$ per runde. Det i ett såkalt lavkostland, det er dyrt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by furu »

Vi må være ganske unike vi og golfsporten. Kan ikke komme på andre idrettsgrener som tenker "vi får inn barna så begynner foreldrene også". Samtidig er jo det en innrømmelse av at er foreldrene som er viktigst.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by Snowman »

furu wrote: 16 Nov 2019, 17:26 Vi må være ganske unike vi og golfsporten. Kan ikke komme på andre idrettsgrener som tenker "vi får inn barna så begynner foreldrene også". Samtidig er jo det en innrømmelse av at er foreldrene som er viktigst.
Det er en observasjon du har veldig mye rett i. Alle andre idrettsklubber jeg har vært med i, og det er i diverse idretter, har hatt oppmerksomheten rettet mot elite pluss barn og ungdom, uten tanke på å rekruttere foreldre til annet enn verv i styre, stell, støtteapparat, kioskvakter og dugnader. Voksen breddeidrett og oldboys etc. fikk minimal oppmerksomhet fra klubbenes styrende organer.

Så golf er spesielt, men kanskje ikke helt unikt. Det fins også noen tennisklubber som har litt av det samme. De har da gjerne et dyrt anlegg med innendørshall, og de er avhengige av utøvere med god betalingsvilje som vil kjøpe treningstimer. Disse tennisklubbene er de eneste jeg kommer på som har samme fokus som mange golfklubber, dvs. at det viktigste er godt voksne medlemmer med betalingsevne og betalingsvilje, for å få inn penger til å holde anleggene i gang.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by liverglimt »

Med barn som spiller så blir det mer sponsormidler. Foreldre trenger ikke å spille, men når barna spiller så kanaliseres sponsormidler som foreldrene har tilgjengelig til ungenes aktiviteter.

Jeg tenkte ikke bare at foreldre starter å spille. Noen gjør det for å bruke tiden de må vente på noe fornuftig, andre bare bringer og henter når barna vil.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: "Golfspilleren i sentrum"

Post by Snowman »

Det er flere grunner til at mange flere golfklubber burde legge bedre til rette for barn og unge, men de beste grunnene er langsiktige, og mange klubber har kortsiktig tenkning.

Den ene grunnen med et langsiktig perspektiv, det er å utvikle toppspillere, hvor det handler om å ha et godt treningsmiljø med god kompetanse rundt gjennom hele barne- og ungdomstiden. Det andre er en prisstruktur hvor det er billig for barn, ungdom og unge voksne å spille golf, slik at de fortsetter med det som en livslang aktivitet, hvor de først trenger å betale full voksenpris fra 30-årsalderen og oppover.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply