Endring lengde på slag ved høydeforskjeller

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Endring lengde på slag ved høydeforskjeller

Post by azazel »

Skal spille sim-konkurranse på Wolf Creek som har svært store høydeforskjeller. Flere hull med over 25 meter forskjell fra tee til landingsone på utslag. Og store forskjeller også på innspill mot green.

Har derfor begynte å tenke litt over påvirkningen dette har å si for distansen på slagene.

Jeg har hittil hatt som utgangspunkt at en meter opp gir ca en meter mindre lengde, og tilsvarende lengre når nedover. Jeg husker ikke hvor jeg har dette fra, så jeg begynte å google litt. Forstår så klart at vind, regn, varme, helning på banen der ballen lander, osv har mye å si, men er interessert i kalkulering uten dette.

Fant svært mange ulike svar. Fant flere artikler som nevnte det jeg har brukt, men også tilsvarende mange som sier en kølle forskjell per 15 feet opp/ned, som for mange blir halvparten av førstnevnte. Og litt av hvert andre svar. Fant også noen som gikk litt mer matematisk til verks med grafer som viser hvordan ulike grader på ballbanens kurve påvirker lengden. Sistnevnte har jeg ikke tenkt over før, men det er logisk og stemmer nok bra.

Men sistnevnte gjør tingene en del mer komplisert ettersom dette gir en god del variasjon ut i fra hvilken kølle man slår, og hvilke type slag man slår med den køllen. Pluss mye individuelt ettersom ulike spillere kan presentere ulik loft på samme kølle når den treffer ballen osv. Dermed blir det litt vanskeligere å regne ut underveis i en runde. Under en runde er mange tall estimeringer, men er jo greit å ha et utgangspunkt. Så kanskje det beste er å ha et tall for et fullt pitching wedge slag, et tall for normalt driver slag, også finne et tall mellom disse basert på hvilken kølle og slag man prøver på?

Når jeg tenker over dette forstår jeg ikke hvordan en range finder med slope fungerer? For disse gir vel ikke bare lengde og høyde, men også en lengde kompensert for høydeforskjell? Men dette kan den jo umulig vite nøyaktig ettersom den ikke vet noe om svært mange av variablene som trengs for å regne dette ut?

Har dere noen regel som dere bruker?
emerica
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 248
Joined: 22 Mar 2009, 00:06
Hcp: 5,9
Hjemmeklubb: Sunnfjord GK
Location: Førde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Endring lengde på slag ved høydeforskjeller

Post by emerica »

Min erfaring er å ikkje gjere det meir komplisert enn det er. Finn ut kor langt du slår med kvar kølle og ha det som utgangspunkt. Er høgdeforskjellen fra tee, så velg ei kølle som ikkje når problem. Gjere eit jern viss du trur driver går for langt. Tenk 5-10 meter ca ei kølle meir/mindre, alt avhengig av balltreff. Det er som med alt anna i golf, dess meir du trener på det, dess meir lærer du.
Post Reply