Corona og reiser

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Corona og reiser

Post by azazel »

furu wrote: 14 Mar 2020, 21:09 Å spille golf på et golfanlegg eller trene på anlegget er i høyeste grad organisert idrett. Det er ingen tvil om at det må opphøre.
Jo det er faktisk tvil på om dette er organisert idrett. Dette bevises jo i "høyeste grad" ved at klubbene tolker dette helt forskjellig. At du har en bastant mening på emnet endrer ikke at andre er enten usikker eller mener noe annet enn deg.

Så her bør NIF eventuelt golfforbundet, eller for den saks skyld kommunene, gå ut og gi klarere regler.

Og det er ikke bare i golf det er tvil. Feks er jeg også medlem i en dykkeklubb. Her har vi to typer dykk, "privat" og klubbdykk. Sistnevnte er når en utdannet dykkeleder organiserer et forhåndsannonsert dykk hvor alle medlemmer kan delta, dette kan være alt fra 3-20+ stykker. Her har styret bestemt at alle klubbdykk er kansellert på ubestemt tid. Men at klubblokalene med luftkompressorer og fellesutstyr som bly og lufttanker etc kan fortsatt brukes av alle som vil dykke privat. Til info så dykker så og si ingen alene, man følger "buddy-systemet". Så dette innebærer at minst to medlemmer (som oftest fra forskjellige husstander) avtaler at de møtes for å dykke sammen. Jeg kommer ikke til å gjøre dette, men det er flere andre som har gjort dette siste dagene. Jeg går ut i fra at du mener dette er organisert. Men her mener altså også noen andre noe annet.

Man kan også sammenligne med mange andre idretter. Feks en fotballbane, tennisbane eller en løpebane. Disse eies og/eller driftes ofte av et idrettslag. Vil da alt som foregår utenom fellestreningene til klubblagene på disse anleggene være organisert idrett? Feks en far og sønn som tok seg en tur bort på fotballbanen i dag i en halvtimes tid, hvor de helt alene sparket litt mot ene målet? Her vil nok mange være uenig i at dette er "organisert idrett". Og hvis du ikke mener dette er like mye organisert idrett som om at de samme to går på en golf range og slår noen baller, så er ihvertfall jeg i tvil på hvorfor det er en forskjell. Jeg mener forøvrig ikke at eksempelet nevnt om fotballbanen bør forbys med de retningslinjene og reglene vi har i Norge akkurat nå.

Men selv om jeg er uenig i mye du skriver, og ihvertfall hvordan du skriver det, så er jeg faktisk helt enig at etter de siste to dagenes hendelser i Norge så bør alle klubber nå stenge ned ranger og banespill. Så får man diskutere om noen uker hva som skal gjøres videre. Når man da ser hvordan dette har utviklet seg og hvordan statens retningslinjer er da. For dette viruset kommer ikke til å forsvinne på svært lang tid. Så mens man akkurat nå har fullt fokus på viruset, så bør man i neste fase også tenke over andre ting. Feks hvordan man kan holde folk aktive samtidig som man fortsatt har fokus på smittefare. Jeg satt på sofaen i hele dag og så på filmer og proppet meg full av usunn mat og godteri. Jeg var sikkert ikke den eneste. Og dette er ikke bra for folkehelsen. Spania har nå forbudt folk å forlate hjemmet sitt i foreløpig 15 dager, utenom for jobb og å kjøpe mat. Dette kan være svært helsefarlig ettersom jeg tviler på at det blir mye fysisk aktivitet på mange framover. (Jeg sier ikke at de ikke burde gjøre det, de har naturligvis en svært god grunn til å gjennomføre dette.)

Det viktigste nå er at Norge ikke kommer i samme situasjon som Italia hvor man får en for høy "topp" av kritisk syke samtidig. Slik at ikke helsevesen kan ta seg av disse forsvarlig. I Italia driver man nå enkelte steder og bestemmer hvilke av de kritiske pasientene som i det hele tatt skal få behandling, og at de andre må bare dø pga mangel på ressurser. Jeg syntes det virker som at retningslinjene som har kommet siste uken har som hovedmål ikke totalt å stoppe smitten, men å begrense farten på spredningen siden den nå er på grensen til å komme helt ut av kontroll som i Italia. Bare synd at folk er så jævlig egoistiske og ikke følger rådene som eksperter på smittefare kommer med.
Last edited by azazel on 15 Mar 2020, 02:18, edited 2 times in total.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Corona og reiser

Post by eivaan »

Bør være innafor å sette spørsmål med banestengning, da snakker jeg ikke organisert trening, range, turneringer osv, kun banespill og stengte klubbhus/proshoper. Da gjerne med max toer flighter på god avstand. Så kan man snakke om solidaritet til krampa tar dere, jeg ser ikke poenget! Folk er ute å løper, sykle, går på ski, går turer i skog og mark....er det ikke det vi også gjør. Er også et poeng at klubbene trenger penger, sponsorer og det asap. Å reise ut av landet eller lignende blir feil, vi må tenke helse! Jeg jobber i helse i tung psyk/rus lukket bolig og jeg tenker dette er innfor. Mine retningslinjer handler om organisert trening, og da sammen med andre fortrinnsvis inne. At dett skal ha virkning å være en signaleffekt mener jeg blir helt feil, hvis man følger råd/hygiene og holder avstandand. GAME ON!!!!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Corona og reiser

Post by furu »

Det er jo bare tull azazel. Dette er den mangelen på selvinnsikt og respekt for andre som gjør golfen til en så kjip sport som den ofte er. Golfere framstår som egoistiske tullinger for tiden. Alt annet stenger ned. Ingenting. Men golfere - de skal drive på for de vet bedre selv.

Det bookes tid i Golfbox. Et system som eksisterer gjennom organisasjonen du er medlem av.
Det hives nye baller inn i maskinen på rangen - av ansatte som får lønn og med baller som er betalt av klubben.
Banen tilrettelegges med hull, klipping og markeringer som gjør det mulig å spille.

Når du så sier at dette ikke er organisert - da kan vi vel også trekke konklusjonen at golf til vanlig heller ikke er organisert? Og at man ikke skal ha rett på feks momsrefusjon?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Vi går nok full karantene i møte før eller senere, typ portforbud/unntakstilstand.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Corona og reiser

Post by azazel »

furu wrote: 15 Mar 2020, 11:56 ...
Vel som sagt mener jeg at både golfbaner og ranger bør stenges helt ned for alle andre enn ansatte som driver med vedlikehold etc.

Myndighetene har endelig begynt å sette i gang tiltak og da bør golfklubbene støtte opp om dette. Er viktig at folk nå følger alle oppfordringer. Uansett om er ting man ikke forstår meningen av eller er enig i. Men jeg mener myndighetene har vært utrolig vag på kommunikasjonen de har kommet med siste dagene. Og dette har bidratt til at folk drar på hytter osv.

Iforhold til eksemplene dine så kan golf rangen igjen feks sammenlignes med fotballbanene som mange steder i morges har blitt måkt for snø av ansatte som får lønn.

At du som vanlig mener at alle andre enn deg selv er tullinger kommer forøvrig ikke som en overraskelse. Forsøk på hersketeknikker lenge leve.
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Corona og reiser

Post by Buster »

Det med golf kommer jo an på, er det fullt på golfbanen så skjønner jeg det, men skulle jeg reiset ut til Herdla golfbane og spilt en runde alene der det kanskje spiller 2 til 5 andre med lang avstand mellom, så er kan det ikke verre en at folk går løper på tur. Og for ikke å snakke om alle du møter i matbutikken.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Corona og reiser

Post by azazel »

Buster wrote: 15 Mar 2020, 14:37 Og for ikke å snakke om alle du møter i matbutikken.
Men å dra på matbutikken og eventuelt jobb er noe man må gjøre. Selv Spania som har portforbud har unntak for disse to tingene. Så hvis man diskuterer golf bør det bare sammenlignes med andre aktiviteter slik som du gjør med jogging. Er disse andre tingene man kan fjerne for å redusere smitten.

Forøvrig er matvarebutikker nok et eksempel på dårlig kommunikasjon fra både media og myndigheter. Her er det helt klart rom for forbedringer på hvordan dette kan gjennomføres. Feks har media snakket masse om alle som har hamstret. Men når jeg var på butikken på torsdag etter jobb var det ikke hamstring blant 99% av dem jeg så. Selv om all media rapporterte om unntakstilstander i butikkene pga "alle" hamstret. Folk kjøpte en del mer enn normalt og dette var ikke butikkene forberedt på. Butikkene bekreftet vel dette ved å si at resultatet tilsvarte en lille julaften. Når folk kjøper mat for flere helligdager også. Her savner jeg gode råd fra myndighetene, i stedet gikk en eller annen politiker stolt til pressen og viste bilder av kjøleskap sitt med mat for en dag... At svært mange folk går på butikken hver dag på vei hjem fra jobb er ikke bra i dagens situasjon og burde ta slutt. Man kan heller dra 1-2 ganger i uken. Da vil man få vekk mer enn halvparten av kundene som er der samtidig. Samt oppfordring til at folk som har mulighet bør dra på andre tider av døgnet, dette vil redusere kundetallet enda mer.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Europatouren har stoppet alt salg av billetter for resten av sesongen, enn så lenge. Det virker som at de ser på dette som en langvarig krise

I tillegg har flere land innført innreisestopp og det snakkes om at hele Schengen-området skal stenge sine grenser. Det begynner også bli vanskelig å komme seg for de som er utenlands.

Spania kjører et strengt portforbud og politiet jager hjem folk som er ute og som ikke skal på butikk eller apotek.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Corona og reiser

Post by GolfMickey »

Like greit det, kan fort hende det ikke blir noen flere turneringer denne sesongen. Kan vel med ganske stor sikkerhet si at det ikke blir noen Majorer i år.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Corona og reiser

Post by furu »

azazel wrote: 15 Mar 2020, 12:52
furu wrote: 15 Mar 2020, 11:56 ...
Vel som sagt mener jeg at både golfbaner og ranger bør stenges helt ned for alle andre enn ansatte som driver med vedlikehold etc.

Myndighetene har endelig begynt å sette i gang tiltak og da bør golfklubbene støtte opp om dette. Er viktig at folk nå følger alle oppfordringer. Uansett om er ting man ikke forstår meningen av eller er enig i. Men jeg mener myndighetene har vært utrolig vag på kommunikasjonen de har kommet med siste dagene. Og dette har bidratt til at folk drar på hytter osv.

Iforhold til eksemplene dine så kan golf rangen igjen feks sammenlignes med fotballbanene som mange steder i morges har blitt måkt for snø av ansatte som får lønn.

At du som vanlig mener at alle andre enn deg selv er tullinger kommer forøvrig ikke som en overraskelse. Forsøk på hersketeknikker lenge leve.
Herregud. Vi er på det nivået altså. Hersketeknikker? Jeg konstaterer bare at du er helt tulling fordi du ikke fatter dette. Det er ikke en hersketeknikk.

Et anonymt medlem fra Fana - vår kjære eliteklubb i søndre bydel - skal gi meg en moralsk skjennepreken. Det er det punkt vi har nådd altså.

Før denne sesongen hadde jeg fått litt nok av golf. I løpet av denne perioden med direkte kvalm oppførsel fra altfor store deler av golfsporten har jeg innsett at organisert golf i Norge ikke er noe jeg kommer til å savne :)
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Corona og reiser

Post by ShooterMacgavin »

Solum golf holder åpene i disse dager, tross flere negative tilbakemeldinger (ref: facebook siden). Klubben stiller seg i opposisjon.

Jeg har selv hjemmekontor i disse dager, men for ikke få bli komplett gal har jeg vært på en lang langrennstur. Kan dette sammelignes?
Vi blir oppfordret til frisk luft og mosjon. Dette kan kombineres med golf.

Jeg ser selvsagt begge sider av denne saken
Hei, i mange år er det oppfordret til fysisk aktivitet ute i frisk luft. Koronasmitte overføres ikke ved luftsmitte, men ved dråpesmitte.
Uteaktiviteter uten store grupper og nærkontakt med andre karaktiseres ikke som farlig i følge helsemyndighetene.
Derfor legges det til rette for det på Solum Golfbane, dette innebærer dog et ansvar for seg selv og andre.
DERFOR:
Husk smittefare, bruk Vipps, la flagget stå i, og ellers ingen fysisk eller nær kontakt med annet enn personlig utstyr.
Mvh Bjørn Hundstad, Solum Golfbane
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Danske golfforbundet ber om at danske golfklubber stenger sine baner og fasiliteter
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Corona og reiser

Post by azazel »

furu wrote:Jeg konstaterer bare at du er helt tulling fordi du ikke fatter dette. Det er ikke en hersketeknikk.
Er nesten definisjonen på hersketeknikk.

Det latterlig lave nivået på denne "debatten" er det du som har satt. Og som sagt har dette gjennomsyret de fleste innleggene jeg har lest av deg på denne siden.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Corona og reiser

Post by azazel »

ShoterMacgavin wrote:...
Litt avhengig av hvordan du går på langrenn så er vi vel på det stadiet at folk bør også vurdere om skiturer er å anbefale. Ihvertfall hvis det også medfører at man må reise et stykke og samles blant mange andre. Langrenn har vel statistisk sett relativt høy skadeprosent iforhold til andre måter å mosjonere. Og alt som kan skape merarbeid for helsevesenet de neste par ukene frarådes.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Corona og reiser

Post by Keyser »

azazel wrote: 18 Mar 2020, 00:36
furu wrote:Jeg konstaterer bare at du er helt tulling fordi du ikke fatter dette. Det er ikke en hersketeknikk.
Er nesten definisjonen på hersketeknikk.

Det latterlig lave nivået på denne "debatten" er det du som har satt. Og som sagt har dette gjennomsyret de fleste innleggene jeg har lest av deg på denne siden.
Hey! Popcorn-tid! Vanligvis er det kranglene rundt/med Freud som er komikveld her inne, men aner vi litt konkurranse her nå? ;-)
(OT: Komikveld. f¤%& så gammel jeg er, det er vel ingen født etter 1970 som vet hva komikveld er)
</Keyser>
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Corona og reiser

Post by eivaan »

Myndighetene har lagt seg på en linje med type ulmebrann, altså å unngå topper med smitte og at folk derfor skal søker å holde avstand. D å stenge banene for turneringsspill, klubbhus osv. er helt riktig. Men spille golf ute i frisk luft og ha god avstand til spillpartner eller spille alene, er ikke noe problem! Butikker, kollektivtrafikk osv. er potensielt mye mere smittespredende....så her tenker jeg at hva er vitsen med å skjerme oss for å spille? Bare tull spør du meg!!!
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Corona og reiser

Post by Keyser »

Du har selvfølgelig rett i det, golf er antagelig ikke spesielt farlig. Langrennstrening i lysløyper er en annen idrett som kunne vært gjennomført uten særlig fare. Det er sikkert flere. Men i de aller aller fleste tilfeller er det riktig å stenge ned idrettsaktivitet. Men sentralt må man ta en beslutning - en klar og konsis en: Stans aktivitet!. Alternativet er en unntaksliste evt lokale vurderinger. Som vil skape spørsmål, usikkerhet, sutring, illojalitet til beslutninger og ta energi fra de som har viktige oppgaver. Det vil utvanne hele prinsippet og "dugnaden" rundt sosial distansering.

Det blir noen lignende som hytteforbudet. Det er sikkert mange som like gjerne kunne og kanskje burde vært på hytten, men man kan ikke ta individuelle vurderinger.
</Keyser>
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Corona og reiser

Post by GolfMickey »

Det å hente ballen i hullet er problematisk, stor smittefare, pausen kan bli lang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Mer enn 33% av alle golfbaner i Europa er nå stengt.
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Corona og reiser

Post by Owee87 »

Les svaret til Keyser eivaan. Hør hør!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Post Reply