Prøvesving!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Prøvesving!

Post by GunnarBull »

Fakta: 800 prøvesvinger som tar 5 sekunder hver vil totalt ta 66 minutter og 40 sekunder.

Påstand fra Freud (30. juni kl 14:51): Om R&A forbyr prøvesving så vil alle runder gå ca. 1 time raskere.

La oss foreta en sannsynlighetsvurdering:
HVIS alle tar to prøvesvinger foran hvert slag, og HVIS hver prøvesving tar 5 sekunder, og HVIS man ikke kompenserer prøvesvingen med andre pre shot-rutiner, og HVIS manglende prøvesving ikke fører til a) flere slag og/eller b) mer leting etter baller utenfor banen, vil man - teoretisk sett - kunne spare 66 minutter og 40 sekunder på hver runde.

Såvidt jeg kan se, er det altså 5 usikkerhetsmomenter, eller "hvis'er" i Freuds påstand.

1) Alle tar ikke to prøvesvinger foran hvert slag
2) Tiden på prøvesvinger varierer normalt fra 2 til 4-5 sekunder
3) Hvis prøvesvinger ble forbudt, er det sannsynlig at mange ville brukt lenger tid på konsentrasjon og andre pre shot-rutiner.
4) Det er heller ikke usannsynlig at mange ville spilt dårligere og brukt flere slag.
5) Det er heller ikke usannsynlig at mange ville måttet lete mer etter baller i roughen.

Motsatt ville sikkert mange også spilt bedre eller mer safe, noe som i utgangspunktet ville ført til raskere spill. Problemet er bare at det hjelper lite, så lenge golfspillere går i kø og tempoet i hovedsak blir bestemt av andre ville brukt lenger tid på grunn av flere feilslag.

Så nei, Freud, det er ikke fakta at "800 prøvesvinger førte til at runden ble en time lenger" (29. juni kl 13:25), det er en påstand fra deg basert på en beregning av flere handlinger uten konsekvensvurdering.

Min påstand vil uansett være at hvis prøvesvinger ble forbudt, så ville golf, både som idrett og hobby, trolig dø ut iløpet av få år.

Men - hvorfor gidder jeg å forsøke å overbevise deg? Jeg vet jo at det er bortkastet tid...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Prøvesving!

Post by kevin »

i går gikk jeg bak en som stod minst 10sek over ballen før han slo. Ingen prøvesvinger, men kunne jo fint tatt en og fortsatt spart tid. Men de lot være å fikse nedslagsmerker og sparte nok endel tid på det...
Last edited by kevin on 03 Jul 2020, 15:45, edited 1 time in total.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Prøvesving!

Post by GunnarBull »

Godt gjort at han idetheletatt traff greenen uten prøvesvinger, jf min teori ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply