Golfsnakk Golfserie 2009

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stooy »

stianm wrote:Yepp. Kan ta på meg jobben og samle alle forslag så kjører vi revisjoner helt til vi har et regelsett banket.

Hva tidsperspektiv ser vi for oss ? Mai/Juni-> September ? Da har vi henholdsvis 20/24 runder.

Henger med på uke/måned/overall vinner jeg også.Deretter kan vi ha birdiekongen/eaglekongen/puttekongen/ etc etc.

Jo mer man kan konkurrere i jo bedre :)
Mai -> September skulle vel fungere bra ...?
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stooy »

Jeg ser også for meg at vi har et eget forum som heter GS Golfserie 2009 eller noe, og der inne har vi emner som heter "Uke19", "Uke20" osv hvor alle legger inn sine scorer utover i uken, slik at vi slipper å dynke ned serieansvarlig med PM eller mail..

Høres dette greit ut, eller har vi bedre forslag til selve gjennomføringen av score-innlevering?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by JanB »

Vet ikke om noen bruker Scangolf og regger der? Jeg gjør. Dermed kan jeg for min del gjerne hente ut res derfra.
Foretrekker ellers en mail med enten screenshot av runden som er skrevet ut eller hva dere ellers finner enklest. Jeg må jo uansett knakke det inn et annet sted.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by furu »

@JanB - Du foreslår at banene man "godtar" skal ha minimum par 71. Gjelder dette også Stablefordklassen? Jeg har Bjørnefjorden som hjemmebane (65), og selv om de utvider med et par 5 hull nå så er jeg langt unna kravet. Tror jeg vil være med på dette, men ikke hvis jeg må spille Meland. Fana (som jeg bor 300 meter unna) har par 70 og vil heller ikke kunne brukes.

Så, vil det være litt andre krav til bane for Stablefordklassen?
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by JanB »

Her stiller jeg meg selvsagt ikke til dommer. Normalt sett er vel alle baner i Norge "rettferdig" slopet og dermed får man færre tildelte slag på en 9 hullsbane med par 65.
Jeg bare så for meg at om jeg stakk ut på en slik par-tre bane her i området så dunket jeg litt over 60 slag på 18 hull og det er vel ikke helt fair. :-)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by furu »

Skjønner godt hva du mener. Hvordan man til slutt velger å sette opp reglement har alt å si. Mulig at det kan være slik at det er åpent for alle baner i Stablefordklassen?
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stianm »

Så lenge en bane er slopa så burde den kunne benyttes i stableford gruppa, da den er som janB sier, "rettferdig".

Når det gjelder slagspill så må det være en et minimumskrav at en bane er på et spesifikt par(kanskje +- 1).Så kan vi se om det er noen muligheter å kalkulere noe lurt slik at en par65 bane kan benytte for slagspill.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by eaglebooger »

Mulig jeg er dum, men det blir vel det samme om man spiller en 65-bane eller en 72-bane i slagspillet? Man går jo like mye over/under par?
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stianm »

Det spørs om man spiller utifra over/under par eller totalt antall slag naturlig nok. Jeg har hatt den forestillingen om at man går på antall slag, men det er jo klart noe som kan diskuteres videre.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by eaglebooger »

De fleste scoreboards viser jo +/- par, så jeg ser ikke helt problemet...
Men dersom jeg har lyst på en bedre runde kan jeg jo bare spille Drøbak f.eks. Har mye større sjanse for å gå nærmere par der enn Losby.

Men, skal ikke kverulere på det, men mener at man ikke skal bli eksludert fra slagkonkuransen bare fordi hjemmeklubben viser seg være en par65 bane :)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stooy »

Nei dette må vi vel klare å løse på et vis...
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stianm »

Ingen som snakker om dette som noe problem her.Har bare tatt det for gitt at det telles totalslag, men som sagt, -+ par funker fint det også og er nok mer riktig for slagspill.

Ellers viser de fleste scoreboards -+ ja, men avslutningsvis forholder de seg til en totalsum, og det var det jeg så for meg :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by JanB »

Når vi ser konkurranser på TV er det jo spillere (en turnering) hvor alle spillere spiller på samme bane. Dermed er det enklere å se +/-
Vi kommer jo til å spille på forskjellige baner, dermed må vi gå etter antall slag og ikke over eller under banens par.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stianm »

Med totalt antall slag må vi enten da kjøre en standard på 72-+1(eller noe i den duren for å ikke eksludere alt utenom par72) eller kjøre over/under par og legge sammen scoren etterhvert.

+2 en runde og +4 en annen runde gir en total på +6 etter 2 runder.

Nå er det kanskje for sent til at jeg tenker klart, men vil ikke noe slikt fungere ? Det betyr dog at det ikke blir noe totalt antall slag i turneringen(om man ikke kommer frem til en lur formel)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by eaglebooger »

Hva med netto slag da?

Eks: Jeg spiller 18 hull på Lommedalen GK, der har jeg vel 13 tildelte slag. Jeg går runden på +15. Det jeg da gjør er å trekke fra tildelte slag, og havner da på +2 på denne runden. Så spiller jeg neste runde på Miklagard fra hvit tee (for morro skyld) og har 24 tildelte slag. Til alt overmål går jeg på +18 på denne runden og får derfor en nettoscore på -6. Jeg ligger da på -4 for turneringen... På denne måten får man spilt alle mulige baner, og får en score som er rettferdig opp mot andre i forhold til sitt hcp.
Nå klarte jeg virkelig å blande hcp inn i slagkonkuransen igjen ;)

Men, da får vi ett format for hele turneringen som passer alle fra GK til scratch uten at man regner poeng. Det er ikke vits i å hulle ut hvert eneste hull (les: Raskt spill etc..), men skriv +5 på hullet dersom man innser at det ikke kan bli noe score uansett.


Sånn rent databasemessig er dette enklere å sette opp også;

-Logg inn bruker/pass
-Skriv inn bane og dato for runden
-Skriv inn antall slag (totalt)
-Skriv inn tildelte slag
-Lagre

Scoren blir da lagret og man kan med det samme se hvordan man ligger an i forhold til andre spillere på leaderboarden
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Fooore
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2009, 10:04

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by Fooore »

Jeg er helt enig med de som mener at resultat sett ift banens par er det riktigste, det blir ellers veldig ulike forutsetninger for de som spiller par-65 bane og de som spiller par-73 bane.

Skal rundene varsles i forkant, eller kan man på slutten av uka ta den runden man vil?! Varsling ville kan hende vært det "riktigste", men hvor mye administrasjon har man kapasitet til!??

Og snart åpner banene.....
Fooore, hcp 8.8
Drøbak&Grønmo
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by JanB »

Fooore wrote:
Og snart åpner banene.....
hehe... jeg har allerede spilt 10 runder i år
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stooy »

Fooore wrote: Skal rundene varsles i forkant, eller kan man på slutten av uka ta den runden man vil?! Varsling ville kan hende vært det "riktigste", men hvor mye administrasjon har man kapasitet til!??

Og snart åpner banene.....
Dette blir opp til JanB var det vel som skulle ta imot scorer...? Han foretrekker at vi sender scores på email eller pm tror jeg han nevnte tidligere i posten...?
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stianm »

Jeg mener at det burde holde å melde inn resultater uten å varsle banevalg i forkant.

Ang. format i "slagspill" så er det jo flere alternativer som er nevnt her.

Over/under par : Med dette så vil det vel ikke være noe avvik utifra hvilken bane man spiller ?

Nettoslag : Da går man dog bort ifra _rent_ slagspill, men med nettoslag kan vi ha en turnering for alle spillere. Muligens inkludert 3/4 sh

Slagspill : Da må det være et banekrav med slingsringsmonn på +-1 i hver retning eller.no som må taes høyde for ved scoreutregning.



Utover det så har jeg tenkt litt mer på hva som skal inkluderes i et innmeldt resultat.Nå tar jeg høyde for at det er kun score som skal meldes inn, ikke hele runden med hullscore. Dette for å minimere administrasjon.

Slag(utifra hva som bestemmes)
Stableford poeng
Par
Birdies
eagles
hio
putter
(kanskje fw treff)

Man kan sikkert ha med mye mer statistikk(og mindre), men denne lista er vel relativt vanlig at de fleste har kontroll over.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfsnakk Golfserie 2009

Post by stooy »

stianm wrote:Jeg mener at det burde holde å melde inn resultater uten å varsle banevalg i forkant.
Enig :)
stianm wrote:Nå tar jeg høyde for at det er kun score som skal meldes inn, ikke hele runden med hullscore.
Enig :)
stianm wrote:Nettoslag : Da går man dog bort ifra _rent_ slagspill, men med nettoslag kan vi ha en turnering for alle spillere. Muligens inkludert 3/4 sh
Stiller meg mest positiv til denne, så reduserer vi antagelig administrasjonen.
Post Reply