Spør en PRO

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
thohon89
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 09 Dec 2008, 11:24
Location: Ålesund

Spør en PRO

Post by thohon89 »

Er litt diskusjoner rundt dette med fade, draw, pushfade og pushdraw for tiden her. En ball som starter ut til høyre for mållinjen, og ender på mållinjen, er det en draw?

Edit av Admin: Flytting av poster til annet emne.
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Endeløs GOLF-QUIZ

Post by MariusØverås »

nope! En ball som starter til høyre vil ALLTID hete en push, og så drawer den tilbake til målet, ergo en pushdraw. En rein draw starter RETT, og så skrur til venstre.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Endeløs GOLF-QUIZ

Post by JanB »

Det er tydelig forskjellige "skoler", men mitt svar som jeg godkjenner er Draw
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Endeløs GOLF-QUIZ

Post by MariusØverås »

JanB wrote:Det er tydelig forskjellige "skoler", men mitt svar som jeg godkjenner er Draw
Tja, på folkemunne så er det jo en draw da, men etter definisjonene i PGA Teaching Manual, som regnes som de absolutte, siden de aller fleste lands PGA utdanner trenerne sine etter denne, så er det jo en pushdraw...

Normalt sett er det jo ingen case i og for seg, men siden en draw slik du beskriver den, og en pushdraw ofte har to ganske forskjellige årsaker, så bør man jo igrunn passe på definisjonene...
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Endeløs GOLF-QUIZ

Post by JanB »

MariusØverås wrote:
JanB wrote:Det er tydelig forskjellige "skoler", men mitt svar som jeg godkjenner er Draw
.. men etter definisjonene i PGA Teaching Manual, som regnes som de absolutte,
Det er slike uttalelser jeg vanskelig kan fordøye. Når noe sier ens religion er den eneste rette, får jeg litt gåsehud.

Jeg kan gjerne servere min forklaring som er like logisk som PGA skolen.
Det finnes enkelt fortalt tre måter et svingplan kan være. Innenfra til Inn, Innenfra til Ut og Utenfra til Inn. Dersom man er enig i dette kan vi gå videre til neste parameter. Nemlig at køllebladet kan enten være lukket, rett eller åpent. Med disse parametre får vi 3x3=9 måter ballen kan gå på.
Det finnes meget dyp dokumentasjon på dette, ikke bare fra PGA-skolen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Endeløs GOLF-QUIZ

Post by MariusØverås »

JanB wrote:
MariusØverås wrote:
JanB wrote:Det er tydelig forskjellige "skoler", men mitt svar som jeg godkjenner er Draw
.. men etter definisjonene i PGA Teaching Manual, som regnes som de absolutte,
Det er slike uttalelser jeg vanskelig kan fordøye. Når noe sier ens religion er den eneste rette, får jeg litt gåsehud.

Jeg kan gjerne servere min forklaring som er like logisk som PGA skolen.
Det finnes enkelt fortalt tre måter et svingplan kan være. Innenfra til Inn, Innenfra til Ut og Utenfra til Inn. Dersom man er enig i dette kan vi gå videre til neste parameter. Nemlig at køllebladet kan enten være lukket, rett eller åpent. Med disse parametre får vi 3x3=9 måter ballen kan gå på.
Det finnes meget dyp dokumentasjon på dette, ikke bare fra PGA-skolen.
Ja, foreløpig er vi ganske enige, bortsett fra at det i dag kalles svingspor, og ettersom at svingplan er en tredimensjonal bevegelse og det vi nå egentlig snakker om er den ballfluktsloven som omhandler køllehodets retning som strengt tatt må defineres ned i ett plan.

Deretter er vi helt enig om at køllehodet kan være i tre posisjoner, lukket, square og åpent, og at dette resulterer i ni forskjellige ballflukter.

Poenget er bare at om du kaller en ball som starter rett og skrur venstre for en draw, og en ball som starter høyre for så å sku venstre for en draw, så kan man ikke skille de to utifra hvordan man omtaler dem. Strengt tatt så må man vel da også kalle en ball som starter venstre og så skrur venstre for en draw også, og da har man et problem, siden det er 3 vidt forskjellige ballflukter, med et utall forskjellige årsaker, som man omtaler likt.

Videre har man derfor valgt å definere det ned til at ballens utgansretning, som bestemmes av svingsporet avgjør første del, altså, push, straight eller pull, og at køllebladets vinkel som bestemmer skruen avgjør den siste delen av ballbanens navn, alså Fade, straight eller draw.

Du må da vel kunne si deg enig i at det er en mye mer nøyaktig måte å definere ballflukt på?

Det var heller aldri min mening å være påståelig, jeg ønsket bare å påpeke at dette er helt standard internasjonale normer for hvordan man omtaler ballflukt. Forsåvidt er det også en av svært få greier som PGAEs og USPGA er enige om, og krever av hvert enkelt lands PGA at det skal undervises i, slik at man kan ha en felles forståelse for hva man snakker om uansett hvor i verden man befinner seg.

Til slutt ønsker jeg å påpeke at hverken PGA teaching manual, eller ballfluktslover er religion for meg. Ballfluktslover er strickly vitenskapelig beviste fakta som man ikke kommer utenom. (nå var vi jo forsåvidt enige om dem da, men...)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Endeløs GOLF-QUIZ

Post by JanB »

Poenget er bare at om du kaller en ball som starter rett og skrur venstre for en draw, og en ball som starter høyre for så å sku venstre for en draw, så kan man ikke skille de to utifra hvordan man omtaler dem. Strengt tatt så må man vel da også kalle en ball som starter venstre og så skrur venstre for en draw også, og da har man et problem, siden det er 3 vidt forskjellige ballflukter, med et utall forskjellige årsaker, som man omtaler likt.
Dette har jeg ikke sagt. Dersom du leser innlegget mitt skrev jeg at "Hva kalles et slag som starter ut til høyre for mållinjen og som kurver inn og lander på mållinjen". = Draw.

Her er mine uttrykk og forklaring og jeg er enig med deg å skrive på engelsk:

Swingpath - Clubface angle at impact = Result:
In to Out - Open = Push (ut høyre og fortsetter mer ut til høyre)
In to Out - Square = Draw (går ut høyre og ender på mållinjen)
In to Out - Closed = Hook (går ut høyre og ender til venstre for mållinjen)
Out to In - Open = Slice (går ut venstre og ender til høyre for mållinjen)
Out to In - Square = Fade (går ut venstre og endrer på mållinjen)
Out to In - Closed = Pull (går ut venstrer og fortsetter mer til venstre)
In to In - Open = Push slice (går ut rett og går over til høyre for mållinjen)
In to In - Square = Straight (går ut rett og fortsetter rett)
In to In - Closed = Pull Hook (går ut rett og går over til venstre for mållinjen)

Siden ballens flukt alltid følger de første meterne køllens svingspor vil In to In alltid ha de første metrene rett i følge mållinjen. Dette kurver ganske fort dersom clubface er annet enn square, men altså først etter noen meter.

Er vi så enige ?
Som du ser har vi litt forskjellige benevninger og ingen av oss bør si at den andre har feil.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Spør en PRO

Post by MariusØverås »

Vi er jo åpenbart enige om ballfluktslovene og hva som fører til de forskjellige ballfluktene, og det er jo strengt tatt det viktigste, men som du sier så har vi forskjellige benevninger på hva de forskjellige ballfluktene heter.

Det eneste jeg sier er at det er synd at man ikke kan være enig om de internasjonale normene slik at man snakker om samme sak når man diskuterer.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spør en PRO

Post by JanB »

Jeg vil gjerne høre dine ord på de samme slagene som jeg beskrev over her. Klipp ut teksten min og sett din benevnelse bak
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Spør en PRO

Post by MariusØverås »

Jess det skal du selvfølgelig få.

Svingspor Bladets vinkel (I forhold til svingspor) Navn

In->Out Open Push Fade
In->Out Square Push
In->Our Closed Push Draw

Straight Open Fade
Straight Square Straight
Straight Closed Draw

Out->In Open Pull Fade
Out->In Square Pull
Out->In Closed Pull Draw


Merk at køllebladets vinkel her er sett i sammenheng med Svingsporet, og ikke målet. La merke til at du ikke hadde noe ord for en ball som starter høyre, og så skrur ytterligere høyre. (regner med at den du beskriver som push går RETT til høyre da, uten skru)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spør en PRO

Post by JanB »

Du klarte altså ikke denne enkle oppgaven Marius. Å sette dine svar etter mine så vi fikk sammenligne.

Da har jeg gjort det for deg.

Swingpath - Clubface angle at impact = Result:
In to Out - Open = Push / Push Fade
In to Out - Square = Draw / Square Push
In to Out - Closed = Hook / Push Draw
Out to In - Open = Slice / Pull Fade
Out to In - Square = Fade / Pull
Out to In - Closed = Pull / Pull Draw
In to In - Open = Push slice / Fade
In to In - Square = Straight / Straight
In to In - Closed = Pull Hook / Draw

Jeg legger merke til at din skole ikke tenker på mållinjen, det sier du jo. Alle golfspillere jeg kjenner tar seg ut et mål / en linje fra der ballen ligger og den rette linja mot dette målet.
Du har altså ikke noe forhold til om ballen forsvinner ut til høyre for målet eller om den lander på mållinjen, med eller uten skru.
Merkelig
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Spør en PRO

Post by MariusØverås »

Herregud, nå begynner du å bli usakelig her.

Vil tro at det er ganske obvious at det er ball-mål linjen som er utgangspunktet når man fastslår om ballen starter høyre eller venstre... Trenger ikke akkurat være rakettforsker for å forstå det.

Forskjellen på min og din måte å benevne køllebladets vinkel på, er bare at du alltid relaterer det til målet mens vi relaterer det til svingsporet. Forklaringen kommer her.

Om køllen kommer inside-> out 2grader, i forhold til målet, og køllebladet er 4 grader åpent i forhold til målet, så vil jo ballen starte ut til høyre, for så å skru videre til høyre. Men om køllebladet bare er 1 grad åpent i forhold til målet, så er det FORTSATT ÅPENT i forhold til målet, men LUKKET i forhold til svingsporet. Ballen vil starte høyre og skru VENSTRE. Derfor er det å benytte målet som referansepunkt i forhold til køllebladets vinkel UNØYAKTIG når det kommer til å definere hvilke ballbane det skaper.

Derfor benytter man nå svingsporet som referanse for køllebladets vinkel, og ball->mål linjen som referanse for å definere svingsporet. Ergo går det ikke ann å sette mine og dine svar ved siden av hverandre, ettersom vi bruker forkjellige sett å definere etter. Derfor satte jeg mitt svar i en egen post, hvor jeg forklarte forskjellen.

Men ettersom du tok denne diskusjonen ned til et absolutt lavmål med åpningen av ditt forrige innlegg, så legger jeg den hermed død, og slutter å involvere meg noe mer i den. Jeg kommer til å poste ut et par bilder fra litteratur som bekrefter mine definisjoner, når jeg kommer tilbake på hotellet i ettermiddag, og så er denne tråden over for min del.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spør en PRO

Post by JanB »

Forstår din frustrasjon Marius, men jeg ba deg være så snill å sette våre to definisjoner opp mot hverandre i forhold til svingsporet. Begge bruker vi de tre benevnelsene Out to In, In to Out og selv om du bare bruker Square for In to In regner jeg med at vi er enige med den også.

Forskjellen er når jeg tar målet som referanse for hva slags slag jeg har fått.
Det kan se ut som du bruker samme benevnelsen på en ball som går ut høyre og kurver inn til mållinjen og med ballen som går forbi mållinjen.
MAO er våre definisjoner av slag forskjellig i forhold til resultatet.
Ha en fin dag ellers.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
MariusØverås
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 06 Jan 2009, 22:21

Re: Spør en PRO

Post by MariusØverås »

Som sagt så egner det seg dårlig å sette våre definisjoner direkte ved siden av hverandre ettersom man med dine definisjoner ikke kan fastslå om køllebladet er åpent eller lukket i forhold til svingsporet, men bare i forhold til målet. Derfor valgte jeg å sette dem opp separat.

Det stemmer også at slaget betegnes med samme navn uansett om det havner til høyre eller venstre av målet til slutt. Videre defineres forskjellen på en draw og en hook at en draw kun har synlig skru fra ballen når sitt høyeste punkt, og på resten av ballflukten ned mot bakken, mens en hook har synlig skru også på veien OPP til toppen. Det samme gjelder for fade og slice, hvor slicen har mest skru.

Ha en ellers fin dag du også

/END THREAD
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Re: Spør en PRO

Post by neWhouZe »

Hei. Jeg er forholdsvis nybegynner med golf. Jeg syns jeg begynner å få rimelig god dreis på jernkøllene mine, men når jeg prøver meg på driveren, så skrur ballen nesten alltid ut til høyre. Hva er det jeg gjør galt? Fins det noen enkle grep jeg kan ta for å få ballen til å gå rett?
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Spør en PRO

Post by eaglebooger »

En ting jeg ser funker for mange:

Prøv å flate ut svingen litt, altså ha håndleddene litt mer i skulderhøyde på toppen av baksvingen og ikke opp over hodet.
Aner ikke om det er riktig, men det er en rask kur for mange :)

(Når jeg spiller ute og vil MAXXE driven totalt, så svinger jeg litt brattere og slår så hardt at jeg ikke klarer ha øynene åpne nesten, da flyr ballen gjerne høyt og noenganger meget langt, men og fare for Slice. Og når jeg skal spille en kontrollert Drive så flater jeg ut svingen og forsøker korte den ut til plan-minus ca, da vet jeg at i 8 av 10 tilfeller hvor ballen havner. "Problemet" her er at ballen da ofte blir mye kortere enn svingen jeg beskrev over)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
Post Reply