Aksje Miklagard

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Aksje Miklagard

Post by Solaar »

Hei dere!

Jeg skal bytte klubb pga at vi er en gjeng kompiser som vil spille sammen. Siden de fleste er nybegynnere og ikke spiller så ofte så falt valget på en annen bane.

Se min annonse på Finn: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18110860
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Aksje Miklagard

Post by East »

Er vel ikke så lett å kvitte seg med denne når klubben forsøker å kvitte seg med 300 aksjer som ABB i sin tid kjøpte..

Hva selger du den for?
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Aksje Miklagard

Post by Solaar »

Jeg var en av de som kjøpte en aksje fra klubben for 6 år siden, da for kr 15.000,-

Det var forøvrig fra daværende eier av PEAB, Anti Peltoniemi, ikke ABB. Anti sitter fortsatt i styret og er største aksjonær, mener å huske at han har en ganske stor aksjepost (rundt 250 tror jeg).

Jeg er ikke sikker på om disse aksjene er ute på markedet pr idag med tanke på at det er 26 personer som har lagt ut sine aksjer for salg i år (siden januar). Regner alikevel med det, siden klubben neppe takker nei til nye kunder.

Årsavgiften er betalt og inkludert i det en evt kjøper gir meg for den.

Er du interessert i å kjøpe siden du spør?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Aksje Miklagard

Post by East »

off topic, Anti Peltoniemi er adm. direktør i et finsk selskap som ble kjøpt opp av Peab for noen år siden. I dag heter selskapet Peab Seicon Oy. Det produserer boliger i Finland. (kona jobber i adm i peab norge..)
Så han har nok ikke vært eier av Peab. Peab er forøvrig notert på børsen i stockholm..

Nok om det. Det var nok avgjørende at han gikk inn å kjøpte de aksjene (hvorfor gjorde en finne det egentlig) han gjorde i oppstarten på Mikla.

Jeg skulle gjerne vært medlem på Mikla, liker banen og stedet. Dessverre bor jeg ca. 5 mil unna, det blir for langt å kjøre.

Dessverre tror jeg nok klubben selv ødelegger "salgmarkedet" når de leier ut aksjene til Peltoniemi for 7000 før sesongen, (mulighet til å leie enda billigere nå fra andre eiere) og øvrige eiere må betale 10 eller 11 tusen i årlig medlemsavgift..

Uansett, fantastisk bane!

(spilte der tirsdag, topp, topp forhold nå) (bortsett fra nydressede greener da..)
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Aksje Miklagard

Post by Solaar »

Jeg og har hørt at banen er i veldig god stand nå (tre uker siden sist jeg var der), og det er jo gledelig. Den har vært fin store deler av sesongen, bortsett fra problemhullene 13, 17 og 18. Synd med været i vinter/vår.

Alle andre baner i Østlandsområdet har hatt akkurat samme utfordring, men får ikke så stor oppmerksomhet når problemene melder seg. Det blir jo veldig mye oppstyr når en bane som Miklagard med dens uttalte mål om å være i best stand i Norge ikke nås, og det skal det bli synes jeg. Det samme gjelder for Losby som har fått mye pepper i år (har selv ikke vært der så det skal jeg ikke uttale meg om). Miklagard har møtt dette med å gi kraftig redusert greenfee så lenge det var provisoriske greener og de har gitt sine medlemmer andre fordeler.

Som mangeårig medlem i Miklagard så kan jeg fortelle at jeg er veldig fornøyd med måten klubben drives på. Klubben har et veldig stort fokus på sine medlemmer og ledelsen er ydmyke i forhold til de krav som stilles fra medlemmene. Servicen er upåklagelig, arbeidsinnsatsen er høy og menneskene er like mye ildsjeler som på andre klubber. Det krever å skulle være norges beste ;)

Klubben leier heller ikke ut aksjer. De formidler utleie og salg av aksjer fra klubbens egne medlemmer. De som leier ut sine spilleretter for 7-8000 i starten av sesongen går i pluss/minus null hvis de selv beholder noen av de fordelene som er inkludert i årsprisen. At flere nå leier ut til en lavere pris er jo helt logisk med tanke på at det er midt i juli ;)

----------------------------------------

Må bare spørre: Er det du skrev om Antti noe du har googlet siden du i utgangspunktet trodde at det var snakk om et annet firma? Det er ikke helt riktig så jeg tenkte bare oppklare litt rundt det også:

Jeg er kjent med selskapet Peab og vet hva slags rolle Antti har hatt der. Jo, han har vært eier av Peab, men jeg vet ikke hvordan eierforholdene i det selskapet er nå, men det er jo som du selv sier, uviktig.

La meg også oppklare Anttis rolle i Miklagard. Når Miklagard ble stiftet, var det et firma som heter Norske Golfarrangementer (NGA) som investerte i et stort antall aksjer i klubben (ca 300). Dette var et firma som, i likhet med mange andre, trodde det skulle være gode muligheter til å tjene mye penger på golf i Norge. NGA fikk utfordringer med sin likviditet og den store aksjeposten de hadde i Miklagard ble belastende for de, derfor ble de nødt til å selge. I en kort periode var da klubben behjelpelig med å formidle noen av deres aksjer til interesserte kjøpere.

Så kom Antti inn som investor og kjøpte opp den resterende aksjeposten på rund 270 aksjer. Disse har han fortsatt i dag. Antti er forøvrig en svært aktiv golfspiller, han har eierinteresser i flere andre baner og han er aktiv innen det europeiske golfforbundet og PGA European Tour Courses. Dette er nok årsaken til investeringen, det er en interesse han har, på lik linje med f.eks fotballens rike onkler. Han har også flere ganger uttalt at hans investering i banen er langsiktig.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Aksje Miklagard

Post by East »

abb kom fra en kompis som er medlem på mikla, han har sikkert bare surra. noe fra google og resten fra kona. han har nok aldri eiet hele peab, men sikkert vært (eller er) aksjonær på ordinært vis. Det er en annen svensk familie ved navn paulson som eier 60% av peab.

jeg er en stor beundrer av Mikla og deres satsing på høy kvalitet.
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
Post Reply