Nordvegen

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Nordvegen

Post by Keyser »

Var på tur med en gjeng fra Bjørnefjorden til Haugesund i helgen, der vi spilte Nordvegen både lørdag og søndag. Oppladningen ble ikke den beste, med jobbing til 0030 fredag kveld, og avgårde tidlig morgen nedover. Men jeg var vel uansett mere opplagt enn de andre, som hadde tilbragt fredagskvelden i Haugesund...

Nordvegen er mere eller mindre drevet av en mann med en drøm om en bane ytterst ved havgapet på nordspissen av Karmøy. Økonomien er ikke romslig, og det bærer banen preg av.

Klubbhus: Ganske enkelt, liten butikk med litt køller og det mest nødvendige av rekvisita, litt kioskmat og drikke.
Range; Glem det, kan slå maks 150 m med fare for å treffe vei. Prøvde ikke denne...
Greener: Jevn fin vekst, men langt gress og dermed trege. Ok størrelse. Skyldes antagelig utfordringer rundt vanning. Tok meg 1.5 runde å finne ut av greenene.
Fairways: Også jevn fin vekst, men for langt gress.
Bunkre: Harde, litt for grovkornet sand
Teesteder: Dårlige gressutslag.
Generelt: En del blinde utslag og innspill, kuler på fairways osv

Dette høres negativt ut.....men glem det. Nordvegen er en kanonbane som bare må prøves. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, men jeg kom til tee #3 første dag, såg nedover et par-5 hull og bare tenkte - YES - dette er en golfbane. To sekunder etterpå ropte en fra green 2 til meg det samme. Fikk litt skotsk links følelse. Banen må spilles med hodet, alt etter vind og andre forhold må man virkelig tenke på utslaget. Kan ikke bare mæle på å slå så langt man kan på hvert utslag. Ikke ofte man spiller f.eks 7-jern ut og har hybrid til innspill, istedetfor omvendt, men dette er et reelt valg på Nordvegen

Eget spill:
Lørdag; Puttet som en dass, fant ikke ut av greenene, eller satt svingen sånn noenlunde. Mye feil køllevalg, da ingen i flighten hadde spilt banen før. 94 slag (+23 brutto, +9 netto)
Søndag: Begynte på hull 10, og shanket første innspill med wedge, og alle dårlige shankevibber satt inn og ødela de neste hullene. Plutselig klikket svingen inn, og en del (etter min egen ydmyke mening) smarte køllevalg gjorde at par'ene begynte å rulle inn, selv med sterk vind imot på mange hull. Endte på +13 brutto, med +3 på siste-9 (banens første 9 og de vanskeligste) Ble en liten nedskriving :)
Rundene ligger på scangolf for de interesserte...

<Keyser/>
</Keyser>
Post Reply