Praia d'el Rey

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Praia d'el Rey

Post by Smilende Sam »

Jeg ser at det finnes noe så sjeldent som en tom topic her og det vil jeg gjøre noe med. Jeg har tre favorittbaner i utlandet; Royal Aberdeen, Cruden Bay - og Praia d'el Rey.

Praia d'el Rey ligger i Portugal, en time nord-vest for Lisboa. Banen ligger helt ute ved kysten og er en blanding av pine forest og links. Vinden er "en del av banen" og har lurt mange gjester. Den har vært i full drift i drøye 10 år og har ved en rekke anledninger blitt kåret blant topp 100 i Europa. Par 72 og kort fra gul og mer utfordrende fra hvit, bl.a. par 4 hullet nr. 5 som er 423 meter fra hvit, men bare 396 fra gul. Anlegget har bra treningsområder, range, svær putting green og med eget chip, pitch, putt område litt bortgjemt ved rangen (når skjønner at det finnes bruker man det hele tiden) . Utmerket klubbhusrestaurant/bar/terrasse, middels proshop (mest klær og sko) og selvsagt tilgang på golfbil, traller, leiekøller etc.

Image

De første 9 starter med to dogleg'er først par 4 venstre - så par 5 høyre. Sistnevnte er helt klart mulig å nå inn på to, særlig hvis du kutter over hjørnet av vannet. Deretter følger et enkelt par 3 og et tilsynelatende kort og enkelt par 4 med en tricky green. Så bærer det vekk fra links og til et av banens vanskeligste hull følger som hull 5, se over. Hull 6 er smalt og krever et presist innspill, jeg har sjeldnere par enn jeg skulle ønske og tro. Hull 7 er par 5, begynner smalt, åpner seg og smalner til mot slutten. Enkelt på en god dag, vanskelig hvis du ikke er på spillelinjen. Hull 8 er par 3 over en stor dam, igjen - lett hvis du har dagen og lengdekontrollen, men med vekslende vind er det verre enn man tror og med vann foran og bunkere og kjip rough bak greenen er det ikke alltid par'en er helt gitt. Hull 9 er relativt langt og middels vanskelig. Selv med en brukbar drive er det litt kølle igjen. For lavhandicappere en grei par, men ingen enkel birdie. I motvind er det langt for de fleste.

Hull 10 er par 5 og en grei start på back nine. Hold litt venstre så blir innspillet greit. Å gå inn på to har jeg aldri vurdert siden greenen ligger lakeside. Hull 11 er oppoverbakke par 3 greit men ikke på noen måte lett. Så er det nytt par 5, krever en decent og bein carry, men derfra og inn er det bare greenbunkerne som er problemet. Fra hull 12 er man tilbake i links-land. Lett par 4 som kan nås med driven av de aller beste (285 meter fra hvit) hvis vinden vil det. Banens enkleste. Så følger et litt tricky par 3 (ihvertfall for meg) og deretter to lange og gode par 4 hull (15 og 16). Tøft par 5 hull innover mot klubbhuset i slak oppoverbakke, der det er høy risk/reward faktor på utslaget hvis man vil kutte lengden. Safer man blir det langt inn. Det samme gjelder på 18 som er et artig par 4 hull, safer man ut til venstre blir det langt, går man for mye høyre blir det et kilent innspill.

Fairwayene er svært gode, greenene litt myke, men rettferdige. Banen kan spilles året rundt, men spiller man i desember så ta med den tynne fleecen, lue og vindstopper.

Jeg blir aldri lei den banen - vinden gjør hver runde forskjellig og jeg overraskes fortsatt over hvor mange måter den kan spilles på. Det finnes svarte teesteder også, men de er ikke til bruk i hverdagen.

Nyt den lokale promovideoen:

Last edited by Smilende Sam on 30 Sep 2011, 00:02, edited 1 time in total.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Praia d'el Rey

Post by AkE »

Nice!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Praia d'el Rey

Post by kevin »

grei bane å være medlem av Sam :D

Utrolig lekkert
Post Reply